بازدید 18253

دغدغه رزیدنت‌ها در دالان‌های پر پیچ و خم درمان

کد خبر: ۶۹۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵ 02 May 2017
دستیاران تخصصی قشر عظیمی از نیروی بیمارستان‌های دولتی را تشکیل می‌دهند که اگرچه در مرحله آموزش هستند اما، نقش مهمی در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور ایفا می‌کنند. تاثیر مستقیم فعالیت دستیاران تخصصی در بهبود خدمت رسانی مناسب در حوزه سلامت و کاهش خطاهای درمانی و همچنین تاثیر ایجاد شرایط مساعد کار این افراد با ارتقای کیفیت آموزش گویای این امر مهم است که باید به نیازها و دغدغه‌های این قشر از دانشجویان علوم پزشکی که پزشکان آینده کشور را تشکیل می‌دهند توجه ویژه‌ای شود. امری که ممکن است سهوا یا عمدا در لابه‌لای دالان‌های پرپیچ و خم آموزش پزشکی، گم و نادیده گرفته شود.

به گزارش ایسنا، بخش عمده‌ای از نیروهای بیمارستان های دولتی دستیاران تخصصی هستند که هم زمان با آموزش به خدمت رسانی خدمت رسانی در حوزه سلامت نیز مشغول هستند و بخشی از بار درمان مردم را در بیمارستان های آموزشی بر دوش می کشند.

اهمیت کار رزیدنت ها در کنار سایر پرسنل و کادر درمان به جهت ارتباط مستقیم با بیمار و اطرافیان بیمار  بر کسی پوشیده نیست و دارای اهمیت به سزایی است مضاف بر اینکه دلیل همراه شدن امر درمان با آموزش دستیاران تخصصی در بیمارستان های آموزشی توجه به جلوگیری از افت کیفیت آموزش و به کارگیری تدابیری در این راستا امری بسیار ضروری به نظر می رسد.

ساعات کار طولانی رزیدنت ها به سلامت مردم صدمه می زند


به گزارش خبرنگار ایسنا، در این راستا میثم رضایی دستیار تخصصی پزشکی ورزشی با بیان اینکه بیشترین بار درمان در کل کشور بر عهده دستیاران تخصصی است گفت: بعد از طرح تحول سلامت و افزایش تعداد مراجعین این فشار کار بر دستیاران افزایش پیدا کرده است و با توجه به عدم وجود متولی برای پیگیری حقوق دستیاران نحوه جبران این مساله حل نشده باقی مانده است.

وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی و ساعات کار مداوم بزرگترین معضل دستیاران تخصصی است گفت: ساعات کاری مداوم علاوه بر اینکه لطمه به آموزش علوم پزشکی می زند قطعا به سلامت جامعه نیز آسیب خواهد زد چرا که ساعات کار زیاد مانع تصمیم گیری درست دستیاران و موجب افزایش خطاهای پزشکی می‌شود.

این دستیار تخصصی پزشکی ورزشی گفت: یکی از مطالبات دستیاران تخصصی برای جلوگیری یا کاهش خطاهای پزشکی تعیین سقف ساعات کار است که خوشبختانه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این موضوع اتفاق نظر دارند و طبق پیگیری هایی که داشتند به دنبال تعیین سقف ساعت کار توسط وزارت بهداشت هستند.

رضایی اظهار کرد: در دوره های تخصصی این تعهد از پذیرش شوندگان گرفته می شود که به جز فعالیت در بیمارستانهای آموزشی اجازه کار دیگری ندارند و باید اکتفا کنند به کمک هزینه ناچیز حدود 1 ملیون تومانی که از وزارت بهداشت پرداخت می شود و قطعا کفاف زندگی افراد متاهل را نمی دهد.

وی با بیان اینکه دستیاران تخصصی در بیمارستان های دولتی حتی بیمه تامین اجتماعی و بیمه مسئولیت نمی شوند تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما این است که مسولین وزارت بهداشت صورت مساله را پاک می کنند و قبول نمی کنند دستیارانی هستند که تا 40 ساعت بی وقفه کار می کنند و ارائه خدمت می دهند.

این دستیار تخصصی پزشکی ورزشی گفت: حقوق ناچیز دستیاران تخصصی و ساعات کار بیش از اندازه زیاد آن ها موجب می شود  علاوه بر بروز مشکلات جسمی و روحی برای خود ان ها که قشر زیادی از مردم را تشکیل می دهند مشکلاتی نیز در سیستم بهداشتی و درمانی برای مردم به وجود بیاید و امیدواریم وزارت بهداشت به این مسائل توجه کند.

مشکلات معیشتی دستیاران تخصصی را آزار می دهد


همچنین "محسن بنام " دستیار تخصصی جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان رسول اکرم در این رابطه اظهار کرد: مشکلات دوره رزیدنتی به عنوان بخشی از دوران تحصیل دانشجویان گره خورده است با تصمیمات وزارت بهداشت و روز به روز فشار بر جامعه دانشجویان پزشکی بیشتر می شود.  

وی ادامه داد: در صدر مشکلات دستیاران تخصصی مسائل معیشتی قرار دارند که در دوران دستیاری دانشجویان را آزار می دهد.  

بنام با اشاره به اینکه حقوق دریافتی در دوران دستیاری برای مردم و حتی خانواده های ما قابل باور نیست گفت: دستیاران تخصصی شبانه روز درگیر کار و فعالیت در بیمارستان هستند و مشکلات زیادی به واسطه کار از نظر روحی، روانی و خانوادگی به واسطه ساعات کارطولانی برایشان ایجاد می شود و در نهایت یک ملیون تومان حقوق دریافت می کنند.

وی افزود: هر وقت انتقادی در این خصوص انجام به وزارت بهداشت می شود پاسخ این است که منابع ما محدود است اما سوال ما این است که اگر منابع محدود است درآمد زیادی که بیمارستان ها از بخش های مختلف سونوگرافی رادیوگرافی و ...به دست می آید صرف چه چیزی می شود ؟

این دستیار تخصصی مغز و اعصاب با بیان اینکه با طرح تحول سلامت به گفته مسئولین 50 درصد مراجعه به بیمارستان های دولتی افزایش پیدا کرده است بیان کرد: این مساله بیش از گذشته بار کاری دانشجویان و رزیدنت ها را افزایش داده است ولی از درآمدی که از این محل  به بیمارستان ها سرازیر شده است تغییریدر حقوق دستیاران داده نشده و مساله نگران کننده این است که دغدغه ای هم در این زمینه وجود ندارد.

این دستیار تخصصی مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل جامعه دستیاری در حال حاضر مشکلات معیشتی است خاطر نشان کرد:  با وجود اینکه در طرح تحول سلامت درآمد پرستاران و پرسنل درمان افزایش یافت اما درآمد دستیاران تخصصی که بخش عمده ای از اضافه بار خدمات را تحمل می کنند تغییری نکرد.

وی گفت: در خصوص مساله آموزش نیز بارها صحبت شده است که وقتی آموزش و درمان در یک غالب قرار گرفته اند به دلیل بالا بودن سطح خدمات ارائه شونده درمانی، آموزش همواره مغفول واقع می شود.

بنام اظهار کرد: زمانیکه اورژانس شلوغ یک بیمارستان با دو دستیار تخصصی اداره می شود نمی توان انتظار داشت که بیمار رها و به آموزش پرداخته شود در حالیکه بخشی از کار رزیدنت کارکردن  با بیمار است و بخشی دیگری نیز باید به مطالعه و تحقیق بگذرد اما متاسفانه در کشور ما به دلیل افزایش لود درمان این مساله نیز مغفول مانده است.

این دستیار تخصصی بیمارستان رسول اکرم نداشتن بیمه تامین اجتماعی و بیمه مسئولیت دستیاران تخصصی را یکی دیگر از مشکلات رزیدنت ها دانست و افزود: در حال حاضر هر شخصی استخدام ارگان یا حتی کارگاهی شود باید به او بیمه تعلق بگیرد در حالیکه ما 4 تا 5 سال برای وزارت بهداشت فعالیت میکنیم ولی بیمه نمی شویم.

در گیرو دار گلایه هایی که  نمایندگان دستیاران تخصصی و دانشجویان اعلام می کنند اعضای  کمیسیون بهداشت مجلس به تازگی برای دست یابی به راهکاری به منظور حل این مشکلات ورود پیدا کرده است و بعد از تشکیل جلسه ای با حضور نمایندگان این کمیسیون با تشکیل کمیته ای متشکل از نمایندگان دانشجویی دستیاران تخصصی،‌اعضایی از وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس در حال پیگیری مطالبات دستیاران تخصصی هستند.

تشکیل کمیته بررسی وضعیت دستیاران در کمیسیون بهداشت مجلس


دکتر حیدر علی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه با بیان اینکه با بررسی ای که با حضور چند تن از نمایندگان دستیاران تخصصی وزارت بهداشت داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این افراد مشکلات زیادی دارند که توجه به این مشکلات و حل آن تامین کننده سلامت کار متخصصین ما در آینده است.

وی افزود: به همین منظور قرار شده است کمیته ای تشکیل شود که در آن کمیته مسائل بررسی شود و به کمیسیون برگردد و کمیسیون بعد از بررسی این مساله را نهایی کند به وزارت بهداشت اعلام کند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: یکی از این موضوعات شیفت های پی در پی  و طولانی بودن مدت بود وتعداد شیفت ها در ماه است که باید مورد بررسی قرار گیرد و سقفی برای آن تعیین شود .

وی همچنین اظهار کرد: بر روی مساله حقوق دریافتی دستیاران نیز باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

عابدی با بیان اینکه  بعد از انجام بررسی ها نتیجه به وزارت بهداشت اعلام خواهد شد گفت:  کمیته ای که تشکیل شده است نزدیک به دو هفته است که آغاز به کار کرده و در این کمیته اعضایی از نماینده های دستیاران تخصصی و وزارت بهداشت و همچنین از کمیسیون بهداشت مجلس حضور دارند.

اینکه به چه میزان پیگیری های مجلس برای رفع دغدغه‌های حوزه بهداشت درمان و آموزش پزشکی عملی باشد یا اساسا عزمی برای حل دغدغه‌های دستیاران تخصصی در بیمارستان های دولتی وجود داشته باشد سئوالی است که مسئولان امر در وزارت بهداشت می توانند به آن پاسخ دهند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۲
یک میلیون!!!!بعد میگن کمه؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
دانشجویان بقیه رشته ها مگه پولی دریافت می کنند؟
واقعا چقدر این پزشکان از خود راضی هستند.
بیمه هم میخان؟!
عیب نداره بعدا پوست مردم رو با ویزیتهای دودقیقه ای گرون قیمت میکنن تلافیش درمیاد.
اوضاع برای رزیدنت ها خیلی بدتر از این حرف ها است که وزارت بهداشت چشمش رو بسته است و به نوعی با سلامت مردم بازی می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
چه جالب شما هم مثل وزارت بهداشت و نظام پزشکی هر موقع بخواهید به حقتان برسید از سلامت مردم حرف می زنید. ظاهرا این گروگان گیری سلامت مردم ریشه ای است.
ای کاش به دانشجویان سایر رشته ها نیز حقوق پرداخت میشد' من خودم شاهد بوده ام بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های سطح اول کشور گاهی تا روزی ۲۰ ساعت را در ازمایشگاه میگذرانند . دزیغ از یک ریال' بعد از فراغت از تحصیل هم باید مدرکو بگزارند در کوزه........اما ایا رزیدنت معترض بعد از فراغت از تحصیل به عنوان پزشک متخصص همین شرایط را دارد?
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
در بیمارستان دولتی رزیدنتها از جان مایه میذارن. و شبانه روز در حال سرویس دهی و بررسی وضعیت بیماران هستند.خدا خیرشان دهد
دستیار محترم خونت را کثیف نکن به چشم بر هم زدنی درست تمام می شه و به جرگه ملاکین و متوملین و .... می پیوندی در حدی که ندونی چجوری و کجا این همه پول را خرج کنی شاد باش فتح نزدیک است
اوضاع رزیدنتی در ایران بسیار اسف بار و وخیمه. شیفت های متعدد و کار طاقت فرسا. رزیدنتها شاید در ۴۸ ساعت سه چهار ساعت بخوابن و مابقی شیفت و درمانگاه و استرس. به همین علت هم بنده بعد از اتمام تحصیل دوره عمومی پزشکی به المان مهاجرت کردم برای ادامه تحصیل در دوره رزیدنتی.
یکی از دوستان فرمودن پس به تحصیلات تکمیلی هم حقوق بدن. دوست عزیز رزیدنتی اساسا با تحصیلات تکمیلی بسیار متفاوته. شما باید دوازده تا پانزده شیفت در ماه بدید که به معنای شب بیداری مطلق و کار طاقت فرساست. به شما قول میدم رزیدنتی در ایران از کار در معدن سخت تره. این رو قسم میخورم. قدری تحقیق کنید تا بدونید. با تشکر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
واقعا شما خیلی ناسپاس هستید . همینقدر که شغل آینده شما با کارانه نجومی حتمی هست خیلی باید خدا را شکر کنید. دلم می خواست توی عید تشریف می آوردید دانشگاه تهران دانشجویان دکترایی را می دیدید که کل عید را اونجا مشغول ریسرچ بودند دریغ از یک ریال پول. دریغ از یک ناهار ساده. بعد از فارغ التحصیل شدن هم که وضعیت بدتر است.
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
باید حقوق بدهند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم کار می کنند. کار که فقط پزشکی نیست. طرف بالای بیست و چهار سالشه توی دکترا. باید بتونه کم کم زندگیش را شروع کنه. نمی تونه که از بابای ندارش پول بگیره.
آقای محترم! شما از دکترای یک رشته مهندسی توی یک دانشگاه درجه یک ایران بخونی به راحتی باید روزی ۸ تا ۱۵ ساعت توی آزمایشگاه باشی و در ازای اینکار یک ریال هم به شما پرداخت نمی شود و بعد از اتمام تحصیلات هم یک بیستم یک پزشک متخصص دریافتی نداری.
پاسخ ها
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
شما از کدوم دانشگاه درجه یک صحبت می کنی ما در دانشگاه تهران که به غیر از یک سال در س خوندن و بعد هم به امون خدا رها شدن دیدیم کسی کاری بهشون ندارن یک روز هم با رزیدنت ها نمی تونید همراه باشید چه برسه به چار سال و اندی
صدیقه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
فقط فرقش اینه که شما در رشته فنی مهندسی مجبور نیستی بری دکتری بگیری ولی در پزشکی اگر تخصص نخونی کمتر کسی اعتماد میکنه بیاد مطبت اونم بخاطر فقدان سیستم ارجاع.چون مردم برا سرماخوردگی شون . هم میرن پیش متخصص.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
پی اچ دی های عزیز چند بار گیاهتون قارچتون دستگاهتون با حال عمومی بد با همراهان .... به شما مراجعه کردند نصفه شبی و هر جه از دهنشون درامده به شما گفته اند و شما کارشان را انجام داده اید و اگر درست شد خدا کرده و اگر نشد ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
اصلا" می دانید مسئولیت جان ادمها یعنی چی و استرس ان را متوجه میشوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
دوست عزیز ! این رزیدنت ها قبلا دکترای خود را گرفته و مشکلات آن را نیز پشت سر گذاشته اند و حالا برای اخذ تخصص دارند ادامه می دهند و کار پزشگی می کنند با مسوولیت فوق العاده ای که در قبال جان مردم دارند. شما دارید تحصیل در مقطع دکترا را می گذرانید و طبعاً هنوز دکتر نشده اید.
شما بیست و خورده ای سال درس بخونید و شبا کشیک بایستید بعد یک میلیون حقوق بگیرید و راضی و خوشحال هم باشید
احتمالا به زودی به جایی می رسیم که یک دانشجوی ترم یکی رشته پزشکی از مشکلات معیشتی و اینکه چقدر باید زحمت بکشه تا صبح بیدار بشه و برسه به تاکسی و بعد دانشگاه و باتوجه به اینکه رشته ایشان پزشکی است کمسیونی در مجلس تشکیل می شود و مشکلات بسیار زیاد این افراد را حل می کند.

ظاهرا توی این کشور فقط دانشجویان پزشکی دانشجو هستند بقیه کلا نقش درخت و چمن و هویج را دارند.
جالبه که بجای اینکه حق خودمون رو مطالبه کنیم بقیه رو بخاطر درخواست حقشون محاکمه می کنیم .
اگه به دانشجوی دکترای رشته های دیگه حقوق نمیدن چه ربطی به رزیدنت ها داره؟!!
هم یه رزیدنت حق داره و هم شماها
یاد بگیریم بجای طلب حق خودمون بقیه رو زیر سوال نبریم .
قرار نیست اگه من مشکلی دارم بخوام بقیه هم همون مشکل رو داشته باشن
آقایان مشکلشان پول است. در کنار خود پزشک متخصص را می بینند که نجومی کارانه می گیرد اینها هم دلشان می خواهد.
کمی صبر کنید به شما هم میرسد. این وسط بیچاره مردم که اسیر دست وزارت بهداشت و نظام پزشکی هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار