بازدید 9348

شهد شيرين كارآفريني با پرورش زنبور عسل در كردستان

کد خبر: ۶۸۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ 28 April 2017
كارآفرين عرصه اقتصاد مقاومتي با اشاره به اينكه از بسيج سازندگي مبلغ 180 ميليون ريال وام دريافت كرده ام، گفت: با وام دريافتي توانسته ام تعداد كندو هاي خود را از 5 كندو به 100 كندو برسانم و زمينه اشتغال 14 نفر را به صورت مستقيم و غير مستقيم فراهم كنم.

به گزارش تابناک اقتصادی، پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در استان کردستان به عنوان شغل محسوب شود.
 
كيفيت عسل طبيعي استان کردستان در جهان زبانزد است، اين مساله ناشي از اقليم خاص و شرايط طبيعي ويژه كشورمان است. در گذشته اي نه چندان دور و پيش از آغاز موج ويرانگر مهاجرت از روستا به شهر، بخش عظيمي از روستائيان در كنار كار كشاورزي به پرورش زنبور عسل مي پرداختند. امروز اما پرورش زنبور در ايران شرايط مناسبي ندارد.

هرچند در نقاطی از استان کردستان وجود ريزگردها باعث كاهش توليد و مرگ زنبورها مي شود، در ساير نقاط هم با از بين رفتن فرهگ كار و گسترش ميل به مشاغل دولتي و پشت ميز نشيني، تمايل كمتري به پرورش زنبور مشاهده مي شود. اين در حالي است كه پرورش زنبور در صورت رعايت اصول علمي، پيشه اي بسيار سود آور است. هرچند چرخه پرورش زنبور در ايران در سطح كلان از فقدان صنايع تبديلي و بسته بندي نيز به شدت رنج مي برد و به همين دليل بازارهاي خود را در جهان هر روز از دست مي دهد.

امروز با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است...

مرد و زن نمی شناسد، وقتی پشتکار باشد و تکیه بر توان داخلی، آن وقت است که می توان اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا رساند، نمونه آن هم یکی از کارآفرینان شهرستان دیواندره است که فعل خواستن را صرف کرده و با اعتقاد به اصل «ما می توانیم» این روزها یک زنبوردار نمونه در استان کردستان است. می گوید به دنبال اشتغال زایی است، حرف هایش قابل تامل است، شاید تلنگری برای مسئولان که به ایجاد اشتغال با اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارند و دست روی دست گذاشته اند تا آمار بیکاری بالا و بالاتر برود، در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

شهد شيرين كارآفريني با پرورش زنبور عسل در كردستان

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

سيد كاظم عباسي متولد 1360 صادره و ساكن روستاي كاني چايي از توابع شهرستان ديواندره مي باشم,داراي مدرك ليسانس در رشته پرورش و نگهداري زنبور عسل و مشغول به حرفه زنبورداري مي باشم.


بفرمایید که چطور شد که به فکر زنبورداری افتادید؟

در زمان تحصيل در مقطع دبيرستان انگيزه ايجاد شغل را داشتم و با توجه به حس كنجكاوي و مراجعه به يك زنبورستان در سطح شهرستان باعث ايجاد جرقه در ذهن و موجب به فكر رفتن جهت اشتغال به حرفه زنبورداري شدم. بعد از مشورت با خانواده علي الرغم مخالف با اصرار موفق به خريد پنج كلني زنبور عسل شده و آغاز به كار نمودم.


 چه موانع و مشکلاتی در سد راه این شغل وجود دارد؟

موانع و مشكلات براي هر كار و شغلي هست اين حرفه هم از اين امر مستثني نيست كمبود نقدينگي جهت توسعه طرح مهمترين مشكل كار بنده بوده ازجمله مشكلات ديگر مي توان به محل اسكان زنبورستان بوده كه كشاورزان و باغداران به دليل عدم اطلاعات كافي از فوايد زنبورعسل در زمان اسكان و مستقر شدن مشكلاتي را به وجود مي آورد و مانع كار مي شوند و...


 میزان درآمد شما از پرورش زنبور عسل چطور است؟

با توجه به تحصيل و تخصص در حرفه خودم تا حد امكان بصورت علمي و بهداشتي مشغول بكار هستم. فروش محصولات توليدي در بازار به صورت فردي اقدام مي كنم در اين امر نيز با توجه به عدم تمايز عسل هاي طبيعي با ساير عسل هاي تقلبي در بازار در زمان فروش مشكلاتي ايجاد مي شود. ميزان درآمد بستگي به تعداد كلني ها ي موجود در زنبورستان را دارد به ازاي هر كلني مي توان گفت مبلغ دويست تا سيصد هزار تومان درآمد ناخالص عسل در نظر گرفت.


 آیا اداره و یا سازمانی در کارآفرینی شما نقشی داشته اند؟

در سال 95 جهت گسترش و توسعه حرفه ام متقاضي دريافت تسهيلات از بسيج سازندگي شدم و با درخواست اينجانب موافقت شد و بالاخره توانستم مبلغ صدو هشتاد ميليون ريال تسهيلات با سود 16% دريافت كردم و در زمينه شغلم سرمايه گذاري كردم و در اين شرايط سخت و عدم پرداخت تسهيلات از طريق ساير ارگانها  بسيج سازندگي توانسته با پرداخت تسهيلات گوشه اي از مشكلات بيكاران را حل نمايد.


میزان برداشت عسل از هر کلنی چقدر است؟

الان داراي صد کلني زنبور عسل هستم و ميزان برداشت بستگي به يک شرايط خاص دارد درسالهاي گذشته ميانگين برداشت عسل به ازاي هرکلني بالاي ده کيلوگرم بود ولي متاسفانه در سه سال اخير زير پنج کيلوگرم به ازاي هرکلني است. محصول خود را در بازار به صورت فردي به فروش ميرسانم.

شهد شيرين كارآفريني با پرورش زنبور عسل در كردستان

دلیل کاهش تولیدات شما به چه صورت بوده است؟

نوسانات دما در طول فصول سال ، وجود ريزگردها در استان، افزايش امراض و آفات زنبور عسل استفاده بي رويه از سموم حشره کش و تخريب مراتع از دلایل این کاهش بوده است.


اهداف شما برای توسعه ی پروزش زنبور عسل در آینده چیست؟

اگر شرايط مساعد باشد در سال آينده در بحث توليد ديگر محصولات جانبي زنبورعسل از جمله برداشت ژل رويال - بره موم و گرده و پرورش ملکه می خواهم اهدافم را برنامه ریزی کنم .


 سخن آخر شما...؟

شکست در کار تلخ نیست بلکه تجربه ای است در این مسیر پر فراز لذا هیچ وقت برای شروع کاری ترس نداشته باشید چون حتی اگر چندین بار هم شکست بخورید اما باور و ایمان قلبی به خداوند و تلاش و همت در وجود انسان باشد مطمناً روزی به پیروزی دست خواهد یافت.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان