تهرانیها چند ساعت پشت ترافیک میمانند؟
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اعلام اینکه ازدحام و شلوغی، نه تنها باعث افزایش ترافیک، تشدید آلودگی هوا، به مخاطره افتادن محیط زیست شهر تهران، ورود خسارات مالی و صدمات جانی به شهروندان شده بلکه موجب تلف شدن بخش قابل توجهی از وقت تهرانیها در ترددهای روزانه شده است.
به گزارش ایسنا، محمد حقانی ایسنا، با بیان اینکه جمعیت ثابت شهر تهران حدود 9 میلیون نفر و تعداد سفرهای روزانه نیز بالغ بر 18 میلیون سفر است، گفت: با احتساب 20 دقیقه معطلی به ازای هر سفر در ترافیک، روزانه 6 میلیون ساعت وقت تهرانیها در ترافیک تلف میشود.
وی با بیان اینکه اگر این 6 میلیون اتلاف وقت را بر 9 میلیون جمعیت شهر تهران تقسیم کنیم سهم هر تهرانی در شبانه روز 40 دقیقه میشود ادامه داد: اگر ایام کاری سال را بدون احتساب روزهای جمعه و ایام تعطیل 300 روز کاری در نظر بگیریم، در هر سال 12 هزار دقیقه و به عبارتی 200 ساعت وقت شهروندان در ترافیک تلف میشود.
حقانی با بیان اینکه تراکم ترافیک تهران در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول بیشتر است و با توجه به افزایش ترافیک و تشدید آلودگی هوا، زندگی در این کلانشهر در فصول پاییز و زمستان از بهار و تابستان دشوارتر میشود اظهار کرد: متاسفانه بدلیل تردد انبوه وسایل نقلیه شخصی ناشی از ناکارآمدی ناوگان حمل و نقل عمومی و مسائل و مشکلات ناشی از آن به معضلات زندگی در پایتخت دامن زده میشود.
وی با اشاره به اینکه اگر جمعیت شناوری که هر روز برای اشتغال و تحصیل وارد تهران میشوند و نیز مهاجران فصلی که در زمان و فصول مشخص از سال در تهران برای کار میآیند را به آمار جمعیت ثابت پایتخت اضافه کنیم این آمار به مراتب افزایش مییابد گفت: جمعیت تهران در ایام وسط هفته به 12 میلیون تردد در روز میرسد و این در حالی است که شهرهای دور و نزدیک در جهان از استانبول، کراچی و ... تا پکن و مسکو با مشکل ترافیک و اتلاف وقت شهروندان خود مواجه هستند اما واقعیت این است که در کمتر شهری در جهان عمر مردم به اندازه تهران تلف میشود. به عنوان نمونه در شهر لس آنجلس که به ترافیک سنگین معروف است مردم سالانه 90 ساعت از عمر خود را در ترافیک تلف میکنند.
.خط کشی زرد ناپیوسته لاین راست همه خیابان های اصلی به علامت مسیر حمل و نقل عمومی با جلوگیری از پارکینگ – نه عبوریا مکث – خودروها.
2.خط کشی پارکینگ در فرعی با تعیین پارک بها.
با این طرح مسیرباز، سرعت و ظرفیت حمل ونقل عمومی سه برابر،پارکینگ هزینه بردار،لذا استفاده از خودروتک سرنشین به صرفه نخواهد بود.جزییات طرح قابل ارایه است
سه روزه یه کامیون تقاطع امام علی شمال - همت ساعت 7:15 پارک شده هستش- کنار پلیس - ، همین ماجرا اتوبان همت - شریعتی موقع برگشت برقراره. پلیس مسیر مستقیم اتوبان همت - امام علی رو کامل میبنده تا بار ورودی ها کم بشه !! . ورودی و خرجی اکثر اتوبان ها یک ماشین پلیس پارک کرده و مسیر حرکت رو محدود میکنه که عملا نیمی از هر دو لاین در حال تردد و ورودی و خرجی بسته میشه و مردم نمی تونن تردد کنند .
مادامی که مسافربرهای شخصی با انگیزه کاهش هزینه های ایاب و ذهاب خود و همچنین درآمدزایی اندک در کنار شغل ثابت خود در حال تردد در خیابان های شهر باشند وضع به همین منوال خواهد بود. مضاف بر اینها شاهد حضور مسافربرهای شخصی دیگر شهرها و استان ها در تهران هستیم که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
با اصلاح این چرخه معیوب و خارج کردن مسافربرهای شخصی از چرخه حمل و نقل عمومی (که طبق قوانین کشور هم مجاز به دخالت در کار حمل و نقل عمومی نمی باشند) بسیاری از مشکلات زیست محیطی حل خواهد شد و ناوگان عمومی هم بهتر می تواند به شهروندان خدمت رسانی کنند.
خیلی ساده...
اگه جمعیت رو حتی 8 میلیون در نظر بگیریم
بعبارتی هر روز معادل 608 سال از عمر مردم داره تلف میشه
راهنمایی و رانندگی که همه تقاطع ها رو با چراغ 4 زمانه تزئین کرده, حتی دور افتاده ترین و خلوت ترین تقاطع هم باید 60 ثانیه معطل بشیم.
یادمون نره سئول (پایتخت کره جنوبی) از تهران کوچکتر و پرجمعیت تره. اما سالها پیش این مشکل رو حل کردند.
مشكل ما عدم مديريت سفرهاي درون شهريست، حذف سفرهاي غير ضروري و كوتاه كردن مسير سفر در اولويت هست ، انواع سفر:١- سفر كاري: بسياري از افراد نياز به حضور فيزيكيشان در محل كار نيست. يا حتي ساعت مشخص - جانمائي محل اسكان ايشان بايد نزديك محل كارشان باشد و با سرويسهاي مخصوص آن اداره يا سرويسهاي عمومي تردد كنند، حتي دستگاههاي كه ارباب رجوع ندارند بايد به حاشيه شهر انتقال يابند و .....
٢- سفر خدماتي: افراد نبايد براي هر كاري به اداره جات مراجعه كنند، و آن دسته كه لازم است بايد در تمامي نقاط شهر حال با تقسيم اداره به نقاط مختلف شهر ، يا به وسيله دولت الكترونيكي بتوانند از اين خدمات استفاده كنند و سعي در حذف حضور فيزيكي افراد با أشخاص خاص گرددند، پاركينگ براي تمامي كاركنان و ارباب رجوع بايد در نظر گرفته شود نه حاشيه خيابانها
٣- سفر هاي خدماتي نوع ٢: مثل بيمارستانها و غيره كه بايد بيمارستانها در بيرون شهر و نزديك به تمامي مناطق شهري احداث و كلينيك ها بايد در همه جاي شهر وجود داشته باشد (الان خدمات درماني در منطقه شش متمركز هست)
٥- آموزشي: مدارس بايد استاندارد و يكسان و در تمامي مناطق وجود داشته و با سرويس خاص تردد نمايند و معلمين هم حتما در منطقه اي كه هستند به آموزش اقدام نمايند
دانشگاهها نيز بايد به خارج شهر انتقال يابند
٦- خريد: ايجاد شبكه خريد اينترنتي و بازارهاي بزرگ نه فقط در يك منطقه (منطقه ٥) و انتقال بازارهاي خيلي بزرگ دور از مناطق مسكوني و اداري يكي ديگر از كارهاست
در مجموع مديريت ساعت شروع و پايان ادارات، شركتها، مراكز آموزشي و بازار و كسبه ميتواند كمك شاياني نمايد
تازه پس از آن هست كه بايد به دنبال اصلاح هندسي خيابانها و بزرگراهها و تعيين سرعت منطقي كه در حال حاضر تمامي آنها مشكل دارند اقدام كرد
و سپس به دنبال شبكه كارآمد براي حمل و نقليه عمومي بود.......







