بازدید 2796

اقتدارگرایی در سیستم ترکیه دردسرساز می شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کنارگذاشتن سیستم حکومتی ترکیه که آزمون خود را در گذشته پس داده است موجب تشدید اقتدارگرایی و عثمانی گرایی در آنکارا خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ 17 April 2017
سیدحسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: روند سیاسی ترکیه طی دو دهه اخیر نشان دهنده روند خوب مردم سالاری و چرخش قدرت در این کشور بوده است اما روند سیاسی آنکارا پس از شکل گیری جنگ سوریه به هیچ عنوان مطلوب نبوده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه حذف نظام پارلمانی ترکیه و اجرای سیستم ریاست جمهوری باتوجه به نحوه توزیع قدرت موجب اخلال در روند دموکراتیک آنکارا خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در نظام ریاستی مورد نظر حزب عدالت و توسعه نقش مردم کاهش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کنارگذاشتن سیستم حکومتی ترکیه که آزمون خود را در گذشته پس داده است موجب تشدید اقتدارگرایی و عثمانی گرایی در آنکارا خواهد شد.

وی تصریح کرد: روحیات افراد حاکم بر عرصه سیاسی ترکیه اقتداراگرایانه است که تصویرناخوشایندی از دیکتاتوری را به اذهان متبادر می کند تا جایی که اروپایی ها هم لب به انتقاد گشوده اند.

نقوی حسینی گفت: با تثبیت عثمانی گرایی و رویکرد دیکتاتورگونه اردوغان موجب وخامت اوضاع داخلی ترکیه و جنگ سوریه خواهد شد.

وی تاکید کرد: با مقتضیات سیستم حکومتی ترکیه ، نظام پارلمانی ترکیه مانع اتخاذ تصمیمات شتابزده و یکجانبه می شود اما اردوغان برای اجرای سیستم عثمانی گرایانه نیازمند سیستم ریاست جمهوری است.

این نماینده مجلس دهم در انتها گفت: نگرانی عمده تهران این است که تنش های دامنه دار ترکیه در نتیجه همه پرسی تغییر نظام حکومتی ترکیه تشدید شود و شکاف های اجتماعی در این کشور موجب درگیری داخلی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار