بازدید 1523

برگزیت بازار گذرنامه ایرلندی را داغ کرد

برگزیت باعث افزایش درخواست شهروندان بریتانیایی برای دریافت گذرنامه ایرلندی شده است.
کد خبر: ۶۸۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 16 April 2017
برگزیت باعث افزایش درخواست شهروندان بریتانیایی برای دریافت گذرنامه ایرلندی شده است.

به گزارش  تسنیم به نقل از پرس‌تی‌وی، چارلی فلانگان، وزیر خارجۀ ایرلند با اشاره به اینکه درخواست برای دریافت گذرنامه‌های ایرلندی از سوی شهروندان بریتانیایی به دوسوم افزایش‌یافته است، یکی از دلایل این روند را بر گزیت (خروج انگلیس از اتحادیۀ اروپا) دانست.

به گزارش گاردین، وزیر خارجۀ ایرلند شنبه (26 فروردین 96) با ابراز نگرانی دربارۀ خروج قریب‌الوقوع بریتانیا از اتحادیۀ اروپا گفت: «این‌که بر گزیت عاملی درروند افزایش درخواست‌ها (برای دریافت گذرنامه ایرلندی) باشد معقول به نظر می‌رسد.»

وی یادآور شد: «اینکه فرض کنیم شمار زیادی از ایرلندی تبارها اکنون با توجه به تغییر روابط میان ایرلند و بریتانیا بخواهند همچنان شهروند اتحادیۀ اروپا باشند، سنجیده به نظر می‌رسد.»

بر اساس این گزارش، وزارت خارجۀ ایرلند اعلام کرده است در سه‌ماهه اول سال 2017 میلادی 51 هزار و 79 نفر از شهروندان بریتانیا و ایرلند شمالی متقاضی دریافت گذرنامه این کشور بوده‌اند. این رقم در دورۀ زمانی مشابه در سال گذشته 30 هزار و سیصد و سه نفر بوده است.

این وزارتخانه همچنین گفت که این کشور در همین دوره 250 هزار درخواست برای دریافت گذرنامه از سراسر دنیا دریافت کرده است.

فلانگان همچنین یادآور شد: «به‌شدت از تأثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر اقتصاد ایرلند و همچنین تحت تأثیر قرار گرفتن پیمان جمعه نیک نگرانم.»

توافق صلح موسوم به «پیمان جمعه نیک» به بیش از 30 سال خشونت در ایرلندشمالی پایان داد.

مطابق با پیمان «جمعه نیک» یک‌میلیون و 800 هزار نفر از ساکنان ایرلند شمالی حق دریافت شهروندی ایرلندی و اتحادیه اروپا رادارند.

وزیر خارجۀ ایرلند گفت: «از این‌که بریتانیا به‌طور رسمی از اتحادیۀ اروپا خارج می‌شود ناراحتم اما البته  به خواست و ارادۀ اکثریت مردم انگلیس احترام می‌گذارم.»

فلانگان همچنین یادآور شد که کمتر از چهار روز قبل از برگزاری همه‌پرسی بر گزیت در اواخر ژوئن، درخواست‌ها برای دریافت گذرنامۀ ایرلندی به دلیل «احساس نگرانی» افزایش یافت.

این در حالی بود که درخواست انگلیسی‌ها برای دریافت گذرنامۀ ایرلندی سه ماه پس از برگزاری این‌همه پرسی به 83 درصد افزایش یافت.

به گزارش گاردین، وزارت خارجۀ ایرلند برای پوشش دادن سیل درخواست‌ها برای دریافت گذرنامه، کارکنان بیشتری استخدام کرده و بخش خدمات آنلاین خود را نیز در این زمینه فعال کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان