بازدید 5223

احتمال افزایش قیمت روغن پالم

صاحبان نخلستان های مالزی می گویند که با کمبود شدید نیروی کار مواجه هستند. کارگران که معمولا از آن طرف مرز مالزی و از کشور همسایه آن اندونزی برای برداشت محصولات می آیند، امسال به علت رینگیت (واحد پول مالزی) ضعیف تر و فرصت های بیشتر در داخل اندونزی به مالزی نیامده اند.
کد خبر: ۶۸۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱ 09 April 2017
صاحبان نخلستان های مالزی می گویند که با کمبود شدید نیروی کار مواجه هستند. کارگران که معمولا از آن طرف مرز مالزی و از کشور همسایه آن اندونزی برای برداشت محصولات می آیند، امسال به علت رینگیت (واحد پول مالزی) ضعیف تر و فرصت های بیشتر در داخل اندونزی به مالزی نیامده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، کمبود کارگران در نخلستان های دومین تولید کننده پالم جهان ممکن است باعث تأخیر در برداشت محصولات و کاهش تولید  شود، چرا که برداشت دیرهنگام پالم باعث پایین آمدن میزان استخراج خواهد شد که در این صورت به مهمترین صنعت صادرات اقلام اولیه این کشور آسیب خواهد رسید. با این حال این مسئله به کمک قیمت های این محصول خواهد آمد که امسال تا حدود 15 درصد کاهش پیدا کرده بود.

احتمال افزایش قیمت روغن پالم

مطابق برآورد صاحبان نخلستان مالزی حدود 70درصد نیروی کاری این صنعت از اندونزی وارد می شود که این کارگران به طور سنتی بخاطر وجود فرصت کسب درآمد بیشتر به مالزی می آیند. مالزی و اندونزی دارای وجوه مشترک فرهنگی بسیاری هستند که این مسئله نیز به نوبه خود عاملی برای جذب کارگران از اندونزی بوده است.

اما واحد پولی رینگیت مالزی در طی چند سال اخیر دچار کاهش ارزش شده است که این مسئله به خاطر لطمه ای است که یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز دنیا از قیمت های ضعیف تر انرژی دیده است. واحد پولی مالزی از ابتدای 2015 تا حالا شاهد 15 درصد کاهش ارزش به نسبت روپیه اندونزی بوده است.

صاحبان نخلستان می گویند که مسئله کاهش ارزش واحد پولی مالزی در کنار افزایش تقاضای نیروی کار در اندونزی به خاطر آغاز به کار مزارع و کشتزارهای جدید در این کشور باعث کاهش تعداد کارگرانی شده است که آماده اند از اندونزی به سمت مالزی بیایند. بعضی از نخلستان دارها نیز از قوانین سختگیرانه استخدام در مالزی به عنوان دلیل دیگری برای کمبود کارگر نام می برند که با توجه به این قوانین جدید فرآیند مهاجرت برای کارگران خارجی سخت تر شده است.

زکریا ارشد مدیر اجرایی شرکت «فلدا گلوبال ونچورز برهاد» که یکی از بزرگترین شرکت های فعال نخلستان مالزی می باشد گفت "تولید امسال تحت تأثیر (کمبود) کارگران قرار خواهد گرفت. بدست آوردن کارگر بسیار سخت شده است مخصوصا از اندونزی."

کارگران نخلستان معمولا کمی بیش تر از دستمزد حداقلی دریافت می کنند که در مالزی حدود 1000 رینگیت (225.48 دلار) است و در اندونزی 3.35 میلیون روپیه (251.18 دلار).

یک کشاورز اهل مالزی که اجازه رسانه ای کردن مسئله را نداشت به شرط عدم افشای نامش گفت "نوسان رینگیت باعث شده است که کارگران اندونزی برای آمدن به مالزی ترغیب نشوند. شرایط حالا به نسبت چند سال پیش بسیار بد است". او اضافه کرد که به استخدام کارگران از کشورهایی مانند بنگلادش ماه ها طول می کشد. و با توجه به این که تولید نخل در بین سه ماهه سوم تا چهارم به اوج خود می رسد، تأثیر کمبود کارگر شدت خواهد گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس