نمایندگان مجلس شورای اسلامی خرید و فروش خودروهای فرسوده را ممنوع کردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 16 فروردین) پارلمان در جریان بررسی لایحه هوای پاک با 123رای موافق، 16 رای مخالف، 8 رای ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس ماده 8 این لایحه را تصویب کردند.
براساسماده 8 این لایحه که به تصویبمجلس شورای اسلامی رسید،تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلف شدند، وسایلنقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از ردهخارج کنند و مسئولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.
تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده، براساس آئیننامهای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بهتصویب هیئتوزیران میرسد.
طبق این مصوبه پارلمان حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع شد و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدودهها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است جریمه مینماید.
به گزارش تسنیم، در تبصره 1 این ماده نیز دولت موظف شد از محل صرفهجویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهاینو را فراهم کند.
همچنین در تبصره 2 این ماده دولت مکلف شد در بودجه سالیانه ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده موجود با کارمزد چهاردرصد(4%) با بازپرداخت دهساله تعیین کند و بهتصویب مجلس شورای اسلامی برساند.
ممنون دیگه مشکل آلودگی حل شد
اون بدبختی که سوار این ماشینهای قدیمی میشه مطمئنا اگه داشت عوض میکرد و نه اینکه مدام بخواد خرجش کنه
بایستی یه امکان درست و حسابی بهش بدن تا بتونه تبدیل کنه نه اینکه وام با 4 درصد 10 ساله
تازه با محاسبات بانکی چیزی حدود 10 درصد آب میخوره
سوابق نشان از آن دارد که چنین طرح هایی با شکست سختی به پایان می رسد و ضرر آن را تمام و کمال مردم و صاحبان اصلی خودروهای فرسوده خواهند داد. ابتدا یک قدم دولت پیش گذارد و وام و تسهیلات و .... را اول اعصا کند و خودرو نو را تحویل دهد و بعد خودرو فرسوده را تحویل بگیرد و هرکسی که خودرو را سر موعد تحویل نداد سند را به نام نزند. در غیر این صورت یعنی کسر بودجه از جیب مردم کمافی السابق//////
یک خودروی فرسوده با تکنولوژی 40 سال پیش رو از رده خارج کنیم و یک خودروی نو با تکنولوژی 40 سال پیش رو با کلی قرض و قوله و وام بخریم !! تازه کیفیت قطعات و کیفیت ساختش ، مثل اون خودروی فرسوده هم نیست!!!
سلام؛
ای بقربون قدیمیا!!! راست گفتن که:::
"هر چی سنگه، واسه پای لنگه"...
بابا، اگه داشت که فرسوده سوار نمیشد!!!!
یا اگه قیمتها بجا بود هم همینطور!!!!!
اونم با این هزینه هاش...
بیمه، مالیات، عوارض سالانه، معاینه فنی، بیمه بدنه، تعمیرات، قیمت لاستیک، تعویض روعن، تصادف، تعمیرات 40 هزار کیلومتر وووو
اصلا بمن چه؛ من که اصلا و ابدا از ماشین خوشنم نمیاد؛ مگر بنز سری SL و این جور چیزا...
.یا حق.
عموما کسی خودرو فرسوده دارد که توان مالی کافی جهت نوسازی ماشین خود را ندارد. مسوولین در پرداخت وام ازدواج کلی مشکل داشته اند و بعید می دانم تسهیلات 4 درصد مذکور که نمایندگان محترم تصویب کرده اند عملیاتی شود. قطعا فشار به مردم بدون کمک به آنها ظلم است.
هیچکس نیست بگه اخه یک قانونی بذارید اول این ماشین ها را از مردم بخرید بعد اگر کسی اصرار کرد که ماشین فرسوده سوار شه اصلا اعدامش کنید... قیمت ماشین های مدرن!!! شرکت های خودروساز هم که اینقدر ارزونه که هر خانواده ای می تونه بخره
یعنی من مزدا ٣٢٣ خریدم با این سنش مثل ساعت کار میکنه عوض بکنم با ماشین ایرانی ٣٠ میلیون خریدمش اونوقت میخوان چقدر بدن از من بگیرنش بیام یه ماشین صفر ایرانی بگیرم که امکانات اونو نداره کدوم ماشینتون امکانات ١۵ سال پیش این ماشینو داره صدی ۶.۵ مصرفشه سانروف داره دو ایربگه هست ای بی اس داره چهار بالابر درهاش برقیه ١٠٠٠ کیلومتر رانندگی میکنی انگار ١٠٠٠ متر رانندگی کردی خسته نمیشی صدای موتور رو نمیشنوی انگار خاموشه
این هم یه سیاست دیگه برای پر کردن جیب ایران خودرو و سایپا و ... هست تا ما باشیم کمپین نخریدن خودرو راه نندازیم.