بازدید 32399

دلایل تداوم رکود مسکن در سال 96 چیست؟

در حالی ‌که در اواخر سال 95 نشانه‌هایی از ایجاد رونق در بازار مسکن نمایان شده بود، آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، نشان‌دهنده فراز و فرودهای پر ابهام این بازار و نبود چشم‌انداز روشن برای سال 96 است که به نظر می‌رسد، باید مبنای حرکت محتاطانه خریداران و فروشندگان قرار گیرد.
کد خبر: ۶۸۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸ 01 April 2017
در حالی ‌که در اواخر سال 95 نشانه‌هایی از ایجاد رونق در بازار مسکن نمایان شده بود، آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، نشان‌دهنده فراز و فرودهای پر ابهام  این بازار و نبود چشم‌انداز روشن برای سال 96 است که به نظر می‌رسد، باید مبنای حرکت محتاطانه خریداران و فروشندگان قرار گیرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، دوره رکود بخش مسکن و ساختمان از سال 1391 آغاز شده و بر طبق داده‌های رسمی مراجع آماری تا پایان سال 95 ادامه داشته است. واقعیت این است که مسکن با توجه به ویژگی‌هایش می‌تواند، یکی از اصلی‌ترین موتورهای رشد اقتصادی کشور عمل کند؛ اما آنچه در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، مسأله‌ای غیر از این را نشان می‌دهد و نه تنها این بخش از اقتصاد ایران نتوانسته به رونق برسد که تشدید کننده رکود هم شده است. چشم‌انداز بازار مسکن در سال 96، هم دغدغه فعالان بازار است که دوران رکود و سردی فضای کسب و کار آنها را به ستوه آورده و هم دغدغه فروشندگان و خریداران که همچنان در دوراهی پر ابهام خرید و فروش قرار دارند.

در آخرین گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی ـ که به گزارش تحولات بازار مسکن تهران اختصاص دارد ـ به مسأله افزایش قیمت ها و کاهش معاملات در اسفندماه سال 95 اشاره شده است؛ بنابراین، در اسفندماه سال 95، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 12 هزار و 200 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 21.6 و 6.4 درصد کاهش نشان می دهد؛ هرچند کاهش معاملات در اسفندماه نسبت به بهمن ماه با توجه به افت طبیعی بازار معاملات در ماه پایانی سال، می تواند عادی تلقی شود؛ اما مسأله این است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی نسبت به اسفندماه گذشته نیز کاهش داشته است. این مسأله نشانگر این است که به رغم پیش بینی هایی که در ماه های پایانی سال 95 مبنی بر تقویت احتمال رونق بازار در سال 96 می شد، می تواند با ابهام هایی روبرو باشد.

همه این ها در حالی است که حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در اولین روز سال 96 از رونق بازار مسکن در سال جاری خبر داده بود. وی با اشاره به اینکه وضعیت معاملات مسکن در ماه‌های دی و بهمن‌ماه افزایش یافته است، به این نکته نیز اشاره کرده بود که با رشد معاملات، قیمت مسکن رشد نداشته و از ابتدای سال شاهد سیر صعودی معاملات مسکن بودیم.

همچنین وی تصریح کرده بود، همزمان با زمان سررسید ارائه تسهیلات مسکن انتظار رکود چند ساله مسکن به کف رسیده و میزان معاملات مسکن رشد یافته و این حجم در واحدهای کوچک بیشتر نشان داده می شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک از رشد ۱۰ درصدی قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم خبر داد و تأکید کرد، حجم معاملات مسکن در تابستان سال آینده افزایش خواهد یافت و همچنین شاهد رشد قیمت نیز خواهیم بود البته این رشد متناسب با میزان تورم در کشور خواهد بود.  

گمانه زنی های کارشناسان حوزه مسکن با توجه به آنچه اشاره شد، از یک سو خبر از رونق نسبی بازار مسکن در سال 96 می دهد و از سوی دیگر، آمار جدید بانک مرکزی نشان‌دهنده پایداری رکود در این بخش از اقتصاد کشور است. در هر حال به نظر می‌رسد، رونق بخش مسکن با توجه به ارتباطات پیشینی و پسینی گسترده ای که با سایر بخش های اقتصاد کشور دارد، از اولویت های اصلی اقتصاد کشور است که نیازمند سیاست گذاری های بهینه تر و تقویت توان خرید مصرف کنندگان است. حسن محتشم، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان، در ابتدای سال جاری و در گفت و گو با فارس، سهم مسکن در اقتصاد کشور را 16 درصد عنوان کرده بود که نشان از اهمیت بالای این بخش در رکود و رونق اقتصاد ایران دارد.

همچنان به نظر می‌رسد، یکی از مهم‌ترین دلایل رکود ایجاد شده در بخش مسکن، ناشی از ناتوانی مالی تقاضاکنندگان و خریداران است و مادامی که این مشکل حل نشود، نمی توان انتظار زیادی در جهت رونق این بخش داشت و بر همین اساس، نزدیک‌ترین راه برای خروج از رکود سیاست‌هایی است که بتواند در راستای توانمندسازی و افزایش قدرت خریدار حرکت کند. حوزه مسکن بدون نياز به بخش ارزي کشور حتی در شرايط تحريم به خوبي مي‌تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور عمل کند. اين بخش در مقايسه با ديگر بخش هاي اقتصادي از اولويت بيشتري براي ايجاد تحرک اقتصادي برخوردار است. در حقيقت وابستگي بیش از صد صنعت کشور به بخش مسکن سبب شده است تا ايجاد رونق در اين بخش تأثير بسزايي در رونق ديگر بخش‌هاي اقتصادي داشته باشد، که در نهايت منجر به رونق در صنايع وابسته نيز خواهد شد و بنابراین، می تواند یکی از کلیدی ترین حلقه های شکل گیری اقتصاد مقاومتی قلمداد شود.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۵۱
زمینی هم مانده که نبدیل به مسکن بشه؟؟؟ از ورامین تا قزوین و از رامسر تا دل کوههای البرز جای خالی وجود ندارد!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
چه ربطی داره آخه؟
نصفه خونه های تهران بافت فرسوده هس و هزار تا ساختمون هسن که پتانسیل ایجاد حوادثی بدتراز پلاسکو رو دارن
وقتی بخواهید خانه مردم را بز خری کنید همین است.............
خسته نباشید. واقعا ۵ سال لازم بود تا دلیلش رو بفهمید؟
تا زمانی که قیمت ها پایین نیاد رونقی در کار نخواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
تاز مانی که روحانی هست تورم 0 درصد هست چون نه کسی کار میکنه نه میخره نه میفروشه نه میسازه ، فقط میتونی بمیری تا با تورم 0% پز بدی
شهاب
| Germany |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
رویای خوبیه ،5 ساله قیمت مسکن ثابته،در حالی که از سال 90 به بعد بطور متوسط هر سال25 درصد در نهاده های مسکن مانند دستمزد کارگر ،سیمان،آهن مس هزینه های انشعابات ،هزینه های مهندسی عوارض شهرداری و...افزایش داشتیم.و این یعنی هیچ کس سرمایه اش رو صرف ساخت مسکن نمیکنه که بمونه رو دستش یا به کمتر از قیمت تموم شده فروش بره .ادامه این وضع یا باعث جهش شدید قیمتها در بازار اجاره خواهد شد ویا افزایش پدیده حاشیه نشینی و بد مسکنی رو رقم خواهد زد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
آقا شهاب. شما از شغل فعلی ات دست بردار و برو یک شغل آبرو مند پیدا کنم. دلالی مسکن و بساز و بندازی و خون مردم را در این راه تو شیشه کرده اگر از دیوار مردم بالارفتن بدتر نباشد بهتر نیست.
رشد کند جمعیت و تقاضای کم برای خرید خانه از مهمترین عوامل رکود بازار مسکن است.
بانکها سرمایه هایی را با خرید ملک و سرمایه گذاری در ساخت بلوکه کرده اند را با قیمت پایین تر در بازار عرضه کنند تا سایرین هم مجبور پایین اوردن قیمتها شوند و خرید فروش رونق بگیرد و رکود تمام شود
واقعا به حال و روز سیاستگذاران اقتصادی دولت بایستی تاسف بخوریم که دریغ از یک شناخت مقیاس خیلی کم از وضعیت موجود! به نظرم کاملا بیخبر و بی اطلاع هستن!؟
یک کارمند با حقوق ۲ میلیون تومان در ماه که کمتر کارمندی این حقوق را میگیرد باید ۱۰۰ ماه تمام دست به حقوقش نزند ، هیچی نخورد ، اجاره ندهد و... تا بتواند ۲۰۰ میلیون پول یک آپارتمان نقلی را جور کند و دقیقا از همین نکته آدم متوجه یک حباب بزرگ در بازار مسکن میشود قیمت مسکن اصلا با درآمد قسمت بزرگی از جمعیت اصلا همخوانی ندارد برای ایجاد رونق در بازار مسکن دو را داریم یا حقوق قشر حقوق بگیر اعم از کارمند و کارگر چندین برابر بیشتر بکنیم و یا قبول کنیم که قیمت مسکن خیلی گران است و دولت عزمش را جزم کند و قیمت ها هر جوری شده پایین بکشد...
یک کارمند با حقوق ۲ میلیون تومان در ماه که کمتر کارمندی این حقوق را میگیرد باید ۱۰۰ ماه تمام دست به حقوقش نزند ، هیچی نخورد ، اجاره ندهد و... تا بتواند ۲۰۰ میلیون پول یک آپارتمان نقلی را جور کند و دقیقا از همین نکته آدم متوجه یک حباب بزرگ در بازار مسکن میشود قیمت مسکن اصلا با درآمد قسمت بزرگی از جمعیت اصلا همخوانی ندارد برای ایجاد رونق در بازار مسکن دو را داریم یا حقوق قشر حقوق بگیر اعم از کارمند و کارگر چندین برابر بیشتر بکنیم و یا قبول کنیم که قیمت مسکن خیلی گران است و دولت عزمش را جزم کند و قیمت ها هر جوری شده پایین بکشد...
من یه سازنده ام . اصلی ترین دلیل رکود بازار مسکن عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی تو این حوزه است . تا وقتی همون پولی که برا ساخت یه ساختمون لازمه تو بانک میذارم و یه سود منطقی بدون دردسر برام میاد برا چی خونه بسازم. که وقتی یه مهندس از نظام مهندسی میاد با من مثل یه ادم تبهکار و دزد رفتار کنه منم شخصیت دارم و ترجیح میدم به جای پول درآوردن با مصیبت پولمو تو بانک بذارم و با احترام با من رفتار بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
عجب! پس اون واحدهاي خالي در تهران رو بخش غير خصوصي! ساخته...
بر اساس سرشماری سال 1395بیش از 2/5میلیون واحد مسکونی اماده سکونت خالی در کشور وجود دارد! بدون احتساب در حال ساختها و.........! با توجه به مطلب فوق و دستمزد زیر یک میلیون تومانی اکثر مردم در ماه! رونق بازار مسکن با این درامدها این همه خانه مازاد محال است و بس!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
ببخشید اولا اکثر این واحدها مال زمان رونق مسکن بود دوما اون زمانی که مسکن تو اوج رونق بود و با هر قیمتی که از قیمت امروزه نیز بالاتر بود روی خاک پیش فروش میشد دستمزدهای مردم میلیاردی بود یا زیر یک میلیون ؟ همه الان سود بانک خور شدن و مستاجری رو ترجیح میدن تا خونه دار شدن . اینها هم همه سیاستهای دولت است و همه ماها هم بازیچه .
مسکن در حدود 25 سال دیگر در ایران راکد خواهد ماند، دلایل بسیاری هم داره.
صنعتی که از ده سال دیگر به رونق خواهد رسید، تعمیرات و دکوراسیون خانه است.
به نظر میاد وضعیت مسکن حالت عادیش همینطوری باید باشه مثل همه کشورهای دنیا ،، و هیچوقت قیمت رشد نخواهد کرد که هیچ قیمتها پایین نیز خواهد امد و رونق سفته بازی سالهی قبل دیگه اتفاق نمیافتد. بدلیل کاهش شدید رشد جمعیت و سیل مهاجرت به خارج از ایران در سالهای اخیر واحدهای بسیاری خالی از سکنه و بدلیل عدم نیاز همچنان خالی خواهد ماند.
راه حل اینه که اختلاف طبقاتی کم بشه بهره وری بره بالا مردم بهتر کار کنن صادرات داشته باشیم و... تا حقوق ها بهتر شه و بشه باهاش کاری کرد
١-بانك ها بايد بتوانند به خريدارن واقعى مسكن وام بدن. تا ماداميكه وضع بانكها خرابه اين مسئله ادامه داره.

٢-خريداران مسكن بايد وسع مالى خريد را داشته باشند يعنى ايجاد كار با درامد مكفى.

٣- وقتى ٤٥٪‏ اقتصاد دست دولت و آقازاده ها و ... هست و طبق مقاله دو روز پيش تابى جان انگيزه براى مبارزه با فساد وجود نداره اين چرخه ادامه خواهد داشت.

٤-بخدا عزم و ارق ملى ميخواد كه اين مسائل حل شود، برنامه ريزى كافى نيست.
اگر منظور از رونق همون گرونیه چه بهتر که تا ۵۰۰ سال دیگه تو همین رکود بمونه موتور توسعه هم نخواستیم
عامل اصلی نابسامانی اقتصادی ورکود مسکن در کشور بخصوص تهران کسی نیست جز دولت
دولت توسط بانکها کاری کرد که نه تنها کسی مایل نیست در هیچ پروژه ای سرمایه گذاری کند ،متاسفانه سودهای گذای به سپرده های بانکی که زیر نظر دولت محترم صورت می گیرد باعث شده که کشاورزان باغها وزمین ها حتی دامهای خودشان رابفروشند ودر بانکها سپرده گذاری کنند وخریداران هم اقدام به ساخت ویلا در زمین های کشاورزی می کنند
این است نتیجه تدبیر وامید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
حالا خوبه این دولت بود که سودها رو پایین اورد
بسمه تعالی
خونه ها دولا و پهنا گرون شده، خیلی خیلی گرونه. درآمد و حقوق هم که نیست. حقوق کارگری 930 هزار تومان فکر میکنی یه خونه 100 میلیونی هم میتونه بخره.حالا چند صد میلیونیها پیشکش. کیفیت خودروها رو هواست و خیلی خیلی گرونه. تا کی دولت میخواهد با ایجاد تورم لذت زندگی حداقلی را به کام مردم تلخ کند. امان از دنیا دوستی مسئولین......
تموم شد دیگه تموم شد.این رکودها اثر تورمهای است که برای سالهای آینده پیشخور شده .
در ثانی چرا همه رونق بازار مسکن را با افزایش قیمت گره می زنند.
اگه مدیریت درستی شود می توان بدون تورم نیز به این بازار رونق بخشید.تا جوان ها برند سر کارشان.
الان دولت وام مسكن رو ميكنه ٢٠٠ ميليون!!بابا طرف وقتي حقوق وزارت كار ميگيره و حقوق ١٠روز كفاف خورد و خوراكش رو ميده چجوري ميخاد قسط بده؟؟!!اصلا ضامن كارمند دولت از كجا پيدا كنه كه وام بگيره؟؟!خط فقر شده ٢٨٠٠٠٠٠ااونوقت طرف ١٢٠٠٠٠٠حقوق ميگيره !!
مطمئن باشید تا چند سال دیگر (و شاید تا یک زمان نامحدود) رکود سنگین مسکن ادامه خواهد داشت. قیمت مسکن بسیار بالاست. تعداد واحدهای خالی در کشور بسیار زیاد است. بازار اشباع شده است. مسکن دیگر ظرفیت افزایش قیمت ندارد.توان خرید مردم بالا نرفته است. اگر وضعیت اصلاح نشود احتمالا تا 10 سال دیگر و شاید بیشتر وضعیت مسکن راکد باقی خواهد ماند.
اینهم نتیجه کاهش ارزش پول ملی ....
کاهش قدرت خرید مردم برای تقویت صادرات و بهانه های دیگر که مردم کشور را به یک جمعیت فلک زده و بدبخت تبدیل کرده که حتی دیگر قدرت پرداخت هزینه ساده زندگی خانواده خود را هم ندارند چه رسد به خرید خانه....
با کاهش ارزش پول آمدند یک بخشی از مشکلات را حل کنند ,از آنسو زدن چشم مردم رو کور کردند, که آرزوی دیدن و خریدن خانه را باید به گور ببرند...
دقيقا همين اتفاق در سال نود و دو افتاد،زماني كه مردم اميد به كاهش نرخ ارز داشتن مسئولان بانك مركزي صراحتا اعلام كردند كه نرخ ارز به هيچ و جه كاهش پيدا نخواهد كرد ... در بخش مسكن هم به همين ترتيب،با اندك تحرك در بازار بانك مركزي با اعلام ركود مسكن و يا با دستكاري در نحوه واگذاري وامهاي ساخت از رونق جلوگيري مي كند.متاسفانه.به نظر بنده تيم اقتصادي دولت تدبير و اميد مهار تورم رو در گرو ركود مي بينه!
امیدوارم همچنان رونقی در کار نباشه
تا وقتی که دولت ها نخوان از کاسبی دست بر ندارند این وضعیت هست یک مسکن مهر راه اندازی کردند تو پرت ترین نقاط زیرساخت و بی کیفیت ترین مصالح برای اینکه اطرافیان دولتیها بیشتر سود کنند.یا تو دلار دست گذاشت به اسم جمشید بسم اله و غیره.
برخی افراد منظورشان از رونق همان گرانی و بی ثباتی است. در حالی که رونق واقعی باید با به کار گرفتن فناوریهای پیشرفته جهانی و ارزانی مسکن حاصل شود. الآن در دنیا در عرض یک هفته ساختمان چند طبقه میسازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
آقا من فوق لیسانس عمرانم ، 10 12 سالی هم هس کار میکنم ، 4 سالم ایران نبودم ، در هیچجای دنیا یه هفته ای ساختمون چند طبقه نمیسازن ، شاید ساختمون چونبی یه طبقه 50 متری بسازن ، ولی چند طبقه امکان نداره ، مرد حسابی بتن تا خودشو بگیره 28 روز میخواد ، حالا نه بگیم توی مقاومت 7 روزش ادامه کار بدیم ، 7 روز فقط بتن فناسیون ، حالا بعدش اسکلت پیش ساختا ام روش بیاد..اوووه ه ه ه شما یه چیزی شنیدی...
رکود یعنی چه؟ موقعی که قیمت مسکن از همان سال 91 که ملاک محاسبات کارشناسان و بقولی شروع دوران رکود است حداقل سه برابر شده است. در کجای دنیا رکود با افزایش قیمت توام میشود؟ بفرمایید تعداد معاملات از مورد انتظار آقایان کمتر است که البته طبیعی هم هست چون ظرف همین 5 سال اخیر جز تعدادی نورچشمی، اکثریت جامعه پس اندازشان نزول کرده و بنابراین قادر به مشارکت در معاملات بزرگ نظیر خرید خانه با توجه به رشد قیمت آن نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
از سال 91 تا الان قیمت ارز هم 4 برابر شده
اگر متظور از رونق گرانی ودست به دست شدن کاذب باشد بهتر که رونق نباشد هرکس نیاز داشت میخرد
پاسخ ها
هاشم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
آفرین...الان اگه یک رونق کوچک در بازار مسکن اتفاق بیافته فوری سرمایه دارها میریزن و به قول شما مسکن رو هی دست به دست می کنند و قیمتش چهارلا پنج لا بالا میره و دودش هم میره تو چشم قشر بی مسکن در آرزوی مسکن..همان بهتر که این رکود ادامه پیدا کنه
دلیل رکود نه در بازار مسکن در همه ی بازارها نرخ بالای سود بانکیست سودی که در جایی تولید نمی شود بلکه بخاطر بقای بانک ها و همچنین کاهش تورم همچنان پرداخت می شود این سودها و پس اندازها مانند سیلی پشت سد رکود جمع می شود و اگر قرار باشد رکودی نباشد سیل نقدینگی همه ی معادلات اقتصادی را به روش خود پیاده خواهد کرد
درسال 91 درحالی که حقوق کارمندان 10%افزایش داشت قیمت زمین ومسکن به دلیل هرج ومرج طلبی وبی کفایتی دولت وقت به یکباره ودرزمانی کوتاه درکشوربین 3تا7برابرافزایش داشت وعملاً قدرت خریدازمردم عادی گرفته شد.تنهاراه ایجادرونق مجددافزایش حداقل 3برابری حقوق کارمندان ویابازگشت قیمت هابه سال 91 ومحاسبه حداکثر10%افزایش به ازای هرسال است که هیچ کدام ازاین دورویکردعملی به نظرنمی رسدپس رکودحداقل تا10 سال دیگربربازارمسکن حاکم خواهدبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
هر زمان قیمت ارز به سال 91 برگشت مطمین باش قیمت مسکن هم به سال 91 خواهد رسید
با هفتصد ميليون پول نقد نمي توانم اپارتمان نود متري هفت هشت ساله در قيطريه پيدا كنم ازبس كه قيمتها بي خودي بالاست حالا هي بگين دليل ركود مسكن چيه متناسب نبودن قيمت مسكن با درامد مردم و تا اين درست نشه مسكن به حالت ركود به سر خواهد برد
ما که دعا میکنبم این رکود باقی بمونه که هبچ، قیمتها هم بخوره تو سرش و مسکن ارزون بشه تا من جوون بی مسکن بتونم صاحب کاشانه بشم وتشکیل خانواده بدم. والا دولت که کاری برامون نمیکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
تا وقتی مسکن کالای سرمایه ای باشه وسرمایه دارهای بزرگ صدتا صدتا و سرمایه داران خرده پا متناسب با سرمایه شون چندتا چندتا خونه داشته باشن این مشکل هست و خانه ارزان بشو نیست..با کوچکترین رونق باز هم دلالان هجوم به بازار مسکن می آرن تا دست به دست کنند مسکن رو و جیباشون پر پول بشه
زنده باد رکود. بهترین چیز برای کارمندان دولت رکود است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
برای ما کارگران هم همینطور...حداقل بخور نمیری داریم
مادامیکه حداقل 150 میلیون وام با بهره زیر 5درصد و شرایط سهل اعلام نکنن هیچوق مسکن رونق نمیگیره..ضمن سود بانکها 3-5درصد باید کاهش یابد والسلام نامه تمام!!
ركودو بريد از مستاجر بدبخت بپرسيد كه هر سال اواره است و روز به روز قيمتها بالا ميره
تلاش های شبانه روزی برخی رسانه های حامی بورس برای القای عدم افزایش قیمت مسکن وادامه رکودآن مثل همیشه بی نتیجه خواهدبود
کو پول ؟؟؟ بگو رونق پیدا کرده ..کی میتونه بخره منظور از رونق هم دلال بخره 5 تومن بفروشه 6 تومن اون یکی از این بخره بفروشه 7 تومن فقط دلال و سرمایه دار که منفعت میبره الان رکوده نمیتونیم بخریم وای به روزی که بخواد راه بیفته
باور کنید هیچ وقت فکر نمی کردم مسکن یک مقوله عذاب آور تبدیل بشه درحال حاضر با مبلغ 250ميليون نمی تونم یک واحد75متري مناسب بگیرم . یادش بخیر زمانیکه با6تا7ميليون دهه 70 خونه خرید. چرا به این روز افتادیم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست