بازدید 20762
اوضاع نابسامان بانک صادرات؛

آیا بانک صادرات در مسأله میزان تخلف کرده است؟

این روزها اوضاع بر وفق مراد بانک ها نیست و هر روز شاهد برخی صحبت ها پیرامون اوضاع نابسامان آن ها هستیم. در این میان، گویا اوضاع بانک صادرات از بقیه بانک ها وخیم تر است و خبرهای خوبی پیرامون این بانک شنیده نمی شود.
کد خبر: ۶۷۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰ 18 March 2017
این روزها اوضاع بر وفق مراد بانک ها نیست و هر روز شاهد برخی صحبت ها پیرامون اوضاع نابسامان آن ها هستیم. در این میان، گویا اوضاع بانک صادرات از بقیه بانک ها وخیم تر است و خبرهای خوبی پیرامون این بانک شنیده نمی شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، بانک صادرات یکی از بانک های پر ماجرای کشورمان محسوب می شود. شاید نخستین ماجرای مهم و بد برای این بانک در دهه 70 رقم خورد؛ جایی که اختلاس 123 میلیارد دلاری فاضل خداداد، پای این بانک را به میان کشید. پس از این ماجرا که به اعدام متهم ردیف اول انجامید، اوضاع پیرامون این بانک تا حدودی آرام بود تا اینکه ماجرای ال سی های جعلی و اختلاس 3 هزار میلیاردی این بانک در اوایل دهه 90 مطرح شد. در این ماجرا هم برخی متهمان اعدام و برخی به حبس محکوم شدند و این ماجرا نیز به پایان رسید. باز اوضاع آرام بود تا اینکه ماجرای حقوق های نجومی مطرح شد و در فهرست مدیران نجومی بگیر، نام اسماعیل لله گانی مدیرعامل سابق این بانک نیز به چشم می خورد. فشار افکار عمومی و رسانه ها باعث شد، اسماعیل لله گانی از سمت خود استعفا دهد و از تیر ماه 95، سیاوش زراعتی سندیانی به عنوان سکاندار این بانک مطرح شود. پس از این عزل و نصب، همگان منتظر بودند تا مدیریت جدید آلام ملت را تسکین دهد و اوضاع را در این بانک رو به راه کند؛ اما با پایان یافتن دوره سرپرستی زراعتی، نه تنها اتفاق مثبتی روی نداد که گویا تخلفات و بی انضباطی های مالی در این بانک به اوج خود نیز رسیده است.

خبرها پیرامون این بانک حکایت از آن دارد که در سالی که حمایت از تولید داخلی و توجه به اقتصاد مقاومتی خط راهبردی جمهوری اسلامی است گویا بانک صادرات با واسطه گری برخی افراد و هماهنگی سرپرست وقت طی قراردادی با شرکت سامسونگ، 32 هزار کارت اعتباری یکصد میلیون ریالی را در مجموع با ارزش سه هزار و دویست میلیارد ریال از این شرکت خریداری کرده است.

این خبرها را اگر در کنار خبر بی میلی بانک صادرات به ارائه اطلاعات و بازگشت به بورس قرار دهیم، شاید اندکی اوضاع وخیم تر جلوه کند. بر پایه بررسی های پایگاه خبری بورس پرس، گویا مدیران بانک صادرات بر خلاف مدیران بانک های تجارت و ملت و حتی بانک های کوچکتری مثل پست بانک، درخواست سازمان بورس و مطالبه سهامداران مبنی بر ارائه آخرین وضعیت برای فراهم شدن بازگشایی نماد را ـ که از اواخر تیر ماه  بسته شده بود ـ اجابت نکرده و هنوز گزارش حسابرسی شده شش ماهه و عملکرد 9 ماهه را در کدال منتشر نکرده و حتی حاضر به ارائه توضیحات درباره دلایلی شاید منطقی این تأخیر و زمان تقریبی انتشار اطلاعات هم نشده اند.

از این موارد که بگذریم در مصاحبه ای که چند روز قبل سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی انجام داد، عنوان کرد که تخلفات بانک صادرات در مسأله مؤسسه میزان محرز است و مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی اعتراض کرده‌اند و از بانک مرکزی خواستار برخورد با بانک صادرات هستند. همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با حضور در یک برنامه تلویزیونی بیان نمود که بانک صادرات به دلیل تأخیر در پرداخت  سپرده های مؤسسه منحله  میزان تخلف کرده و این بانک موظف است تا ریال آخر این سپرده ها را پرداخت کند. شایان ذکر است که بانک صادرات بعد از منحل شدن مؤسسه میزان، متولی ساماندهی دارایی ها و بدهی های این مؤسسه شد و قرار شد که این موضوع را مدیریت کند.

به هر صورت آن گونه که از مطالب و اخبار فوق مشخص است، اوضاع در بانک صادرات بسیار نابسامان است و باید منتظر گذر زمان ماند و دید، آیا اتفاقات تلخ گذشته پیرامون این بانک آیا باز هم تکرار خواهد شد یا خیر؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار