بازدید 3626
یک تحلیلگر بین المللی:

توافق کاهش تولید اوپک در حال فروپاشی است

رییس بخش راهبردی کالای بانک «آر.بی.سی کپیتال مارکتس»- زیرمجموعه رویال بانک کانادا- به شبکه خبری «سی.ان.بی.سی» آمریکا گفت: اتحاد اوپک در کاهش تولید در حال فروپاشی است و بازار نفت نیز نسبت به آینده احساس خوبی ندارد.
کد خبر: ۶۷۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۵ 15 March 2017
رییس بخش راهبردی کالای بانک «آر.بی.سی کپیتال مارکتس»- زیرمجموعه رویال بانک کانادا- به شبکه خبری «سی.ان.بی.سی» آمریکا گفت: اتحاد اوپک در کاهش تولید در حال فروپاشی است و بازار نفت نیز نسبت به آینده احساس خوبی ندارد.

به گزارش ایرنا از این رسانه آمریکایی، «حلیمه کرافت» افزود: از آنجا که علامت های ضد و نقیضی از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ارسال می شود، بازار نفت نسبت به آینده احساس خوبی ندارد.

هفته گذشته اتحاد اوپک در کنفرانس انرژی «سراویک» شکستن را آغاز کرد و قیمت های نفت به 50 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، کنفرانس سراویک که از ششم تا دهم مارس (شانزدهم تا بیستم اسفندماه) در هیوستون آمریکا برگزار شد، یکی از کنفرانس های بین المللی انرژی جهان است که به دقت از سوی ناظران بازار نفت رصد می شود.

کرافت اضافه کرد: پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید نفت سبب شده بود فروش گسترده سهام نفتی کاهش یابد؛ تا جایی که این سازمان در نشست پیشین خود، پایبندی به توافق کاهش تولید را عالی توصیف کرد اما در کنفرانس سراویک اتحاد و همبستگی این سازمان در مورد اجرای توافق گسستن را آغاز کرد.

وزیر نفت عربستان که چندی پیش قول داده بود به هر قیمتی از توافق کاهش تولید دفاع می کند، در کنفرانس سراویک از میزان پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید ابراز ناامیدی کرد و هشدار داد کشورش هزینه سرمایه گذاری کشورهای دیگر را پرداخت نمی کند. 

به گفته کرافت، «خالد الفالح» در کنفرانس سراویک تاکید کرد در شرایطی که کشورش بیشترین مشارکت را در اجرای توافق کاهش تولید دارد، عراق و روسیه و برخی تولیدکنندگان دیگر بیش از سهمیه تعیین شده، نفت تولید می کنند.

وی افزود: وزیر نفت عربستان امکان تمدید توافق کاهش تولید به میزان پایبندی کشورها در نیمه نخست امسال منوط کرد.

در چنین شرایطی، شرکت های حفاری آمریکا بویژه در حوضه پرمین جنوبی ایالت تگزاس، تولید نفت را افزایش داده و سبب شده اند با افزایش موجودی انبارها در این کشور، برنامه اوپک برای کاهش موجودی انبارها خنثی شود. 

رییس بخش راهبردی کالای بانک آر.بی.سی کپیتال مارکتس افزود: بنابراین اکنون می بینیم عربستان در مورد توافق کاهش تولید جدیت پیشین را ندارد و این مساله از منظر بازار، یک مشکل جدی است.

این تحلیلگر اضافه کرد: وزیر نفت عراق نیز در کنفرانس سراویک گفت «در نیمه دوم سال 2017 میلادی بغداد تولید نفت را به پنج میلیون بشکه در روز می رساند» که این امر، مساله را پیچیده تر می کند. این کشور متعهد است تولید خود را در این بازه زمانی به چهار میلیون و 350 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

بر اساس گزارش ماهیانه اوپک، عراق در ماه ژانویه مطابق اعلام منابع ثانوی، به طور تقریبی چهار میلیون و 470 هزار بشکه نفت تولید کرده است. 

پایگاه خبری تحلیلی «پلاتس» انگلیس که اخبار بازار انرژی را منتشر می کند، تخمین زده تولید نفت عراق در ماه فوریه 91 هزار بشکه در روز بیش از سهمیه تعیین شده در توافق کاهش تولید اوپک بوده است. 

کرافت گفت: عربستان تاکید کرده است «راهی وجود ندارد که اوپک به عراق اجازه دهد در میانه برنامه هماهنگ کاهش تولید، تولید خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد». 

به گفته کرافت، در حالی که گسست اتحاد اوپک در اجرای توافق کاهش تولید، بازار را در فشار قرار داده است، با این همه وضع عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت نفت به آن بدی که به نظر می رسد نیست. موجودی نفت خام امریکا در بالاترین سطح خود قرار دارد اما موجودی نفت خام ژاپن و اروپا زیاد نیست.

به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی دهم آذرماه این سازمان در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. 

براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. 

ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا عضو اوپک به شمار می روند. 

ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند. 

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. 

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. 

منابع مختلف مانند آژانس بین المللی انرژی در پایان ماه ژانویه میزان پایبندی اوپک به برنامه کاهش تولید را بیش از 90 درصد اعلام کردند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار