بازدید 12462

کارفرمایان می خواهند حقوق کارگران را فقط 8 درصد افرایش دهند!

پیشنهاد برای افزایش حقوق کارگران، حدود 260000 تومان است؛ هر چند این میزان افزایش هم نمی تواند نیازهای یک خانواده معمولی را تأمین کند و عدد آن بر اساس آمار حتی پایین تر از میزان خط فقر است، ولی همین میزان را نیز کارفرمایان قبول ندارند. آنها روی افزایش حقوق 8 درصد ایستاده اند و به هیچ عنوان قبول نمی کنند
کد خبر: ۶۷۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴ 12 March 2017
در آغاز ماه جاری، شرکای اجتماعی دولت شامل نمایندگان کارگری و کارفرمایی پس از مذاکرات فراوان و نفسگیر روی حداقل های سبد معیشت کارگری به توافق کلی رسیدند که بر اساس آن رقم 2.5 میلیون تومان اعلام شد.

به گزارش «تابناک»، گمانه زنی ها از میزان افزایش دستمزد سال آینده با توجه به تورم اعلامی دولت (نزدیک به 8 درصد)، به محدوده 10 درصد می رسد؛ اما پیش بینی صندوق بین المللی پول از میزان تورم سال آینده اقتصاد ایران، میزان افزایش دستمزد سال 96 کارگری را تغییر داد.

بنابراین، طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول از تورم آینده، حداقل افزایش دستمزد کارگران برای سال 96 به کف 12 درصدی می رسد و در این باره شنیده ها از نشست های غیررسمی دولت با کارفرمایان و کارگران نیز حکایت از آن دارد که افزایش 12 درصدی، مورد توافق کلی بوده و روی یک یا 2 درصد افزایش بیش از این رقم چانه زنی خواهد شد.

با توجه به اعلام رقم مورد نیاز سبد معیشت کارگران و همچنین پیش بینی هایی از تورم سال آینده طبق گزارش صندوق بین المللی پول، حداکثر دستمزد سال آینده 14 درصد خواهد بود و نمایندگان کارگری و کارفرمایی، باید علاوه بر سایر مزایا در بسته مزدی سال 96 روی میزان افزایش حداقل دستمزد چانه زنی کنند.

نادر قاضی پور در گفت و گو با تابناک در این باره اظهار داشت: مذاکرات بسیار سخت و پیچیده ای بین نمایندگان کارفرما و کارگران درباره موضوع حقوق و دستمزد سال 96 انجام گرفته، ولی متأسفانه تا کنون بر سر مبلغ افزایش توافقی نشده است.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به بررسی های انجام شده، هم اکنون کارگران حدود 60 درصد پایین تر از میزان واقعی حقوق خود را دریافت می کنند؛ بنابراین، نمایندگان کارفرمایان تأکید دارند، باید مبلغ مورد توافق به گونه ای باشد که بتواند جای خالی این میزان فاصله را پر کند.

وی ادامه داد: کارفرمایان بر این باورند، به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور، توانایی این میزان افزایش را ندارند و چنانچه بخواهند این میزان افزایش را تأمین کنند مجبور خواهند شد که بخش بزرگی از نیروهای خود را تعدیل کنند؛ بنابراین، انجام تعیین کار، در نهایت هم به ضرر جامعه کارگری و هم اقتصاد کشور خواهد بود.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: ما باید از حقوق کارگران دفاع کنیم و با توجه به اوضاع موجود و وضعیت معیشتی اسفناک آنان، زمینه ای فراهم کنیم تا نیازهای حداقلی این قشر از جامعه نیز تأمین شود؛ بنابراین، باید به هر نحو که شده کارفرمایان را متقاعد کنیم تا این موضوع را بپذیرند.

قاضی پور گفت: پیشنهاد برای افزایش حقوق کارگران، حدود 260000 تومان است؛ هر چند این میزان افزایش هم نمی تواند نیازهای یک خانواده معمولی را تأمین کند و عدد آن بر اساس آمار حتی پیین تر از میزان خط فقر است، می تواند بخشی از مشکلاتشان را حل کند، ولی همین میزان را نیز کارفرمایان قبول ندارند. آنها روی افزایش حقوق 8 درصد ایستاده اند و به هیچ عنوان قبول نمی کنند که بیشتر از این میزان در افزایش حقوق و دستمزد اعمال شود. با این حال همه چیز بستگی به نظر دولت دارد و در جلسه نهایی، این دولت است که تعیین می کند حقوق کارگران چه میزان افزایش پیدا کند.

وی گفت: تجربه سال های گذشته نشان داده که دولت همیشه طرف کارفرما را می گیرد اما امسال امیدواریم به دلیل نزدیک شدن به انخابات، دولت رأی خود را به نفع کارگران تغییر دهد و شاهد افزایش چشمگیری در میزان حقوق و دستمزد این قشر از جامعه باشیم.

نادر قاضی پور در ادامه با بیان اینکه ما از گروه سه جانبه نمایندگان کارفرما، کارگران و دولت درخواست داریم، در تصمیم گیری خدا را هم مد نظر قرار دهند، و از خدا بترسند و طوری برنامه ریزی کنند که این قشر جامعه هم از حداقل مزایای جامعه برخوردار شوند، خطاب به دولت گفت: وزرا از خدا بترسید و در تعیین حقوق دستمزد کارگران کاری کنید که این افراد هم از حداقل های معیشتی برخوردار شوند. ما آرزو می کنیم که حداقل برای انتخابات هم که شده، پس از 37 سال یک بار هم دولت طرف کارگران را بگیرید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر