بازدید 8629
قیمت نفت:

بدترین روز نفت در سال ۲۰۱۷

در روز پنجشنبه قیمت نفت بیش از دو درصد کاهش یافت. این کاهش قیمت به خاطر انتشار گزارش هایی مبنی بر افزایش ذخایر نفت آمریکا بوده است. افزایش ذخایر نفت آمریکا موجب تشدید نگرانی ها در مورد عرضه بیش از حد نفت و برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا، علی رغم کاهش تولید اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک، می شود.
کد خبر: ۶۷۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ 09 March 2017
در روز پنجشنبه قیمت نفت بیش از دو درصد کاهش یافت. این کاهش قیمت به خاطر انتشار گزارش هایی مبنی بر افزایش ذخایر نفت آمریکا بوده است. افزایش ذخایر نفت آمریکا موجب تشدید نگرانی ها در مورد عرضه بیش از حد نفت و برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا، علی رغم کاهش تولید اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک، می شود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده دیروز ۲.۸۱ دلار کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۶۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱.۴۹ دلار کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۷۹ دلار صورت گرفت.

بدترین روز نفت در سال ۲۰۱۷

البته اکنون (ساعت ۱۸) قیمت نفت توانسته کمی رشد پیدا کند و برنت و وست تگزاس در بازار به ترتیب بشکه‌ای ۵۲.۰۶ و ۴۹.۲۰ دلار معامله می شود.

با اینحال امروز قیمت آتی نفت برنت ۵ درصد و نفت وست تگزاس نیز ۵.۳۸ درصد کاهش داشت و این بیشترین افت قیمت در سال جاری بوده است.

هفته گذشته ذخایر نفت آمریکا به ۵۲۸.۴ میلیون بشکه رسید، و با ۸.۲ میلیون بشکه افزایش، رکورد بی سابقه ای را به ثبت رساند.

تحلیل گران افزایش ذخایر نفت آمریکا  را در هفته گذشته حدود ۲ میلیون بشکه پیش بینی کرده بودند.

این در حالی ست که تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک به دنبال برگزاری نشستی در روز ۲۶ مارس در کویت است. این نشست با هدف بررسی پایبندی تولید کنندگان توافق کاهش تولید و احتمالا تصمیم گیری راجع به تمدید و تشدید توافق برگزار می شود.

جاناتان بارات، مسئول ارشد سرمایه گذاری آیرز آلینس در سیدنی، گفت: «راه نفت از هر دو سو مسدود شده است. اگر قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار برسد، اوپک باید کاهش تولید خود را افزایش دهد، و اگر قیمت به بالای ۵۵ دلار برود، آمریکا تولید خود را افزایش می دهد.» 

طی گزارشی، آژانس بین المللی انرژی گفت که تا سال ۲۰۲۲، با پیش فرض گرفتن بشکه ای ۶۰ دلار، تولید نفت شیل آمریکا ممکن است روزانه ۱.۴ میلیون بشکه افزایش یابد. این در حالی ست که اگر قیمت نفت به بشکه ای ۸۰ دلار برسد، تولید نفت شیل می تواند بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رشد داشته باشد.

این در حالی ست که تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک در تلاش اند تا با کاهش تولید خود، برای بالا بردن قیمت نفت، میان عرضه و تقاضا تعادلی ایجاد کنند.

در ماه نوامبر سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت توافق کردند تا برای ایجاد تعادل در بازار و پایان بخشیدن به عرضۀ بیش از تقاضایی که در دو سال گذشته گریبان گیر صنعت نفت شده بود، تولید خود را کاهش دهند. تا کنون چند تولید کنندۀ عضو اوپک به تعهدات خود عمل کرده اند و تولید نفتشان را کاهش داده اند.

در ۳۰ نوامبر اوپک توافق کرد تا تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد و به طور میانگین در شش ماه اول سال ۲۰۱۷ به ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز برساند. این در حالی ست که کشورهای غیر عضو نظیر روسیه، مکزیک و عمان نیز پذیرفته‌اند تا در مجموع تولید خود را به طور متوسط روزانه ۵۵۸ هزار بشکه کاهش دهند. 

بنابر ارزیابی های معدل شش منبع ثانویه که اوپک برای نظارت بر تولید خود استفاده می کند، عرضه 11 عضو این سازمان، با هدف تولید تحت قرارداد، در ژانویه تا 29.921 میلیون بشکه کاهش داشته است. طبق محاسبات اوپک این میزان معادل است با 92 درصد پیروی و همکاری.

همکاری 92 درصدی به وضوح از 60 درصد قرار قبلی اوپک برای کاهش در سال 2009 بسیار بیشتر است و آمار و ارقام اوپک نشان می دهد که این همکاری تا بحال بسیار بالا بوده است.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، درباره تمدید قرارداد برای نیمه دوم سال گفته بود که هنوز خیلی زود است تا درباره تمدید قرارداد صحبت کنیم. این مسئله باید در نشست بعدی اوپک در ماه می بررسی شود.

قرارداد فعلی از اول ژانویه عملیاتی شده است و تا 6 ماه یعنی تا پایان نیمه اول 2017 ادامه خواهد داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان