بازدید 4001
لاریجانی در نطق پیش از دستور؛

برخی به خلاف می‌گویند مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد/سقف حقوق مقامات ۱۰ الی ۱۴ میلیون تومان است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:مجلس سقف حقوق مقامات را تعیین کرده و برای موارد استثنا با تقاضای رئیس قوه یا معاون رئیس جمهور یا وزیر برای کسانی که کار ویژه انجام می دهند؛حدود ۶۰ درصد به حقوقشان اضافه شود.
کد خبر: ۶۷۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹ 04 March 2017
علی لاریجانی در ابتدای نشست علنی امروز (شنبه، 14 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،درخصوص حقوق های غیرمتعارف گفت:لازم است براساس بحث هایی که برخی در جامعه درباره مصوبه مجلس در اصلاح قانون برنامه مطرح کرده اند که البته بعضی از مطالب خیلی نادرست و ناصحیح و با ادبیات ناصحیح تر بیان شده است.

به گزارش تابناک، رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:ماده 38  قانون برنامه ششم که مجلس به تصویب رساند آمده است؛مجموع پرداختی ماهانه مقامات،مدیران و کارکنان دستگاه های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/86 ماده 35 این قانون حداکثر دوبرابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به مدیران موضوع تبصره 76 قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد.

دکترلاریجانی در توضیح ماده قانونی مذکور گفت:ماده مذکور بیانگر این است به خاطر بحث هایی که درمورد حقوق مقامات به عنوان حقوق نجومی در کشور رخ داده بود؛اعضای کمیسیون برنامه می خواستند یک سقفی برای این حقوق ها تعیین کنند،نه اینکه حتما باید این سقف را دریافت کنند.

وی افزود:سقف تعیین شده حداکثر حدود 14 میلیون است که البته بستگی به میزان حداقل حقوق بین 10 تا  14 میلیون تغییر می کند،بنابراین مبنای ماده مذکور برای کنترل حقوق مدیران بود تا جلوی حقوق های نجومی گرفته شود و مجلس این موضوع را پیگیری می کرد.

دکتر لاریجانی ادامه داد:ماده مربوط به حقوق های نجومی دارای یک تبصره بود که البته این تبصره درست بود که براساس آن ممکن بود بعضی از کارکنان تخصصی و افرادی که در مناطق محروم کار می کنند؛اعم از پزشک یا جراح یا کسی که به طورمثال درمنطقه خارک کار می کند،اجازه داده شده بود تا 60 درصد مبلغ تعیین شده به حقوقشان اضافه شود؛یعنی اگر جراحی در خاش جراحی کرد این علاوه میزان تعیین شده 60 درصد نیز اضافه دریافتی حقوق داشته باشد و این به معنای مقامات نیست.

مجلس درتعیین حقوق مقامات کار ضابطه مندی انجام داده است

رئیس نهاد قانونگذاری افزود:مجلس درخصوص تعیین حقوق مقامات کار ضابطه مندی انجام داده است و سقف حقوق مقامات را تعیین کرده که حدود 10 الی 14 میلیون حقوق ماهیانه می شود و برای موارد استثنا با تقاضای رئیس قوه یا معاون رئیس جمهور یا وزیر برای کسانی که کار ویژه و تخصصی انجام می دهند حدود 60 درصد به حقوقشان اضافه شود.

دکتر لاریجانی افزود: براساس مصوبه مجلس حقوق مدیران و مقامات محدود شده است که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و عنوان کرد و این براساس سیاست‌های کلی در نظامات مدیریتی اشکال ایجاد می کند.ایراد شورای نگهبان درکمیسیون تلفیق با حضور اعضا مورد بررسی قرار گرفت و گفتند اگر کلمه مدیریت در این ماده اضافه شود و 60 درصد میزان مذکور اضافه شود، از نظر ما مشکلی ندارد و مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان به عنوان مصوبه تصویب کرد.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که صدر ماده به عنوان اصل ماده 38 است؛ حقوق مقامات را تغییر می‌دهد این مربوط به همان تبصره است که موارد استثنایی در مناطق مختلف به صورت تخصصی کار می‌کنند می توان از حقوق تعیین شده استفاده کنند و به معنای افزایش حقوق مقامات نیست.

لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: مگر حقوق‌های نجومی مربوط به یک پزشک یا مهندسی بود که در خارک در شرکت نفت کار می‌کند؟ مصوبه مذکور درباره حقوق مدیران بود و حقوق مدیران محدود شد و بیشتر از آن نمی‌توانند حقوق دریافت کنند، تخصیص موضوع به صدر ماده اختصاص ندارد. اینجا فقط می گوید اگر مشاغل تخصصی و مدیریتی واحدهای عملیاتی مناطق مرزی و محروم باشند با تقاضای رئیس قوه یا وزرای مربوطه می‌توانند تا 60 درصد بیشتر حقوق دریافت کنند یعنی برای افرادی که تخصص دارند و به مناطق محروم می روند و مسائل تخصصی مطرح است می توانند از این مزایا برخوردار شوند.

برخی درجامعه به خلاف می‌گویند مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد

وی ادامه داد: چرا در جامعه به خلاف می‌گویند مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد، این دروغ است.مجلس حقوق های نجومی مربوط به مقامات را ثابت کرده و تمامی جار و جنجال‌ها که در کشور بود برای اینکه عنوان می شد که مدیران 50 یا 60 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، در ماده مذکور مجلس گفت مدیران باید حقوق های 10میلیون تومانی دریافت کنند و در تبصره اصلاح نکردیم.

اگر ایرادی دارید به شورای نگهبان مطالبتان را بگویید

لاریجانی افزود: نکته بعدی این است که شورای نگهبان در این خصوص ایراد گرفت؛ بنابراین برای من جالب است که برخی از این تشکل‌ها که به تازگی به وجود آمده و در فضای انتخابات نیز قرار داریم با یک بیان بی ادبانه نسبت به مجلس حرف‌های نادرست بیان کرده است. جالب اینجا ست که رئیس کمیسیون تلفیق،آقای حاجی بابایی که جزء موسسین این تشکیلات است به بنده گفت شورای نگهبان گفته این مدیریت را باید به ماده اضافه کرد، شما چرا به شورای نگهبان این موضوع را نمی گویید؟ شورای نگهبان عامل این مسئله بوده که با بخش مدیریتی مصوبه مشکل دارد؛البته به نظر من خیلی مسئله مهمی نیست؛ یعنی به مقامات تخصیص داده نمی‌شود، چرا شما به شورای نگهبان چیزی نمی‌گویید؟ لابد می‌ترسید صلاحیت آقایان را رد کند.

چرا به مجلس توهین می‌کنید؟/حرف مجلس مشخص است

وی ادامه داد: چرا به مجلس توهین می‌کنید،مجلس که حرفش مشخص است و در مصوبه آمده  و بحث غیرعلنی نیست،آقای حاجی بابایی در جلسه حضور دارند؛ایشان گفتند شورای نگهبان گفته این مطلب را اضافه کنید.شما اعتراضتان را به شورای نگهبان بگویید.الان هم مشکلی ندارد اگر شورای نگهبان ایراد بگیرد کل مصوبه حذف می‌شود.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد:مجلس از روی موضع انقلابی یک دغدغه داشت که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری حقوق مقامات را محدود کند. زمانی که بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد؛بنده به آقای رئیس جمهور گفتم که به وزرا ابلاغ کنید که حقوق بیش از 10 میلیون دریافت نکنند و نظر ما در حال حاضر نیز براین اساس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حقوق مقامات کشور باید محدود باشد، افزود: اگر به یک مدیر تخصصی در مناطق محروم نیاز بود کمک کنیم این از موارد استثنا برای اداره کشور است و براساس مصوبه اصلاح شده حقوق مذکور شامل مقامات نمی‌شود،این جار و جنجالی که به وجود آمده، اگر مقصود بحث‌های انتخابات است،خلاف نگویید و درباره مجلس درست صحبت کنید.

وی افزود:مگر امام خمینی (ره) نفرمودند که مجلس در رأس امور است، این آقایانی که می گویند که ما خیلی قانون مدار و طرفدار ولایت فقیه هستیم چرا درباره اهمیت جایگاهی که امام (ره)و رهبری به آن تأکید داشتند،صحبت خلاف می‌کنید.

بی‌جهت اعتماد مردم را تخریب نکنید

دکتر لاریجانی گفت: بنده صلاح نمی‌دانم در کشور چنین حرف‌هایی زده شود. بی‌جهت اعتماد مردم را تخریب نکنید، مجلس با محدود کردن حقوق مقامات کار درستی انجام داد.حقوق مقامات را 24 میلیون تعیین نکرده است؛ چرا شما خلاف می‌گویید؟! حقوق مقامات حدودا 10 میلیون تومان است و بیش از آن نمی‌توانند حقوق دریافت کنند و در صدر ماده گفته است مجموع  پرداختی ماهانه به مقامات بیش از دو برابر حداکثر حقوق نباشد،چرا خلاف می گویید به دلیل اینکه ذیل ماده ارتباطی با حقوق مقامات ندارد.

جارو جنجال راه انداختن در کشور به ضرر مردم و افکار عمومی است

وی ادامه داد: ضمنا اگر شورای نگهبان ایرادی گرفته و شما ایرادی دارید به شورای نگهبان مطالبتان را بگویید، این جار و جنجال راه انداختن در کشور هم به ضرر مردم و افکار عمومی است و هم اینکه خلاف گفته می شود، مجلس نیز زبان دارد و حرف خواهد زد؛این گونه نیست که شما چیز خلافی را مطرح کنید و کسی به شما چیزی نگوید.

برخی آنقدر جانماز آب نکشند

لاریجانی افزود:من نمی‌خواهم نام بعضی از آقایانی که حرف‌هایی را مطرح کرده‌اند را بیان کنم؛به دلیل اینکه این افراد سابقه در مجلس دارند و دریافتی‌های آنان از مجلس مشخص است؛بنابراین آنقدر جانماز آب نکشند و بنده اطلاع دارم که چگونه بوده‌اند و من نمی خواهم بیش از این در رابطه با این موضوع صحبت کنم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر