بازدید 18590
۶
مروری بر روزنامه های شنبه چهاردهم اسفندماه؛

حقوق نجومی یا دروغ نجومی؟/ انتقاد از فرهادی به خاطر دریافت مجسمه 700 هزار دلاری

روزنامه های امروز موضوع مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی اسلامی در رابطه با حقوق مدیران را در کانون توجه قرار داده اند. مخالفان دولت به شدت به این مصوبه تاخته و دولتی ها هم از آن حمایت کرده اند. با این حال، تجلیل از اصغر فرهادی نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۷۳۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 04 March 2017

روزنامه های امروز موضوع مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی اسلامی در رابطه با حقوق مدیران را در کانون توجه قرار داده اند. مخالفان دولت به شدت به این مصوبه تاخته و دولتی ها هم از آن حمایت کرده اند. با این حال، تجلیل از اصغر فرهادی نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز مصوبه اخیر حقوقی مجلس را در کانون توجه قرار داده اند. منتقدان دولت به شدت به این مصوبه تاخته اند.

 

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «حقوق مدیران سی برابر کارگران/ مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد!» به موج موج واکنش‌ها به مصوبه عجیب نمایندگان پرداخته و می نویسد: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای سقف حقوق مدیران را تا ۲۴ میلیون تومان تعیین و با این مصوبه ضمن قانونی کردن حقوق‌های نجومی بر دریافتی 30 برابری مدیران نسبت به کارگران مهر تائید زدند! طبق ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم که به تصویب مجلس رسیده مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۳۵ این قانون حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری است.

نمایندگان پیش از این در تبصره ۱ ماده ۳۸ مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی، مناطق مرزی و محروم را از این سقف حقوق تعیین شده مستثنی و مقرر کرده بودند که این افراد تا ۶۰ درصد علاوه بر سقف مقرر بتوانند دریافتی داشته باشند که با اصلاحات جدید انجام شده مدیران نیز به این مشاغل مستثنی شده اضافه شدند و می‌توانند ماهانه تا ۲۴ میلیون تومان حقوق دریافت کنند.

این اصلاح با ۱۰۳ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر به تصویب رسید.»

طرفداران دولت از این مصوبه حمایت کردند

 

روزنامه ایران در گزارشی با تیتر «دروغ‌های نجومی» در این باره نوشت: «مصوبه مجلس در مورد سقف حقوق 24 میلیونی مدیران و 4 گروه دیگر از اقشار جامعه که با هدف تامین نظر شورای نگهبان در خصوص عدم خروج نخبگان از بدنه مدیریتی دولت صورت پذیرفت، واکنش های مختلفی را در پی داشت. در حالی که در قالب این مصوبه حقوق مدیران همان دو برابر سقف حقوق کارکنان باقی خواهد بود و تنها بنا بر «نظر» شورای نگهبان استثنائاتی برای دریافتی برخی مدیران در نظر گرفته شده و پس از طی ساز و کار مشخص و پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد کشور، برخی مدیران می توانند از حقوق 24 میلیونی برخوردار باشند، که شامل درصد بسیار محدودی از مدیران خواهد شد. اما منتقدان تلاش دارند که این مصوبه مجلس را کلی و فراگیر و برای دریافتی همه مدیران جلوه بدهند. دولت هم پیش از این در قالب ساماندهی حقوق مدیران سقف در نظر گرفته شده را حتی پایین تر از رقم تصویبی مجلس و زیر 20 میلیون تومان تعیین کرده بود. با این حال بررسی این مصوبه نشان می دهد که آنچه اکنون از سوی برخی منتقدان مطرح می شود کاملا غیر واقعی و به نوعی آدرس غلط‌دادن است. منتقدان «استثنا»های مصوبه مجلس پیرامون حقوق مدیران را «فراگیر» جلوه می‌دهند ماده 38 برنامه ششم توسعه تصریح می‌کرد که سقف مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران دو برابر حداکثر حقوق و مزایای کارکنان باشد اما شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت شورای نگهبان تعیین سقف و محدود کردن پرداختی مدیران را باعث خروج نخبگان از بدنه دولت دانست مجلس برای تأمین نظر شورای نگهبان، تصویب کرد شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد رؤسای قوا و وزیران یا معاونان رئیس جمهوری برای «مشاغل مدیریتی»، «مشاغل تخصصی»، «واحدهای عملیاتی» و «مناطق مرزی» و «محروم» استثنا قائل شده و تا 60 درصد به حقوق گروه های ذکر شده اضافه شود مشروط برآنکه سقف دریافتی آنان از 24 میلیون تومان بیشتر نشود سقف حقوق کلی مدیران همان 14 میلیون (یعنی حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای کارکنان) است و فقط در موارد استثنایی، دریافتی شمار اندکی از مدیران تا 24 میلیون تومان خواهد رسید.»

جشن سینمایی ها

حقوق نجومی یا دروغ نجومی؟/ انتقاد از فرهادی به خاطر دریافت مجسمه 700 هزار دلاری 

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «جشن سینمایی ها به افتخار فرهادی» نوشت: «ساعات آغازین روز دوشنبه 8اسفندماه لحظه دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار توسط انوشه انصاری از سالن دالبی تئاتر لس‌آنجلس در شبکه‌ها‌ی اجتماعی و فضای مجازی بازنشر می‌شود و حس خوش ایرانی بودن را به رگ و جان دوستداران فرهنگ و هنر این مرزوبوم می‌دواند. به فاصله پنج روز بعد قدرشناسی از این حس خوشایند، بخشی از آنهایی را که آرزوی حضور در این سالن داشتند در هوای بارانی اسفندماه به خیابان ولیعصر کشانده است. باغ فردوس انتهای سنگفرش‌های نارنجی‌رنگ خانه‌ای باشکوه قد علم کرده که قرار است شاهد بخشی از شکوه این فرهنگ باشد. جایی که امروز موزه سینماست و قرار است در آن از مسبب حال خوش جماعتی که به آنجا آمده‌اند قدردانی شود. در کنار چنارهای به خواب رفته، مردم هشیار شبی هستند که قدر برای منزلت فرهنگ آورده است و به تقدیر از او بی‌خیال سرمای زمستان تمام‌قد به تماشا ایستاده‌اند که به تعبیر پیر فرزانه مجلس هرشب که شبقدر نمی‌شود. می‌توان ساعت‌ها درباره اهمیت اصغر فرهادی نوشت و گفت، مانند اتفاقی که جمعه شب 13 اسفندماه در موزه سینما افتاد و بسیاری از چهره‌های سینمایی از محمدبزرگ‌نیا و بهرامبیضایی (که از غربت پیامصوتی فرستاد) و فاطمه معتمدآریا تا مردانی از حوزه‌های غیرسینمایی همچون محمدعلی موحد درباره او سخن گفتند.»

با این حال، محمد‌تقي فهيم در یادداشتی در روزنامه جوان با عنوان «فرق «براندو» بزرگ با «فرهادي» به انتقاد از دریافت جایزه توسط فرهادی می پردازد و می نویسد: «چه فرصت مهم و بزرگي پيش روي اصغر فرهادي گسترده شد، اما «او» استفاده‌اي حداقلي از آن برد. بي‌ترديد نام اصغر فرهادي با دومين اسكارش در تاريخ سينماي ايران و جهان ثبت و ماندگار شد اما آيا همو در تاريخ رنج‌كشيدگان و قربانيان جنگ و نظامي‌گري هم جايي كسب كرده است؟ او با تحريم اسكار، قدمي مهم برداشت ولي با دريافت مجسمه ۷۰۰ هزار دلاري، همچنان خود را در جبهه كوچك اما قدرتمند بهره‌كشان جهان، ماندگار كرد، در حالي كه فرصتي برايش مهيا شده بود تا نامي بزرگ در ميان توده‌هاي استثمار شده دنيا به شمار برود. فرهادي نتوانست مرزبندي روشني با نمايندگان نظامي‌گري دنيا رسم كند، اگرچه متناسب با رسم حاكم، در ميان دو جناح «بد» و «بدتر»، (كه خواهان حفظ نظم جهاني به سركردگي امريكا هستند) جانب «بد» را گرفت و در اين جبهه خيمه زد.فرق «براندو» بزرگ با «فرهادي» در همين نقطه تمايز است كه آن بازيگر شهير، با نگرفتن مجسمه طلايي، مرزبندي مبرهني با ستم‌پيشگان كرد و نماينده وقت رنج‌كشيدگان كشورش را، با همان شكل و شمايل بومي و محلي، براي اعلام انزجار، به مراسم فرستاد، ولي فرهادي با تثبيت خود در جبهه «شر» بهتر، ضمن گرفتن مجسمه، نمايندگاني را به مراسم فرستاد كه فقط نام ايراني را با خود يدك مي‌كشند، ولي در وجوه زندگي‌شان، از تفكر و سبك زندگي تا گويش و پوشش، امريكايي هستند.حالا در نظر بگيريد كه فرهادي به جاي دو فرد ايراني- امريكايي، پدر و مادري از جمله خانواده‌هايي كه قرباني عمليات انتحاري داعش و تكفيري‌ها شده‌اند و كلاً افرادي متعلق به جبهه مظلوم جنگ‌ديدگان منطقه را به مراسم اسكار مي‌فرستاد، آن وقت چه اتفاقي مي‌افتاد؟ اگرچه چنين فرضي محال است و وجود سرمايه‌گذار قطري حامي داعش مانع از اين اتفاق مي‌شد ولي حداقل تلاش و تمناي فرهادي منجر به اتفاقي حداكثري در جهان كنوني مي‌شد و نام فرهادي را در تاريخ مردمان واقعي كره زمين و اصلي‌ترين توليد‌كنندگان نعم اجتماعي، ماندگار مي‌كرد.»

کمپین جدید محسن چاووشی

حقوق نجومی یا دروغ نجومی؟/ انتقاد از فرهادی به خاطر دریافت مجسمه 700 هزار دلاری 

روزنامه قانون در گزارشی اجتماعی با تیتر «جانـم را بخـرید!» به درد دل جواني كه شش روز براي زنده ماندن زمان دارد پرداخته است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «سهيل ٧ روز با طناب دار فاصله دارد. امشب آهنگ گلدون رو تقديم مي‌كنم، هركس كار رو دانلود كرد در حد توانش مبلغي رو براي نجات سهيل واريز كنه به شماره حساب درج شده در عكس ... مي‌دونم كه شرمسارم نمي‌كنين.»
اين آخرين پست محسن چاووشي است. پستي براي نجات يك زندگي؛ براي رهايي از كابوس مرگ. تنها شش روز باقي مانده. شش روز براي تمام شدن اين كابوس. پاياني سفيد يا سياه. كابوسي كه حالا 5 سال است مهمان مداوم شبانه‌هاي پسري در كنج سلول تنهايي و ندامتش شده است. پسركي كه روزي كه پا به سلول گذاشت 15 ساله بود بدون تصور روشني از آينده و امروز بيست‌ساله است و دندان به دندان مي‌سايد در انتظار مرگ.


يك بار تا پاي چوبه دار رفته است. دوماه پيش بود. 11 شب خبر داده‌اند كه فردا روز اعدام است و همه‌چيز تمام خواهد شد. آمبولانس آمده،ماشين آتش‌نشاني در محل حاضر شده و همه خيال كرده بودند كه ديگر كار تمام است .روز اعدام برگه‌اي در پرونده‌اش گم مي‌شود و به علت نقص پرونده باز هم اعدام عقب مي‌افتد. باز هم اميدي جوانه مي‌زند. شايد مرگ، اين بار شكست بخورد. سهيل اما اميدوار نيست.كابوس‌ها امانش نمي‌دهند. چوب خط مي‌كشد روي ديوار ندامت و جهل كودكي‌اش در انتظار مرگ. حالا اولياي دم گفته‌اند كه رضايت مي‌دهند اگر «حق‌المصالحه» جور شود. 350میلیون تومان برای «حق‌المصالحه» نیاز است و جمعیت امام علی (ع) متعهد شده تا 250 میلیون تومان آن را با کمک خیرین تهیه کند. 250ميليون براي نجات جان جواني از مرگ. براي آنكه طناب دار نپيچد دور گلوي آرزوها و فرداهاي پسرك.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۶
جالبه که برای بازنشستگی 20 سال خانمها بودجه نداشتند ولی برای حقوق های 24 میلیونی بودجه دارند .
جالبه که برای بازنشستگی 20 سال خانمها بودجه نداشتند ولی برای حقوق های 24 میلیونی بودجه دارند .
جالبه که برای بازنشستگی 20 سال خانمها بودجه نداشتند ولی برای حقوق های 24 میلیونی بودجه دارند .
.
.
بنظر اینجانب اعضای محترم حقوقدان و فقیهان شورای نگهبان باید اقدام به بررسی دقیق و عندالزوم لغو مصوبه مجلس شورای اسلامی نمایند.
.
.
تصویب حقوق نجومی تودهنی به شعار زندگی مسولان و مدیران در سطح افراد متوسط جامعه می باشد مدیرانی که حقوق این چنینی دریافت می کنند سطوح پایین جامعه و فقرا و مستضعفان و دردمندان را فراموش می کنند بیایید خودمان را گول نزنیم به دست خودمان در حال انحراف مسیر انفلاب از راه و اهداف اصلی آن هستیم انتخابات ریاست جمهوری و مجلس باید کاری کنیم که این طرز فکر منحرف را حذف کنیم ما مدیرانی می خواهیم خودشان را برتر از کارمندان و کارگران این جامعه ندانند.
حقوق بگیران نجومی میبینن باباجان هر کاری میکنن اصلا احدی نیست که اعتراض کنه پس با خیال راحت سوارمون میشن و میتازن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی