بازدید 11145
۴

ادامه پیچیدگی روابط آنکارا و واشنگتن در سوریه/ اردوغان به دنبال «پلن B»

اینکه آمریکایی ها در این مذاکرات چگونه می توانند توازنی میان خواسته های PYD و YPG و دولت ترکیه ایجاد کنند یک معماست؛ معمایی که به نظر می رسد، حل آن چندان آسان نباشد که این خود می تواند بر پیچیدگی های موجود بحران سوریه بیفزاید. بدون شک این یکی از جدی ترین چالش های دولت آمریکا در بحران سوریه است که اگر نتواند بر آن غلبه کند، باید شاهد تحول جدی در بحران سوریه و همچنین روابط میان واشنگتن- آنکارا باشیم.
کد خبر: ۶۷۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱ 01 March 2017
در روزهای اخیر، بحث ها و رایزنی های زیادی میان مقامات سیاسی ـ امنیتی آمریکا و ترکیه برای غلبه بر چالش های میان دو کشور در سوریه صورت گرفته است. یکی از مهم ترین اختلافات جدی میان دو کشور، مسأله کردها و مشارکت کردن یا نکردن آنها در عملیات رقه است.
 
به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، «عبدالقدیر سلوی» ستون‌نویس روزنامه حریت در مطلب خود در این روزنامه نوشته است: «پس از بازگشتمان از جلسه ناتو با وزیر دفاع «فکری ایشیک» در مورد موضع دولت جدید آمریکا صحبت کردم. او گفت: دولت جدید آمریکا فضای گفت وگو و مذاکره بازتری را در مقایسه با دولت اوباما ایجاد کرده است. آن ها با دقت به توجیهات و دلایل ما در مورد سوریه گوش می دهند.
 
نخستین نشانه دولت ترامپ از توجه به خواسته های ترکیه را می توان در سنجار ببینیم که سرکنسول آمریکا در اربیل به فرماندار منطقه سنجار گفته بود: «ما در حال جستجوی یک مکانیسم جدید برای عقب راندن پ.ک.ک از سنجار هستیم».
 
این تحلیلگر ترک معتقد است، مسأله حضور نیروهای پ.ک.ک در سنجار و رویکرد آمریکا نسبت به آن می تواند نخستین ابتکار عمل از سوی دولت ترامپ برای بهبود و تقویت روابط واشنگتن- آنکارا باشد.
 
در اینجا سه مورد دیگر که می تواند روابط میان دو کشور را تحت تأثیر قرار دهد را باید ذکر کرد؛ استراتژی منطقه ای ترامپ، مبارزه با داعش و مسأله PYD-YPG.
 
ترکیه تلاش مضاعفی را در این زمینه به خرج می دهد؛ از یک سو، طرحی را برای عملیات رقه به آمریکا ارائه داده و از سوی دیگر تلاش می کند از حضور  PYD و YPG در عملیات رقه جلوگیری کند. در این زمینه ترکیه بسیار محتاط است، چون هم اکنون بر اساس گزارش هایی آمریکا مقادیر زیادی سلاح به نیروهای کرد شمال سوریه تحویل داده است.
 
از نظر «سلوی» در حالی که ترکیه باید در عملیات رقه با آمریکا همراه باشد، اما باید با یک تیر دو نشان بزند؛ نخست اینکه نیروهای PYD و YPG باید از عملیات مبارزه با داعش کنار گذاشته شوند و دوم آنکه پس از کنار گذاشتن آن ها از عملیات در نتیجه همگرایی میان آمریکا و ترکیه، PYD و YPG و کانتون های تحت اختیارشان تضعیف خواهند شد.
 
به همین دلیل، عملیات رقه اهمیتی فراتر از یک طرح صرفا نظامی دارد. در این مورد باید گفت ترکیه پس از انجام موفقیت آمیز عملیات رقه، دیگر نیازی با اجرای عملیات در منبج ندارد، چون انتظار می رود، آمریکایی ها با فشار بر PYD و YPG زمینه های خروج آن ها را از منبج فراهم کنند.
 
با این حال، آن روی دیگر سکه را نیز باید دید. اگر آمریکا عملیات رقه را با همراهی PYD-YPG پیش ببرد، وضعیت جدیدی رخ خواهد داد. در این وضعیت محتمل، ترکیه یک «پلن B» خواهد داشت که هنوز چیزی در مورد آن فاش نشده است.
 
همزمان با مذاکرات دو جانبه میان آمریکا و ترکیه هم اکنون نیز یک هیأت سیاسی از کردهای PYD برای مذاکره با مقامات آمریکایی در ارتباط با عملیات رقه عازم واشنگتن شده است.
 
اینکه آمریکایی ها در این مذاکرات چگونه می توانند توازنی میان خواسته های PYD و YPG و دولت ترکیه ایجاد کنند، یک معماست؛ معمایی که به نظر می رسد، حل آن چندان آسان نباشد که این خود می تواند بر پیچیدگی های موجود بحران سوریه بیفزاید. بدون شک این یکی از جدی ترین چالش های دولت آمریکا در بحران سوریه است که اگر نتواند بر آن غلبه کند، باید شاهد تحول جدی در بحران سوریه و همچنین روابط میان واشنگتن- آنکارا باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
این وسط بیچاره عربهای سنی که کردهاباکمک امریکا سرزمینهاشونو اشغال می کنند واتحادیه عرب هم هیچ واکنشی نمیکنه درمنبیچ شاهدبودیم پس از شکست داعش کردها حاضربه تسلیم سرزمینهای اشغال کرده نیستن
مرگ برامریکا
مثل اینکه ترامپ هم مثل اوباما کردها رو در مقابل ترکیه رها نخواهد کرد
حق ترکیه است که تنها بماند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار