بازدید 4162

ابتکار: جوسازی سیاسی به نفع محیط زیست نیست

کد خبر: ۶۶۹۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱ 21 February 2017
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: جو سازی های سیاسی به نفع کشور، از جمله محیط زیست نیست و برخورد سیاسی با موضوع گرد و غبار در خوزستان که باید با درایت و برنامه ریزی حل شود، جای تاسف دارد.
 
به گزارش ایرنا دکتر معصومه ابتکار شامگاه دوشنبه در نشست شورای اداری شهرستان ملایر اظهار کرد: مساله زیست محیطی و آلودگی هوای خوزستان و سایر نقاط مشابه آن در دستور کار اصلی دولت است و دولت برای خوزستان اهمیت زیادی قایل است.
 
وی توجه دولت یازدهم به مسایل محیط زیست و ابلاغ سیاست های کلی نظام در محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب را جامعیت نگاه به محیط زیست دانست و افزود: همه ما در آگاه سازی، جلب مشارکت عمومی، اصلاح و وضع قوانین جدید، اجرای این قوانین وحفظ محیط زیست مسئولیت داریم.
 
وی با بیان اینکه دولت در اجرا و مجلس در وضع قوانین محیط زیست با هم همراه هستند، بیان کرد: در این راستا با انجام اقدامات خوب، هفت لایحه محیط زیست نیز در مجلس داریم که مهمترین آنها لایحه هوای پاک است که گرد و غبار، آلودگی هوای شهرها، آلودگی های صنعتی و لایحه تالاب ها را در برمی گیرد.
 
وی بر لزوم مدیریت و بازیافت زباله، فاضلاب ها، رعایت مسایل زیست محیطی در شهرها و مدیریت فعالیت های صنعتی تاکید کرد و گفت: فعالیت های صنعتی از نظر ایجاد اشتغال، تولید، ارزش افزوده و رشد اقتصادی بسیار ارزنده است، اما نه به قیمتی که با به وجود آوردن آلودگی، هزینه های جبران ناپذیری در بخش بهداشت و محیط زیست بر ما تحمیل کند.
 
معاون رئیس جمهوری حفاظت از محیط زیست را یک مسئولیت انسانی، شرعی و جهانی برای همه آحاد جامعه برشمرد و افزود: امروز همه ما به عنوان شهروند جهانی در حفاظت از محیط زیست مسئولیت داریم.
 
ابتکار با بیان اینکه کره زمین و محیط زیست به واسطه دو عامل جنگ و تخریب از سوی بشر خیره سر، خودمحور و مصرف گرا مورد تهدید جدی است، بیان کرد: روز به روز گونه های گیاهی و جانوری به عنوان ثروت های طبیعی در حال از بین رفتن است که حفاظت از این ثروت ها کار خردمندانه ای هم در سطح جهانی، هم ملی و هم شهرستانی است.
 
وی افزود: ما از نظر الگوی ناصحیح مصرف آب و هدر رفت آب و آلودگی آب بسیار در ایران آسیب می بینیم.
 
دکتر ابتکار به تولید گازهای گلخانه ای و افزایش گرمایش زمین اشاره کرد و ابراز کرد: در این راستا اصلاح الگوی مصرف انرژی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته و همدان در این زمینه با توسعه انرژی خورشیدی در کشور پیشگام است.
 
وی با بیان اینکه مردم ملایر هم می توانند در این زمینه پیشگام باشند، افزود: با توجه به اتخاذ سیاست های ملی و منطقه ای در مدیریت پسماند، باید پسماندها و زباله های شهری و روستایی را به درستی مدیریت کنیم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه همه چیز باید به چرخه اقتصاد یا طبیعت بازگردد، گفت: نباید اجازه دهیم پسماند زباله در طبیعت باقی بماند.
 
ابتکار نقش تشکل ها و خیریه ها را در به حداقل رساندن هدر رفت محصولات کشاورزی و غذا ارزشمند دانست و افزود: امروز هدر رفت غذا از مزرعه تا سفره یکی از گرفتاری هایی است که جهان را تکان داده است.
 
وی خواستار ورود جدی تشکل ها و فعالان اجتماعی در پرداختن به این حوزه ها شد و بیان کرد: در این زمینه دولت تفاهم نامه هایی با آموزش و پرورش امضا کرده که بر اساس آن تمام مدارس ایران دستورالعمل مدیریت محیط زیست را دارند.

مشارکت مردم مولفه اصلی برای موفقیت در حفظ محیط زیست است

 
وی همچنین به امضای تفاهم نامه هایی با دانشگاه ها و حوزه های علمیه بانوان در خصوص مدیریت سبز اشاره کرد و افزود: در دولت یازدهم با وجود همه مشکلاتی و گرفتاری های اقتصادی، مساله محیط زیست در اولویت دولت است.
 
ابتکار با اشاره به وضعیت گرد و غبار در خوزستان گفت: گرد و غبار در سطح خود استان و هم از سطح منطقه دشواری هایی را برای خوزستان و نقاط دیگری مانند سیستان و بلوچستان که شرایط مشابهی دارند را به وجود می آرود.
 
وی توجه به مساله زیست محیطی این استان ها را نشان دهنده واقع بینی دولت دانست و گفت: دولت با اقداماتی که در سه سال و نیم گذشته در بخش های مختلف انجام داده، تغییرات مثبتی را در مسایل محیط زیست بوجود آورده است.
 
معاون رئیس جمهوری مولفه اصلی در موفقیت را مشارکت مردمی برشمرد و بیان کرد: دولت تدبیر و امید فضای بسیار خوبی دارد و اجازه می دهد نقدها شنیده شود، اما برخی منتقدان سوء استفاده می کنند.
 
به گزارش ایرنا ابتکار خاطرنشان کرد: دولت یازدهم معتقد به بستن فضاها نیست، بلکه معتقد هستیم که در این فضا باید همه صداها و مشکلات شنیده شود و برای آنها راه حل پیدا کنیم.
وی در عین حال حضور همه تشکل ها و نهاهای مدنی در حفظ محیط زیست را بسیار ازرشمند دانست و اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم همراه با مردم در کنار تشکل ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا برای حفظ محیط زیست و اجرای شاخص ها تلاش کنیم.
 
وی همچنین تاکید کرد: به واسطه هم افزایی که با حمایت ویژه ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان ملایر، فرماندار ویژه ملایر و توجه استاندار همدان به محیط زیست در این شهرستان و استان ایجاد شده، ملایر می تواند در جلب مشارکت عمومی برای حفاظت از محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف پیشگام باشد.
 
ابتکار با بیان اینکه تالاب آق گل بسیار ارزشمند است، افزود: چندی پیش نامگذاری شهر جدید ملایر در دولت یازدهم به نام اسلامشهر آق گل اقدامی ارزشمند برای ماندن اسم تالاب آق گل بود که نشان دهنده توجه به میراث فرهنگی و میراث طبیعی و برقراری پیوند بین این دو به عنوان ودیعه الهی است.معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در قالب سفر یک روزه خود به استان همدان و شرکت در همایش شهر سبز پایدار، در نشست شورای اداری شهرستان ملایر حضور یافت.
 
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار تن در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر