بازدید 11309
۱

پشت پرده اقدامات جمهوری‌خواهان برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران

جمهوری خواهان آمریکایی که از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور این کشور جان تازه ای گرفته اند، از تلاش خود برای افزایش هرچه بیشتر فشارها بر ایران به بهانه های مختلف دست بردار نیستند. در همین راستا، اظهارات روز گذشته یک سناتور آمریکایی، از حرکت کنگره آمریکا به سوی وضع تحریم های جدید علیه ایران حکایت دارد.
کد خبر: ۶۶۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 20 February 2017
جمهوری خواهان آمریکایی که از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور این کشور جان تازه ای گرفته اند، از تلاش خود برای افزایش هرچه بیشتر فشارها بر ایران به بهانه های مختلف دست بردار نیستند. در همین راستا، اظهارات روز گذشته یک سناتور آمریکایی، از حرکت کنگره آمریکا به سوی وضع تحریم های جدید علیه ایران حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»؛ کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی روز گذشته آخرین روز خود را پشت سر گذراند که به عرصه ای برای بیان مواضع ضد ایرانی شماری از مقامات کشورهای مختلف تبدیل شده بود. سناتور لیندسی گراهام، فردی که نام وی در سال های اخیر همواره با تحریم های ایران عجین شده، یکی از همین افراد بود که دیروز از عزم کنگره برای افزایش فشار بر ایران سخن گفت.

بهانه ای که گراهام برای توجیه سیاست خود مبنی بر افزایش فشار بر ایران در پیش گرفته، همان بهانه ای است که به خصوص طی یکی دو هفته اخیر بسیار از زبان مقامات آمریکایی و صهیونیستی شنیده شده است: برنامه موشکی ایران. وی با اشاره به این برنامه، مدعی شده که سیاست های ایران در راستای ناامن کردن خاورمیانه است.

این سناتور آمریکایی در جریان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، با طرح این ادعا که ایران «یک بازیگر بد در عرصه جهانی» است، اظهار داشت، به عقیده وی و دیگر همکاران جمهوری خواهش در کنگره آمریکا، ایران باید پاسخگوی اقدامات خود در زمینه برنامه موشکی باشد. وی گفت: «اگر می خواهید با شما رفتاری متفاوت از این انجام شود، باید ساخت موشک را متوقف کنید، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض نکنید و روی موشک‌هایتان ننویسید "مرگ بر اسرائیل"».

گفتنی است، آن گونه که از شواهد امر برمی آید، دست کم در مقطع کنونی تلاش برای اعمال فشار بر ایران به جمهوری خواهان محدود نشده و طیفی از دموکرات ها نیز در این مسیر با آن ها همراه هستند. در همین راستا، کریستوفر مورفی، سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی سنا نیز در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت، در مقابل کنگره آمریکا هیچ مانعی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران وجود ندارد.

این مواضع و صحبت درباره احتمال وضع تحریم های جدید علیه ایران در شرایطی مطرح می شود که چندی پیش و در پی اعلام خبر آزمایش موشکی جدید ایران، دولت آمریکا عملاً در این راستا گام برداشته و تعدادی فرد و شرکت جدید را به سبب آنچه ارتباط با برنامه موشکی ایران خوانده شده، تحریم کرد. 12 شرکت و 13 فرد در فهرست تحریم شدگان جدید آمریکا قرار داشتند.

با این حال، آن گونه که مشخص است، سناتورهای تندرو آمریکایی این اقدامات را در مقابل ایران کافی ندانسته و خواستار فشارهایی از نوع تحریم های جدید هستند؛ نه فقط گسترده شدن دامنه تحریم های قبلی. اصرار این گروه بر این موضوع به حدی است که حتی نسبت به نتیجه آن، یعنی نقض برجام نیز بی تفاوت بوده و مدعی هستند که این موضوع ارتباطی به برجام نداشته و ناقض آن نخواهد بود.

اما در بیان چرایی به راه افتادن این موج جدید موضع گیری های سخت علیه ایران در آمریکا، به نظر می رسد، بیش از هرچیز باید به نقش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل و سفر اخیر وی به واشنگتن اشاره کرد. وی در جریان این سفر، مدعی شد که ایران نه تنها تهدیدی برای رژیم اسرائیل به شمار می رود، بلکه قصد دارد با توسعه برنامه موشکی، در نهایت آمریکا را هدف قرار دهد.

آن گونه که مشخص است، این گونه اظهارات و موضع گیری ها در کنار فعالیت های همیشگی لابی صهیونیستی آمریکا،  در تندتر کردن مواضع آمریکا نسبت به ایران مؤثر بوده است. از آن زمان تاکنون به جز خود ترامپ، معاون اول و وزیر دفاع وی نیز درباره این امر موضع گیری کرده و حالا هم که نوبت به سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه رسیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱
ای آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر، خدا رحمت کند شهید بهشتی را
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل