بازدید 16970

واردات دام زنده از پاکستان و گوزن از روسیه

برای افزایش عرضه گوشت قرمز در بازار دام زنده از پاکستان تامین و در نقطه صفر مرزی کشتار می شود تا روانه بازار داخلی شود.
کد خبر: ۶۶۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸ 16 February 2017
برای افزایش عرضه گوشت قرمز در بازار دام زنده از پاکستان تامین و در نقطه صفر مرزی کشتار می شود تا روانه بازار داخلی شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، همانگونه که شاهد بودیم، قیمت گوشت قرمز گوسفندی از 280 هزار تا 310 هزار ریال به یکباره به 450 هزار تا 650 هزار ریال افزایش یافت و نگرانی هایی را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی پدید آورد تا حدی که شرکت پشتیبانی امور دام وارد بازار شد و گوشت گرم به قیمت 31 هزار و 500 تومان به صورت گسترده عرضه کرد که این طرح همچنان ادامه دارد.

به عقیده کارشناسان حوزه کشاورزی، یکی از مهمترین دلایل گرانی گوشت قرمز و حباب بیش از 200 هزار ریالی آن هم با عنایت به تأمین بودن دام مورد نیاز در کشور، به حضور چوب دارها، دلالان و واسطه گرانی بر می گردد که با خرید دام زنده ارزان قیمت از دامپروران و دامداران، بازار عرضه را به ضرر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان رقم می زنند تا سودهای کلان به دست آورند. یکی از عوامل دست و پا گیر دامداران، کمبود علوفه بوده که آنها را مجبور به فروش دام زنده با قیمت پایین (با چک و سفته تحمیلی و به شکل غیرنقدی) به خریدار و چوب دار سنتی نموده است. 

از طرف دیگر، سودجویان حوزه توزیع گوشت قرمز نیز افزون بر خرید دام زنده ارزان، واردات گوشت ارزان و فروش با قیمت  بالاتر را سوداگری می کنند. در حالی که نرخ لاشه بره ارمنی در مرز کیلویی 120 هزار تا 130 هزار ریال تمام می شود، هر کیلوگرم لاشه گوشت وارداتی به قیمت 400 هزار تا 450 هزار ریال (یعنی همانند قیمت بره ایرانی) به فروش می رسد.

پوریان، رییس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور نیز به تامین بودن دام مورد نیاز کشور تأکید نمود. به عقیده وی، توزیع گوشت که در دست اتحادیه گوشت گوسفندی است که به ساماندهی و اصلاح نیاز دارد. 

وی نحوه عرضه تفکیکی گوشت قرمز در کشور را اشتباه دانست؛ چراکه قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی 120 هزار ریال و گوساله 124 هزار ریال اما به صورت منطقی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی باید 280 هزار ریال و گوساله 180 هزار ریال عرضه شود.

رییس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور برای ساماندهی و متعادل سازی بازار گوشت قرمز از دستگاه های نظارتی همچون سازمان های حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، تعزیرات حکومتی و بازرسی کل کشور خواست وارد عمل شوند و با سوداگران و گرانفروشان برخورد قانونی کنند.

حسن رکنی؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: نیاز مصرفی گوشت قرمز کشور حدود ۹۲۰ هزار تن است که بیش از ۸۲۰ هزارتن آن از تولیدات داخل و حدود ۸۰ هزار تن معادل ۸ درصد آن از طریق واردات تامین می شود. وی افزود: قریب به 64 میلیون راس دام کوچک داریم، اما با توجه به شرایط فصلی نیاز به عرضه بیشتر گوشت گوسفندی وجود دارد. 

رکنی گفت: تاکنون واردات گوشت قرمز به صورت منجمد از کشورهای هدف تامین و وارد می شد. در بخش دام کوچک به دنبال آن هستیم که نیاز خود را از بازارهای داخل کشور تامین کنیم و هم اکنون نیز 95 درصد نیاز گوشت از بازار داخلی تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: واردات گوشت گرم از کشورهای همسایه نیازمند ساز و کار جدیدی شامل تجهیزات، امکانات و کانتینرهای مخصوص است تا این محصول به شکل گرم و کیفی طبق پروتکل های بهداشتی و تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور به بازار ایران وارد شود. به گفته رکنی،  علی‌رغم طی دوره قرنطینه، همه این دام¬ها در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان در کشتارگاه‌های مشخص کشتار شده و وارد کشور می‌شوند، چون اعتقاد داریم برای حفظ سرمایه‌های دامی باید به این نکات توجه کنیم.

آنگونه که معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام می گوید، شرکت پشتیبانی امور دام مکلف شده تا این گونه گوشت‌ها را در میادین میوه و تره‌بار و برخی نقاط به قیمت کیلویی 31 هزار و 500 تومان عرضه کند.

از دید صادرات دام سبک وی اظهار داشت: در سال جاری مجال صادرات ۹۲۰ هزار راس دام سبک برای بازارهای هدف وجود دارد که البته کمتر از یک سوم میزان صادراتی است که پیش بینی می شد وی دلیل نیاز به صادرات را لزوم حفظ کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست که مخاطب صادراتی ایران در دام سبک هستند. وی با توجه به حجم تولید و واردات گوشت قرمز و صادرات دام زنده، قابلیت تنظیم بازار داخلی را میسر دانست. 

گزینه جدید؛ واردات گوزن از روسیه!

حسن رکنی در مورد  واردات گوشت گوزن از روسیه اظهار داشت، گوشت گوزن همانند سایر دام ها قابلیت مصرف دارد و از لحاظ پروتکل های بهداشتی نیز همانند دیگردام ها مورد ارزیابی های کارشناسی سازمان دامپزشکی کشور قرار می گیرد. روسیه نیز به دلیل مازاد تولید گوشت گوزن به دنبال صادرات آن به دیگر کشورها است.

رکنی تصریح کرد: حجم واردات گوشت گوزن و دیگر دام های غیرمتعارف به جز دام سبک و سنگین به حدی پایین است که تاثیری بر قیمت گوشت های مصرف متداول در کشورما ندارد.

وی با بیان این که میزان گوشت قرمز مصرفی کشور حدود یک میلیون تن در سال است، افزود: بنابراین واردات ۲۰۰ تن گوشت گوزن تاثیری بر بازار گوشت ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل