بازدید 4439

حمایت همه‌جانبه چین از مذاکرات آستانه

کد خبر: ۶۶۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ 16 February 2017
چین اعلام کرد که از دور جدید مذاکرات در آستانه قزاقستان با هدف رسیدن به راه حلی برای پایان بحران سوریه حمایت و پشتیبانی می کند.

به گزارش ایرنا، «گینگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین که در نشست خبری با خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: از دیدگاه چین ارتباطات میان دولت سوریه و مخالفان با برگزاری اجلاس آستانه تقویت می شود و این اعتماد متقابل را بیشتر خواهد کرد.
 
سخنگوی دولت چین بر اساس گزارش روز پنجشنبه تارنمای گلوبال تایمز ابراز امیدواری کرد که نمایندگان دولت و مخالفان سوریه بتوانند در این دور از گفت وگوها مذاکرات سازنده ای داشته باشند که به افزایش اعتماد میان آنها منجر می شود.
 
این سخنگو در باره اینکه چین هم دعوتنامه ای در باره حضور در اجلاس دریافت کرده است یا خیر، اظهارنظری نکرد اما گفت که پکن خواستار مشارکت مثبت طرف های دیگر در این گفت وگوهاست.
 
وی با اشاره به اظهارات دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه مبنی بر انجام گفت و گوهای صلح ژنو در هفته آینده، ‌تصریح کرد که چین امیدوار است مذاکرات آستانه شرایط مطلوبی را برای گفت و گوهای ژنو فراهم آورد.
 
گفتنی است، دومین دور رایزنی های جداگانه هیات های نمایندگی ایران با هیات های روسیه و سوریه در نشست سوری آستانه 3 دیروز چهارشنبه در پایتخت قزاقستان برگزار شد.
 
نشست آستانه 3 نیز مانند دو اجلاس قبلی با محوریت اجرای آتش بس فراگیر در سوریه و راهکارهای آن برگزار می شود که ایران، روسیه و ترکیه بانیان این مذاکرات هستند.
مطابق برنامه اعلام شده، هیات اردن و سازمان ملل در این نشست حضور دارند و آمریکا هم مانند قبل به عنوان ناظر در مذاکرات سوری - سوری حضور می یابد.
 
نخستین دور مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.
 
10 روز پیش هم هیات های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نشست دوم را در آستانه برگزار کردند که در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.
 
آتش بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر