بازدید 7748

آتش مسیر سربالایی را سریع‌تر طی می‌کند

کد خبر: ۶۶۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷ 12 February 2017
اگر آتش‌سوزی در فضای شیب‌دار صورت گیرد، شعله به گونه‌ای گسترش می‌یابد که درخت را از شاخه‌های بالایی به پایین می‌سوزاند و سپس سراغ درخت بعدی می‌رود.

به گزارش فارس،‌ آتش می‌تواند مسیر سربالایی را سریع‌تر از مسیر سراشیبی طی کند و محققان با انجام بررسی‌های جدید علت این مسئله را متوجه شده‌اند.

در آخرین بررسی‌ها مشخص شد در جریان حرکت آتش در مسیر سربالایی، حرارت افزایش می‌یابد و اگر آتش‌سوزی در فضای شیب‌دار صورت گیرد، شعله به گونه‌ای گسترش می‌یابد که درخت را از شاخه‌های بالایی به پایین می‌سوزاند و سپس سراغ درخت بعدی می‌رود.

پیش از این مشخص شده بود جنگل‌هایی که در فضای شیب‌دار قرار گرفته‌اند آتش‌سوزی با سرعت بیشتر به سمت بالا حرکت می‌کند و محققان هم‌اکنون می‌گویند این نوع حرکت در مسیر سربالایی موجب می‌شود نیاز آتش‌سوزی به اکسیژن، سوخت، و حرارت برای در بر گرفتن فضای گسترده‌تر برطرف شود.

این فرآیند در یک آزمایش ساده خود را نمایان می‌کند. اگر شما یک عدد کبریت را آتش بزنید زمانی که انتهای آن در قسمت پایین قرار داشته باشد شعله با سرعت کمتری به سمت انگشت شما حرکت می‌کند و اگر زاویه کبریت به گونه‌ای تغییر کند که شعله در قسمت پایین قرار بگیرد، سرعت آتش گرفتن چوب بیشتر می‌شود.

محققان می‌گویند آتش‌سوزی در مناطق جنگلی به گونه‌ای دنبال می‌شود که شعله‌های آتش هر درخت را از بالا به پایین می‌سوزاند تا به درخت بعدی برسد و اگر شعله از پایین به بالا حرکت کند، زبانه‌های آتش وقتی به نیمه‌های تنه می‌رسد سراغ درخت بعدی می‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار