بازدید 19069
فواد ایزدی در گفت و گو با «تابناک»؛

در برابر فرمان جدید ترامپ، نباید اقدام متقابل می کردیم!

برخی منتقدان دولت در پس از برجام، عموما ورود شهروندان آمریکایی به ایران را نفوذ تلقی کرده و از بابت حضور آمریکایی ها در ایران انتقاد می کردند؛ اما پس از دستور اجرایی رئیس جمهور امریکا مبنی بر عدم ورود ایرانیان به خاک آمریکا و اقدام متقابل دولت ایران در این زمینه، از دولت انتقاد می کنند که چرا اقدام متقابل انجام داده و مانع ورود آمریکایی ها به ایران شده است.
کد خبر: ۶۶۲۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳ 02 February 2017
در روزهای گذشته، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور جدید آمریکا، در نامه ای، فرمان جلوگیری موقت از ورود اتباع هفت کشور مسلمان شامل ایران، سوریه، عراق، یمن، لیبی، سومالی و سودان را به دلیل آنچه مبارزه با تروریسم خواند، صادر کرد؛ فرمانی که با حواشی فراوانی همراه شد و در بسیاری مجامع جهانی مورد نقد قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله مهم ترین پرسش ها در مورد این طرح، اهداف و ابعاد مختلف آن و نیز اقدام شایسته ای که دولت ایران باید درپیش می گرفت بود. پرسش مهم دیگر اینکه این طرح در نهایت به نفع چه کسانی تمام خواهد شد و چرا به رغم غیر منطقی بودن گروهی از افراد جامعه آمریکا از آن حمایت می کنند؟

فؤاد ایزدی درباره اهداف فرمان «ترامپ» به «تابناک» گفت: قطعاً اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت های آمد و شد برای مسمانان ایرانی و مسلمانان شش کشور دیگر جهان به دلیل مبارزه با تروریسم نیست. یکی از اندیشکده های آمریکایی، گزارشی تهیه و در آن بررسی کرده که از این هفت کشور که مد نظر آمریکا هستند، چند تن اقدام تروریستی انجام داده اند.

پاسخ این بررسی این بود که نه تنها گزینه تروریستی مرتبط با ایران صفر بود، بلکه این موضوع در مورد شش کشور دیگر مثل عراق هم صفر بود و هیچ فرد تروریست از این کشورها در آمریکا عمل تروریستی انجام نداده بود.

وی ادامه داد: از این روی به نظر می رسد، اگر این طرح برای مبارزه با فعالیت های تروریستی ترتیب داده شده است، باید در برابر کشورهایی مثل عربستان اعمال می شد که در این رابطه سابقه فعالیت تروریستی داشتند.

ایزدی تصریح کرد: البته اصل این کار غلط است و نباید به خاطر یکسری افراد تروریست، کل مردم یک جامعه را تحریم کرد، ولی با این حال کشورهای برگزیده با هدف طراحی شده همخوانی ندارند.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان در ادامه و در رابطه با اهداف «ترامپ» از صدور این فرمان گفت: در این نامه، بخشی از مسلمانان داخلی مورد توجه و تأکید هستند و به دستگاه امنیتی آمریکا دستور داده شده تا آنها را تفتیش عقاید کند و از طریق سؤال و جواب تروریست یا غیر تروریست بودن آنها را متوجه شود. اکنون پرسش این است که مأموران امنیتی آمریکا چگونه می خواهند، از افراد نیت خوانی کنند؟

ایزدی افزود: در بخش دیگری از این نامه تأکید شده است، افراد مسلمانی که وارد خاک آمریکا می شوند، بررسی دقیق اطلاعاتی می شوند؛ برای نمونه، آخرین پیام ها و تماس های آنها چک و در صورت مشاهده مورد مشکوک یا کشف تروریست از کشورهای دیگر، کشور آنها هم به لیست هفت کشور کنونی تحریم شده اضافه می شود.

این استاد دانشگاه در رابطه با بخش های عجیب دیگری که در فرمان اخیر رئیس جمهور آمریکا وجود داد، گفت: متن نامه «ترامپ» بخش های عجیب دیگری هم دارد که از جمله می توان به این اشاره کرد که هرکس وارد خاک آمریکا می شود، باید قانون اساسی آمریکا را بپذیرد و بر اساس آن عمل کند. شما تصور کنید اگر این قانون در ایران انجام و اجبار می شد هر کس به ایران می آید قانون اساسی ایران از جمله اصل ولایت فقیه را بپذیرد، چه داستانی در دنیا ایجاد می شد، ولی آمریکایی ها این کار را کردند و کسی هم به آن توجه نکرد.

«ایزدی» با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و بخشی از جامعه آمریکا از این تصمیم خرسند هستند، در مورد علت این خرسندی اضافه کرد: جدا از رژیم صهیونیستی برخی نیز از داخل آمریکا این سیاست ها را حمایت می کنند و علاقه دارند این برنامه ها ادامه یابد. به هر حال این ها شعار ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بوده و عده زیادی او را برای همین شعارها انتخاب کردند.

وی تأکید کرد: موضوعی که در افزایش حمایت های داخلی از ترامپ موثر بوده است، مسأله اسلام و ایران ستیزی در سال های گذشته است که رسانه های غربی آن را به خوبی در جوامع خودشان منعکس کردند و کشورهای اسلامی از جمله ایران هم متأسفانه نتوانستند به خوبی اسلام را به جهانیان معرفی کنند. به هر حال، جمعیتی در این کشور که سال ها تحت تأثیر اخبار و گزارش های ضد اسلامی بوده است، دید خوبی به اسلام ندارد و از این اقدام ها حمایت می کنند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش و در مورد تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای اقدام متقابل، با انتقاد از این تصمیم افزود: اصل اقدام متقابل در روابط بین الملل، اصلی پذیرفته است و در بسیاری موارد انجام اقدام متقابل کار مناسبی است. اما در رابطه با اقدام آمریکا به نظر من اقدام متقابل نباید صورت می گرفت.

بسیاری از آمریکایی هایی که علاقه دارند به ایران سفر کنند یا مسلمان و شیعه هستند و برای زیارت به ایران می آیند و یا گردشگر هستند و با اهداف توریستی به ایران سفر می کنند. از سویی تعدادی از آن ها نیز دوست و فامیل دارند و یا با اهداف علمی مثل شرکت در همایش و... به ایران سفر می کنند. این اقدام متقابل از دو طرف به مسلمانان ضربه می زند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۰
عاقل در مقابل دیوانه مقابله به مثل نمیکند اگر کرد دیوانه است!
شما درست می گویید ولی چه نتیجه ای می گیریم!!!!!!!تا الان چه نتیجه ای گرفتیم
آدم احساس می کند دوره ترامپ دوره جدیدی است
خیلی آدم خاصی است
انگار برای خودش یک رسالت ماورایی برای دفاع از آمریکا قائل شده
بلاخره یکبار با اقای ایزدی هم عقیده شدم
کلا میخوان گیر بدن.
قطعا ترامپ با این کارش دنبال اهدافی خاص بوده ولی هدف ما چیست؟
بهترین کار برای ایران باید حذف روادید برای ورود به ایران اتباع آمریکایی بود
اون وقت می دیدیم واکنش جهانی به کار ایران مثبت بود یا آمریکا
اگر اقدام متقابل نمی کردیم یه گزارش مینوشتی که چرا اقدام متقابل نکنیم!
اگر هم ضربه ای می زند در مقابل برد کار سیاسی ایران بسیار ناچیز است. اگر با توجه به اینکه هموطنان ما در آنجا تقریبا جزو موفق ترین و تحصیلکرده ترین اقشار هستند و معمولا در حرفه خود موفق اند همه به صورت هماهنگ از آمریکا خارج شوند با تمام سرمایه هایشان ، مطمئنا در کشورهایی دیگر نظیر کانادا که فرهنگی مشابه دارد یا کشورهای اروپایی مرفه، ضربه سنگینی به این فرد مغرور می خورد.
اقدام متقابل درست ترین تصمیم از طرف دولت بوده است و ما مردم هم صد در صد حمایت می کنیم!
دربرابراینهمه اقدام خصمانه آمریکادردوسه سال اخیر آیاعکس العمل جدی صورت گرفته؟ اینم روش !!!
باید فقط آنهایی که born آمریکا بودند ممنوع میشدند برای یه مدت.
چون تو بدکنی و من بدکنم
دگر فرق بین ما دو چیست!!!!
میخوایید جنگ شروع کنید استغفرالله آروم بشینید خوب
خود را گول میزنید یا خواننده را؟
پا روی دم این روانی (ترامپ) نزارید این میخواد با روسیه دوست بشه و بعدش به ایران حمله کنه
چرا ؟! خیلی هم خوب اسلام را معرفی کردیم
همه میخوان یه جورایی برن .
اگر این کار را دولت ایران نمی کرد خود شما نمی گفتید دولت هیچ اقدامی در پاسخ به اقدام ترامپ انجام نداد؟!
استاد محترم ! عربستان نه پرچم آتش می زند ، نه به سفارت حمله می کند ، نه کسی را علناً و رسماً تهدید می کند .
چیکار کنیم جلوی خیل عظیم پناهنده های امریکا به ایران رو بگیرین یا دانشجوها.
خود آقای ترامپ دارد خلاف قانون اساسی آمریکا رفتار می کند !
صد در صد باید اقدام متقابل انجام میشد ...
نخير ، سعي كنيد ابتكار عمل داشته باشيد نه تقليد از عمل !
اصلا" متوجه نمیشم!!! اسمشو گذاشتیم شیطان بزرگ.... الان از اینکه تو کشورش رامون نمیده عصبانی شدیم و اقدام تلافی جویانه میخواییم انجام بدیم و روز بیست و دو بهمن هم میخواییم پرچمشو آتیش بزنیم!!!!!!! یعنی چی؟؟!!!!!
تجربه نشان داده ما هر وقت از یکی حمایت و طرفداری کردیم یک عده ای ساز مخالف زدند.از حمدی نژاد بگیر تا مرسی.بعد هم از السیسی جنایتکار حمایت کردند.انروزی که ما از ترامپ طرفداری کرده و قطعا هم می کنیم.باز یک عده ای از اوباما و کلینتون جنایتکار حمایت کردند.من معتقدم السیسی رئیس جمهور مصر یک جنایتکار هست چون قیام طرفداران مرسی را به خاک و خون کشید.ایا این اسمش عدالت هست.و معتقدم ترامپ ادم خوبی هست نه به خاطر مسائل مهاجرتی به خاطر مخالفت با داعش و مسخره بازی اوباما.من 100%درصد موافق ترامپ هستم.من 100%درصد موافق محمد مرسی هستم------البته در مورد احمدی نژاد پنجاه پنجاه نظر دارم----من معتقدم اقای روجانی نسبت به احمدی نژاد خدمات بیشتری کرد-البته اگر شان و منزلت پاسپورت ایرانی را اندکی بیشتر افزایش می داد که چه بهتر----درود بر ترامپ.
tit for tat یک قاعده بیم المللی است. یعنی اقدام متقابل . مسئله ورود افرادی که منافع ایران در گرو آمدن آنهاست می توان از کانالهای امنیتی و استثنا عمل کرد. عدم اقدام متقابل فقط نشانه دریوزگی و حرکت بزدلانه است.
تحلیلتون در قسمت آخر یعنی عدم انجام تقابل بسیار عالی بود، عاقلانه است اگه مقابله به مثل نکنیم.
فکر کردم در باره پرتاب موشک این گفته را مطرح کردی!!
سخن جناب ایزدی کاملا درست است. اصل اقدام متقابل باید هم وزن و موثر باشد. ما با اقدام متقابل خود به اقدام آمریکا مشروعیت می دهیم آن هم در حالی که همه جهان و از جمله خود مردم آمریکا این اقدام را نادرست می دانند.
اين ترامپ واقعا بدون قصد توهين با هر اصولو منطقي يه احمق به حساب مياد ، شايد مسئله خيلي فرعي باشه ولي از ظاهرش سبك مو، برنزه كردن پوستش ، مدل صحبت كردن و جمله بندي و .... كاملا واضحه كه آدن نرمالي نيست ، حالا تحت اين شرايط پيچيده بين المللي و تداخل منافع همه تو خاور ميانه يكي با اين روحيه و جماعتي كه دورو برشن كه تقريبا تو همچين حال و هوايي هستن واقعا مشكل اساسي به حساب مياد، خواهش ميكنم از كسايي كه تو هر مسئولي كه هستن توجه كنن در كنار سياستايي كه بهش ياد ميدن و در كنار رفتار پوپوليستيش كه باعث ميشه اينجوري فرمان بده ، واقعا اين آدم مشكل رواني داره، حالا تو همچين شرايطي جواب ندادن ميتونه جري ترش ، خيلي موافق بي تفاوتي صد در صدي نيستم ، عكس العملي كه بتونه بازدارنده باشه اوضاع رو آروم تر كنه خوبه البته كه نبايد بدتر باعث تشنج بشه، لغو صدور ويزا از طرف ما عراق و بقيه اگه باشه اتفاقا بنظرم يه عكس العمل بدون تشنج زائيه من كه موافقم ، حالا چقدر محكم باشه پاسخ ما كه هم موثر باشه كه بشونتش سر جاش هم بدتر ديوونش نكنه تصميم سختيه
من هم موافقم
سی وهشت ساله که با ما دشمنی میکند . پس از برجام و دشمنی دوباره امریکا با ما خوشبین ترین افراد هم به این نتیجه رسیدند که رابطه و نه مذاکره با امریکا مقدور نیست نه از طرف ایران بلکه از طرف امریکا. حالا پس باید عمل متقابل به مثل در هر مورد انجام گردد
آقای فواد ایزدی بزرگ شده آمریکاست
باید مردم امریکا رو به کشور راه بدن و اتفاقا تصاویرشم برا آقای ترامپ و مردم آمریکا بفرستن اگه واقعا سیاست نظام اینه که با مردم آمریکا مشکلی نداره
عمل متقابل به مثل ما کار درستی نبود و ما باید صبوری از خودمان نشان دهم
بله ازقدیم گفتن اکرخربمالگدزد ماکه نبایدبه خرلگدبزنیم!!!!حالاترامپ یک خریتی کرد
دلیل حذف سریع برخی مطالب از جمله همین مطلب از صفحه تابناک چیست ؟ خود سانسوری ؟
من فکر میکنم . تبلیغات خوای می شد . برعکس ترامپ ایران اعلام میکرد حساب مردم امریکا از دولت دیوانه جداست و ایراد با آغوش باز پذیرای مردم آمریکایی هست.
و اعلام میشد هر کس با توجه شخصیت خودش رفتار میکنه !
قطع رابطه واقدام متقابل درحوزه ديپلماتهاوجاسوسهاخوب است
جالب بود: این اقدام متقابل از دو طرف به مسلمانان ضربه می زند.
حالا اگر دولت این اقدام را نمی کرد همین آقا دولت را به انفعال و بی تفاوتی متهم می کرد!
برادران نگاهمان را به نفوذ و کسب اطلاع بقصد جاسو ی را باید متحول کنیم .
سلام، از عجایب عمرمان این نگاه و موضع جناب ایزدی در قبال موضع دولت در قبال رفتار آمریکا است که بامواضع و اعتقاد همواره تند و منفی ایشان متفاوت است
ما در رابطه با اقدام آمریکا به نظر من اقدام متقابل نباید صورت می گرفت.

کافی بود همین حرف اقای ایزدی رو وزارت خارجه میگفت ، ببین چه بلوایی درست میکردند که واااای ضعف تا چه اندازه
در صورت بروز جنگ و عدم تصرف کامل ایران جزایر جنوبی خلیج فارس به عنوان غرامت جنگی به امریکا اعطا خواهد کرد . همچنین هیچ کدام از همسایگان ایران دوست ایران نبوده و حاضر به مخالفت علیه امریکا نیستند زیرا از نظر انها ایران یک مهره در حال تزلزل می باشد
مگر غیر از این هست که یک خارجی هنگام ورود به ایران باید مثل یک ایرانی حجتب را رعایت کند، مشروبات و اغذیه حرام نخورد، ارتباطش با نامحرم محدود باشد، قمار نکند، در ملا عام روزه خواری نکند و الی آخر؟؟؟
اگه تمام دنیا با ترامپ مخالف باشند من تا ابد طرفدارش می مانم و خواهم ماند.درود بر ترامپ.زنده باد ترامپ.
اینا منتظرند دولت یه کاری بکنه، نق بزنند.
کاملا درسته. اگر ما هم مثل اونها تبعیض نژادی رو اعمال کنیم اونوقت دیگه هیچ حرف و اعتراضی درباره‌ی رفتار اونها نمی‌توینیم داشته باشیم. درواقع قدرتغ اعتراض رو از خودمون می‌گیریم.
جناب ایزدی هر فردی از هر کشوری وارد خاک کشوری دیگر شدباید قانون کشور میزبان رارعایت کند مگر کسی که به ایران صفر کند می تواند در ایران مشروب بخورد یاکارهای بی اخلاقی انجام دهد
اگر اقدام متقابل کنیم امریکا نابود میشه ببینید روزانه چند میلیون امریکایی در صف ورود به زندان یعنی ایران هستند بخدا به نون شبشان محتاج میشن اگه انها را به ایران راه ندیم خخخخخ
جلوگيرى از ورود آمريكائيان به ايران اشتباهست!
اگه اجازه میدادن تیم کشتی آمریکا میومد ایران، پخش مسابقات باعث میشد آمریکایی ها از کارشون بیشتر خجالت بکشن.
اونهایی که از آمریکا به ایران میان عمدتاً ایرانی هستند و شناسنامه و گذرنامه ایرانی هم دارند. پس کسی نمی تونه توی ایران جلوی اونها رو بگیره.
مسامحه دیگربس است
ما که نفهمیدیم این استاد اعظم تو مصاحبه اش چی گفته
از ورود كشتي با پرچم امريكا به تنگه هرمزجلوگيري شه
وگرنه مگه چنتاامريكايي در سال ميخواد بياد ايران
بنظرمن ایران نه تنها اجازه ورود کشتی گیران آمریکایی را بدهد بلکه بخوبی از آنها پذیرایی نیز بعمل آوردو چون این طیف نماینده بسیاری از خانواده های آمریکایی میباشند تبلیغ خوبی میشودتا آنها به حقانیت کشورمان معترف شوند
ترامپ یک اشتباه سیاسی کرد و ایران هم بجای استفاده از این فرصت ، با تحریم ورود امریکایی ها به ایران اشتباه بزرگتری کرد آنهم زمانیکه آقای روحانی با تمسخر آدرس فرو ریختن دیوار برلین را به ترامپ میدهد. بهترین پاسخ به عملکرد ترامپ، دعوت از امریکایی ها به ایران بود که متاسفانه و بر خلاف انتظار ی که از آقای ظریف میرفت، راهبردی متقابل در نظر گرفته شده است .و جای تعجب است زمانیکه کشورهای ذره بینی عربی خلیج فارس ایران را تحقیر و به ایرانی ها توهین میکنند، وزرات خارجه یاد عطوف انسانی اسلامی می افتد و زمانیکه باید با دیپلماسی مثبت جوابی عاقلانه و دنیا پسند به یک دیوانه بدهد، این چنین عجولانه و سطحی عمل میکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
از بس یه عده هرجمعه به این دولت گیر بیخود میدن و به خاطر برجام از هر تریبونی می کوبنش اینام مجبور شدن برا بسته شدن دهن اینا این کارو بکنن. والا دشمن بیرونی رو میشه یه کاریش کرد ولی دشمن داخلی رو نه
درود بر دونالد داک ترامپ
آقای ایزدی! شما اول بفرمایید با خودتون چند-چند هستین؟!
تندروها قوم بنی اسرائیل شده اند اگر آمریکایی را به ایران راه بدهند اعتراض میکنند و اگر هم راه ندهند باز هم اعتراض میکنند.
سقوط سهمگین بورس از دقایق اولیه روز شنبه 16 بهمن آغازشد
با لگد کر دن وسوزوندن پرچم امریکا این حس همراهی ایجاد شده درافکار عمومی دنیا حمایت از ایران و بر ضد فرمان احمقانه ترامپ رو به زودی از دست میدیم
در ادامه ریزشهای پی درپی و مستمر بورس امروز شنبه 16 بهمن شاخص کل به کانال 76 هزارواحد سقوط کرد
باید هوشمندانه عمل کرد. همیشه اقدام متقابل منافع ما را حفظ نمی کند. مثلا ولادیمیر پوتین را دیدیم که زمانی که آقای اوباما با اتهام هک ایمیل های آمریکا، دیپلمات های آمریکایی را اخراج کرد، هیچ اقدام متقابلی انجام نداد. چون در آن زمان اقدام متقابل به نفع روسیه نبود.
بنده هم با نظر این استاد محترم دانشگاه موافقم.
درسته ایران نباید مقابله به مثل می کرد . زیرا کشتی ورزش پهلوانی اسن و روح پهلوان از این خطا مسون است . ظریف آدم ... است که تین کا را انجام داد
ای خر پیر با افسار رنگین
کمرشکسته زیربار سنگین
خریت نه تنهاعلف خوردن است
که علف خوردن وباربردن است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل