بازدید 16053

پرونده آزمایش موشکی ایران به کمیته تحریم شورای امنیت ارجاع شد / تکرار اقدام بی فایده سال گذشته

موضوع ادعای آزمایش موشکی بالستیک ایران که از دو روز قبل در رسانه های آمریکایی و اسرائیلی مطرح شده بود با برگزاری یک نشست محرمانه، شب گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیگیری شد. هرچند در مورد جزئیات دقیق این نشست اطلاعاتی در دست نیست اما ظاهرا پرونده آزمایش موشکی ایران برای تصمیم گیری به کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شده است.
کد خبر: ۶۶۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ 01 February 2017
موضوع ادعای آزمایش موشکی بالستیک ایران که از دو روز قبل در رسانه های آمریکایی و اسرائیلی مطرح شده بود با برگزاری یک نشست محرمانه، شب گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیگیری شد. هرچند در مورد جزئیات دقیق این نشست اطلاعاتی در دست نیست اما ظاهرا پرونده آزمایش موشکی ایران برای تصمیم گیری به کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شده است.

به گزارش «تابناک» روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پاسخی جدی به ادعاهای آمریکایی ها و اسرائیلی ها داد و به صراحت هشدار داد که از افزایش تنش ها در خصوص آزمایش های موشکی ایران پرهیز کنند. این هشدار یک روز بعد از آن بود که رسانه های آمریکایی مدعی شدند که ایران یک آزمایش نا موفق موشک بالستیک از سایت موشکی سمنان داشته است. 

بر همین اساس ایالات متحده درخواست یک نشست اضطراری از شورای امنیت سازمان ملل متحد کرد تا این موضوع را به بحث و بررسی بگذارد. در واقع هدف آیالات متخده از این امر نشان دادن اولین رویارویی دیپلماتیک با ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بوده است. 

نیکی هلی سفیر جدید ایالات متحده در سازمان ملل متحد بعد از برگزاری این نشست محرمانه خطاب به خبرنگاران گفت: «آنچه می‌دانیم این است که قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد، می‌گوید که آن‌ها نمی‌توانند دست به آزمایش موشک‌های بالستیک بزنند.» هلی افزود: «در سپتامبر ۲۰۱۶ هم وزیر دفاع ایران گفت آن‌ها تا مارس ۲۰۱۷ به سراغ تولید این موشک‌ها خواهند رفت. آن‌ها باید بدانند که قطعنامه ۲۲۳۱ معنی و مفهومی دارد.»

پرونده آزمایش موشکی ایران به کنیته تحریم شورای امنیت ارجاع شد

او همچنین با بیان اینکه موشک ایران کلاهکی به وزن بیش از ۵۰۰ کیلوگرم را تا بردی بیش از ۳۰۰ کیلومتر حمل می‌کند، مدعی شد که این میزان برای حمل یک کلاهک اتمی کافی است.
هلی با رد اظهارات مقامات ایرانی که می‌گویند تهران «قصد حمله به جایی را ندارد»، گفت: «این چیزی است که جهان باید از آن نگران باشد. ایالات متحده خام نمی‌شود، ایالات متحده بی تفاوت نمی‌ایستد.»

وی با بیان اینکه واشنگتن گفته‌های خود را عملی می‌کند، گفت: «اطمینان خواهیم یافت که آن‌ها متوجه می‌شوند که این چیزی نیست که ما بپذیریم و می‌خواهیم اطمینان یابیم که ممنوعیت‌های ذکر شده مبنی بر اینکه هیچ کشوری نباید به آن‌ها فناوری لازم را منتقل کند، رعایت شود.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: «گفته‌ایم که در این دولت ما بر چنین رخدادهایی چشم نخواهیم بست. ما عمل خواهیم کرد، ما قدرتمند خواهیم بود، صدایمان بلند خواهد بود و هرآنچه که برای حفاظت از مردم آمریکا لازم باشد، انجام خواهیم داد.

هلی بعد از این سخنان در مورد سوالات دیگر خبرنگاران هیچ پاسخی ارائه نکرده است اما شورای امنیت موافقت کرده است که موضوع آزمایش موشکی ایران را به کمیته تحریم ارجاع دهد تا مورد بررسی بیشتر و تصمیم گیری واقع شود. این اقدامی است که سال گذشته نیز در پی آزمایش موشکی ایران صورت گرفت و در نهایت بی نتیجه ماند. 

در حالی که فشارهای ایالات متحده برای جلوگیری از توسعه و پیشرفت صنعت دفاع موشکی ایران به نظر افزایش خواهد یافت و این کشور قصد دارد تا ایران را بر سر برنامه موشکی ناقض برجام معرفی کرده و به تحریم بکشاند، مقامات کشورمان بارها اعلام کرده اند که هیچ کدام از آزمایش های موشکی ایران ناقض قطعنامه 2231 نیست. زیرا هیچ کدام از موشک های ایران برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند.

این موضوعی است که روز کذشته محمد جواد ظریف نیز به آن اشاره کرد و در کنفرانس خبری خود با آیرو وزیر خارجه فرانسه صراحتا بیان کرد که هدف برنامه موشکی ایران حمله و تهدید هیچ کشور دیگری نیست.

پرونده آزمایش موشکی ایران به کنیته تحریم شورای امنیت ارجاع شد

با این حال به نظر میرسد که دونالد ترامپ و تیم جدید وی سعی دارد با افزایش فشارهای سیستماتیک بر ایران در حوزه دیپلماسی و از طریق کانال هایی مانند همین موضوع موشکی دیگر بازیگران را با خود همراه کرده و در نهایت ایران را دچار یک انزوای تدریجی دیپلماتیک دیگر – آنچه اسرائیل و عربستان سعودی خواهان آن هستند – سازد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۲۰
هیچ غلطی نمیتونن بکنند ایران قدرتمند به پیش خواهد رفت خداوند فرموده در مقابل دشمنان هرچه در توان دارید امادگی لازم را بدست اورید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
از توهم خارج شو برادر
بیچاره بورس . اون از بازگشایی نمادبانکها اینم از تحریم جدید به بهانه موشک
برا شما بی فایده است دودش به چشم ملت میره
بوهای خوبی به مشام نمیرسه
روحانی: زمان دیوار کشیدن به پایان رسیده است.
کاری نکنید که مثل موضوع هسته ای ی اجماع درست بشه و چندین سال واسه معیشت مردم مشکل درست کنید و بعد که سایه جنگ و ورشکستگی رو سرمون اومد برید مذاکره کنید و برگردید به ده ها سال بعد .مردم راضی به این همه مصائب نیستند
باید دید عکس العمل سایر قدرت ها چه خواهد بود. در دوره ترامپ شاید رفتار چین و اروپا و روسیه با آمریکا و ایران تفاوتهایی داشته باشد
اینها کاغذ پاره است اثری ندارد انقدر قطعنامه صادر کنند تا قطعنامه دانشان خراب شود....
قابل توجه دلواپسانی که از آمدن ترامپ خوشحال شدند!
اصلا سایت سمنان برای موشکهای فضایی با قابلیت حمل ماهواره هست، این چیزها همه بهانه هست.
ما از بیکاری و فقر مردیم بعد اینا دنبال موشکن
ظاهرا عده ای در ایران هم تحریم ها دوست دارد منافع عده ای در همین تحریم نهفته است
تحریمها شروع میشه مجدد .شک نکنید
واقعا همین‌طوره
بله بله
آزمایش موشکی حق مسلم ماست آمریکا غلط کرد با اسرائیل.ناگفته نمونه که بنده یک اصلاح طلب هستم
پاسخ ها
حمید خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
یعنی اگه نمی گفتی اصلاح طلبی!!!کشف نمی شدی
من کاری به آزمایشهای موشکی ندارم ولی این خانم باید حتما قرصهاشو سر وقت بخوره.
اين يك سال گذشته و شايد ٦ ماهه آينده يه نفسگيري بود !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار