بازدید 2824
کنفرانس خبری وزرای امور خارجه فرانسه و ایران در تهران:

ابراز نگرانی ژان مارک آیرو از مواضع ترامپ / تاکید ظریف بر خارج بودن موضوع موشکی از برجام

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: ما با هر گونه ابتکاری که بر خلاف روح برجام بالاخص اگر به مذاکرات مجدد منجر شود مخالف هستیم. نگران مواضع ترامپ هستیم و منتظریم که چه پیش می آید.
کد خبر: ۶۶۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ 31 January 2017
ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه که در رأس یک هیأت اقتصادی به ایران سفر کرده، با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه پس از پایان گفتگوهای خود در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کردند. 

به گزارش «تابناک» پس از پایان دور اول گفتگوهای مربوط به کمیسیون مشترک ایران و فرانسه، وزرای خارجه دو کشور دو سند همکاری امضاء کردند. پس از امضای این اسناد دو مقام بطور خصوصی دیدار و گفتگو کردند.

ابراز نگرانی ژان مارک آیرو از مواضع ترامپ / تاکید ظریف بر خارج بودن موضوع موشکی از برجام

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه پس از پایان گفتگوهای خود در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کردند.

ظریف در این نشست خبری گفت: بعد از سفر روحانی به فرانسه نقشه راهی برای گسترش روابط دوجانبه تدوین شد. امروز اجرای این نقشه راه در حوزه های مختلف ثمرات مثبتی داشته و حجم روابط تجاری را در یازده ماه از اجرای برجام به سه برابر دوره مشابه افزایش یافته است.

وی افزود: ماه آینده شاهد تولید مشترک خودرو و خارج شدن اولین خودرو از خط تولید خواهیم بود. هدف از این تولید مشترک بازار ایران و منطقه است.

ظریف در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در حوزه همکاری سیاسی بحث های مثبتی داشتیم اجرای برجام مورد تاکید دو طرف است. در حوزه تروریسم و مبارزه با تروریسم گفتگوهای خوبی داشتیم. 

وزیر خارجه فرانسه پس از ظریف گفت: مایلم مجددا به ملت و دولت ایران مراتب تسلیت خودم را به مناسبت فاحعه پلاسکو به بازماندگان ابراز کنم.

آیرو ادامه داد: برجام توافقی تاریخی برای ایران و همه جامعه بشری بوده و به ناامیدان نشان می‌دهد که روش دیپلماتیک جواب می‌دهد. فرانسه بسیار علاقه مند به اجرای برجام است. امیدواریم راهکارهایی پیدا کنیم تا با آنچه برجام را به خطر می اندازد مقابله کنیم.

وی افزود: وظیفه همه است که با تهدید تروریسم مقابله کرده و جوابهایی برای منشا تروریسم بیابیم. درگیریهای سوریه یمن و عراق هیچ راه حل نظامی ندارند.

وزیر خارجه فرانسه درباره ویزا گفت: تسهیلاتی در سیستم صدور ویزا برای ایرانی ها در نظر خواهیم گرفت و هدفمان این است که تعداد توریست های ایرانی را در فرانسه را به دو برابر برسانیم.

وی ادامه داد: درباره بانکهای فرانسه باید بگویم که باید مثبت باشیم. بیشرفتهایی صورت گرفته و باید افرایش یابد. بانک های فرانسوی از مبادلات بانکی پرهیز کرده و بسیار محتاطانه عمل میکنند. برخی بانک های کوچکی آمده اند و همین امر باعث شده پروژه ها از بن بست خارج شوند.

آیرو با بیان اینکه وزیر دارایی فرانسه نیز در ماه مارس به ایران خواهد آمد گفت: ایران باید سیستم بانکی خود را با معیارهای بین المللی مطابقت دهد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره برجام گفت: درباره اجرای برجام متاسفانه ما از طرفهای دیگر بویژه آمریکا به  همان اندازه که ما متعهد بودیم تعهد ندیدم. تاکنون علی‌رغم کارشکنی‌های آمریکا که یک موردش مقررات فرامرزی است توانستیم برجام را اجرایی کنیم.

وی افزود: موضوع موشکی جزوی از برجام نیست. این را هم فرانسه اعلام کرده و هم آمریکا. در قطعنامه ٢٢٣١ عبارتی است درباره موشک های بالستیک که ایران نیز موضع خود را اعلام کرده است.

ظریف تاکید کرد: هیچ یک از موشک های ایران برای حمل سلاح هسته ای طراحی نشده اند و در حوزه دفاع مشروع ایران و خارج از این قطعنامه قرار دارد. مردم ایران هیچگاه دفاع از خودشان وا موکول نمی‌کنند به اجازه طرف های دیگر. ما از تسلیحاتمان فقط برای دفاع از خودمان استفاده خواهیم کرد و سابقه ما در 250 سال گذشته نشان می دهد ایران هیچگاه متحاوز به کشور دیگری نبوده است.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه این کنفرانس خبری گفت: ما با هر گونه ابتکاری که بر خلاف روح برجام بالاخص اگر به مذاکرات مجدد منجر شود مخالف هستیم. نگران مواضع ترامپ هستیم و منتظریم که چه پیش می آید.

وی افزود: با وزیر خارجه آلمان هم گفتگو کرده ایم. به شما می‌گویم مواضع یکجانبه به بهانه تروریسم در صدور ویزا تصمیم نگران کننده ای بوده و عقل سلیم حکم می‌کند که به عقب بازگردند. نباید اقداماتی انجام دهیم که به اصول و تعهدات بین المللی درباره پناهندگان خدشه وارد کند.

آیرو درباره فرمان اجرایی ترامپ تاکید کرد: این قانون تبعیض آشکار علیه برخی کشورهای دنیا اعمال می کند. بسیاری از کشورهای جهان در این حوزه با فرانسه همراه هستند.

گفتنی است وزیر خارجه فرانسه بعدازظهر امروز نیز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار