بازدید 4255

دور شدن از حذف یارانه ها با نزدیک شدن به انتخابات

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، دوباره بحث حذف یارانه بگیر ها داغ شده و بیم آن می‌رود که با موکول کردن حذف برخی از یارانه ها به سال آینده و اعلام این امر در بازۀ باقی مانده تا انتخابات سال آتی، دولت فعلی نمی خواهد با اقدامات خود، رای مردم را از دست بدهد.
کد خبر: ۶۶۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱ 30 January 2017
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، دوباره بحث حذف یارانه بگیر ها داغ شده و بیم آن می‌رود که با موکول کردن حذف برخی از یارانه ها به سال آینده و اعلام این امر در بازۀ باقی مانده تا انتخابات سال آتی، دولت فعلی نمی خواهد با اقدامات خود، رای مردم را از دست بدهد.

به گزارش تابناک اقتصادی، دی ماه امسال، با پرداخت هفتاد و یکمین مرحله یارانه نقدی در طول ۶ سال گذشته، می توان به طور تقریبی گفت که هر ایرانی یارانه بگیر، ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کرده است. تا کنون ۲۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است و تعداد یارانه بگیر ها در حال حاضر ۷۴ میلیون نفر ذکر شده است.

بر اساس بند الف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ دولت موظف است در سال ۱۳۹۵ یارانه نقدی خانوارهایی که سرپرست آنها مشمول عناوین زیر هستند را حذف کند:
۱- کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل سیصد و پنجاه میلیون (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد.
۲- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان
۳- کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد.
۴- کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکتهای دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانکها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون (350.000.000)ریال باشد.
۵- کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور
۶- کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق، ذکر نشده‌اند.

در ماده ۵ آیین نامه تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ که شهریورماه امسال از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد، آمده است که: ‘’به منظور اجرای بند (الف) تبصره (۱۴)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است خانوارهای مشمول این بند را شناسایی نموده و نسبت به اعلام حذف یارانه نقدی به این افراد اقدام نماید. این اشخاص ظرف یک ماه می‌توانند نسبت به موضوع حذف از شمول دریافت یارانه اعتراض نموده و اطلاعات و مستندات لازم را به وزارتخانه یادشده ارایه نمایند و در غیر این صورت از دامنه مشمولین دریافت یارانه نقدی خارج می‌شوند. وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی باید پس از بررسی مستندات ارایه شده، اسامی سرپرستان خانـوارهایی که حذف میشوند را به سازمان اعلام نماید. همچنین نتایج به کلیه معترضین اعلام می‌شود و یارانه اشخاص در اولین نوبت بعدی پرداخت یارانه نقدی قطع خواهد شد.’’

اما به گزارش ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که تا پایان سال ۱۳۹۵ برنامه‌ای برای حذف یارانه نداریم، گفت: در صورتی که بنای حذف یارانه کسی باشد قبل از آن پیامک اطلاع‌رسانی به فرد ارسال می‌شود.

ابوالحسن فیروزآبادی اظهار کرده است: در سال ۱۳۹۵ تصمیمی به حذف یارانه کسی گرفته نشده و چنانچه قرار باشد یارانه افراد از جمله گروه‌های پردرآمد و ثروتمند حذف شود، قبل از آن حتما پیامک اطلاع‌رسانی به وی ارسال می‌شود. وی گفته که: پس از ارسال پیامک به افراد فرصت داده می‌شود در موعد مقرر نسبت به ارائه‌ی مدارک خود اقدام کنند و چنانچه اثبات شود که فرد نیازمند و مستحق گرفتن یارانه است، یارانه وی همچنان برقرار خواهد بود. به گفته قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بحث حذف یارانه افراد پردرآمد وزارت کار در حال شناسایی و بررسی است و مواردی همچون توانایی و تمکن مالی یا آسیب‌پذیری افراد را مدنظر دارد.

فیروزآبادی متذکر شده که: در بحث تعداد افرادی که باید یارانه‌شان قطع شود و مشمول طبقه ثروتمند می‌شوند، هنوز اتفاق‌نظر وجود ندارد، ولی آنچه که در حال انجام است در حال شناسایی گروه‌های پردرآمد و دارای استطاعت مالی هستیم.

حال بیم آن می رود که این به تاخیر انداختن در حذف یارانه ها به خاطر حفظ رای هایی باشد که دولت فعلی برای ادامه حضور خود، نیاز به آن دارد. هرچند که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این شائبه، گفته است که: متأسفانه در جامعه همه چیز را سیاسی تحلیل می‌کنیم که این آسیب می‌زند، بنده فعلاً صلاح نمی‌دانم که اوضاع خیلی تغییر کند و همین روال ادامه خواهد یافت. اکنون نیز برای سه گروه 3 میلیون نفری پیامک داده‌ایم که اگر سؤال یا اعتراضی دارند مطرح کنند. گام بعدی ما حذف سه میلیون نفر دیگر از طرح هدفمندی یارانه‌ها است.

این در حالی ست که علی ربیعی، گفته است که: ما نباید اشتباه کنیم، حدود 7 میلیون نفر در جامعه درآمد خیلی بالا و رفتار غیرقابل کنترل اقتصادی دارند اما حدود یک دهک تحت پوشش بهزیستی هستند که اگر به آنها کمک نکنیم با بحران تغذیه مواجه می‌شوند و با یک بیماری از یک طبقه به طبقه دیگر می‌روند و سرنوشت خانواده با بیماری یک فرد تغییر می‌کند.

معلوم نیست که یک دفعه چه اتفاقی افتاده است که به جای سال ۹۵ که صراحتاً در قانون بودجه ذکر شده، دولت مژدۀ به تاخیر انداختن حذف یارانه ها را می دهد. اکنون با نزدیک شدن به پایان دولت یازدهم و آغاز مبارزات انتخاباتی سال ۹۳، دولت قصد دارد کماکان یارانه ی ۴۵.۵۰۰ تومانی اش را پرداخت کند. علی رغم دستور قانونی به شناسایی و قطع یارانه افراد پر درآمد، به تعویق انداختن اجرای قانون و پرداخت این مبلغ به تمام افرادی که در حال حاضر یارانه دریافت می کنند، آن هم کمی مانده به انتخابات این پرسش را بر می‌انگیزد که چرا دولت در بازه زمانی مانده تا انتخابات تصمیم به عدم اجرای آن را گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل