بازدید 2608

با قوانین عمودی و دستوری نمی‌توان فضای مجازی را کنترل کرد

عضو هیات رییسه مجلس درباره متولی فضای مجازی کشور گفت: مرجع سیاست گذاری فضای مجازی شورای عالی است اما ماهیت این فضا نمی گذارد متولی خاصی داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹ 29 January 2017
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در برنامه زنده تلویزیونی متن-حاشیه از شبکه سوم سیما سخن می‌گفت ادامه داد: چون فضای مجازی دولت ساز نیست نمی توان با قانون کنترلش کرد. همه ما در این فضا به دنیا می آییم و از دنیا می رویم. ما نباید شمع به دست بگردیم و به دنبال نهادی پاسخگو در این عرصه باشیم.

وی تصریح کرد: می توان فضای مجازی را با مقیاس های فیزیکی قانون مند کرد اما متاسفانه چون در کشور ضعف آگاهی در فضای مجازی وجود دارد و قوانین کشور عمودی است اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

وکیلی گفت: باید مانند عرصه سیاسی که سیاست گذاری آن در اختیار مردم است جنس سیاست گذاری فضای مجازی نیز به دست مردم باشد و مسولین باید تلاش کنند تا سواد مجازی مردم را بالا ببرند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر به جای یک شورای عالی فضای مجازی ده ها شورا داشته باشیم و جلسه های زیادی برگزار کنند تا زمانی که فرهنگ عمومی در تقابل با سیاست های شورا باشد نتیجه حاصل نمی شود.

وی با اشاره به این موضوع که مسئولین، جامعه و جوانان را رها کرده اند و این جوانان برای پر کردن اوقات خود به فضای مجازی پناه برده‌اند، گفت: این که ما باید شبکه اطلاعات ملی داشته باشیم حرف درستی است و شورای عالی فضای مجازی و هر ارگان دیگری باید دیدگاه ایجابی داشته باشد.

وکیلی تاکید کرد: ما نمی توانیم و نباید برای زندگی خصوصی مردم چارچوب تعیین کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره برخوردهای چندگانه با فضای مجازی بیان داشت: یکی از دلایل برخورد چندگانه فضای مجازی به این خاطر است که در این عرصه حاکمیت نداریم. ما در فضای مجازی مهمان کشورهای خارجی هستیم و هر جرمی که در این فضا رخ دهد نمی توان با کسی برخورد کرد.

وی افزود: اما با ایجاد شبکه ملی اطلاعات این خلاء از بین می‌رود و اکنون می‌توان به خاطر به تعویق افتادن راه اندازی این شبکه از وزیر اطلاعات سوال کرد و حتما ایشان هم پاسخی دارند.

وکیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سیاست های شورای عالی فضای مجازی در این خصوص چگونه است، گفت: چون سیاست ها در شورای عالی شفاف نشده نمی توان در این خصوص کاری کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت ها منافعی در فضای مجازی دارند، افزود: منافع دولت ها یکی از دلایل است اما خود امپراتورها نیز دلیل دیگر مشکل دار بودن اینترنت در کشور هستند. اینترنت امروز کشور هم گران، هم بی کیفیت و هم بی امنیت است.

وی تصریح کرد: ما نیاز به این باور داریم که توان تامین لجستیکی این شبکه را داریم تا بتوانیم به مشکلات در این عرصه فائق آییم. مطالبه جامعه امروز کشور شبکه ملی اطلاعات است که مطالبه ای به حق و درست است.

وکیلی در بخش پایانی سخنانش درباره این که در حال حاضر بهتر است متولی امر فضای مجازی چه کسی باشد، خاطر نشان کرد: شورای عالی یک نهاد خوب در این زمینه است و اگر قرار است با ضرورت قانونی وضع شود این شورا بهترین مکان برای این کار است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار