بازدید 21688

مرغ را رنگ می‌کنند به جای گوشت گاو می‌فروشند!

برخي فروشنده‌هاي مواد پروتئيني مرغ را رنگ مي‌کنند و به جاي گوشت گوشت گاو و گوسفند مي‌فروشند!
کد خبر: ۶۶۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵ 29 January 2017
اگر سري به بازار پروتئين و به طور خاص گوشت بزنيد متوجه تفاوت قيمت‌ها مي‌شويد؛ ‌در حالي که براي تهيه يک کيلو گوشت گوسفند يا گوساله به طور متوسط بايد چيزي حدود 40 هزار تومان هزينه کنيد، اما براي خريد يک کيلو گوشت چرخ کرده با 30 هزار تومان يا حتي کمتر از اين هم کارتان راه مي‌افتد.
 
به گزارش روزنامه جوان، اين تفاوت قيمت در برخي نقاط شهر و فروشگاه‌هاي غير‌معتبر جدي‌تر است و درباره فرآورده‌هاي گوشتي هم به شکلي ديگر مطرح مي‌شود.
 
اگر به دنبال دليل اين تفاوت قيمت هستيد، جالب است بدانيد حکايت اين ماجرا همان حکايت رنگ کردن گنجشک و فروختن به جاي قناري است! چون برخي فروشنده‌هاي مواد پروتئيني مرغ را رنگ مي‌کنند و به جاي گوشت گوشت گاو و گوسفند مي‌فروشند!

ماجراي اختلاف‌نظر سازمان غذا و دارو و دامپزشکي درباره ممنوعيت استفاده از خمير مرغ در فرآورده‌هاي گوشتي نظير سوسيس و کالباس يکي دو سال پيش بود که تيتر يک بخش سلامت رسانه‌هاي خبري بود، اما اين خبر نيز مانند بسياري از جريان‌های خبري ديگر، پس از مدتي فروکش کرد تا همين چند روز پيش که با طرح زمزمه‌هايي درباره استفاده از خمير مرغ در سوسيس، ‌کالباس‌، حليم و کباب کوبيده‌، دوباره پاي اين محصول پروتئيني به رسانه‌ها باز شد.
 
حرف سازمان غذا و دارو اما در اين باره همچنان يکي است و اين سازمان استفاده از خمير مرغ در فرآورده‌هاي گوشتي را ممنوع مي داند، اما تقلبات حوزه مواد‌غذايي هم به تناسب پيشرفت علم و تکنولوژي پيشرفت مي کند و به‌روزآوري مي‌شوند.
 
نمونه‌اش رنگ کردن مرغ و فروختن به جاي گوشت است. در کنار اين به گفته معاون کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  گاهی خمیر مرغ در تولید کالباس و سوسیس، همبرگر و حتی کباب کوبیده استفاده می‌شود در حالی که استفاده از خمیر مرغ در این فرآورده‌ها ممنوع است.
   
خوراندن خوراک دام به انسان

 
سمیره صباح، معاون کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  درباره چگونگي تهيه اين خمير توضيح مي دهد: خمیر مرغ از خمیرکردن استخوان‌های چرخ شده مرغ به دست می‌آید که به رنگ گوشت است، اما طبق ضوابط، استفاده از خمیر در محصولات نامبرده ممنوع است و با وجود اظهارنظرهایی که از اطراف و اکناف شنیده می‌شود، سازمان غذا و دارو در این‌باره هیچ تصمیم یا اظهارنظر تازه ای نداشته است.
 
بنا به تأكيد معاون کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  خمیر مرغ فقط برای خوراک دام، نه غذاي انسان استفاده می‌شود و خمیر مرغ به هیچ‌وجه مورد اين سازمان نیست.
 
وی تأكيد مي‌کند: بخشنامه مربوطه در این زمینه همچنان به قوت خود باقی است و برای شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده اینگونه فرآورده‌ها لازم‌الاجرا است.
   
رنگ کردن مرغ و فروختن به جاي گوشت

 
بهرام دارابی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو هم از تقلب رنگ کردن مرغ و فروختن به جاي گوشت خبر مي‌دهد. به گفته وي، اين سازمان گزارشاتي داشته است که نشان مي‌دهد برخی متقلبان فرآورده‌های مرغ را با استفاده از رنگ‌ها به جای گوشت قرمز عرضه می‌کنند، اين در حالي است که عوارض رنگ‌ها بسيار خطرناک است. مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو درباره عوارض اين رنگ‌ها مي‌گويد: استفاده از رنگ‌های افزودنی در مواد‌غذایی عوارضی از جمله بیش‌فعالی دارد و حتی زمینه بیش‌فعالی را تشدید می‌کند.

دارابی آمار دقیقی از استفاده از رنگ‌ها در مواد‌غذایی در دست ندارد، اما آنطور که اين مسئول سازمان غذا و دارو مي گويد این رنگ‌ها در تنقلات و مکمل‌های بدنسازی نیز به کار گرفته می‌شوند.
 
وی در پاسخ به سؤالي درباره ممنوعيت استفاده از رنگ‌ها در مواد غذايي اينگونه توضيح مي‌دهد: به‌طور کلی در مواد ‌غذایی مختلف از انواع افزودنی‌ها از جمله رنگ‌ها استفاده می‌شود، اما  رنگ‌های استفاده شده در مواد‌غذایی حتماً باید مورد تأييد سازمان غذا و دارو باشند و رنگ‌های صنعتی نباید در مواد ‌غذایی استفاده شوند.
 
دارابي تأكيد مي‌کند: بحث تقلب در تمام مواد ‌غذایی وجود دارد‌. عرضه مرغ به جای گوشت با قاطعیت پیگیری و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
بیش از 80% گوشت های چرخ کرده از گوشت های منجمد وارداتی تامین میشود و بهمین دلیل ارزانتر است بویژه اگر تاریخ مصرف نزدیک باشد میتوان گوشت منجمد را بسیار ارزانتر هم تهیه کرد!
وا اسفا!!!!!!!!!!!!!!!!!
جل الخالق !!
بحث تقلب در تمام مواد ‌غذایی وجود دارد‌. عرضه مرغ به جای گوشت با قاطعیت پیگیری و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد می‌شود.......
مردم از خنده . اين شوخي ها تكراري شده .
هنر نزد ایرانیان ست و بس !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در نروژ وام بدون بهره مسکن به مسلمانان میدن چون ربا حرام است . از صحبتهای آقای دارابی چنین بر میاد که بنده خدا نگران ضرر رنگها هست . امیدواریم رنگ بدون ضرر در اختیارشون قرار بده.
بايد چنين افرادي رو اعدام كرد
به خاطر همین چیز هاست که برف و بارون نمیاد اگه میاد هم خرابکاری میکنه نه بخاطر حجاب خانمها
چرا جامعه را دچار تشویش میکنند دوستان وزارت بهداشت و تخلف شاید چند نفری را به کل مجموعه پروتیینی نسبت میدهند و نظارت دامپزشکی را بی ارزش میکنند اگر قرار بر تخلف بهداشتی باشد ...بماند نکنید این کار ها را چه منافعی پشت پرده دارند
خوش به حال مسئولین ؟
گاو اونیه که نفهمه جای گوسفند داره مرغ میخوره!
خاک دو عالم تو سر این فرهنگ ایرانی که سالی ۷۰۰۰ میلیارد و بیشتر هزینه فرهنگ سازی میشه( به نام فرهنگ،هپول هپول میشه) و هر روز بدتر از دیروز.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل