بازدید 10676
۱

امضای قرارداد ساخت جدیدترین ماهواره ایرانی

کد خبر: ۶۶۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 28 January 2017
قرارداد ساخت ماهواره ناهید۲ به‌سفارش سازمان فضایی ایران امضا شد و پژوهشگاه فضایی ایران موظف به ساخت این ماهواره شد.

به گزارش تسنیم، قرارداد ساخت ماهواره ناهید 2 امضا شد و طبق این قرارداد، پژوهشگاه فضایی ایران، موظف شده که این ماهواره را بسازد. مدیریت و نظارت سیستمی بر مراحل ساخت این ماهواره نیز، به‌عهده سازمان فضایی ایران خواهد بود.

ماهواره ناهید 2، یک ماهواره مخابراتی زمین‌آهنگ است که سازمان فضایی ایران، ساخت آن را سفارش داده است. این ماهواره با وزن 100 کیلوگرم، دارای عمر عملیاتی 2ساله خواهد بود.

مأموریت اولیه ماهواره ناهید 2 تمرکز بر توسعه و آزمون فناوری‌های اساسی مورد نیاز بوده و آزمون‌های موقعیت‌یابی رادیویی مستقل با قابلیت استخراج ارتباط مخابراتی، آزمون ارتباط همزمان تلفنی و اندازه‌گیری تشعشعات، از مأموریت‌های ثانویه ماهواره ناهید 2 خواهد بود.

"ناهید 1"؛ ماهواره آماده پرتاب ایرانی

پیش از این نیز، ماهواره ناهید 1 ساخته شده و هم‌اکنون این ماهواره آماده پرتاب است. "ناهید 1" ماهواره‌ای تحقیقاتی است که در قالب راهبرد دست‌یابی به ماهواره‌های زمین‌آهنگ و به‌منظور به آزمون قرار دادن برخی از فناوری‌های کلیدی در این ماهواره‌ها تعریف شده است.

پروژه ماهواره ناهید توسط پژوهشکده سامانه‌های ماهواره طراحی، ساخته، تست و تجمیع خواهد شد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر به‌عنوان پیمانکار اصلی با پژوهشکده همکاری داشته و کنار بخش‌های دیگری از صنایع کشور وظیفه تأمین بخش‌هایی از این ماهواره را به‌عهده دارند.

ماهواره‌ ناهید یک ماهواره‌ مکعب مستطیلی محصور به مکعبی به‌بعد 80 سانتی‌متر است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب‌شده به‌روی بدنه، از دو صفحه خورشیدی بازشونده بهره می‌برد. این ماهواره با جرم حداکثر 50 کیلوگرم در مدار بیضوی 250 در 370 کیلومتری با زاویه میل 55 درجه به عملیات پرداخته و باز کردن صفحات خورشیدی و ارتباط در باند Ku را در این مدار به آزمون خواهد گذاشت.

از باز شدن صفحات خورشیدی تصویربرداری شده و با استفاده از تصاویر، نرخ گسترش صفحات تخمین زده می‌­شود. وضعیت ماهواره ناهید به‌صورت سه‌محوره و با دقت 10 درجه تعیین و کنترل می‌شود. ارتباط مخابراتی این ماهواره در باند S و بدون نیاز به نشانه‌روی انجام می‌شود.

مأموریت‌های پروژه ناهید 1 شامل موارد زیر است:

باز کردن صفحات خورشیدی در مدار
ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار
تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی
کنترل وضعیت سه‌محوره
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
خودتون قرارداد ماهواره میبندین بعد خودتون هم میایین جمعش میکنین.؟ آخه این چه کاریه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان