بازدید 97735
اخبار لحظه به لحظه از حادثه پلاسکو در روز پنجم

کشف 4 جسد در زیرزمین پلاسکو/ اجساد کشف شده در نزدیکی موتورخانه کشف شدند نه موتورخانه!/ واکنش عمومی به کشف چند پیکر در موتورخانه/ 3 تناقض جدی در سخنان مسئولان/ «از وضعیت بحرانی خارج شدیم»!/ رئیس بنیاد مستضعفان عذرخواهی کرد/ عذرخواهی هم تکذیب شد!

مهم ترین اتفاق روز چهارم را تکذیب دستیابی امدادگران به موتورخانه ساختمان باید دانست. موتورخانه ای که گفته می شد چند نفر در آن محبوس هستند، بعد گفتند به آن رسیده اند اما خالی بوده و سپس اعلام کرده اند به آن نرسیده بودیم. موتورخانه ای که در نخستین ساعات بامداد امروز اجسادی در آن یا مجاورتش کشف شد!
کد خبر: ۶۵۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۳ 23 January 2017
پنج روز؛ سخت است اما باورکنید روزشمار حادثه پلاسکو به عدد پنج رسیده اما هنوز اطلاعاتمان درباره جان باختکان و شمارشان بسیار اندک است. حادثه ای شوم که امیدواریم مسئولان را تکان داده باشد تا فکری به حال امثال پلاسکو کنند و مانع از تکرار چنین حوادثی در آینده شوند.
 
به گزارش «تابناک»، امدادرسانی و آواربرداری روز چهارم، به رغم آنکه سرعت خوبی داشت، اما به کشف پیکر مفقودشدگان این حادثه منجر نشد. این در حالی است که مهم ترین اتفاق روز چهارم را (اتفاقات دیروز را اینجا بخوانید)، تکذیب دستیابی امدادگران به موتورخانه ساختمان باید دانست. موتورخانه ای که گفته می شد چند نفر در آن محبوس هستند، بعد گفتند به آن رسیده اند اما خالی بوده و سپس اعلام کرده اند به آن نرسیده ایم؛ به زیرزمین دیگری رسیده بودیم!
 
در ادامه رویدادهای روز پنجم و روند فعالیت امدادرسانی را بخوانید:
 
23:30 عذرخواهی رئیس بنیاد مستضعفان تکذیب شد!
 
باورش سخت است اما روند تکذیب کردن اخباری که درباره حادثه پلاسکو و حواشی آن منتشر می شود، قرار نیست تغییر کند. این را می شود از تکذیب خبر عذرخواهی رئیس بنیاد مستضعفان در نشست امروز سه کمیسیون مجلس شورای اسلامی فهمید. تکذیبیه ای که روابط عمومی این بنیاد منتشر کرده و در آن ضمن کذب خواندن قبول مسئولیت و عذرخواهی، این گونه آمده است:
 
«سعیدی کیا رئیس بنیاد، مسئولیت دستگاههای مختلف و مسئولیت بنیاد در راستای کمک و مساعدت به خسارت دیدگان، ساخت مجدد ساختمان پلاسکو و واگذاری منطبق بر ضوابط خاص آن را مورد تاکید قرار داده است.» تکذیبی که اگرچه با جریان تکذیب شدن تمامی اخبار پلاسکو همخوانی دارد، اما به نوعی متفاوت با آنها و از همه برجسته تر است!
 
21:25 آخرین آمار اورژانس تهران از مصدومان حادثه

روابط عمومی اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان و فوتی‌های حادثه پلاسکو را تا ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه، در مجموع  ۲۰۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد،  ۱۵۴ نفر در محل به‌صورت سرپایی درمان و ۴۸ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

از ۴۸ مصدوم منتقل‌شده تاکنون، بهنام میرزاخانی، آتش‌نشان ۳۵ ساله، به علت شدت بالای سوختگی، در بیمارستان شهید مطهری تهران به شهادت رسید. در حال حاضر نیز  آقای فخرالدین گودرزی، به‌دلیل ترومای کمر، در بیمارستان پارس بستری شده‌است. همچنین عصر امروز، دوشنبه، پیمان پورخانچی، آتش‌نشان ٣٣ ساله، به‌علت استنشاق گاز منوکسید کربن دچار افت هوشیاری در صحنه حادثه شد که به بیمارستان پارس منتقل شده‌است.

21:00 هر لحظه امکان بروز مشکل ناگهانی در پلاسکو وجود دارد

گزارش‌ها حاکی از آن است که مغازه‌های اطراف پلاسکو و حتی تا نزدیکی ساختمان، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. همچنین تردد خودروها در خیابان‌ فردوسی بر قرار شده و مردم حداکثر همکاری خود را با نیروهای امداد دارند.

این در حالی است که سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو با اشاره به اینکه هر لحظه امکان بروز مشکلی ناگهانی وجود دارد، گفت: در صورت این که مشکلی در روند امدادرسانی پیش نیاید تلاش می کنیم تا سه روز آینده کار را در این منطقه به اتمام برسانیم.

18:53 عذرخواهی رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص حادثه پلاسکو

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در جلسه امروز کمیسیون ، به سهم خود در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو ضمن عذرخواهی و قبول کردن مسئولیت، قول داد در اولین فرصت ساختمان جدیدی احداث شود و به کسبه پلاسکو واگذار شود.

محمدرضا رضایی کوچی گفت: بعد از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو تهران، دکتر لاریجانی به کمیسیون عمران و چند کمیسیون دیگر مجلس مأموریت داد تا به این حادثه رسیدگی کنند.
 
18:47 بررسی حادثه پلاسکو با حضور سعیدی‌کیا در مجلس

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از نشست مشترک کمیسیون‌های عمران، بهداشت و درمان و اجتماعی مجلس به منظور بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو با حضور رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان و البته بدون حضور وزیر کشور و شهردار تهران خبر داد.

صدیف بدری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کمیته مشترکی از سه کمیسیون مجلس برای بررسی ابعاد حادثه پلاسکو با حضور معاونان وزارت خانه های کشور، کار و راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفین و جانبازان ، معاون شهردار تهران، نمایندگان سازمان آتش نشانی تهران، دادستانی تهران ونیروی انتظامی تشکیل شد.
 
17:30 کشف حدود 50 گاوصندوق از میان آوار پلاسکو

سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفت‌وگو باتسنیم، درخصوص تعداد گاوصندوق‌های مکشوفه و عملیات پلیس برای محافظت از آنها گفت: تاکنون 117 نفر از کشبه و شاغلان پاساژ پلاسکو فرم مفقودشدن گاوصندوق‌هایشان در جریان ریزش ساختمان پلاسکو را تحویل پلیس آگاهی داده‌اند.

وی ادامه داد: طی روزهای اخیر حدود 50 گاوصندوق بیرون آورده شده و به پلیس آگاهی تهران منتقل شده است. افردای که صندوق‌های خود را گم کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به پلیس آگاهی تهران فرم مخصوص را تکمیل و درخواست خود را ثبت کنند.

17:26 پایان وضعیت بحرانی در محدوده ریزش پلاسکو

علیرضا جاوید معاون فنی‌عمران شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود در حاشیه محل ریزش ساختمان پلاسکو اظهار داشت: ساعت 24 شب گذشته شهردار تهران اعلام کرد وضعیت از حالت بحرانی خارج شده است. در حال حاضر وارد فعالیت کارگاهی شده‌ایم.
 
البته معاون فنی عمرانی شهرداری تهران توضیح نداد که وضعیت بحرانی چگونه وضعیتی بوده و چه اتفاقی رخ داده که از آن خارج شده ایم؟ آیا این تغییر وضعیت به یافتن پیکر آتش نشانان و دیگر مفقودین ارتباطی دارد یا خیر؟ با احتمال زنده یافتن افراد گمشده چطور؟ با خاموش شدن یا نشدن حریق چه؟
 
00: 17 احتمال ذوب شدن بدن مفقودین به دلیل آتش سوزی شدید
 
در نشست خبری برگزار شده، جلال ملکی سخنگوی ستاد بحران در بخشی از سخنان خود در مورد وضعیت مفقودی ها گفت: اینکه گفته می‌شود عده‌ای از مفقودین در هنگام زنده بودن پیامک و تصاویر از خود ارسال کرده‌اند مورد تایید نیست. به دلیل فشار و آتش سوزی امکان دارد آسیب های زیادی به بدن ها به خاطر حرارت زیاد بخورد اما اینکه پیکر آنها ذوب شود یا خیر بحثی تخصصی محسوب می‌شود.
 
15: 16 نشست خبری حادثه پلاسکو ادامه دارد
 
در این نشست مقامات مسئول از مجموعه اقدامات نهادها در رابطه با امداد و نجات می گویند. شاید مهم ترین بخش این کنفرانس آنجایی باشد که ملکی سخنگوی ستاد بحران گفت، در دروس آتش نشانی تدریس می شود که آتش نشان باید در ابتدا جان خود را حفظ کند و نجات دهد اما نیروهای ما برای نجات جان افراد عادی جانشان را فدا کردند.
 
20: 15 برگزاری نشست خبری در محل حادثه
 
 آخرین وضعیت حادثه ریزش پلاسکو در محل ستاد مدیریت بحران با حضورعلیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مسعود قادی پاشا رئیس پزشکی قانونی استان تهران، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی حادثه پلاسکو، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی، عابد ملکی شهردار منطقه 12، عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی شهر تهران جنب ساختمان پلاسکو در حال برگزاری است.
 
00: 15 تلاش برای یافتن اسناد و مدارک کسبه در میان نخاله های ساختمان

عملیات واکاوی این نخاله‌ها در منطقه ۱۲ به منظور یافتن اسناد و مدارک کسبه ادامه دارد تا در صورت سالم بودن این اسناد و مدارک، به کسبه بازگردانده شود.

به گزارش ایسنا، با گذشت حدود ۱۰۰ ساعت از وقوع حادثه پلاسکو عملیات آواربرداری همچنان ادامه داشته و در حال حاضر بیشتر تمرکز در بخش غربی پلاسکو متوجه است. از ساعات اولیه تاکنون حدود ۶۵۰ کامیون، ۸۰۰۰ تن مصالح و نخاله‌ها را به منطقه ۱۲ و زمینی به وسعت ۸ هکتار منتقل کرده‌ایم.

۵۰۰ نیروی شهرداری و پلیس تلاش می‌کنند عملیات آواربرداری را انجام دهند. در حال حاضر در خیابان‌های فردوسی و جمهوری مسیرها برای تردد مردم بازگشایی شده است. نیروهای انتظامی تلاش می‌کنند این مسیرها را برای خودروها نیز تا ساعات آینده بگشایند.

 
 10 :14 تنها خانواده افراد جانباخته به پزشکی قانونی مراجعه کنند

طبق دستور قضایی ابلاغ شده به پزشکی قانونی این سازمان تنها مجاز به پذیرش خانواده های متوفیان حادثه پلاسکو در مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی کهریزک است.

به گزارش ایسنا، به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بر اساس دستور قضایی ابلاغ شده، سازمان پزشکی قانونی کشور به غیر از خانواده های متوفیان از حضور سایر افراد تحت هر عنوان و سمت در محل پزشکی قانونی جلوگیری می‌کند.

 
00: 14 ادامه فعالیت امداد رسانی در محل حادثه پلاسکو
 
ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کشور در مورد آخرین وضعیت آوار برداری و امداد رسانی گفت: پیش‌بینی زمان اتمام آواربرداری سخت است اما در حال حاضر عملیات آواربرداری به شدت در حال انجام است به طوری که ضلع شرقی به جنوبی ساختمان پلاسکو به هم وصل شده و به نقطه صفر رسیده‌ایم. در بامداد امروز به پیکر 4 تن از هموطنان رسیدیم که در زیر آوار مانده بودند دست و پاهایشان بیرون بود اما به دلیل جراحات وارده و حتی سوختگی جان خود را از دست داده بودند.
 
 
 
45: 13 اجساد به دست آمده از زیر آوار متلاشی شده اند
 

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در گفت‌وگو با  فارس، درباره معاینات اجساد بیرون کشیده شده از دل آوار گفت: شب گذشته بعد از آنکه سه جسد جدید کشف شد و به پزشکی قانونی منتقل شد به عنوان نماینده دادستان در محل پزشکی قانونی حاضر شدیم. بررسی و معاینه اجساد حکایت از آن داشت تمام اجساد دچار فساد نعشی شده و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند. 

قاضی شهریاری گفت: این موضوع نشان می‌دهد زمان مرگ این افراد همان روز پنجشنبه بعد از ریزش آوار بوده است. اینکه برخی شایعه می‌کنند که این افراد تا چند روز بعد از حادثه زنده بوده‌اند بر اساس آزمایش‌ها موضوعی کذب است و زمان فوت این افراد همان زمان بعد از ریزش آوار در روز پنج‌شنبه بوده است.

00: 13 پلاسکو نمونه کوچکی از فضای پر زندگی ایرانیان
 
در میان همه اخبار و نقل قول هایی که منتشر می شود و بعضاً کاملاً مشخص است که برخی مسئولان تلاش می کنند خود را در بطن خبر و جلوی دوربین رسانه ها قرار دهند، نباید از نقش و تلاش های پنهان نیروهای جمعیت هلال احمر غافل شد، نیروهایی که دوشادوش آتش نشانان در حال فعالیت هستند و البته کم تر به چشم می آیند.

در تازه ترین خبرها رئیس جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: پلاسکو؛ نمونه کوچکی از فضای پرخطر زندگی ماست و باید درس‌آموخته‌ای برای مسئولان باشد.
او اضافه کرد: در مدیریت حوادث کشور دغدغه جدی وجود دارد اما امکانات کافی نیست. مهمترین ماموریت دبیرکل جدید هلال احمر؛ اجرای برنامه 5 ساله جمعیت است.
 
00: 12 تشییع شهدای آتش نشان از دانشگاه تهران
 
اکنون که آوار ساختمان پلاسکو نشانی از زنده بودن قربانیان خود نشان نداد و جان باختگان یک به یک از زیر آوار خارج می شوند، مردم ایران باید خود را برای یک مراسم تشییع بزرگ آماده کنند.
 
در مورد جزئیات مراسم تشییع عبدالهی مسئول ستاد مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا پیکر شهدای آتش‌نشان از دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شود. پس از خواندن نماز در دانشگاه تهران ، پیکر شهدا از سمت خیابان انقلاب به بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود تا در آرامگاه ابدی آرام گیرد.
 
29: 11  هنوز آتش زبانه می کشد
 
گزارش های رسیده از محل حادثه گویای این است که آتش همچنان در لایه های زیرین وجود دارد و با هر آوار برداری جدید این شعله های آتش است که به جای نشانی از قربانیان نمایان می شود. امداد گران تلاش می کنند شعله های آتش را خاموش کنند.
 
11:12 197 مصدوم در حادثه پلاسکو

پیرحسین کولیوند، سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در نشستی خبری درباره آخرین آمار مصدومان حادثه گفت: از ابتدای حادثه تا کنون 197 مصدوم داشتیم که از این تعداد 150 نفر در محل حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند؛ چرا که ما در آنجا پزشک، متخصصین طب اورژانس و اتوبوس آمبولانس داشتیم و می‌توانستیم خدمات را ارائه دهیم. از این تعداد مصدوم، 45 نفر هم برای ادامه درمان به بیمارستان‌ها اعزام شدند که خوشبختانه 41 نفر از آنها با حال عمومی مناسب مرخص شده و چهار نفر همچنان بستری‌اند که البته روند درمان‌شان رو به بهبود است.

کولیوند با بیان اینکه در این مدت برای رعایت مباحث بهداشتی و بحث‌های سلامت، تعداد قابل توجهی ماسک میان امدادگران توزیع کردیم، افزود: دو دستگاه جدید هم برای سنجش میزان مسمومیت با گاز در منطقه مستقر کردیم تا سریعا مسمومیت را تشخیص دهیم. همچنین تیم‌های حمایتی روحی و روانی نیز هم برای امدادگران و هم برای خانواده‌های مصدومین و مفقودین قرار دادیم.
 
 
10:58 پیش بینی خروج تمامی اجساد تا ساعاتی دیگر
 
دقایقی پیش کفش هایی در محل آوار پیدا شد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه تا کنون 8 هزار تن آوار جابجا شده، به فارس گفت: پیش بینی می کنیم امروز تمام اجساد از زیر آوار خارج شود.
 
سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره اخبار متناقضی که درباره محل کشف اجساد جدید مطرح می شود، به تسنیم گفت: این اجساد شب گذشته از زیر آوار طبقه منفی‌یک پلاسکو خارج شدند و اخبار منتشرشده درباره خروج آنها از قسمت موتورخانه موثق نیست. این اجساد از ناحیه سر دچار مصدومیت‌های شدید شده بودند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا الزام به تأیید فوت این افراد توسط اورژانس دلیلی بر سالم‌بودن بدن آنها نیست؟، گفت: خیر اینگونه نیست زیرا معاینه اجساد کشف‌شده از زیر آوار و اطمینان از فوت آنها در صلاحیت عوامل آتش‌نشانی نیست و باید توسط عوامل اورژانس اعلام شود.

10:00 علت عمده حریق، طاقه های پارچه است
 
در حال حاضر بیش از یکصد آتش نشان و نیروهای امدادگر در منطقه در حال فعالیت هستند. علت عمده حریق‌های برجای مانده و دود حاصل از آن پارچه‌ها و طاقه‌هایی هستند که در میان آوارها وجود دارند. فعالیت بیل‌های مکانیکی در ضلع جنوبی منطقه همچنان ادامه دارد و در عین حال نیروهای آتش نشان در ضلع غربی نیز فعال هستند و امیدوارند امروز تعدادی از پیکرهای قربانیان را در این بخش پیدا کنند.  
 
گزارش خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که فعالیت قیچی‌برها  و ماشین آلات سنگین پیشرفت خوبی در آواربرداری داشته است. ده‌ها کامیون در محل حادثه فعال هستند و نخاله ها را از منطقه پلاسکو به مکان تعیین شده  منتقل می کنند. پیش بینی می‌شود عملیات آواربرداری تا پایان هفته ادامه داشته باشد.
 
 
09:29 سه تناقض جدی و مهم در سخنان مسئولان
 
مسئولان در حالی کشف چهار پیکر در موتورخانه و دریافت پیامک از ایشان در روزهای گذشته را تکذیب کرده و می کنند که برخی تناقضات در سخنانشان مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته و پررنگ می شود تا مشخص شود که برخی ابهامات جدی در این خصوص وجود دارند که می بایست پاسخ داده شوند.
 
از جمله این ابهامات، سخنان پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور است که در گفت و گوی تلویزیونی، از انتقال پیکرهای کشف شده به بیرون موتورخانه سخن به میان می آورد. سخنانی که یا ناشی از اشتباه وی است و یا حکایت از تلاش دیگر مسئولان برای پوشاندن واقعیت دارد.
 
ابهام دیگر، اعلام خبر «معاینه افراد کشف شده برای اطمینان از فوت ایشان» است که این هم از رسانه ملی پخش شده و حکایت از سلامت این پیکرها دارد، حال آنکه مسئولان آتش نشانی، از جمله مدیر این سازمان از جان باختن این افراد بر اثر ریزش آوار سخن به میان می آورد که در این صورت، نیازی به معاینه پیکرهای به شدت آسیب دیده نمی بود!
 
به این موارد ابهام آفرین، گزارش منتشر شده در روزنامه شهروند را هم باید افزود که در گفت و گو با خانواده برخی مفقودشدگان، به سراغ خانواده ای رفته که «قاسم» را در ریش پلاسکو گم کرده اند. یکی از 16 کارگری که در آن ساختمان کار می کردند و لحظاتی پیش از تخریب به موتورخانه رفت تا وسایلش را بردارد اما تنها خبری که از او رسید، پیامکی بود که در آن اسامی محبوس شدگان در موتورخانه آورده شده بود و نام قاسم هم میانشان دیده می شد!
 
کشف 4 جسد در زیرزمین پلاسکو/ چهار جسد کشف شده در نزدیکی موتورخانه کشف شدند نه موتورخانه/ واکنش عمومی به کشف چند پیکر در موتورخانه/ 3تناقض جدی در سخنان مسئولان 
 
09:00 واکنش عمومی به کشف چند پیکر بی جان در موتورخانه
 
در پی کشف چند پیکر در محدوده ای که مسئولان آن را «مسیر موتورخانه» یا «راهروی منفی یک» ذکر می کنند، کاربران شبکه های اجتماعی واکنش های منفی فراوانی به این موضوع نشان دادند. واکنش هایی که به چرایی تکذیب حضور افرادی در موتورخانه ساختمان پلاسکو و از آن مهم تر، دریافت پیامک حضور افرادی زنده در موتورخانه باز می گردد.
 
این واکنش در حالی بروز می کند که طی ساعات گذشته، مسئولان حاضر در صحنه عملیات کوشیدند شدت اخباری که بلافاصله پس از انتشار تکذیب می شوند را ماحصل اعتماد به اخبار فضای مجازی نشان دهند حال آنکه نه تنها امثال رسانه ملی نیز بارها اخبار منتشر شده خود را تکذیب کردند، که اکنون خالی بودن موتورخانه (که خبر رسمی اعلام شده توسط مسئولان حاضر در محل پلاسکو بود) نیز به نوعی تکذیب شده است!
 
 
08:10 همچنان دود مانع از کار امدادگران
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، ماشین‌های سنگین جهت تسهیل و افزایش کیفیت آواربرداری‌ها در محل حادثه مشغول فعالیت هستند این در حالی است که همچنان دوود از زیر آوارها متصاعد می‌شود. به دلیل آنکه در ضلع غربی ساختمان پلاسکو که به ظاهر امکان یافتن اجساد بیشتری وجود دارد، تلاش و کاوش‌ها بیشتر است. در عین حال نگرانی‌هایی درخصوص آتش‌های اطفاء نشده زیر آوارها وجود دارد.

برخی شهروندان، با صبحانه گرم از آتش‌نشانان و تیم جست‌وجو کننده پذیرایی کردند.

07:05 رئیس سامان آتش نشانی: اجساد را کنار موتورخانه یافتیم
 
شریف زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی گفت: تونلی به سمت موتورخانه یعنی طبقه منفی یک حفر شد ولی چیزی یافت نشد اما تونل دیگری به کنار موتورخانه زدیم که ۴ پیکر که مربوط به شهروندان بود، یافت شد و به سختی بیرون کشیده شد. سختی کار ما، برش آهن و برداشتن سقف فوقانی بود که برداشته شد و اکنون آواربرداری به آرامی انجام می‌شود و دو تیم حرفه‌ای، کار جست‌وجو را ادامه می‌دهند.
 
وی افزود: امیدواریم بتوانیم به محبوس شدگان دست یابیم و در این مسیر، دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم که بی احترامی به پیکر همکاران ما شود. کماکان امیدواریم کسانی را که زنده‌ هستند، از زیر آوار خارج کنیم؛ چند بیل مکانیکی به همراه لودر در حال کار هستند.
 

07:00 خبری از رفع محدودیت های ترافیکی نیست

پلیس راهور تهران: هیچ‌گونه تغییری در محدودیت ترافیکی در محدوده مرکزی ایجاد نشده است. غرب به شرق خیابان جمهوری از تقاطع خیابان حافظ و 30 تیر و همچنین خیابان فردوسی از میدان امام(ره) به سمت شمال کماکان مسدود است.
 
 
05:45 ادامه عملیات آواربرداری در دمای 2 درجه

با گذشت پنج روز از آغاز عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو در ساعت 5:45 دقیقه بامداد عملیات به صورت بی‌وقفه در دمای تقریباً بالای 2 درجه ادامه دارد. در حال حاضر دو تا دستگاه بیل 800 هم به تجهیزات آواربردار اضافه شده اند تا عملیات تسریع یابد.

به گزارش ایسنا، این عملیات در دو جبهه شمالی و جنوبی در حالی ادامه دارد که ساعاتی پیش پیکر چهار نفر از جان‌باختگان این حادثه از زیر آوارها پیدا و توسط نیروهای امداد و نجات بیرون کشیده شد.
 

01:59 جست و جو در زیرزمین پلاسکو متوقف شد

با توجه به ناامن شدن تونل حفر شده و احتمال ریزش آن، امدادگران عملیات جستجو در زیرزمین ساختمان پلاسکو را موقتا متوقف کردند.

به گزارش تسنیم، به دنبال متوقف شدن این عملیات، امدادگران موفق به انتقال پیکر آتش نشانی که در قسمت موتورخانه کشف شده و زیر آوار گرفتار شده بود نشدند. 

01:56 محل دقیق کشف چهار پیکر
 
جلال ملکی، سخنگوی سازمان اتش نشانی در گفتگو با فارس: این چهار پیکر از تونل‌هایی که به طبقه منفی یک وصل می شد، کشف شدند. هر چهار پیکر زیر آوار بودند و شدیدا آسیب دیده بودند.

با کشف پیکر 4 نفر از شهروندان (غیر آتش نشان) تا کنون مجموعا پیکر 6 نفر از زیر آوارها بیرون کشیده شده است. جست و جوی نیروهای امدادی برای کشف پیکرهای مطهر شهدا و یا سایر جانباختگان احتمالی حادثه ادامه دارد.
 

00:58 کشف 4 جسد تایید شد
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی: تیم های امدادی با حفر کانال از سمت غرب پاساژ پلاسکو وارد ساختمان شده و دقایقی قبل موفق شدند چهار جسد را کشف کنند. این اجساد همگی شهروند بوده و در میان آنها آتش نشانی وجود ندارد.

سخنگوی آتش نشانی با بیان اینکه امدادگران اورژانس پس از معاینه اجساد مرگ آنها را تایید کردند، افزود: مشخص شد چند روزی از مرگ این افراد می گذرد و علت مرگ آنها ریزش آوار است.
ملکی در مورد سن این افراد اظهار کرد: سن اجساد کشف شده میانسال به بالا است

00:01 کشف دو پیکر در زیرزمین
 
دو پیکر کشف‌شده از قسمت تونل هایی منتهی به طبقه منفی یک پیدا شدند که یکی از آن‌ها شهروند عادی است و دیگری هنوز مشخص نیست.

گفته می شود تعداد پیکرهای کشف‌شده بیش از دو نفر است که مربوط به افراد عادی و کارکنان پلاسکو است. تاکنون فقط پیکر یکی از آن‌ها از زیر آوار خارج شده است. 
 
کشف 4 جسد در زیرزمین پلاسکو/ شایعات درباره پیدا شدن این جسدها در موتورخانه رد می شود 
کشف تعدادی کپسول در اندازه های مختلف؛ در پلاسکو به این دلیل که سازه نتوانسته بود به دلایل ایمنی، انشعاب گاز بگیرد، از انواع کپسول های گاز استفاده می کردند و موتورخانه نیز با گازوئیل کار می کرد.
 
برای مطالعه اخبار روز نخست به اینجا بروید

برای مطالعه اخبار روز دوم به اینجا بروید
 
برای مطالعه اخبار روز سوم به اینجا بروید
 
برای مطالعه اخبار روز چهارم به اینجا بروید
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۷۹
4 سال آخر جنگ رو در جبهه بودم و جانباز 35 درصد هستم ولی شهادت نصیبم نشد.
خوشا به حال این بچه های غیور و از خود گذشته ی آتش نشانی که فداکارانه شهید شدن.
در باغ شهادت را نبندید
به ما بیچارگان زان سو نخندید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
بزرگی کار شما و آتش نشانها به کنار ولی قرار نیست به هیچ جان ارزشمند رو فدا کنیم در حالی که میتونستند با رعایت اصول فنی از بروز چنین فاجعه ای جلوگیری کنیم .جهاد در راه خدا و شهادت فقط مرگ نیست .مرگ در راه کسب روزی حلال و راه انداختن کار مردم خودش کم از شهادت نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
این منفی ها خیلی معنی داشت!!
کار به کجا رسیده که یه حرف مذهبی انقد منفی میاره! شوق شهادت ببین چه موج میزنه توی اینایی که منفی دادن!
کسی نگفت مردم برن خودشونو بکشن که منفی دادین!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
فقط خدا نکنه دوباره جنگی بشه چون مثل شما مرد کم پیدا میشه از منفی ها میشه فهمید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
این منفی زنا همونایی هستن که تا تو مملکت جنگ شد از ترس جونشون شلوار نپوشیده در رفتن!!
اینا فقط جرات دارن تو فضای مجازی ناشناس ظاهر شن و شجاعتشون از یه موش هم کمتره
اینا همینطورین جدیشون نگیرید همیشه همین بودن تا مردن هم همیننن
ای که گفتی انتظار از مرگ جانفرساتر است ، کاش جان می دادم اما انتظاری داشتم
یاد زلزه بم و حادثه منا افتادم و دعا دعا می کنم این حادثه مثل اونا نباشه- بک رو اول گفتن 100 الی دویست کشته احتمال میدن اما شد 4000 نفر خادثه منا آقای اوحدی در همون روز و خبر ساعت 14 گفتن 15 الی 20نفر از ایرانیان در حادثه منا زیر دست و پا مانده اند اما شد 400 نفر امیدوارم این 25 نفری که از اول گفتن همون 25 بمونه
خبر رسونیتون خیلی ضعیفه مردیم از استرس ، مگه خبر نگار ندارین اونجاااااا
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
خبرنگارها رو دور می کنن هر وقت خبری میشه
ایرانیها بیایید صادق باشیم واصلا دروغ نگوییم تانظر خالق هستی برما زیادتر شود انشاا
اینطور که اینا دارن می کنند هرکی زنده بود رو کشتن
ساختمان پشت پلاسکو که سقف شیشهای داشت سالمه هنوز با مغازه هاش چرا از اونجا وارد نشدن ؟

و این همه وقت تلف کردن برا یتونل زدن و باعث جان دادن مردم شدن.
آقای کو لیوند همه دروغ میگن و شایعه پردازن .الا شما .حقایق را فقط تو میدانی وبس .. دست بردار از اینه همه عوام فریبی . چقدر ؟تا کی این همه دروغ . در نهایت هم میگی هشت یا نه نفر دراین حادثه از بین رفتن . خدا میدونه ده ها نفر اون زیر معدوم شدن وبعضی ها هم در حین آواربرداری شماها از بین میرن . مصلحت اینگونه بوده که قضیه باز نشود. سیدی کیا که انگار از عروسی میامد . لبخند روی لبش بود .آرزو داشت که این ساختمون زودتر خراب بشه . که به خواسته اش برسد . قول ساخت دوساله داد . 50طبقه . با هدر دادن خون این عزیزان چه کسانی به سود میرسند
نا زمانی که مسئولان عادت به کتمان حقیقت داشته و مردم را نامحرم بدانند نه تنها مشکلاتی نظیر حریق پلاسکو پیچیده تر خواهد شد بلکه کشور از پیشرفت باز خواهد ماند چون در این سی و چند سال گذشته دیدیم که تحمیل تفکر واحد به جامعه نتیجه ندارد باید در امور مشورت کرد و راه تغییر را باز گذاشت .
پس کی می خواهند از مردم کمک مالی بگیرند . من که آماده ام تا شماره حساب اعلام کنند.
پاسخ ها
جوان تحصیلکرده بیکار و بی آینده و افسرده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
اگه پولت زیادی کرده و واقعا میخوای ثواب کنی پولتو بده من تا بتونم از این خراب شده خودمو نجات بدم
به خدا خیلی تلاش کردم معتاد و یا دزد و یا بزهکار بشم یعنی خواستم بزنم به رگ بیخیالی و منتظر روز مرگم بشم
ولی نشد که نشد
باید برم
لنگ پولم
حداقل با این کارت (دادن پولت به من ) فردا میتونی افتخار کنی که یه جوان تحصیلکرده و سالم رو از اینجا نجات دادی تا بلکه بتونه خدمت کوچیکی برا بشریت انجام بده
آقايي كه بي كفايتي را با جمله دقت را فداي سرعت نمي كنيم سر پوش مي گذاري ،سرعت با دقت در امداد رساني از عوامل مهم نجات سانحه ديده است.حرف شما مثل اين است كه يك پزشكي كه بيمارش در حال خونريزي است و در اتاق عمل است بگويد دقت را فداي سرعت نمي كنم.مسخره نيست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
این حرفا برای سرپوش گذاشتن روی بی لیاقتی و کمبود امکاناتشونه . اینجا ایرانه همه چی سیاسیه
متاسفانه این از کرامات ملت ماست که موقع کار کردن همه عقب می کشند و موقع حرف زدن همه جلو می آیند همانطور که در رده های بالا مسئولان هیچکدام حرف همدیگر را قبول ندارند مثل اینکه در زیر دستان هم اشاعه یافته و هم دیگر را تکذیب می کنند گستره منطقه اندازه یک کشور که نیست بگویند آمارها نمی خواند اگرپیکری در آورده اند باید حرفشان یکی باشد مگر اینکه سایر عوامل دخیل باشند که ما به آن ناآگاهیم
خدایا ما ایرانیان کجای انسانیت قرار داریم
بی عرضگی مسولان مدیریت بحران و شهری این بیچاره هارو به کشتن داد اینا دو روز اول زنده بودن خدا لعنشون کنه
چرا افرادی که در آوار برداری ساختمان پلاسکو مشغول به کار هستند از ماسک اکسیژن استفاده نمیکنند زیرا هوا در آنجا هم آلوده به گازهای سمی ناشی ازسوختن مواد وپارچه ها وهمچنین گرد وخاک میباشد واین اصل هرگز نباید فراموش شود که اول ایمنی بعد کار
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
از همین جا می توان به کیفیت دقتشان پی برد
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
اگه میشد هزار تا لایک میدادم برای این کامنت . چرا واقعا سوال من و خیلی های دیگه .
فقط تكذيب تكذيب تكذيب!!! ديگر اعتمادى باقى نمانده!
ضمن عرض تسلیت به همه ایرانیان الخصوص به خانواده های داغدار . و تشکر و قدردانی از زحمات شبانه روزی عزیزانم در محل حادثه ، لازم میدانم با توجه به تجربه خودم نقطه نظری که در رابطه با نحوه نخاله برداری برای یافتن سایر عزیزانمان است اعلام نمایم دوستان من هیچ اتش نشانی در دل اتش اتش را خاموش نمی کند حتما در طبقاتی که بودند از فاصله 30 یا 40 و یا بیشتر در حال خاموش کردن اتش بودند و اما در حین ریزش معمولا اتش نشانها بهتر از هر فرد عادی میداند که کجا پناه بگیرد تا در امان باشد و معمولا بسمتی که اتش نیست و مکان امنتری است فرار کرده اند لذا نتیجه اینکه ضلع جنوبی ساختمان را گشتیم جسدی یافت نشد دلیل همین است چون اکثرا در ضلع شمالی و یا شمال غربی ساختمان پیدا خواهند شد جائی که کمترین فعالیت برای نخاله برداری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
وااااااااااااااااای
تابناک محترم ،این گونه گزارشات ، ارایه خبر ،شاید در سه یا چهار قرن پیش کاربرد داشت ، اما امروزه که دنیا به یک دهکده مبدل شده ،و حرف از انفجار اطلاعات هست ،مردم عادی ،که بدنبال سیاسی کاری ،و جناحگرایی نیستند ، همه چیز را خوب تجزیه و تحلیل میکنند ،تا جایی که این آتش سوزی را هم ربط به بهره برداری ،جناحی ،و سیاسی کاری ،میدانند ، مسولین فراموش کرده اند که همین اقشار متوسط ،جامعه ایران بود که نهضت امام را پیروز نمود ،و شماها آقایان را به مصدر امور نشانده اند ، ریا ،و فریبکاری ،دروغگویی ،مدت محدودی کار برد دارد ، تا دیر نشده بخود آیید ، اوضاع منطقه ،و معادلات جهان را درک کنید ، این توصیه پیر مردی است که همهٔ عمرش در خدمت به مردم محل زندگیش سپری گردیده است ،،
بجای ايمن سازی دنبال اطلاعيه باشيد.
وقتي پس از 3 ساعت تلاش نفسگير نتوانستند حريق را مهار نمايند نبايست اتش نشانان عزيز با توجه به اينكه در اثر گرماي شديد مقاومت سازه فلزي درمقابل ريزش طبقات بالاپايين امده مثل ساختمان دو قلو مركز تجارت جهاني منجر به ريزش سراسري مي گردد فورا همه از ساختمان خارج ميشدند كما اينكه يكي از همان عزيزان از طرق بي سيم در ساعت 11 اعلام كرد صداي ريزش را در طبقه 13 و 14 مي شنود پس با استفاده از تجارب خود مي بايست همه را از ساختمان خارج مي نمودند در جايي كه جا ن عزيزان اتش نشان در خطر است ايا حفظ اموال وپارچه ومدارك تجار وكاسبان از نوع چك وسفته اولويت دارد .!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
خدایااااااااااااااااااا
واقعا تصاویر تکان دهنده است
انگار بمب اتم به ساختمان اصابت کرده
ما تو دهه شصت زیاد تو تهران صحنه های موشکباران و تخریب ساختمان دیدیم ولی اصلا قابل مقایسه نیست این یک فاجعه واقعی است
بنظر من بیننده که از ابتدا تصاویر و اخبار مربوط به این حادثه ناگوار را از رسانه های مختلف پیگیری میکردم، از همان روز اول ناهماهنگی در مدیریت حادثه کاملا مشهود بود، عملا کم تجربگی مدیران باعث شد که حادثه به بحران تبدیل شود و پس از آن با احساسی برخورد کردن بحران به فاجعه و داستانهای سرشار از ضد و نقیض گویی.
برخی از سوالهایی را که میتوان مطرح کرد:
در حین حادثه و قبل از تبدیل شدن به بحران ( ریختن پلاسکو)
1: آیا مدیران آتشنشانی آموزش های لازم در مورد مقاومت ساختمانها را ندیده اند؟!
2: چرا برای برداشتن اسناد به صاحبان اجازه داده میشود وارد ساختمان شوند ( طبقه دهم) البته در فیلمهای سیما وجود ندارد.
3: پلیس بلافاصله سفارت خانه ها را تخلیه کرد اما برای جلوگیری از تجمع مردم کاری نکرد
4: آیا لازم است برای تخلیه یک ساختمان باید نیروی عملیاتی وارد آن کرد ( حضور اکثر نیروهای غیور آتش نشانی در یک طبقه، نشان میدهد که آنها برای کنترل آتش تلاش میکردند تمرکز کرده بودند)
5: در برخی از فیلمها بوضوح میتوان دید که مدیران آتش نشانی ، حادثه را خیلی سهل در نظر گرفته بودند ( اعزام نیرو به محل حادثه بدون اطمینان از ایمن سازی)

پس از حادثه سقوط ساختمان :
1: تمرکز بر تکذیب و لاپوشانی
2: مدیریت ناشیانه از سوی شهرداری
3: بجای آوردن نیروهای متخصص جهت آواربرداری، حفر تونل ، جمع آوری نخاله ها، برشکارهای حرفه ای و ... ، استفاده از نیروهای آتشنشانی برای اینکار!
بعنوان مثل تونل کندن مامورین آتشنشانی! نبود وسایل سنگین (در روز های بعد وارد شدند)و ... در صورتیکه حرفه های این کارها را در کشور داریم
و یا به صحنه های اولیه جمع آوری خراب ها نگاه کنید ، می بینید که هر آتش نشان عزیز یک تکه از ضایعات و نخاله ها را بر میدارد و میبرد یک طرف دیگر ( در صوتیکه چند روز بعد سازماندهی شده و دست بدست انتقال را انجام میدهند)
در یک کلام در 2 روز اول از نیروهای متخصص به هیچ عنوان استفاده نشد که این ناشی از مدیریت احساسی و ناپخته دارد

بنظر بنده فرصت سوزی که در 48 ساعت اول حادثه ، با هیچ چیز قابل جبران نیست و تازه شما میبینید که کار پس از ورود نیروهای متخصص تازه جان میگیرد و مدیران مربوطه باید نسبت به سهل انگاری پاسخگو باشند
بعد هی به جون مردم نق بزنید که چرا میرن به محل حادثه
چون یه کلمه حرف راست از دهان مسئولان و رسانه ها خارج نمیشه
انقدر تأیید و تکذیب کردید دیوونه شدیم
اگه پیکری زیر آوار مونده باشه چه نیازی به تأیید اورژانسه برای مرگش؟
پس بدن ها سالم بودند، پس این ها یه جایی پناه گرفته بودند در انتظار کمکی که انقدر دیر رسید که فقط جنازه این آدم ها بیرون آورده شد...
خدا رو شکر این شبکه های اجتماعی ما مردم رو به هم وصل کرده تا خبر راست رو از هم بگیریم
خانواده های داغدیده درباره بدن این جانباختگان اطلاع رسانی کنند که تا چه حد سالمند و دلیل فوت دقیقا چی بوده... تا ما بفهمیم ایراد از کجای کاره...
پرسنل آتش نشاني كه در تصاوير ديده ميشوند واقعا در صورتشان خستگي جسمي و روحي موج ميزنه .
آيا تعداد مشخصي هستن كه فقط شيفت عوض ميكنن يا نه افراد روز هاي اول الان جايگزين افراد جديد شدن ؟
آيا ما هم مثل خيلي از كشورها نيروهاي دفاع شهري و آتش نشاني ذخيره داريم ؟
دوست عزیز تعداد کشته شدگان بسیار بالاست. شاید حدود 300 نفر. اما حرارت بالا تمامی آن ها را به خاکستر تبدیل کرده است. امیدوارم خانواده هایشان مرعوب نشده و پیگیر حقوقشان باشند
پاسخ ها
ن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
البته که تعداد بالا است اما رسانه ها نمیگن
حالا این ساختمان که قدیمی بوده ولی در برجها و خیلی از ساختماهای بلند دیگر هم کسی گاز کسی نمیکنه و معمولا از چیلر و دستگاه های دیگه برای گرمایش و سرمایش استفاده میشه.
صندوق كميته امداد ، بزرگتر از كپسول گازه !
این رسم مسئولینه که برای سرپوش گذاشتن روی هر چیزی حرف هایی میزنن که خودشون هم توش گیر میکنن . یه کم دیگه این حرفها ادامه پیدا کنه حتما از دهن یکی هم در میره که اصلا آتش سوزی باعث ریزش نشده و همونطور که تو فیلم ها معلومه علت چیز دیگه ای بوده !! البته نه کپسول گاز و پیکنیکی که یه دفعه تو همه طبقات با هم بترکه !!
فدای اون مردان بی ادعا بشم که برای اینکه جلو زن و بچه کم نیارن مجبورن وارد شغل خطرناک و البته کم امکانات آتش نشانی بشن،فداشون بشم که میدونستن ممکنه بیاد پایین و رفتن تو شاید بتونن زندگی یک نفر یا اموال یک نفر دیگر رو نجات بدن،،فدای جوونای بیکار وطنم بشم که چجور دست و پا میزنن برای یک شغل،،فدای اون عزیزی بشم که تو بیسیم داشت میگفت کجا هست وچنتا باهاشن داشت میگفت صدای مبنی بر سقوط میاد اگه بیاد پایین ما فلانجا گیر می افتیم و باز هم فرمانده ارشد نگفت تخلیه کنند با مردم تا تیم براورد سازه تصمیم جدید بگیره!دلم سوخت برای خانواده هاشان،،دلم بهمریخت از اینهمه تکذیب،،از نبود نقشه ساختمان!!اونها که تو موتورخانه بودن بیسیم و کپسول اکسیژن داشتن چطور هیچ ارتباطی برقرار نشد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
همه جوون بودن ............ بمیرن بی مسئولیت هایی که جوون مردمو کشتن
سلام ،در این چند روزه نشون دادیم که خیلی خیلی حرف میزنیم و بیشتر شعار می دهیم ، روح عزیزان اتش نشانی شاد ،از جرات و شهامت شان کسی نمی تواند کوچک ترین ایراد رو بگیره ولی انصافا خیلی خیلی ضعیف و ناشیانه عمل کردنند ، عملکرد شان نشود داد که اصلا توان برخورد و مهار ابتدایی ترین بحران رو ندارند نه تنها از نظر امکانان ضعیف بودنند بلکه از نظر اجرا هم برنامه مدون و اصولی نداشتند.خدا به داد ما برسه که در مقابل بحران های ملی این عزیزان چگونه می خواهند جان مردم رو نجات بدن .
اخر سر نفهمیدم چند صد نفر تو این اتش سوزی جان دادن؟ اینا که میگن 25 نفز ولی خدا نگذره از این همه دروغ. حالا این با این وضع مدیریت کعبه را هم میخوان دستشون بگیرن شما تو یه ساختمان 300 الی 400 نفر کشته شدن وقتی دومیلیون زائیر یکجا جمع بشن فکر کنم سالی 100 هزار کشته بشن .............
خدا به این مسئولین انصاف بده, چرا آواربرداری انقدر طول کشیده؟ اگه کسی هم زنده بود تا الان دیگه احتمالش خیلی کمه زنده بمونه, چرا الکی رسانه ها آمارو بیست و پنج نفر میگن, اینجور که معلومه بالای صد نفر توو ساختمون بودن, اینکه چند نفر پیامک فرستادن که زنده ن رو خودشون توو شبکه خبر تایید کردن ولی دوباره تکذیبش کردن, خب میبینن عملکرد دیرشون باعث فوت این عزیزان شده برا همین حرفای خودشونو تکذیب میکنن, چرا نمیذارن هیچ خبرنگاری از نزدیک فیلم بپیره؟ مگه چیزی برای قایم کردن هست؟ خدا خودش به خونواده تک تک عزیزانی که جونشونو از دست دادن صبر بده, باید مسئولین پاسخگو باشن, پاسخ اعتماد مردم رو بدن, من که صدام به جایی نمیرسه ولی میخوام بدونم کجا و کی قراره به داد این ملت مظلوم برسن
من از کسانی که در این حادثه در صف اول قرار دارند سازمان اتشنشانی، سازمان
حلال احمر و دیگر دستگاه اجرایی کمال تشکر را میکنم
و از بنیاد مستضفان که بعنوان مالک این ساختمان برای عدم مدیریت در وظایف مالکانه که اجاره ها دریافت نموده
و هیچ گونه هزینه ای جهت بهبود وضیعت ساختمان اعمال نکرده است انتقاد دارم که این عدم مدیریت باعث از بین رفتن هزینه های جانی و مالی گردیده است و متاسفانه بااین که چند بارمجلس هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد انجام گرفت که هیچگونه مسئله ای حل نشده است و تمام نمایندگان هم در این حادثه ای که بوجود آمده است سهیم هستند
خدا از تقصیرات آنان بگذرد ما ملت که نمی گذریم
خدا رو شکر که فقط یه ساختمون بود، اگه یه زلزله بزرگ بیاد فکر کنم سه دویست سیصد سالی لازم باشه تا خاک برداری بشه و اجساد بیاد بیرون
سلام
دقیقا اوار و همچنین سازه فلزی به کجا میبرن(منطقه 12کجاش)؟
بمیرید ای اختلاس گران ............ که پول ها رو میخورید و نمیمونه چیزی که خرج امکانات بشه
بمیرید ای مدیران بی مسئولیت ......... که جان انسان ها براتون بی اهمیته
دلم خونه ........... دلم خونه .............. برای آتشنشانهای جوون که به خاطر کمبود امکانات و بی مسئولیتی مدیرانشون از دست رفتن
شهرداري به جاي هزينه براي نصب بيلبوردهاي سياسي و اكنون عزاداري آتشنشاني را تجهيز كند.
آقای محمد چه کار داری آوار هارو کجا می برند نکنه دوس داری بری آهن قراضه هارو جمع کنی مردم به فکر از دست رفته شون هستن تو کجایی امان از دست مردم.
معاون فني و عمراني برن امكانات براي آتش نشان ها بخرن نمي خواد كنفرانس خبري بدن. اينها مسئول اين فاجعه و شهادت هموطنان ما هستند. حالا برداشتن بنر وصل كردن و پرچم سياه زدن براي ما؟ كار شهرداري فقط پرچم رنگوارنگ زدن و بيلبورد زدنه؟ امكانات آتش نشاني تهران همون بود كه پنجشنبه ديديم؟
چرا كسي اين سوال مطرح نميكنه كه سازمان اتش نشاني چرا يك عدد هليكوپتر آتش نشاني ندارد .ما همه كاره هستيم تكنولوژي هسته اي داريم نانو تكنولوژي داريم چرا يك هليكوپتر آتش نشاني نداريم . دستگاههاي آتش نشاني كه داريم فشار آبش به طبقه 17 يعني 50 متري نميرسه. اين همه ثروت 700 ميليارد دلاري بر باد داديم ولي در زمينه آتش نشاني نه دستگاه داريم نه افراد حرفه اي . اينها كه كشته شدند فقط از روي احساسات و نوع دوستي جانشان از دست دادند
سوال : آيا آتش نشانان به بيسيم مجهز بودند يا نه و در حال حاضر آنانيكه كه مشغولند وضعشان چگونه است
اينهايى كه اين بالا زدى غيرقابل انتشار! چى نوشته اند كه غيرقابل انتشاره؟!!!
انرژی هسته ایی حق مسلم ماست
خوشا آنان که جانان میشناسند
طریق عشق و ایمان میشناسند
بسی گفتیم گفتند از شهیدان
شهیدان را شهیدان میشناسند

تقدیم به کسانی که مانند شمع سوختند تا نسوزیم
شهادتتان مبارک
رئیس بنیاد مستضعفان عجب قدرتي دارد. دقت كنيد عذر خواهي نكرده از نقل شده كه گفته به سهم تقصير خودم - كه احتمالا فكر ميكنند خيلي كم است - معذرت ميخام. الان اگر تو علاعدين اين اتفاق افتاده بود صاحب پرنفوذش حتما زندان بود.
متاسفانه مملکت شده یک نمایش تبلیغاتی برای آدم ها بی لیاقت اونم با هر روشی.
ساختمون رو از طبقات پایین همزمان منفجر کردن فکر کردن مردم خر هستند که متوجه نشند، مرور زمان مشخص خواهد کرد که چه کسانی و ارگانی پشت این جنایت بوده
تكذيب تا كي؟؟؟؟؟؟ مسؤولين در مورد نزديكان خودشون هم همين برخورد را ميكردند ...... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اي خدا خودت به داد برس
جای تعجب داره که ساختمانی که از ساعت ۷ شروع به سوختن میکنه تا ساعت ۱۱/5 که فرو میریزه چرا آتش نشانان عزیز وارد ساختمان شدن معلومه که سازه ضعیف شده جونتون مهمتر بود یا پارچه واسناد چرا کسی مدیریت نکرد چرا مجبور شون کردن وارد ساختمان بشن اخه حقوق نجومی گرفته بودین که احساس مسولیت می کردین از مسولینتون یاد میگرفتین بی کار نشستن حقوقشون هم نجومی از عملکرد مردم هم ناراضین
سعیدی کیا استیضاح استیضاح
خيلي مسخره اس كه حرف از شهادت و جو روحاني و معنوي اين حادثه ميگم...مقصر را پيدا بكنيد و مجازات بكنيد...
سلام شمارا به خدا به داد دانش آموزان این مدرسه برسید بچه ها دردود انباشته شده باید درس بخوانند هرجه به مسولین مربوطه گفته می شود هیچ بازتابی دیده نمی شود فقط می گویند ماگزارش کردیم .تمام مسولین تدابیری اندیشیدند آقای وزیرآموزش وپرورش تا کنون برای این معضل پیش آمده چه اقدامی انجام داده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دیشب یک فیلم سینمایی ژاپنی از رسانه ملی پخش شد در خصوص امداد رسانی به هواپیمایی که دچار سانحه شد و در خلیج ژاپن فرود آمد. فیلمی که نشان از مدیریت صحیح بحران، امکانات و تجهیزات و صد البته نشان از اهمیت جان ملت ژاپن دارد.
ای کاش مسئولین ما هم کمی درس گرفته و یک دهم درصد از فکر حساب بانکی خود بیرون آمده و به فکر نجات جان ملت باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
مسئولین ما وقت ندارند فقط بفکر خودشون هستند.
این سعیدی کیا چطور روش شده بره محل حادثه؟ من اگه جای آتش نشانهای حاضر در اونجا بودم با تیپا از اون منطقه مینداختمش بیرون
خدا حافظ مردم ایران من دارم میرم به امریکا دلم باستون تنگ میشه هوووووووووووووووووووووووووووووووووووو
هرچی پیش میره شک من بیشتر میشه..
مگه جنگه که آمار مصدومان هی داره بالا ميره؟
چطور بدون اينکه کسي از زير آوار در بياد داره آمار مصدومان هر روز افزايش پيدا ميکنه!؟
مسئولین مردمو چی فرض کردن؟
کشته شدها اتش نشان نیستند مردم هستند احساسیش کردن که اعتراض مردم رو خاموش کنن سر مردم درب اتشنشانی ها با اهدا گل. و مسخره بازی گرم شده فقط رسانه میگه اتشنشانها پس کسبه و مردم ادم نبودن دریغ از یک تسلیت به اونها انگار وظیفه مردم مردن بوده وظیفه اتشنشانها خدمت نبوده که حالا مردن روزی هزار تا کارگر در حین کار می میرن اسمی از شهید وسط نیست
ایران کشور زلزله خیزی است و زلزله همیشه در کمین ماست.وای به حال روزی که زلزله بیاد کشور نابود میشه حتما.این که فقط یک ساختمان بوده اون هم خالی چون اول صبح بوده نه مسکونی بوده که مردم داخلش خواب باشند و نتونند فرار کنند.زلزله ها هم که معمولا شب اتفاق می افتند.دستمزد مهندسین عمران هم که از یک کارگر ساده کمتر شده که بخوان برای ساختمان دل بسوزونند و کارشان را خوب انجام دهند.پس در آینده باید انتظار حوادث مشابه را داشته باشیم. یک مهندس عمران برای یک ساختمان یک میلیون تومن دستمزد میگیرد و تا 50 سال باید مسئولیت استحکام بنا را قبول کند واقعا با یک میلیون تومن دستمزد اون مهندس اصلا میره سر ساختمان بازدید کند مسلما نه چون پول بنزینش هم در نمی آید. کارگر ساده باشی دستمزدت بیشتره تا اینکه مهندس عمران باشی .تازه اون کارگر هیچ مسئولیتی هم ندارد و بسیار شاد هم هست .چون دستمزد مهندسین عمران بسیار پایین هست اونها هم نظارت نمی کنند و میگویند به درگ بزار خراب بشه .
دستمزد مهندسین عمران بسیار پایین هست حتی کمتر از کارگری. پس مهندسین عمران هم اصلا نمیرن سر ساختمانها تا نظارت کنند و در نتیجه کیفیت ساخت و سازها بسیار پایین آمده .در نتیجه با یک زلزله کوچیک نصف کشور فلج خواهد شد. دولت به مهندسین عمران اصلا بها نمی دهد مهندسین ما مثل بدبختها زندگی میکنند در حالی که شغل مهندسی عمران بسیار پر خطر و بسیار حساس و مهم است حتی خیلی مهمتر از پزشکی ولی درآمد پزشکی کجا و درآمد مهندسی ساختمان کجا .مهندسین ساختمان بخاطر دستمزد پایین کار را رها میکنند و بساز و بفروش هم هر کار دلش بخاد میکنه. زلزله که بیاد صحت گفته هام معلوم میشه. معمولا هم کسی که بخواد بمیره می میره دکتر ها هم کاری براش نمی تونن بکنند فقط جیبشو خالی میکنند اما یک مهندس ساختمان چی ؟ شرایط کار یک پزشک با محیطی که مهندس داره کار میکنه آیا یکی است ؟چقدر مهندس داشتیم که سر ساختمان در حال ساخت جان خودشونو از دست دادن ؟ برای چقدر دستمزد ! خود نظام مهندسی هم مهندسین عمران را حتی بیمه نمی کند بازنشستگی و عیدی و پاداش و.. هم ندارند. پس مهندسین هم میگوییند خریم مگه بریم سر ساختمان نظارت تازه اونجا هم هر روز با کارگر و بساز بفروش دعوا بگیرند برای چندرغاز دستمزد .... وای به حال روزی که زلزله بیاد. اون موقع معلوم میشه چی ساختیم
در هر کجای دنیا که همه دشمن ایران واسلام هستن یک همچین اتفاقی می افتاد تمام کسانی که در این امر کار های بودن استیفا و بر کنار می شدن ولی در ایران اصلا این طور که نیست هیچ تازه رتبه لیا قت هم می گیرن ویه حقوق چند میلیونی هم اضافه مشود
چند نکته در مورد این حادثه وجود دارد :
1- روز اول اعلام شد که تعداد مصدومان حادثه 75 نفر است در روز های بعدی هم تنها جسد چند نفر پیدا شده پس چطور تعداد مصدومان امروز به نزدیک 200 نفر رسیده !؟
2- این مجتمع ازدو قسمت تشکیل شده بود یک ساختمان پلاسکو و دو پاساژ پلاسکو چرا با وجود اینکه تقریبا پاساژ پلاسکو سالم مانده , و از طریق پاساژ به راحتی میشد به ساختمان و طبقات منفی دست پیدا کرد ، با این وجود تمام تلاش تیم های نجات معطوف به آوار برداری از ساختمان اصلی شده ؟؟ تا کنون کمترین تصویر و گزارش خبری از این قسمت تهیه و منتشر شده به نظر من در همان ساعات اولیه تعداد زیادی از مصدومان و جان باختگان از همین قسمت از محل خارج شده در ضمن طبق گزارش های منتشر شده اکثر آتش نشانان در طبقه همکف مجتمع جمع شده بودند و دسترسی به طبقه همکف از این محل بسیار راحت بوده فقط معلوم نیست به چه دلیل به مردم اعلام نمیشه
3- جسم انسان از فلز ساخته نشده که بر اثر گرما ذوب بشه این موضوع بارها توسط شما و سایر رسانه ها اعلام شده بدون آنکه به معنی کلمه و جمله ای که میگویید دقت کنید این موضوع به عمد از طرف مسئولان گفته میشه تا بعدا هر جور خواستن ازش استفاده کنند ، ممکن است در اثر حرارت زیاد بدن آدم کاملا بسوزد و به پودر تبدیل بشه و ذوب نمیشه در ضمن اگر هم این اتفاق افتاده باشد باز هم دلیل نمیشود که تعداد دقیق کشته ها مشخص نشود با یک آمار گیری ساده از تعداد آتش نشان ها و کسبه میتوان به تعداد واقعی رسید وظیفه شما به عنوان یک رسانه همین است .
سلام شهروند گرامی آقا فرهاد
توی کشور ژاپن مسئولین به فکر مردم هستند که آسیب نبینند کجا را با کجا مقایسه می کنید
باسلام وتسلیت خدمت همه خانواده های محترم وهموطنان عزیز.
کلامم ناتوان از اوج فاجعه آتش سوزی و پرپرشدن شیرمردان کشورمان
سران مملکت ومسیولان بزرگ وسیاست مداران ایران وپیمانکاران ساخت وساز باغیرت ومدیران باکفایت خواهشمندیم محوریت وظایف و اجراییات برنامه ها وپروژه ها رابراصول انسانیت و انسان دوستی و حفظ سرمایه های جانی و زیستی و عشق به انفاس زمینی قراردهیم وجایی که عمق امدادرسانی به صفرمی رسد از عملیات امداد ونجات عقب نشینی رادستور ووظیفه کنیم وهرگز جانهارافدای اموال و ابزار و سیاست وقدرت و افکار وافتخار وووووونکنیم.بابت لحظه لحظه این جانها کمر وقامتی خمیده و رنج کشیده.خواهشمندیم بابت شکستن دلها و قلبهای مردم لبخند و سکوت سیاسی نفرمایید عمل فرمایید و عدالت سازی و وووو
اینکه واقعیت چی بوده...فقط خدا میدونه.بااین مسولینی که ماداریم هرگز چیزی روشن نخواهدشد......وباید تنهامنتظر روز موعد بود:یوم تبلی السرائر.....روزی که نهانها آشکارشود....ووای بر دروغگویان در آنروز
با سلام خواستم بگویم که اسم ساختمان جدید که جای ساختمان پلاسکو ساخته می شود را بنام شهدای آتش نشان نام گذاری کنند ( ساختمان شهدای آتش نشان) تا همیشه یاد مان بماند که در اینجا چه جان فشانی هایی صورت گرفت و چه عزیزانی را از دست دادیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر