بازدید 7622

هشدار جدی چین به ترامپ

کد خبر: ۶۵۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 16 January 2017
در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا مبنی بر چانه زنی با چین در ارتباط با موضوع اصل «یک چین»، پکن به وی هشدار جدی داد.

به گزارش ایرنا، واکنش تازه چین به ترامپ با انتشار بیانیه ای توسط وزارت امور خارجه این کشور صورت گرفت و این وزارتخانه به صراحت تاکید کرد که اصل چین واحد (یک چین) به هیچ وجه قابل قابل مذاکره نیست.
 
رئیس جمهوری منتخب آمریکا در تازه ترین سخنان خود اعلام کرد بود که از این اصل برای گرفتن امتیاز از چین استفاده خواهد کرد و فعلا خود را ملزم به اجرای آن نمی بیند.
 
ترامپ تهدید کرده است که به دلیل چالش های فراوان با چین در دریای جنوبی و در عرصه تجارت جهانی، به دنبال زیر پا گذاشتن این اصل و تقویت روابط با منطقه تایوان است.
 
در بیانیه وزارت امور خارجه چین که روز دوشنبه منتشر شده با اشاره به اینکه در جهان فقط یک چین وجود دارد، تاکید شده است: تایوان هم بخشی از همین چین است و اینکه همین چین دولت و حکومت مشروع به حساب می آید.
 
در حالی که چین بر قابل مذاکره نبودن این اصل تاکید می ورزد،‌ ترامپ می گوید که از دیدگاه او همه چیز از جمله اصل چین واحد قابل گفت وگو است.
 
در بیانیه مزبور به ترامپ و دولت وی هشدار داده شده است که حساسیت مساله تایوان و اصل یک چین را درک کرده و اجازه ندهد کل روابط دوجانبه تیره شود.
 
اولین هشدار پکن به ترامپ مربوط به ماه دسامبر سال گذشته میلادی (آذر ماه 95) است که در آن زمان گفته بود، نمی داند چرا وقتی به تایوان میلیاردها دلار سلاح از جانب آمریکا فروخته می شود نباید با آن جزیره رابطه داشت.
 
تارنمای ژاپن تودی نیز امروز در گزارشی نوشت: چین حتی تهدید کرده است که اگر ترامپ به این رفتارها و اقدامات ادامه دهد این کشور نیز از نیروهای خصم در داخل آمریکا حمایت خواهد کرد.
 
پس از گفت و گوی تلفنی ترامپ با خانم «تسای اینگ ون» رئیس حکومت تایوان در ماه دسامبر و اعتراض چین به این اقدام بی سابقه در ۳۷ ساله گذشته، ‌رئییس جمهوری منتخب آمریکا گفت که ما 2 میلیارد دلار در سال گذشته به تایوان سلاح فروخته ایم اما نمی توانیم با رهبر این جزیره تلفنی گفت و گو کنیم و این قابل قبول نیست.
 
تایوان و چین در پایان جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یکدیگر جدا شدند، اما پکن این جزیره را بخشی از خاک خود می داند و مایل است که در تایوان بعد از پیوستن به سرزمین مادری نیز الگوی یک کشور و دو نظام را همچون هنگ کنگ وجزیره ماکائو پیاده کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار