بازدید 5768

مصوبه حذف یارانه ثروتمندان به نفع محرومان

کد خبر: ۶۵۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 08 January 2017
مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، برای چندمین بار دولت را به حذف یارانه ثروتمندان مکلف کرد، اما این بار با این تفاوت که با حذف خانواده های پردرآمد از شمول افراد یارانه بگیر، منابع آزاد شده را به توانمند سازی و پرداخت مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی اختصاص دهد.
 
 به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جریان بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه، ماده ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن قرار است حداقل مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی افزایش یابد. بر این اساس، دولت مکلف شده است در طول سال های برنامه ششم، حداقل مستمری گروه های یادشده را بر حسب محرومیت، تا سقف 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار افزایش دهد. این افزایش مستمری علاوه بر یارانه نقدی این گروه ها خواهد بود.
 
طبق مصوبه مجلس، دولت باید منابع مالی این طرح را از محل هدفمند سازی یارانه ها و حذف یارانه خانواده های پردرآمد و در قالب بودجه سنواتی تامین و از طریق سازمان های یادشده پرداخت کند. پس می توان گفت دریافتی این خانوار ها می تواند با احتساب مصوبه جدید و حداقل دستمزد امسال (812 هزار تومان) و به شرط بالاترین میزان محرومیت، تا حدود 162 هزار تومان افزایش یابد و با افزایش دستمزد در سال آینده این رقم به بیش از 180 هزار تومان می رسد.
 
این در حالی است که میزان مستمری که توسط نهاد های حمایتی فوق، به گروه های درآمدی یادشده پرداخت می شود، بر حسب تعداد اعضای خانوار، حدود 50 تا 100 هزار تومان است. بدین ترتیب، حذف یارانه پردرآمد ها که تاکنون و باگذشت بیش از شش سال از آغاز این طرح، به طور کامل عملیاتی نشده است، محملی دیگر برای اقدام خواهد یافت آن هم از مسیری که مستقیماً منجر به تعادل بیشتر طبقاتی در جامعه شود. به گزارش فارس، چندی پیش ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آخرین آمار حذف پردرآمد ها از لیست یارانه بگیران را فقط چهار میلیون نفر اعلام کرده بود.

 
 
شیوه جدید حذف یارانه ثروتمندان
 
مصوبه مجلس در حالی است که به تازگی ربیعی وزیر تعاون، از فرآیند جدید حذف پردرآمد ها از لیست یارانه بگیران آن هم به شیوه جدید خبر داده است. دو روز قبل، وی از ارسال پیامک حذف یارانه برای سه گروه درآمدی خبر داد و گفت که دولت حذف یارانه سه میلیون نفر را در دستور کار دارد. با این حال گزارش خبرگزاری فارس، حاکی از آن است که در این زمینه، ابتدا پیامک حذف یارانه در ماه های آینده به خانوار های مد نظر ارسال خواهد شد و این خانوار ها در صورت اعتراض، باید مستندات و مدارک لازم خود را برای اثبات نیازمندی خود برای دریافت یارانه ارائه دهند. در غیر این صورت و نیز در صورت تایید نشدن مدارک، یارانه آن ها قطع خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر