بازدید 7949

برای مقابله با آلودگی مرگبار هوا، چیزی بیشتر از «بلوف» لازم است

اگر قرار باشد مردم را در مقابل خطری مرگ آور محافظت کنیم، یا دست کم شرایطی فراهم آوریم که کمترین آسیب در مقابل این خطر به ایشان وارد آید، چه باید کرد؟ آیا اتکا به تدبیری که هدف از آن، ایجاد بار روانی در میان مردم است، کفایت می‌کند یا اتخاذ تدابیری واقعی، ولو با اثربخشی اندک، اصولی‌تر به نظر می‌رسد؟
کد خبر: ۶۵۳۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰ 01 January 2017
اگر قرار باشد مردم را در مقابل خطری مرگ آور محافظت کنیم، یا دست کم شرایطی فراهم آوریم که کمترین آسیب در مقابل این خطر به ایشان وارد آید، چه باید کرد؟ آیا اتکا به تدبیری که هدف از آن، ایجاد بار روانی در میان مردم است، کفایت می‌کند یا اتخاذ تدابیری واقعی، ولو با اثربخشی اندک، اصولی‌تر به نظر می‌رسد؟
 
به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه کارشناسان از اواخر هفته گذشته پیش بینی می‌کردند که آلودگی هوای پایتخت در هفته جاری تشدید شده و افزایش چشمگیر میزان آلاینده ها برای شهروندان مشکلات فراوانی به همراه خواهد آورد، سرانجام شاهد اتخاذ تدبیری برای مقابله با تشدید آلودگی بودیم که عملا در پایان نخستین روز از هفته جاری بی فایده بودن آن مشخص شد.

این را شاخص وضعیت آلودگی هوا در 24 ساعت اخیر می گوید که در ساعت 8 صبح، عدد 153 را نشان می‌دهد و از نظر کیفی، هوای «ناسالم» برای همه قشرهای جامعه محسوب می‌شود؛ وضعیتی که نشان از ناکارآمدی تصمیم اتخاذ شده برای کنترل میزان آلودگی دارد و به هیچ وجه نخواهد توانست مانع از تشدید آلودگی در ادامه هفته و رسیدن به وضعیت «اضطرار» در روزهای آتی هفته شود.

این در حالی است که در واپسین روزهای هفته گذشته و از آنجایی که پیش بینی می‌شد با توجه به وضعیت جوی، آلودگی هوا تشدید خواهد شد، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داده و تصمیماتی گرفت که البته برای برخی مردم ابهام آفرین بود.

«الحاق محدوده طرح زوج و فرد به محدوده طرح ترافیک تهران» و «افزایش زمان اجرای طرح به میزان 2 ساعت در روز» از جمله این تصمیمات بود که با توجه به تهدید ترکمنستان، مبنی بر قطع گاز وارداتی کشورمان از این همسایه شمال غربی، شائبه برانگیز به نظر می‌رسید.

این در حالی است که با توجه به زیرساخت های ترافیکی کلانشهر تهران، به نظر نمی‌رسد امکان اجرای همین مصوبات حداقلی نیز وجود داشته باشد، چون تنها محدوده طرح ترافیک با دوربین های هوشمند کنترل می‌شود و در دیگر محدوده‌ها، از جمله محدوده اجرای طرح زوج و فرد ترافیک، خبری از چنین سامانه هوشمندی نیست.

به عبارت بهتر، در حالی افزایش محدوده طرح ترافیک به عنوان راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا در هفته جاری در دستور کار قرار گرفته که ابزاری برای اعمال قانون در این خصوص وجود ندارد و نمی‌توان برای آن دسته از رانندگانی که -آگاهانه یا ناآگاهانه- این مصوبه را رعایت نمی‌کنند، اعمال قانون نمود و امید داشت در سایه این اقدام، مانع از ازدیاد میزان آلاینده های ناشی از احتراق خودروها شد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که تصمیمات فوق، تنها اعمال بار روانی بر مردم را نشانه رفته است؛ اقداماتی مسبوق یه سابقه که در دولت قبل، بارها اشکال مختلفی از آن در دستور کار قرار می‌گرفت و اعمال طرح زوج و فرد از در منازل در روزهای اوج گیری آلودگی هوا در فصول سرد سال، نمونه شاخصی از آنها بود؛ طرحی که بار روانی نشانی از اعلام آن اثرات مقطعی و موقتی نیز به دنبال داشت؛ اما همه نیک می‌دانستیم که نه منصفانه و قانونی بود و نه قابل اعمال قانون.

شیوه ای که تصمیمات گرفته شده برای کنترل آلودگی هوا در حال حاضر نیز بر مبنای آن صورت می‌گیرد و نه بیشتر؛ مصوباتی تکراری که از ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه تا افزایش محدوده طرح ترافیک آغاز می شود و به تعطیلی زنگ ورزش در مدارس و در نهایت تعطیلی مدارس و مهدهای کودک پایان می‌یابد.

تلخ تر اینجاست که می‌دانیم حتی اگر اجرای این دست مصوبات ممکن باشد، نیز نخواهیم توانست مانع از ازدیاد میزان آلاینده‌های مرگبار هوا شویم، چون احتراق سوخت های فسیلی در خودروها، تنها یکی از منابع تولید آلاینده در کلانشهر تهران به شمار می‌آید و با کمال تعجب، موتورسیکلت ها و ناوگان بزرگ حمل و نقل عمومی از دایره شمول آن بیرون می‌مانند.

اوضاع نامطلوبی که شبیه رها کردن مردم در مواجهه با آلودگی مرگبار هواست و این پرسش را به وجود می‌آورد که آیا هیچ راهکاری بهتر و مؤثرتر از مصوبات فوق و ایجاد بار روانی برای جامعه در مسیر کنترل میزان آلودگی هوا وجود ندارد؟ به راستی تا کی باید شاهد تصمیماتی از این دست و به اصطلاح بلوف زدن برای کنترل غول آلودگی هوا و کاهش ضایعات مصیبت بار آن در زندگی مردم باشیم؟!


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
یکم از وضعیت کنترل طرح ترافیک عقبی شایدم تهران نیستی
خیلی وقته برای زوج و فردم تو تمام ورودی هاش با داخل خود طرحم دوربین گذاشتن
بعد مهم تر از کنترل الودگی جریمه های ماشین ها برای مسئولین عزیز مهتره با این طرح هایی که میزارن
عادت کردیم به حرف زدن! هیچکس راهکار نمیده!همه فقط حرف میزنن.
عمق فاجعرو مسئولین نمیفهمن چون مسیرشون بهشت زهرا نمیوفته که ببینن چه جوونایی اون زیر خوابیدن...
بترسن از روزی که در دادگاه عدل الهی باید جواب بدن...
الیس الله بکاف عبده؟
هر کسی ماشین میخره، پای دودش هم میشینه. حقتونه
هر کسی ماشین میخره، پای دودش هم میشینه. حقتونه
واقعن من نمیفهمم چرا بعضیا تو تهران 7_8 ساعت تو ترافیک و دود و آلودگی شدید هوا رفت و آمد میکنن ولی ترگل ورگل و سرحالن ؟؟؟
خواهشن یکی رفع ابهام کنه چون من همش داره چشام میسوزه و تو ریه ها احساس تاسیس یک پالایشگاه میکنم
واقعن من نمیفهمم چرا بعضیا تو تهران 7_8 ساعت تو ترافیک و دود و آلودگی شدید هوا رفت و آمد میکنن ولی ترگل ورگل و سرحالن ؟؟؟
خواهشن یکی رفع ابهام کنه چون من همش داره چشام میسوزه و تو ریه ها احساس تاسیس یک پالایشگاه میکنم
وقتی مترو با اونهمه شلوغی صبح و غروب با نیومدن قطار به موقع ظهر
با صفهای نیم ساعته اتوبوس و بی ارتی غلغله مواجه باشی
دولت هم بودجه ای برای مترو نده
چه توقعی برا رفع الودگی دارید؟
با سلام
بهترین راه جلوگیری از حرکت تمام مدت خودروهای سنگین دیزلی فرسوده ، موتور سیکلتهای فرسوده و خودروهای فرسوده میباشد. که خودروهای دیزلی فرسوده از همه مهمتر و حدود 50 درصد آلودگی ناشی از آنهاست که در رسوایی فولکس نیز حتی نمونه های جدید نیز آلاینده است و در درجه دوم موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده کاربراتوری. طرح زوج و فرد و ترافیک و lez هیچ تاثیری ندارد اگر خودروی فرسوده 7 به بعد بیاید هوا آلوده نمیشود و اگر تا پشت دوربین بیاید هوا را آلوده نمیکند!
تا وقتی ملت بمیرند ،؟ آنها که خارج از محدوده آلودگی زندگی میکنند که همگی دارای امکانات هستند ،ونیازی به زیستن در این روزهای مرگبار در تهران را ندارند اکثرا تصمیم گیرندگان مملکت هستند ، یک هفته تمام فعالیت عمرانی ،حمل ونقل با هر وسیله را بطور کامل تعطیل کنید ،وسپس با روند کار کار شناسی روند بازگشت را مرحله ای شروع نمایید بخدا خسارتش کمتر از زیستن در آلودگی هوا است ، با قاطعیت با متخلف برخورد شود ،بغیر از مترو ،و اتوبوسهای گازسوز و تاکسی های گازسوز همهٔ وسیلهٔ نقلیه تعطیل ،با دوچرخه و ساعات کار کمتر ،فقط یکهفته تا ده روز ،امتحان کنید ،
ملت ما خیلی به تفریح علاقه دارند و به جز شروع و پایان کاری بقیه ترافیک مربوط به گشت و گذار هست دولت باید تا میتونه مراکز و کلوب های تفریحی که بتونه چند ساعت مردم رو سرگرم کنه بسازه هیچ کشوری با آب و هوای معتدل مردمش تا این حد تا دم صبح توی خیابونا ول نمیچرخند
چیزی که مسخره است این است که جان و سلامتی میلیون ها انسان در مقابل منافع دو شرکت از خود راضی ایران خودرو و سایپا هیچ ارزشی ندارد و این ها همچنان به تولید لگن های گران قیمت آلوده کننده هوا مشغول هستند و همه ملت فدای آن ها شده اند که کارکنان این شرکت های زورگیر بی کار نشوند. فدای سر ملت که بی کار می شوند. اینها هم بروند کنار آن همه بی کار دیگر. برای چی باید سلامتی و امنیت مردم را فدای آنها کرد؟ بحث فقط آلودگی هوا به دلیل عدم رعایت استاندارد نیست. امنیت ماشین ها و اینکه پژو و پراید ارابه مرگ هستند و از جنگ عراق هم بیشتر دارند ایرانی ها را می کشند نیز باید مورد توجه قرار گیرد. واقعا صبر هم حدی دارد.
طبق اعلام مسولین ، سالانه در ایران 24 میلیارد دلار بنزین مصرف می شود و عمده ترین منبع آلودگی وسایط نقلیه هستند به طور متوسط مصرف هر خودرو در کشور ما مابین 10 الی 14 لیتر بنزین است
حالا اگر مسولین محترم کشور ما ( البته با اجازه مافیای محترم ) اجازه ورود یا مونتاژ داخلی خودروهای هیبریدی با شرایط آسان و به قیمت کارخانه را به کشور عزیزمان بدهند که تقریبا هم قیمت تولیدات وطنی فعلی خواهد بود چه اتفاقی می افتد :
1 ) مصرف سوخت به 3 لیتر کاهش می یابد در نتیجه مصرف سوخت تقریبا یک چهارم میشود یعنی :
2 ) آلودگی هوا نیز تقریبا یک چهارم وضعیت فعلی می شود و همچنین یعنی :
3 ) به جای 24 میلیارد دلار 6 میلیارد دلار صرف هزینه سوخت می شود یعنی :
4 ) 18 میلیارد دلار را آتش می زنیم یعنی می توانیم به جای آتش زدن این همه منابع ملی آنها را صرف اشتغال و رفاه جوانان و تحصیلکردگان جامعه کنیم
5 ) از همه مهمتر سالانه نزدیک 20000 ایرانی در تصادفات جاده ای کشته می شوند با استفاده از این خودرو های ایمن اگر حداقل نصف این آمار کشته شوند آیا حفظ جان 10000 ایرانی مهم نیست
از سایت تابناک عزیز درخواست می کنم اگه تحلیل من منطقی است در این خصوص یک اقدام ملی حداقل در سطح رسانه ای را انجام دهید
تابناک جان قربونت برم ! این مشکلات یک روزه به وجود نیامده اند که یک روزه هم از بین بروند . این ها نتیجه سال ها بی توجهی به نظرات کارشناسی متخصصین و نادبده گرفتن تجربیات کشور های دیگر است . نه دولت روحانی که بنده از طرفداران وی هستم و نه هیچ دولت دیگری نخواهد توانست گره کور مشکلات تهران و مهاجرینش را در مدت کمی حل کند . شاید انتقال پایتخت ( شاید ) کمی از بار این معضل کم کند ولی بهتر است به حای آزمایش و خطا های مکرر از نظرات کارشناسان خارجی استفاده کنید .
معضل آلودگی هوا و ترافیک را میشود خیلی راحت و سریع حل کرد، من درک نمیکنم مدیران و سیاست مداران ما و خانواده هایشان مگر در همین شهرها زندگی نمیکنند؟! چرا این راه حل ساده را عملی نمیکنند؟ شاید واقعا نالایق و بی فکر هستند که با جان و سلامتی مردم و کودکان و حتی آیندگان بازی میکنند. کافیست کارت سوخت را فعال کرد و به ازای سوخت گیری بیشتر ماهیانه هر وسیله نقلیه ( سوای تاکسی ) عوارض بیشتری بصورت تصاعدی اخذ کرد. کجای این عدالت هست که از خودرویی که صبح تا شب در خیابانها میچرخد با خودرویی که کم استفاده میشود عوارض یکسان گرفت؟ خودرویی هم که در شهر غیر از شهر پلاک خودش سوخت گیری میکند باید چندبرابر عوارض ( یا مالیات ) بیشتری پرداخت کند. اگر خودرویی هم از آخرین پمپی که در آن بنزین زده ۴۰۰ کیلومتر دورتر دوباره بنزین بزند مسافر محسوب شده مالیات کمتری پرداخت کند. خیلی راحت با این روش خودروهای فرسوده ، پرمصرف ، مسافرکشهای غیربومی و غیرمجاز حذف خواهندشد. از درآمد مالیاتی این روش هم میتوان حمل نقل عمومی گسترده تر و ارزان تر ارائه کرد.
تابناک جون مادرت بنویس . کی میخواهید قبول کنید آلودگی هوای تهران یک راه بیشتر ندارد . آن هم کاهش جمعیت . آقا بااین همه جمعیت و کارخانه و وسایط نقلیه نمیشه در شهر فرسوده ای مثل تهران هوای سالم . ترافیک روان . آرامش روحی و سلامتی جسمی داشت . یا پایتخت را منتقل کنید . یا نصف جمعیت را بکشید . تازه هر روزه نصف جمعیت کشور برای کاری عازم پایتخت هستند . پس همون بهتر که پایتخت را دو تکه کنید . سیاسی . اقتصادی .
شهر لس آنجلس در آمريكا در ده هفتاد ميلادى يكى از آلوده ترين هواها را داشت. بدليل تعدد خودرو وجود كارخانجات، و سكون و عدم تحرك هوا. (مثل تهران)
مسئولان تصميم گرفتند طى يك پروژه ١٠ ساله مسئله آلودگى را حل كنند. در اين پروژه بنا شد تمامى خودروها از موتورسيكلت گرفته تا خودرو هاى معمولى و كاميونها، همگى بايستى فيلتر خاصى كه بعد از اگزوز وسايل نقليه نصب مى شود، نصب كنند، و كارخانجات اتومبيل سازى بايستى همه محصولات خود را به اين فيلترها مجهز كنند. گواينكه قيمت اين فيلترها بالاست، ولى قيمت جان مردم از آن ارزشمندتراست.
بعلاوه تمامى كارگاه ها و كارخانجات مى بايستى با گذاشتن فيلترها و تغيير نوع خروجى ضايعات به هوا، سالانه ده در صد از آلايندگى خود بكاهند تا در ده سال بكلى فاقد آلايندگى شوند.
تمام وسايل نقليه بايستى سالانه چك شده و تأييد سالم بودن فيلترها را به روز كنند.
در دهه هشتاد و نود ميلادى، لس آنجلس بكلى از آلودگى هوا نجات پيدا كرد.
اكنون هميشه هوايى پاك و آبى واقعى آسمان را دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
ممنون جالب بود
تابناک فهیم ودانشمند ،شما رسانه نیستید وگرنه غر نمی زدید وراهکار ارایه میدادید و دولت را تضغیف نمی کردید!!!
تا وقتی خیلی شفاف و از طریق مراجع رسمی و بدون سیاسی کاری و چناح بندی خطرات الودگی هوا و منابع الاینده و کیفیت بنزین و خودرو و سوخت منازل و موتور سیکلت و اینطور مسایل به مردم اعلام نشود نمیتوان از طریق کمک گرفتن از مردم اقدام کرد. تنها راه حل مردمی کردن مبارزه با الودگی هواست.
چه ربطی به قطع گاز توسط ترکمنستان داشت ؟؟
اتوبوس ها بدترن
به نظرم خیلی یه طرفه بود. وقتی مردم ما همشون تک سرنشین توی ماشیناشون نشستن و ترافیک ایجاد می کنند نمیشه همه چی رو گردن دستگاه ها یا دولت انداخت. جالبه که وقتی میگن آلودگی هوا تشدید شده مردم بیشتر ماشیناشونو میارن بیرون. به نظر شما کجای دنیا اینجوریه. نه فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی رو داریم نه استفاده از دوچرخه. هر کی الان یه ماشین خریده و توی شهر جولون میده.
با سلام
چرا در خصوص آلودگی ناشی از سوزاندن زباله ها در اطراف تهران مطلبی منتشر نمی کنید.اگر کمی بررسی و تحقیق کنید به عنوان خبرنگار حتما متوجه خواهید شد که 80 در صد آلودگی هوا ناشی از زباله سوزی های گسترده و سازمان یافته در جاده ساوه و اطراف تهران می باشد.
بی خود مردم را به طرح های زوج و فرد الکی مشغول کرده اند در صورتی که اینجانب با سازمان حفاظت محیط زیست در تماس بوده ام و ایشان نیز تایید کرده و می دانند که 80 در صد آلودگی تهران ناشی از زباله سوزی می باشد.
در اکثر روز های ابری و روزهای اخر هفته این امر شدت می گیرید.
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
صد در صد موافقم . نکته مهمی است .
برای مبارزه با آلودگی هوا کارهای مختلفی می توانیم انجام دهیم که برخی کارها کوتاه مدت و برخی بلند مدت است
1- تعطیلات زمستانه بجای تعطیلات تابستانه شود زیرا در هوای سرد پدیده اینورژن اتفاق می افتد و در نتیجه دود ایجاد شده نمی تواند به ارتفاع های بالا برود
2-شهر سازی ما بایستی از اساس تغییر کند و از رشد شهر بصورت افقی که فاصله بین نقاط مختلف شهر زیاد می شود جلوگیری شود و با بلند مرتبه سازی به شرط داشتن حریم مناسب و داشتن مراکز تجاری دارای پارکینگ های کافی و عدم مجوز به دکان هایی که در جوار خیابان های اصلی باز می شوند بودن داشتن پارکینگ که باعث می شود هم راهها بسته شود و هم ترافیک ایجاد شود و ....
3- می بایستی بر اساس مقدار کیلومتر طی شده در عرض یکسال عوارض گرفته شود که با اینکار جلوی رفت و آمد های اضافه گرفته می شود
4- می بایستی بمانند کشورهای اروپایی هرچقدر سال تولید خودرو بیشتر شد عوارض و بیمه و غیره بیشتر دریافت شود که مردم دیگر از خودروهای فرسوده قدیمی استفاده نکنند
5- می بایستی یارانه هایی که دولت جهت درمان به بیماران می دهد به جلوگیری کردن از بیمار شدن مردم داده شود با افزودن مترو و خطوط اتوبوس رانی و غیره
6-می بایستی کیفیت بنزین مصرفی و همچنین کیفیت موتور ماشین ها بالا رود تا از آلایندگی ماشین ها جلوگیری شود
7- بعلت بالا بودن آلایندگی موتور سیکلت و همچنین خطرآفرین بودن آن بطور کل تولید آن متوقف شود
8- بسیاری از وزارت خانه ها بایستی از تهران خارج شوند
9- می بایستی از تجارت الکترونیک و ایجاد دولت الکترنیک حمایت جدی از طرف دولت انجام شود که مردم بتوانند از خانه خرید های خود را انجام دهند و کارهای خود را انجام دهند
10-....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر