بازدید 27785

مطهری: جنبش سبز سر ندارد

باید به این مردم آفرین گفت كه در مقابل شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» بلافاصله این شعار را ساختند كه «هم غزه، هم لبنان، جانم فدای اسلام». به علاوه این مردم، خوب می دانند كه علاوه بر وظیفه اسلامی و به تعبیری منافع اسلامی، اصولا منافع ملی ما اقتضا می كند كه برای آزادی فلسطین تلاش كنیم.
کد خبر: ۶۵۲۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۴ 22 September 2009
دكتر علی مطهری نماینده تهران در یاداشتی در الف نوشت: هنر رهبری یك جنبش اجتماعی این است كه همواره بتواند نیروهای هوادار خود را در مسیر درست و همراستا با اهداف اولیه آن جنبش هدایت كند. برخی شعارهایی كه هواداران «موج سبز» در حاشیه راهپیمایی عظیم مردم در روز قدس سر می دادند نشان داد كه رهبران این جریان اجتماعی از هدایت آن در مسیر اهداف خود عاجزند و هركسی از ظن خود یار این جنبش شده است. به عبارت دیگر معلوم شد كه «موج سبز» یا «راه سبز امید» یك جنبش بی سر است و مخالفان نظام اعم از سلطنت طلبان و منافقین و همه كسانی كه كینه ای از جمهوری اسلامی به دل دارند و حتی كسانی كه با اسلام مخالفند در آن راه یافته اند.

آیا می توان باور كرد كه شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و شعار «مرگ بر روسیه» به جای «مرگ بر اسرائیل» و شعار «جمهوری ایرانی» به جای «جمهوری اسلامی» شعار جنبشی باشد كه مدعی است می خواهیم اصول بر زمین مانده قانون اساسی را كه شامل آزادیهای مدنی و حقوق شهروندی است عملی سازیم و اسلامی بودن نظام و همبستگی اسلامی و دفاع از سرزمین اسلامی را یك اصل مفروض و مسلم می داند؟ آیا این شعارها كه به معنی مخالفت با روز قدس و همراهی با صهیونیسم جهانی است می تواند مورد حمایت رهبران این حركت اجتماعی باشد كه مدعی احیای راه امام خمینی هستند؟

و چه زیبا مردم در پاسخ آن شعار گروه موسوم به «موج سبز» می گفتند: «هم غزه، هم لبنان، جانم فدای اسلام». آنها در این شعار خود اولا بر همبستگی اسلامی تاكید داشتند و این كه به قول سید جمال الدین اسدآبادی وطن ما آنجاست كه اسلام باشد و امت اسلامی امت واحد است و مرزهای فعلی مرزهای قراردادی است و اشغال فلسطین به معنی اشغال ایران و پاكستان و سوریه و اندونزی و غیره است و ثانیا با این شعار خود اعلام كردند كه هیچ چیزی غیر از اسلام ارزش آن را ندارد كه انسان جان خود را در راه آن فدا كند، ما ایران را به عنوان وطن اسلامی دوست داریم و الا ایران منهای اسلام تنها یك آشیانه است و عشق به آن از قبیل عشق یك كبوتر به لانه خود است و دفاع از آن از مشتركات انسان و حیوان است. آن دفاعی ارزشمندتر است كه جنبه ایدئولوژیك و مكتبی آنهم مكتب الهی داشته باشد. اصولا انقلاب اسلامی دید ما را از نگاه تنگ ملی به نگاه وسیع اسلامی و جهانی ارتقا داد. بازگشت به شعارهایی كه صرفا منافع ملی را مد نظر دارد و از مبانی اعتقادی و انسانی تهی است نوعی ارتجاع به شمار می آید.

باید به این مردم آفرین گفت كه در مقابل شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» بلافاصله این شعار را ساختند كه «هم غزه، هم لبنان، جانم فدای اسلام». به علاوه این مردم، خوب می دانند كه علاوه بر وظیفه اسلامی و به تعبیری منافع اسلامی، اصولا منافع ملی ما اقتضا می كند كه برای آزادی فلسطین تلاش كنیم.

لازم است آقایان موسوی، كروبی و خاتمی كه به هرحال رهبران این حركت قلمداد شده اند از این شعارها تبری جویند و اگر واقعا به دنبال اصلاحات اجتماعی و احیای اصول فراموش شده قانون اساسی در خصوص حقوق فردی و اجتماعی مردم هستند اجازه ندهند كه هواداران آنها از چارچوب اهداف آنان خارج شوند، در غیر این صورت آنها به ابزاری در دست دشمنان اسلام تبدیل خواهند شد. اینكه یك حركت اجتماعی را آغاز كنیم و از آفات آن غافل بمانیم به طوری كه گروهی مانند سلطنت طلبان از این حركت، مخالفت با اسلام و تعصب ایرانی گری را بفهمند یا با تجاهل این گونه وانمود كنند، گروه دیگری پیام بی بند و باری را دریافت كنند و گروه سوم مانند آقای دكتر سروش رسیدن به یك حكومت فرادینی را اراده نمایند، نشانه ضعف رهبری آن حركت اجتماعی است.

بدیهی است نظام جمهوری اسلامی از یك حركت اجتماعی كه به دنبال احقاق حقوق مردم باشد استقبال می كند اما رهبران آن حركت همواره باید از منحرف شدن شعارها و تغییر اهداف اولیه آن جلوگیری كنند تا مانند آنچه كه در روز قدس اتفاق افتاد ابزار دست طرفداران انهدام نظام جمهوری اسلامی واقع نشوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
جناب مطهري
آيا مردم قره باغ آذربايجان مسلمان و شيعه نيستند؟آيا مردم چچن و تركستان شرقي به مركزيت ارومچي مسلمان نيستند؟ آيا شما با شعار مرگ بر روسيه مشكل داريد؟
روز قدس فقط مال فلسطین نیست مال دفاع از مستضعفان و مطلومان هسا و ما هم مظلوم واقع شده ایم!در ضمن این تظاهرات مردمی بوده چه طور میخواستند شعار ها رو کنترل کنند؟
درست به همین دلایلی که فرموید، نباید راههای ارتباط سر با بدن به یکباره قطع شود. مسدود شدن همه راههای ارتباطی بین کسانی که سران جنبش تلقی می کنید با بدنه اجتماعی مربوطه ، چنین پیامدهای ناخواسته ای به دنبال دارد.
همین مطالب نشان میدهد که جریان موج سبز یک جریان کاملا خودجوش اجتماعی است (گرچه برخی از اعتقادات تلخ و حتی مغرضانه هست اما در عین حال درصدی از جامعه حتی به مقدار کم میباشد ) و ادعای انقلاب مخملین یک تهمت و جنگ روانی جهت برخورد با برخی از عناصر سیاسی کشور می باشد و بس.
من موافق این اختلافات کور نیستم. فقط میخوام یه تذکر به آقای مطهری بدم. جناب آقای مطهری شما بعنوان یک سیاستمدار و مدیر ارشد و نماینده مجلس ایران لطفا پیش از اینکه خودتان را قیم مسلمانان دنیا بدانید به فکر این آب و خاک باشید. این فرمایشات شما و بی ارزش جلوه دادن وطن عزیزمان میتواند چراغ سبزی باشد به همسایگانمان که هر روز به نحوی در صدد تصرف بخشهایی از این آب و خاک هستند.
بسیار زیبا و متین بود

جناب آقای دکتر مطهری
با سلام،
با توجه به شخصیتی که از شما سراغ داریم انسانی وارسته و دلسوز هستید و خطا را از هیچ جانب و جناحی نمی پذیرید و تذکر میدهید. از نگاه این بنده کوچک خدا اگر تحمل شنیدن صداهای مختلف و حتی مخالف را نیز به کمالات خویش بیافزائید، کاری صواب و قابل تحسین انجام داده اید.
چه بخواهید و چه نخواهید، تکثر در این مملکت وجود دارد از اصولگرا و اصلاح طلب مسلمان و مومن تا غیر مسلمان و سلطنت طلب و وطن پرست و غیره. نه جنابعالی و نه کس دیگری نمی تواند مردم را مجبور کند تا مثل خودش فکر کند و یا بخواهد کسانی را که مثل خودش فکر نمی کنند محدود و یا انکار کند. اتفاقا به نظر من همین شعارها نتیجه 30 سال سرکوب آزادی بیان است که حالا بستری برای ابراز وجود پیدا کرده. شما که انسان دلسوز و منطقی ای هستید سعی کنید این مطلب را به همفکرانتان آموزش دهید که با این موضوع به روش درست برخورد کنند و آزادی بیان را بپذیرند. مطمئن باشید که هم در آخرت بنفع شما خواهد بود و هم در دنیا هم ضرر نخواهید کرد. مطمئن باشید حتی در صورتیکه اجازه بدهید همه حرف خودشان را بزنند، در نهایت اکثریت با مردم مومن و مسلمان خواهد بود. چه باک از منافق؟ که اینان با اعمالی که انجام داده اند، در دل و ذهن مردم هیچ جایی ندارند. چه باک از سلطنت طلب؟ که اگر مردم ما سلطنت را می خواستند رژیم شاه را سرنگون نمی کردند، طرفداران اینگونه جریانات در حدی نیستند که بتوان حتی درصدی برای آنان تعیین کرد.
در مورد آقای موسوی، حتی اگر قبول کنیم که تقلبی در کار نبوده و رای ایشان همان سی و چند درصد یعنی یک سوم مردم ایران باشد، چرا کاری نمی کنید که یک سوم شبکه های رادیو و تلویزیونی در اختیار ایشان باشد تا بتواند طرفدارانش را هدایت کند و سری باشد برای جنبش سبز!؟
والله انصاف هم چیز خوبیه، شما که خود شاهدید، در نظر بگیرید که دست و پا و دهان کسی را بسته اند و وسط میدان انداخته اند! و دورش جمع شده اند و یکی می گوید: "خوب حرف بزن!" یکی می گوید:"خوب راه برو!" یکی می گوید:"خوب عمل کن!" یکی می گوید:"چرا ساکتی؟!"
"نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" قبل از هر معنای دیگری به این معناست که ما کاسه ی داغتر از آش شده ایم و چراغی که بر خانه رواست نذر مسجد کرده ایم. دوستان به جای موضع گیری سعی کنید از حرف دل مردم( دست کم آن عده ای که این شعار را دادند) پند بگیرید.
آقاي مطهري از شما انتظار نداشتيم كه اين مطلب را بگوئيد.
چه عجب آفتاب از کدوم طرف طلوع کرده جناب مطهری ؟
آقایان بدانند که این شعارها برآمده از میان مردمی است که پاسخ اعتراض مسالمت آمیز خود را با بازداشت، شکنجه و ضرب و شتم دریافت کردند. مردمی که تا کنون به دولت و نظام اعتماد داشتند ولی حال که خود را طعمه زیاده خواهی و خودخواهی بعضی شخصیتها دیده اند، هوشیاری به خرج داده و دیگر هیچ مصلحت اندیشی را برنمی تابند!
وای بر آنانکه جمعیت اسلامی و با صفای ما را پراکنده کردند! وای!!!!
آقای مطهری!
جنبش سبز سر دارد و سردارانی زیاد، اما چون تحمل وجود این سران و سرداران غیر قابل تحمل شده است، سران و سرداران جنبش یا در زندان هستند، یا ممنوع القلم و ممنوع السخن و ممنوع التصویر!!!!
والله ما که نشنیدیم هم غزه هم لبنان جانم فدای اسلام. آقای مطهری کجا تشریف داشتند نا پرس و جو کنیم ببینیم همچین چیزی بوده یا نه؟؟؟
براي سايت بازتاب متاسفم كه فقط پيامهايي كه در راستاي ماهيگيريش مي باشد را منعكس مي نمايد
این شعار رو من که تاحالا نشنیده بودم.
سلام آقای مطهری
نه فقط شما هر کس دیگری راجع به جنبش سبز حرف بزند مورد حمله اینها قرار می گیرد .اولا اگر به هیچ شعاری کار نداشته باشیم علت حضور اینها در روز قدس یادگار امام بزرگوار می باشد چه بود ؟ حمایت از فلسطین و آرمانهای امام بود ؟ اینهمه دهن کجی به چه چیز بود ؟ اگر اینها دم از ادم بودن و آزاد بودن می زنند بقیه مردمی هم کهع به اینها رای ندادند آدم و حق رای و زندگی دارند .اینها حرف هیچ کس را قبول ندارند فقط و فقط خودشان و بیگانگان همر رای خودشان
قابل توجه اقای مطهری (مرگ بر روسیه)
جانم فدای ایران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر