بازدید 5968

یکی از علل افزایش خطاهای پزشکی در بیمارستان‌ها

متاسفانه حضور اساتید پزشکی در بیمارستانهای دولتی بسیار کم رنگ است بطوریکه حتی در مقوله جراحی‌ها نیز باید رزیدنت کارها را انجام دهد و وقتی استاد نباشد رزیدنت طی آزمون و خطا و با مراجع به کتاب‌های پزشکی اقدام درمانی می‌کند.
کد خبر: ۶۵۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳ 31 December 2016
قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به عدم حضور مرتب اساتید پزشکی در بیمارستانهای دولتی گفت: به همین دلیل بیماران تهرانی کم بضاعت کمتر توسط اساتید پزشکی جراحی می‌شوند و این مشکل باعث اشتباهات، قصور و خطاهای پزشکی می‌شود.

به گزارش تسنیم، محمد شریفی مقدم با پرداختن به مقوله اشتباهات، قصور و خطاهای پزشکی در سیستم نظام سلامت اظهار داشت: در این باره باید به مهمترین مشکل که همان عدم حضور اساتید پزشکی در بیمارستانهای دولتی است، اشاره کرد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: متاسفانه حضور اساتید پزشکی در بیمارستانهای دولتی بسیار کم رنگ است به طوری که حتی در مقوله جراحی‌ها نیز باید رزیدنت کارها را انجام دهد و وقتی استاد نباشد رزیدنت طی آزمون و خطا و با مراجع به کتاب‌های پزشکی اقدام درمانی می‌کند.

شریفی مقدم افزود: بنابراین وقتی یک رزیدنت قصد دارد برای نخستین بار شکم بیمار را باز کند باید حتماً استاد پزشکی آن رشته مرتبط حضور داشته باشد ولی هم طبق شواهد و هم براساس گلایه بیماران ما شاهد عدم حضور مرتب اساتید در بخش‌های بیمارستان‌های دولتی هستیم و این امر یکی از مهمترین علت اشتباهات و خطاهای پزشکی است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل می‌توانم یکی از مهمترین دلیل خطاها و اشتباهات پزشکی را به خصوص در بیمارستانهای دولتی که حجم مراجعه مردم نیز بسیار است، نبود فیزیکی استاد پزشکی بر سر رزیدنت‌ها عنوان کرد و کوچکترین اشتباه در این مقوله باعث آسیب جدی به مردم می‌شود.

شریفی مقدم بیان داشت: در بیمارستان‌های دولتی در برخی مواقع فقط اسم پزشکان وجود دارد، اما هیچ اثری از آنها دیده نمی‌شود، حتی گاهی دیده شده که اسم یک پزشک سه جا آمده که باید حضور داشته باشد اما در هیچ‌کدام از آنها نیست و حتی متأسفانه فقط در شیفت شب اورژانس‌ها با مشکل نبود پزشک متخصص مواجه نیستند، حتی در روز هم نمی‌شود این پزشکان را دید.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: استاد پزشک باید در بیمارستان‌های آموزشی، کنار رزیدنت و پرستار، در بیمارستان حضور داشته باشد، تمام مراحل معاینه، تشخیص و درمان زیر نظر مستقیم او صورت پذیرد، نه‌ اینکه تمام کارها را رزیدنت و پرستارها انجام دهند، متأسفانه برخی مواقع فقط مُهر پزشک است که در بیمارستان‌های آموزشی کار می‌کند و‌ درصد کمی از آنها حضور فیزیکی دارند، البته در این میان طب اورژانس بهتر از تخصص‌های دیگر کار می‌کنند، اما در نهایت در صورتیکه بیمار بستری‌شده در اورژانس به تخصص خاصی مانند جراحی، اورتوپدی و... نیاز داشته‌ باشد باید پزشک متخصص همان رشته حاضر باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار