بازدید 20445

تفاوت گواهینامه گرفتن در ایران و دیگر کشورها

بسیاری می گویند اخذ گواهینامه رانندگی در ایران بسیار آسان و البته استرس‌زا است.
کد خبر: ۶۴۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 12 December 2016
از زمان اختراع خودرو بیش از 130 سال می‌گذرد. با افزایش میزان خودروها، قوانین برای عبور و مرور آن‌ها وضع شد و افراد برای اجازه رانندگی مجبور به اخذ گواهینامه بودند. اولین خودرو در اوایل قرن بیستم وارد ایران شد؛ در سال 1281 مظفرالدین شاه اولین ایرانی بود که نشستن بر این وسیله متحرک را تجربه کرد.
 
به گزارش ابتکار، در دهه کنونی شهرها پر است از این غول‌های کوچک و بزرگ به گونه‌ای که زندگی بدون آن برای بسیاری از ما ناممکن جلوه می‌کند. در این بین رانندگان همیشه به سایر رانندگان شکایت می کنند که «گواهینامه خود را از کجا گرفته ای؟». سوالی که حکایت از نارضایتی رانندگان از وضعیت عبور و مرور یکدیگر دارد. بسیاری می گویند اخذ گواهینامه رانندگی در ایران بسیار آسان و البته استرس‌زا است.
 
از کمپین «بین خطوط برانید» تا جرایم سنگین عدم رعایت قوانین رانندگی
 
حتما در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک شهرهای بزرگ متوجه نوع حرکت خودروها شده‌اید. عبور از خط ممتد، عبور از چراغ قرمز، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از راهنما، بوق زدن‌های بی مورد و مکرر، توقف مسافرکش‌ها در وسط خیابان و بسیاری دیگر که تنها با حضور چند دقیقه‌ای در خیابان متوجه آن خواهید شد. موضوعی که به آن فرهنگ رانندگی می‌گویند و به دلایلی در بسیاری از رانندگان پیر و جوان ایرانی دیده نمی‌شود.
 
این عدم رعایت قوانین رانندگی که در واقع یکی از اصلی‌ترین اصول مربوط به عبور و مرور در خیابان ها است، از کجا ناشی می‌شود؟
 
سوالی که هیچکس به آن پاسخ نمی‌دهد و آن را قصور سایر رانندگان و حتی جاده های کشور می داند! در سال‌های اخیر و با روی کار آمدن فضای مجازی کمپین‌هایی سعی در اصلاح نوع رانندگی افراد داشتند.
 
کمپین «بین خطوط برانید» یکی از این موارد بود که پس از توجه چندین ماهه رانندگان کم کم به دست فراموشی سپرده شد و تنها در حد یک برچسب پشت خودرو ها ماند. در مقابل عدم رعایت قوانین همیشه جرایم نیز وجود داشته است. پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان تنها ارگان مسئول عبور و مرور خودرو‌ها و نظارت بر نوع رانندگی افراد در مقابل عدم رعایت قوانین، جرایمی را برای رانندگان وضع می‌کند. جرایمی که افزایش آن در سال‌های گذشته نشان از عدم رضایت پلیس راهور از رانندگان دارد. به طور مثال در آخرین تغییرات مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی عبور از چراغ قرمز در نقاط شهری برای فرد خاطی جریمه ای 200 هزار تومانی در بر خواهد داشت. یکی از اهداف این افزایش جرایم را می‌توان بازدارندگی آن دانست، به عبارت دیگر پلیس انتظار دارد که با افزایش این جرایم رانندگان توجه بیشتری به آنچه در آزمون رانندگی آموخته اند، کنند.
 
مقایسه اخذ گواهینامه در داخل و خارج از کشور
 
در ایران افرادی که دارای 18 سال تمام هستند می‌توانند در آزمون‌های رانندگی شرکت کنند. بدین شرح که با قبولی در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی و همچنین قبولی در آزمون رانندگی با اتومبیل سواری گواهینامه خود را اخذ می کنند. با نگاه جزئی‌تر فرد با حضور در یکی از مراکز مربوط به اخذ گواهینامه پس از ثبت‌نام و پشت‌سرگذاشتن کلاس‌های تئوری مربوط به آیین‌نامه و همچنین با 12 جلسه رانندگی در کنار یک مربی کارآزموده و شرکت در آزمون نهایی که توسط یک مقام از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد، گواهینامه خود را اخذ کنند. گفتنی است طول هر یک از جلسات 12گانه حدود یک ساعت و نیم است. در واقع یک فرد در کشورمان با گذراندن کمتر از 20 ساعت رانندگی(با شرایط گفته شده) می‌تواند در خیابان‌ها تردد کند.
 
این اتفاق در کشورهای دیگر مانند سوئد و یا ایالت متحده امریکا کمی متفاوت است. بر اساس اطلاعات موجود از این کشورها افراد دارای 16 سال تمام می‌توانند در کلاس‌های مربوط به آموزش رانندگی شرکت کنند و تا دو سال رانندگی و همچنین رعایت قوانین و فرهنگ استفاده از آیین نامه را آموزش ببینند. در کنار این آموزش آن‌ها می‌توانند در کنار فردی مطمئن و دارای گواهینامه رانندگی در شرایط محدود در خیابان‌ها نیز عبور و مرور کنند تا رانندگی را کاملا آموزش ببینند. شاید تفاوتی را که در اینجا می توان دید این است که شخصی که در امریکا گواهینامه رانندگی اخذ می‌کند، از دو سال پیش‌تر برای دریافت آن آموزش دیده؛ اما در ایران تنها پس از گذشت یک ماه فرآیند اخذ گواهینامه به پایان می‌رسد.
 
دیگر نیروی انسانی در نتیجه آزمون دخل و تصرفی ندارد
 
سوای فرآیند آزمون اتومبیل‌سواری که برای بسیاری از افراد استرس‌زا و دشوار است؛ آزمون آیین نامه رانندگی تاکنون در آموزشگاه‌های برگزار می شود؛ اتفاقی که شاید با دخل و تصرف افراد حاضر در آموزشگاه همراه بود. اما روز گذشته رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا گفت: آزمون گواهینامه رانندگی به زودی مانند کنکور، متمرکز و مکانیزه می شود. سرهنگ هویدا تزار درباره متمرکز شدن آزمون گواهینامه‌های رانندگی گفت: تغییر شیوه آزمون گواهینامه‌ها در دست کارشناسی است تا آزمون‌ها به صورت مکانیزه و همچنین در محلی خارج از آموزشگاه ها برگزار شوند.
وی با اشاره به اینکه به زودی بررسی این طرح نهایی و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد، توضیح داد: به این ترتیب محل آموزش از محل آزمون‌ها جدا می‌شوند بدین شکل که متقاضی به آموزشگاه مراجعه می‌کند و فقط در آموزشگاه آموزش می‌بیند و پس از طی دوره آموزشی و صدور گواهی آموزش، ارتباط هنرجو با آموزشگاه قطع و آزمون‌ها به صورت مکانیزه و تحت وب در محل دیگری غیر از آموزشگاه برگزار می‌شوند.
رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا همچنین با بیان این که آزمون‌های دریافت گواهینامه رانندگی سخت‌تر می‌شوند، گفت: در این حالت امکان تقلب به حداقل ممکن می‌رسد. البته اگر کسی آمادگی داشته باشد و مطالعه کافی انجام دهد، نباید نگران باشد چرا که تمام سوالات از کتاب آیین نامه طراحی
شده اند.
سرهنگ تزار تصریح کرد: با مکانیزه شدن آزمون‌ها دیگر نیروی انسانی در نتیجه آزمون دخل و تصرفی ندارد و سیستم قبولی یا مردودی متقاضی را اعلام می‌کند و بدین ترتیب هر سیستم برای هر متقاضی سوالات متفاوتی به صورت رندوم تولید می کند و متقاضی ٢٠ دقیقه برای پاسخگویی سوالات، زمان خواهد داشت.
حال باید دید تغییراتی که در نظام آیین نامه رانندگی ایجاد شده است تا چه حد در ریزش افراد شرکت کننده در آزمون تاثیر گذار است و تا چه میزان در آموزش افراد در رانندگی موثر خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۳
گواهی نامه رو بیایم از مدرسه آموزش بدیم
مشکل رانندگی عدم اطلاع از آیین نامه و یا نحوه امتحان نیست بلکه مشکل رانندگی در کشور عدم رعایت آیین نامه و در واقع بی اعتنایی به حقوق شهروندی می باشد.مهم تر از همه عدم رعایت آیین نامه توسط برخی اتومبیل های دولتی و حتی پلیس هست . درواقع گروهی که لزوما مجری قوانین هستند بیشتر در رانندگی خلاف می کنند.
فرهنگ رانندگی یک چیز دیگری است که با سخت گیری در گرفتن گواهینامه حل نمی شود.
دو راهکار وجود دارد ،
1- شعور و فهم و درک اجتماعی و مردم بالا رود ، که اینرا تا 100 سال دیگر و شاید هم هرگز نمیتوان در ایران انتظار داشت .
2- جرائم رانندگی بسیار بسیار بالاتر از این رود و در سوابق اجتماعی فرد مزبور درج شود ( یعنی حتی اگر شماره پلاک یک خودرو به عنوان متخلف شناسایی شد ، مالک خودرو هر که باشد متخلف شناخته شود ، حتی اگر در آن زمان او راننده خودرو خود نبوده ) و این تخلفات در افتتاح حساب و یا تمدید حساب جاری بانکی ، یارانه و مقدار آن ، ثبت نام فرزند در مدارس خوب ، مالیات بر نقل و انتقال ملک یا خودرو ، و یا در دیگر مسائل دخیل باشد.

غیر از اعمال دو مورد فوق ، نباید از مردم بیش از این انتظار داشت ، که اکنون هستند.
تابناک ممنونم
مشکل آموزش و نحوه گواهینامه گرفتن نیست مشکل عدم برخورد قاطع پلیس با رانندگان- کم بودن جریمه رانندگی و ضعف زیر ساخت هاست شهر بزرگی مثل شیراز بسیاری از خیابانهایش فاقد خط کشی است یا خط کشی قدیمی و کمرنگی دارد حال چه جوری میتوان توقع داشت مردم بین خطوط رانندگی کنند یا اصلا تا حالا پیش امده کسی را بخاطر بین خطوط رانندگی نکردن یا تغییر جهت ناگهانی جریمه کنند چیزی که در اکثر کشورها بیشتر از رعایت نکردن سرعت مجاز روی آن حساس هستند یا آیا در شهرها خط عابر پیاده کافی داریم یا کسی برای این خط احترام قائله تا حالا دیدید پلیس کسی را به علت رعایت نکردن حق تقدم عابر بر روی خط عابر پیاده جریمه کند.
باید زمان آموزش عملی رو هم بیشتر کنند واقعا 20 ساعت آموزش کافیه؟
ای کاش به راحتی به همه گواهینامه نمی دادن دقیقا یادمه که زمانی که من رفتم برای امتحان شهر یه خانم قبل از من نشست برای امتحان و افتضاح بود ولی وقتی متوجه شد که ممکنه رد بشه دست افسر رو گرفت و انقدر قسم داد که توروخدا رد نکن آبروم پیش همسرم میره و قول میدم که برم تمرین و بعد رانندگی کنم و ایشون رو قبول کرد و من واقعا ناراحت شدم ای کاش مثل قبل همه یه جا و بدون پارتی و با سختگیری زیاد گواهینامه بگیرن در ضمن افسری که از ما امتحان گرفت خانم بود اگه سختگیری ها زیاد بشه مطمئنا هر کسی نیاز نمی بینه بره دنبال گواهینامه
چرا راهنمایی و رانندگی " رانندگی بین خطوط " اجرا نمیکنه ؟؟؟

خط کشی کردن معابر و اتوبان ها و همچنین استفاده از دوربین های مخصوص باعث کاهش حداقل 20 درصدی در ترافیک خواهد شد .

باید مثل طرح کمربند ایمنی با این مورد برخورد بشه تا تبدیل به فرهنگ و عادت رانندگی بشه .
چون فرهنگ رانندگیمون غلطه، هر چقدر هم که آموزش بدیم باز هم وقتی راننده وارد خیابونها میشه تحت تاثیر دیگران سبک رانندگیش خراب میشه
شرایطی که برای رانندگی درامریکافرمودید تنها ۵درصد کل قضیه بود مقررات رانندگی درامریکابسیارسخت وپیچیده تر ازاین حرفهاست مثلا کودکان تاسن ۸سالگی باید در کارسیت یاصندلی مخصوص خود درصندلی عقب بنشینندوتا۱۲سالگی هم باید درصندلی عقب همراه یکی ازوالدین خود باشند وتحت هیچ شرایطی نباید در ماشین تنها باشند حتی وقتی ماشین پارک شده است هیچ کودکی رانمی توان دراتوبان توسط مادرش شیر داد وراننده بایددریک محل فرعی اتومبیل رانگهدارد تا کودک راشیر بدهند وسپس کودک را درکارسیت بگذارند وحرکت کنند وصدها مقررات پیچیده دیگر. اینها وآموزشهای دقیق ومسائل فرهنگی باعث شده اند تا نرخ تصادفات اینقدرپایین باشد
با سلام. فقط امتحان آییننامه ملان نیست. بلکه امتحان عملی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. امتحانی که نشان می دهد فرد متقاضی آیا نحوه رانندگی در سطح شهر را به جوبی یاد گرفته است یا نه. در شهر کرج از متقاضیان در کوجه های خلوت محله عظیمیه امتحان عملی بعمل می آورند و پس از چند صد متر رانندگی در خیابان کاملا خلوت با یک پارک دوبله کار تمام می شود (البته خود من هم سالها پیش در شهرستان قم به همین ترتیب گواهینامه گرفتم). در صورتیکه در همین کشورهای همسایه جنوبی ما این امتحان در خیابانهای شاوغ و چهار راه ها و میادین انجام می شود تا تسلط راننده بر آنچه در آییننامه رانندگی خوانده و امتحان داده مشخص شود و فقط کافی ست که متقاضی در دور میدان کاملا شوغ لاین مناسبی را جهت چرخش به خیابان بعدی انتخاب نکرده باشد تا مردود شناخته شود.
مشکل خیلی به نحوه گرفتن گواهینامه مربوط نمیشه.همه اونا که گواهینامه میگرند قوانین رو بلدند،تابلوها رو میشناسند و دست فرمونشون هم مثل راننده های فرمول یک هست شایدم بهتر!
مشکل اجرا نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی در کشورماست!اجرا نکردن قانون!هم توسط مردم و هم توسط دستگاههای نظارتی!
یه راننده میدونه که نباید سرچهارراه ها و تقاطع ها توقف کنه و مسافر سوار یا پیاده کنه!اما اینکار رو میکنه!بالای 90درصد ترافیک میادین و تقاطعهای داخل شهر به خاطر همین موضوعه!خودروهای پشت سر برای راننده خاطی بوق و چراغ میزنند و بد و بیراه میگن!اما اون که حرکت میکنه و نوبت به خودشون میرسه بازهم برای زدن مسافر توقف میکنند!پلیس راهنمایی و رانندگی هم اگر باشه به جریمه بسنده میکنه اونم بعضی وقتا! در حالی که وظیفه اون راهنمایی هم هست!میتونه مسافرانی که سرچهارراه ایستادن رو به ده متر جلوتر هدایت کنه برای سوار شدن تا ترافیک نشه!این حرکت یواش یواش به فرهنگ تبدیل میشه!

مسئله دیگه:همه میدونن که باید فاصله ی استاندارد رو با خودرو جلویی رعایت کنند!اما این کار نمیکنند!اگر یک راننده بخواد در یک خیابان یکطرفه و باریک پارک دوبل بزنه!انقدر از پشت بهش چسبوندن که این حرکت رو کلی کند میکنه و ترافیک ایجاد میکنه!و .....
مسئله رعایت نکردنه قانونه!
به نظر من خرابي جاده ها و دست انداز دار بودن آن ها بي تاثير در كيفيت رانندگي نيست زيرا باعث هدايت ناخواسته ي راننده به سمت باند سالم و ترافيك و مسائل اين چنيني مي شود
اینطور که من از این پیامها متوجه شدم اینه که بطور کل محاسبات راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح گواهینامه از سال 1370 تا بحال اشتباه محض بوده .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار