بازدید 3267

ظریف: چین شریک راهبردی ایران می‌ماند

کد خبر: ۶۴۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 05 December 2016
وزیر امور خارجه ایران با مثبت ارزیابی کردن روابط دو کشور ایران و چین، شرایط موجود برای توسعه مناسبات دوجانبه را از هر حیث مناسب دانست و گفت که تهران آمادگی گسترش همکاریها در همه زمینه ها با شریک راهبردی خود را دارد.

به گزارش ایرنا، «محمدجواد ظریف» که بامداد دوشنبه در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به چین سفر کرده است، از چین به عنوان یک کشور دوست یاد کرد که در دوران سخت تحریم ها کنار ایران بود و تاکید کرد که امروز هم با توجه به راحت تر شدن ارتباطات اقتصادی دو جانبه؛ اراده سیاسی تهران این است که کماکان چین را به عنوان یک شریک راهبردی در کنار خود داشته باشد.
 
وی که با خبرنگاران گفت وگو می کرد، با مفید ارزیابی کردن سفر خود و هیات همراه به هند، گفت که در سفر به چین قرار است در دیدار با مقامات عالیرتبه این کشور در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی دو کشور که هم اکنون از شرایط بسیار خوبی نیز برخوردار است، گفت وگو شود.
 
ظریف یادآور شد: روابط اقتصادی دو کشور هم اکنون بسیار مطلوب است و موضوع گسترش مناسبات در همه سطوح در دیدار روسای جمهوری دو کشور در جریان سفر «شی جین پینگ» به تهران تاکید شده بود.
 
ظریف گفت که روسای جمهوری دو کشور در جریان این سفر در خصوص بالا بردن سطح روابط و ارتقای آن تاکید داشتند و پرداختن به این موضوع نیز یکی از مواردی است که در این سفر به آن پرداخته خواهد شد.
 
وی افزود: در همین راستا هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی در ایران این آمادگی وجود دارد که توسعه مناسبات با کشور چین به عنوان یک شریک راهبردی افزایش یابد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: در این سفر بحث های بسیار مهم و جدی در خصوص مسائل مختلف بویژه در حوزه اقتصادی با مقامات چینی خواهد داشت.
 
او در عین حال به ملاقات و دیدارهای خود با فعالان حوزه اقتصادی دو کشور در پکن اشاره کرد که بر اساس هماهنگی های صورت گرفته توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران، در قالب یک نشست اقتصادی انجام خواهد شد.
 
ظریف همچنین مسائل بانکی دو کشور را مورد اشاره قرار داد که با توجه به گشایش های صورت گرفته در برخی حوزه ها مشکلاتی وجود دارد که نیاز است ضمن گفت وگو با طرف چینی به منظور تقویت روابط موجود در این زمینه، پیشرفت های لازم نیز حاصل شود.
 
وی افزود: علاوه بر حضور مسئولان اقتصادی از بخش های مختلف از جمله اتاق بازرگانی؛ مقامات عالی بانک مرکزی ایران نیز همراه با هیات به چین آمده اند تا بررسی های لازم را در خصوص مسائل پیش روی مشکلات بانکی بررسی کنند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: حضور کارآفرینان در این سفر را باید به عنوان خبر خوب اعلام کنم چرا که 18 شرکت دانش بنیان که اکثر آنان را جوانان مستعد تشکیل می دهند، به همت معاونت رئیس جمهوری در حوز فناوری هیات را همراهی می کنند.
 
وی ادامه داد: این افراد با 100 محصول فناوری پیشرفته در حوزه های مختلفی اعم از نانو و بیوتکنولوژی بحث ها و گفت وگوهای بسیار خوبی در هند داشتند و امیدوارم که در سفر به چین و ژاپن نیز نشست های سودمند و مفیدی داشته باشند.
 
ظریف گفت که زمینه بسیار خوبی در این سفر برای آنان فراهم شده و این مهم می تواند بستر مناسبی جهت برقراری ارتباطات گسترده تر با طرف های مقابل برای آنان به ارمغان آورد.
محمد جواد ظریف بامداد دوشنبه در راس یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی پس از پایان سفر دو روزه خود به هند وارد پکن پایتخت چین شد.
 
وی قرار است امروز با «وانگ یی» همتای چینی خود و «جانگ گائو لی» معاون نخست وزیر چین دیدار داشته باشد.
 
شرکت در سمینار بررسی فرصت های سرمایه گذاری در ایران، دیدار با رئیس دانشگاه پکن و سخنرانی در این دانشگاه، دیگر برنامه های سفر دو روزه رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به چین است که فردا سه شنبه انجام می شود.
 
ظریف و هیات همراه سه شنبه شب پکن را به مقصد توکیو، پایتخت ژاپن ترک خواهند کرد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر