بازدید 22530
۹
بازتاب

افشاگری تکان‌دهنده ستاره تیم‌ملی از تجاوز‌ و‌ فساد درفوتبال‌ایران

وقتی در مدرسه فوتبال به بچه ۸ یا ۹ ساله تجاوز می‌شود به چه کسی مربوط می‌شود؟ مدیر باشگاه باید پاسخگو باشد. تا الان مدیری را بابت این موضوع بازخواست کرده‌اند؟من اگر بخواهم بیشتر از این ادامه دهم و بیشتر از این به آن بپردازم منِ مسعود شجاعی حذف می‌شوم چون سیستم فاسد است
کد خبر: ۶۴۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸ 03 December 2016
مسعود شجاعی بازیکن تیم ملی کشورمان در مصاحبه ای تکان دهنده پرده از فساد سیستماتیک در فوتبال ایران برداشته است. فسادی که از اخلاق گرفته تا نتایج بازی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش تابناک ورزشی، مسعود شجاعی با وجود تمرکز روی فوتبال حرفه‌ای، هرگز نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوت نبوده است. تخلفات مالی و اخلاقی در فوتبال، رفتار نه چندان مناسب با مهاجران و ممانعت از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها موضوعاتی است که شجاعی با صراحت درباره‌اش صحبت می‌کند. 
مسعود صحبت‌هایش را اینگونه آغاز می‌کند: «دغدغه و مشکلات جامعه مشکلات من هم هست. من نمی‌توانم از آنها چشم پوشی کنم و مطرح نکنم. مسلماً همه آنها را هم نمی‌شود مطرح کرد چون یکسری چارچوب و قوانین هست اما تا آنجا که بتوانم و احساس کنم که بیان کردن آنها می‌تواند به حل مشکلات کمک کند حتماً این کار را خواهم کرد.» 

شاید رسانه‌ها از من خوش شان نمی‌آید
شجاعی در ابتدا با انتقاد از رسانه ها در برخورد تبعیض‌آمیز با برخی ملی‌پوشان از جمله خودش می‌گوید: «رسانه بیشتر به فکر منافع شخصی هستند تا منافع ملی. یعنی برایشان مهم نیست که مثلاً مسعود شجاعی چند روز یا چند ماه دیگر باید برود اردوی تیم ملی پس باید به لحاظ روحی و روانی در شرایط خوبی باشد. فرقی نمی‌کند برایشان... فقط اینکه مسعود شجاعی زمین بخورد یا اینکه از نظر روحی فکر می‌کنند می‌توانند من را تضعیف کنند یا اینکه خوششان نمیاد از من و همین که یک خبر منفی از من بزنند برایشان کافی است به جای اینکه فکر کنند من به عنوان یک بازیکن ملی باید از همه نظر در بهترین شرایط باشم و چه خوب بود که از من حمایت کنند تا اینکه به فکر تضعیف من باشند».

وحید هاشمیان به سیستم فاسد فوتبال باج نمی‌داد
او در ادامه از وحید هاشمیان به عنوان یکی از کسانی که مورد بی‌مهری قرار گرفته یاد می کند: «وحید هاشمیان یازده، دوازده سال در فوتبال آلمان بازی کرد. حتی ۱۶ گل در یک فصل زد. گلهای خوبی هم زد برای تیمش. حتی به بایرن مونیخ رفت. اما آیا آنطور که باید و شاید به وحید هاشمیان پرداختند؟ چون وحید هاشمیان باج نمی‌داد به کسی. به رسانه ها باج نمی‌داد به سیستم فاسد فوتبال باج نمی‌داد. کار خودش را می کرد. اصول و چارچوب را رعایت می‌کرد. تمرین و بازی‌اش را می‌کرد. به اصل کار توجه داشت نه به حاشیه. به خاطر همین به او بهایی ندادند و آنچنان که حقش بود به او نپرداختند. خب وحید هم مثل خیلی از فوتبالیست‌های دیگر بعد از مدتی فراموش می‌شود حالا انشاالله در عرصه مربیگری بر می‌گردد و موفق می‌شود. در رسانه‌های ما بازیکنانی را می‌بینید که نصف شاید ربع افتخارات وحید هاشمیان را ندارند ولی همچنان تیتر روزنامه‌ها هستند.»

افشاگری تکان‌دهنده ستاره تیم‌ملی؛ تجاوز و فساد در فوتبال ایران 

گفتند پول بده و در تیم ملی بمان

ملی پوش باتجربه فوتبال ایران به پرسشی در خصوص پرونده فساد فوتبال که حتی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفت اینچنین واکنش نشان می‌دهد: «مطمئن باشید اگر این پرونده به قول خودشان قطور رو شود دست خیلی‌ها رو می‌شود پس فکر می‌کنم خیلی جالب نباشد برایشان که بخواهند این پرونده را پیگیری کنند. چون بحث یک نفر دو نفر نیست. سیستم فاسد است سیستم فوتبال ما، سیستم ورزش ما فاسد است. البته این فساد صرفاً مالی نیست به همان اندازه فساد مالی فساد اخلاقی هم در فوتبال ما وجود دارد.»
مسعود در ادامه فساد فوتبال را اینگونه تشریح می‌کند: «وقتی می‌گویم فوتبال فاسد است تمرکزتان تنها روی زمین مسابقه یا بازیکن یا مربی نباشد. وقتی عرض می‌کنم  فوتبال؛ مطبوعات، باشگاه داری، بازیکن، مربی و رئیس باشگاه را شامل می‌شود و اینها همه فاسدند. وقتی هم می‌گویم "فساد" منظورم مجموعه است؛ سیستم، نه فرد... سیستم فاسد است. فرد سالم داریم دارد، کار می‌کند، کارش هم مثبت است، اما سیستم فاسد است.»
لژیونر ایرانی باشگاه پانیونیوس در ادامه در خصوص درخواست های مالی غیر متعارف در فوتبال ایران می‌گوید: «به خود من پیشنهاد دادند. آن موقع که جوان بودم گفتند اگر می‌خواهی همچنان در تیم ملی بمانی باید پول بدهی ولی من جوابی ندادم.»

فساد در مدارس فوتبال به چه کسی مربوط می‌شود؟
مسعود شجاعی همچنین با اشاره به مشکلات فاجعه‌آمیز برخی مدارس فوتبال می‌گوید: «وقتی در مدرسه فوتبال به بچه ۸ یا ۹ ساله تجاوز می‌شود به چه کسی مربوط می‌شود؟ مدیر باشگاه باید پاسخگو باشد. تا الان مدیری را بابت این موضوع باز خواست کرده‌اند؟»
"مدارس فوتبال با شعارهایی همچون معرفی نفرات برتر به تیم های لیگ برتری" موضوع دیگری است که شجاعی به آن اشاره می‌کند: «مگر این آگهی‌ها را نمی‌بینند؟ چرا کسی پیگیری نمی‌کند. چون سیستم فاسد است چون اگر پیگیری شود یک نفر و دو نفر که نیستند. فقط یک نفر را که نمی‌گیرند همان یک نفر را بگیرند پشتش می‌فهمند که ده نفر دیگر کمکش می‌کردند، آن هم از آدم‌های اصلی سیستم.»
او ادامه می‌دهد: «ما در لیگمان هم چنین مواردی داریم که در رسانه‌ها به خاطر جذب بیننده بیشتر اشاره‌ای هم به آن شده که در فلان باشگاه فلان بازیکن را آورده‌اند، هیچ رزومه‌ای ندارد، هیچ جا نبوده است. خیلی از این اتفاق‌ها می‌افتد. به خصوص در لیگ‌های پایین تر این همه فساد وجود دارد. من اگر بخواهم بیشتر از این ادامه دهم و بیشتر از این به آن بپردازم که می‌دانم این اتفاق می‌افتد منِ مسعود شجاعی حذف می‌شوم چون سیستم فاسد است، نفر حذف می‌شود ولی اگر همتی باشد اگر مجموعه‌ای باشد و بخواهد مبارزه کند مطمئناً می‌توان پیروز شود.»

رسانه صلاحیت اخلاقی ندارد
او در پاسخ به این پرسش که چرا صدای اعتراض بازیکنانی نظیر او به جایی نمی‌رسد می‌گوید: «مشکل اینجاست که جامعه تأثیر زیادی از رسانه می‌گیرد و این رسانه خودش صلاحیت اخلاقی ندارد.» 

شجاعی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال از طرف مسئولین در خصوص مشکلات فوتبال نقطه نظرات او را جویا شده‌اند یا نه می‌گوید: «اگر قرار به سوال کردن بود باید اول از همه به سراغ علی دایی می‌رفتند که هم تحصیل کرده است هم تجربه بسیاری در فوتبال اروپا دارد. باید سراغ مهدوی‌کیا، علی کریمی، وحید هاشمیان و جواد نکونام می‌رفتند اما مگر از آنها پرسیدند که حالا از من بپرسند؟»

افشاگری تکان‌دهنده ستاره تیم‌ملی؛ تجاوز و فساد در فوتبال ایران 

می‌خواهیم به کودکان کار و مهاجرین کمک کنیم اما نمی‌توانیم

مسعود شجاعی همچنین از دغدغه های انسان‌دوستانه‌اش صحبت به میان می‌آورد و از موانعی که سد راهشان قرار دارد می‌گوید: «ما سعی کردیم شرایطی فراهم کنیم اول برای کودکان کار و بعد کودکان مهاجر، حالا از افغانستان یا جاهای دیگر که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند شرایط زندگی تقریباً عادی داشته باشند و آنها هم بتوانند مثل بچه‌های خودمان اجازه تحصیل داشته باشند. آنها هم بتوانند بازی کنند. آنها هم بتوانند به آینده‌شان فکر کنند. حداقل بتوانند هدف سازی کنند برای خودشان ولی خب با موانعی که سر راه است... از مسئولین محترم گرفته تا مسائل دیگری که خودتان مطلع هستید که چه مشکلاتی هست نتوانستیم آنطور که باید و شاید این کار را انجام دهیم. ما سعی کردیم یک زمین بازی خوب، یک مدرسه خوب، یک جای مناسب که بتوانند در آنجا آموزش ببینند برایشان فراهم کنیم اما... ما که اجازه تحصیل به بچه‌های مهاجر نمی‌دهیم، اجازه کار هم که ندارند و حتی اقامت هم که به آنها نمی‌دهیم، حداقل یک جایی باشد بتوانند خودشان را تخلیه کنند. این را که می توانیم از آنها نگیریم.»

امیدوارم تا زنده‌ام شاهد ورود بانوان به ورزشگاه‌ها باشم
هافبک با تجربه تیم ملی در پایان از دغدغه‌هایش برای ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ها می‌گوید: «من هم دوست دارم که خواهرم، مادرم، اصلاً یک دختر ایرانی به ورزشگاه بیاید. چرا نباید بیاید؟ شما میدانی چقدر دختر طرفدار فوتبال در ایران هستند؟ چقدر خانم ایرانی طرفدار فوتبال هستند و شاید آرزویشان باشد که یکبار بیایند استادیوم. چرا این را باید از آنها دریغ کنیم. ببخشید نمی‌دانم چطور روزهایی که بازی داریم با کره جنوبی یا تیم های ملی دیگر خانم های آنها می‌توانند از طریق سفارت اقدام کنند و به ورزشگاه بیایند ولی هیچ اتفاقی نیفتد اما برای ما... من عذرخواهی می‌کنم که این را می‌گویم من فکر می‌کنم چون نفعی برای بعضی مسئولین ندارد هیچ کس هیچ تلاشی نمی‌کند. به هر صورت امیدوارم تا زنده هستم بتوانم این اتفاق را ببینم.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
درود
این مطالب را جدید گفته یا از قبل بوده!
چون قبلا نیز چنین مطلبی را گقته بود و جالب اینه که هیچ کس توجهی نکرده بود.
مصیبتی داریم ها ! بچه ها هیچ جایی امنیت ندارند!
اولا این مصاحبه قدیمی است و بهتر بود تاریخ آن را هم منتشر می کردید . ثانیا از کوزه همان برون تراود که در اوست
دمت گرم که مردی و حرف دلت و حرف مردم را می زنی
موفق و پایدار باشی و سالم و زنده که با هم ورود خانم ها به استادیوم ها را ببینیم
فساد از ویژگیهای یک کشور جهان سومی است
تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
تا به حال فکر می کردم که امثال آقای مسعود شجاعی فقط فوتبال را خوب بلد هستند اما صحبت های آقا مسعود نشان داد ایشان از سواد و شعوربالا و درک بسیار بالایی هم از واقعیات کشور دارد امیدوارم بایکنانی چون جناب دایی ، شجاعی ، مهدوی کیا ، وحید هاشمیان و.... دیگر بازیکنان با سواد و اصیل ما علاوه بر بازی و مربی گری ، بیایند در راس مدیریت کشور قرار بگیرند و این کشور را در همه ابعاد به ویژه ورزش سر و سامان دهند
excellent
با سلام و خسته نباشید . ابتدا از سردبیر و مدیران این رسانه سوالی دارم که مصاحبه مسعود شجاعی با کدام رسانه صورت گرفته است که شما آن را پوشش داده اید؟
آیا به غیر از این است که منبع این مصاحبه رسانه ای به نام رادیوفردا است که دشمنی اش با ایران و ایرانی اثبات شده است و حال شما این رسانه را به عنوان منبع قرار دادید؟
این مصاحبه کاریست مشترک از کشور های قطر وعربستان
آقای شجاعی شما اگر ریگی به کفش نداشتی، این مصاحبه را با برنامه 90 انجام می دادی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان