بازدید 22097
۸
یک منبع آگاه در مصاحبه اختصاصی با رویترز؛

106 فروند هواپیمای ایرباس به زودی در آسمان ایران

با وجود مصوبه قانون گذاران با موضوعیت ممنوعیت صدور مجوز فروش و تامین اعتبار برای خرید هواپیما توسط دولت آمریکا برای ایران، دولت باراک اوباما در واپسین هفته‌های استقرارش در قدرت با نمایندگان آمریکا همراهی نکرده و مجوز فروش بیش از صد فروند هواپیمای «ایرباس» ساخت فرانسه به ایران را صادر کرده است.
کد خبر: ۶۴۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸ 23 November 2016
با وجود مصوبه قانون گذاران با موضوعیت ممنوعیت صدور مجوز فروش و تامین اعتبار برای خرید هواپیما توسط دولت آمریکا برای ایران، دولت باراک اوباما در واپسین هفته‌های استقرارش در قدرت با نمایندگان آمریکا همراهی نکرده و مجوز فروش بیش از صد فروند هواپیمای «ایرباس» ساخت فرانسه به ایران را صادر کرده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی» وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش 106 فروند ایرباس را به ایران ایر صادر کرد این در حالی است که هفته گذشته به گزارش آسوشیتدپرس، مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا طرح ممنوعیت فروش هواپیماهای تجاری به ایران را با ۲۴۳ رای موافق در برابر ۱۷۴ رای مخالف به تصویب رسانده بودند که در صورت اجرایی شدن این مصوبه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امکان اعطای مجوز به بانک‌ها برای تامین مالی قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایران را نخواهد داشت. ولی روز سه‌شنبه، رویترز از صدور مجوز فروش 106 فروند هواپیمای ایرباس به ایران خبر داد. ایرباس هم این خبر را تائید کرده و گفته است که گفت‌وگو برای نهایی کردن مفاد قرارداد در جریان است. 

به نقل از رویترز همچنین اداره کنترل دارایی‌های خارجی بخش خزانه‌داری آمریکا، مجوز لازم برای خرید ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس را صادر کرده است؛  اگرچه هواپیمای ایرباس فرانسوی است و در این کشور تولید می‌شود؛ اما به دلیل اینکه حداقل ۱۰ درصد از قطعات آن آمریکایی هستند، در صورت فروش به ایران باید مجوز لازم از آمریکا را دریافت کنند.  

این اقدام اداره خزانه‌داری آمریکایی در شرایطی انجام گرفته است که دولت «باراک اوباما»، ماه های آخر خود را سپری می‌کند و در راستای توافق هسته‌ای انجام گرفته با ایران و به منظور برداشتن تحریم‌ها، چنین موافقتی صورت گرفته است. لغو ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری به ایران، یکی از تعهدهای کشورهای ۱+۵ در قبال کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود.

106 فروند هواپیمای ایرباس به زودی در آسمان ایران


به گزارش تابناک اقتصادی، در چند روز گذشته، ایرباس با اشاره به رأی مجلس نمایندگان آمریکا درباره توقف فروش هواپیما به ایران و پیروزی ترامپ اعلام کرده بود این شرایط وضعیت بلاتکلیفی را برای فروش هواپیما به ایران پدید آورده است.

همچنین به نقل از بلومبرگ، پس از رای جنجالی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا به طرح ممنوعیت فروش هواپیماهای تجاری به ایران، کلاود براندس معاون رئیس شرکت ایرباس در امور تأمین مالی مشتریان در خاورمیانه گفته بود: ایرباس منتظر خواهد ماند تا ببیند سنا و رئیس‌جمهور باراک اوباما چه واکنشی به تصمیم اخیر مجلس نمایندگان نشان می‌دهند. حتی اگر توقف فروش هواپیما به ایران رأی نیاورد رأی اولیه مجلس نمایندگان در شرایطی که ایرباس در حال مذاکره درباره شرایط نهایی قرارداد است، یک وضعیت بلاتکلیفی به وجود آورده است. 

وی همچنین گفته بود: تصمیم نهایی هرچه باشد از نظر زمانی برای این قرارداد خوب نیست. ما باید واکنش ایران را ببینیم. چه اوباما مصوبه مجلس نمایندگان را وتو کند و چه نکند روی‌کارآمدن دونالد ترامپ حکایت از وضعیت خوبی ندارد. اگر ایران پول را نقدا پرداخت کند ایرباس ممکن است بتواند تا قبل از پایان سال کار تحویل یک هواپیمای باریک‌پیکر ‌ای ٣٢١ به ایران را پیش ببرد، هرچند این یک فروند به‌عنوان بخشی از یک بسته مورد مذاکره قرار گرفته و هنوز باید قرارداد نهایی امضا شود.

براندس در ادامه گفته بود: شرکت ایرباس همچنین درباره فروش چهار فروند هواپیمای پهن‌پیکر ‌ای ٣٣٠ با ایران رایزنی کرده است. حتی اگر قرارداد ایرباس از مخالفت جمهوری‌خواهان جان سالم به در ببرد، بعید است به یک قرارداد قطعی برای فروش همه ١١٨ فروند هواپیمای اعلام‌شده تبدیل شود، زیرا ایران پنج ماه بعد از توافق با ایرباس، برای خرید ١٠٩ فروند هواپیما از بویینگ توافق کرده است. تعداد نهایی فروش هواپیما از سوی این دو شرکت به ایران هنوز مشخص نیست. 

وی ادامه داد: تعداد نهایی هواپیماها احتمالا پس از موفقیت ایران در تأمین مالی قراردادها مشخص خواهد شد که با توجه به حساسیت‌های سیاسی نسبت به قرارداد به امری پیچیده تبدیل شده است. 

106 فروند هواپیمای ایرباس به زودی در آسمان ایران


به گزارش تابناک اقتصادی آنچه مشخص است، باراک اوباما واپسین هفته‌های استقرارش در قدرت را می گذراند و باید منتظر روزهایی بود که دولت «دونالد ترامپ» قدرت را رسما در دست بگیرد. به نوشته وبگاه «بیزجورنال» «تیم نیل» سخنگوی شرکت بوئینگ در این زمینه گفت، اگر دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهور جدید، سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد و فروش هوایپما به ایران را ممنوع سازد، بوئینگ به این مسئله احترام می‌گذارد. همچنین «دیوید مورتلوک» مقام سابق کاخ سفید در امور تحریم‌ها، گفته است: «در هر لحظه‌ای می‌توان مجوزها را باطل کرد... مگر در بازه زمانی‌ای که در قانون اعلام شده است، که آن تعداد بسیار اندکی خواهد بود.»

با این حال، رویترز نوشته است که چنین اقدامی با مخالفت کشورهای امضاکننده برجام مواجه شده و آن‌ها احتمالا این اقدام را نقض توافق هسته‌ای محسوب خواهند کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸
ترامپ در صحبتهای انتخاباتیش گفته بود:

.... ایران 140 هواپیمای ایرباس سفارش داده که همه در اروپا تولید می شود. ترامپ افزود: پس بوئینگ کجاست ؟ چرا آنها بوئینگ نمی خرند ؟ چرا ما پیش شرط هایی قرار ندادیم که آنها را مجبور به خرید محصولات ما کند ؟.....

بنابراین ترامپ نه تنها مخالفت نمیکند، بلکه ترجیح میدهد ایران از امریکا هواپیمای بوئینگ بخرد. ترامپ تاجر ماهر و معامله گر بسیار خوبیست.
اما هنوز مشکلی مالیش حل نشده چون هنوز بانکی که حاظر به تامین اعتبار برای ایربایس باشد پیدا نشده و شرکتهای هواپیمایی ایران هم که چنین نقدینگی را در حال حاظر ندارند و اصل مشکل که تامین مالی باشد هنوز بقوت خود باقی است.
به نظر من توی این بحث فروش هواپیما ممکنه لابی های صهیونیستی به ترامپ فشار بیارن که باید ممنوع کنی و فلان. و گرنه ترامپ دنبال سود تجاری خودشه ولی سیاست چیز دیگریست. باید قدری صبر کرد.
ترامپ دلال و فروشنده است حتی این احتمال بعید نیست که ترامپ برای اینکه ایران تمام هواپبماهاش رو از امریکا بخره ایران رو ترغیب به فسخ معامله با اروپا نماید .
کسانی که با گمانه زنی در مورد ترامپ اون رو یک نئوفاشیست جنگ طلب افراطی معرفی میکنند احتمالا تحت تاثیر ژست های تبلیغاتی او در انتخابات قرار گرفتند و از وجهه شخصیت اصلی ترامپ یعنی دلال منشی او غافلند .
اصلا مسىله موضوع بزودي است تاجر واقعي انهايي هستند كه پول را از دولت ميگيرند و بعد به بهانه اي نمي دهند بهانه هم كه الي ماشاءالله
از کی تا حالا 4 تا 5 سال شده بزودی ! همچین تیتر زدی انگار فردا همه تو فرودگاه مهر اباد پارک شدند !
خودتونم ميدونيد كه اين داستان جكي بيش نيست.پس ملت و سركار نذاريد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
ایول! ساخت هواپیما سفارشی است. پارچه نیست که آدم از بازار آماده بخرد. تولیدش 3 تا 5 سال طول میکشه. تازه اگه مجوز بگیرند که عمراااا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست