بازدید 24192

اسناد سری که «پومپئو» و «فلین» قرار است در مورد ایران افشا کنند، چیست؟

دو تن از مقاماتی که قرار است در دولت دونالد ترامپ، مسئولیت های اساسی را بر عهده بگیرند، جزو مقامات آمریکایی هستند که پیش از این، هر دو از منتقدان برجام بوده و به اتخاذ مواضع تند و تیز علیه جمهوری اسلامی ایران و سیاست های آن مشهور بوده اند. اکنون هم پومپئو و هم فلین، قرار است ـ به گفته خود ـ تعدادی سند سری در مورد ایران افشا کنند که می توان این کار را مقدمه ای بر سیاست های سخت دولت ترامپ علیه ایران قلمداد کرد.
کد خبر: ۶۴۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 22 November 2016
دو تن از مقاماتی که قرار است در دولت دونالد ترامپ، مسئولیت های اساسی را بر عهده بگیرند، جزو مقامات آمریکایی هستند که پیش از این، هر دو از منتقدان برجام بوده و به اتخاذ مواضع تند و تیز علیه جمهوری اسلامی ایران و سیاست های آن مشهور بوده اند. اکنون هم پومپئو و هم فلین، قرار است ـ به گفته خود ـ تعدادی سند سری در مورد ایران افشا کنند که می توان این کار را مقدمه ای بر سیاست های سخت دولت ترامپ علیه ایران قلمداد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در تابستان سال 2015 مایک پومپئو به همراه سناتور تام کاتن از مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین بازدید و بنا بر آن ادعا کردند، به دو نسخه ضمیمه سری از توافق هسته ای غرب با ایران دست یافته اند. آن گونه که ادعا شده، این دو ضمیمه سری از سوی دولت باراک اوباما به کنگره ارائه نشده و جان کری در مورد آنها اظهار بی اطلاعی کرده است.

این دو سند که گفته می شود، یکی از آنها مربوط به بازدید آژانس از تأسیسات پارچین است و دیگری مربوط به عدم پاسخگویی ایران به پرسش های مربوط به جنبه های احتمالی نظامی برنامه هسته ای، اکنون از سوی پومپئو به عنوان دستاویزی برای انتقاد از دولت باراک اوباما برای توافق هسته ای قرار گرفته است، با حضور او در پست ریاست CIA می تواند جنبه های جدی تری نیز به خود بگیرد.
 
اسناد سری که «پومپئو» و «فلین» قرار است در مورد ایران افشا کنند چیست؟ 
این مسائل همراه شده است با گزارش چندی پیش مؤسسه Institute for Science and International Security به سرپرستی دیوید آلبرایت و آندره‌آ استریکر که در آن ادعا شده، گزارش های آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران به قدری مبهم است که احتمال وجود فعالیت های مشکوک از سوی ایران را تقویت می کند. این موضوع اکنون می تواند دستاویزی برای پومپئو و CIA باشد تا اقدام به بازرسی های جداگانه و کسب اطلاعات در مورد برنامه هسته ای ایران کند؛ بازرسی نهادی که رئیس آینده آن چندان دل خوشی از ایران و توافق هسته ای ندارد.

این مسأله در حالی است که برای چندین سال گذشته جمهوری خواهان و محافظه کاران آمریکایی همواره اوباما و دولت وی را متهم به مخفی نگاه داشتن برخی اطلاعات سری در مورد ایران کرده اند تا مانع از برانگیخته شدن مخالفت ها با توافق هسته ای و مصالحه با ایران شوند.

در همین راستا، مایک فلین که پست مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ به وی پیشنهاد شده، از دیگر مقامات است که به گفته خود در پی افشای برخی اسناد درباره ایران که توسط اوباما مخفی نگاه داشته شده بوده است.

گفته می شود که مایک فلین در سال 2011 سرپرستی تیم تحقیقاتی را در دفتر اطلاعات ملی آمریکا بر عهده داشته و در پژوهش های خود موفق به کشف اطلاعات بسیار ارزشمندی شده اند که در خلال مأموریت قتل بن لادن به دست آمده است. گفته شده که تنها بخش اندکی از این اطلاعات به دست آمده در خلال عملیات توسط دولت اوباما و آن هم به شکل انتخابی منتشر شده است.

برای مثال فلین ادعا کرده که برخی از این اطلاعات نشان می دهد، بین ایران و القاعده ارتباط نزدیکتر از آن چه قبلا تصور می شده، وجود دارد. وی در کتابی که به همراهی مایکل لدین نوشته است، ادعا میکند که یکی از نامه های به دست آمده در این عملیات، نشان می دهد که ایران با القاعده برای ساخت سلاح های شیمیایی همکاری کرده است.
 
اسناد سری که «پومپئو» و «فلین» قرار است در مورد ایران افشا کنند چیست؟ 
همه آنچه از این ادعاها به دست می آید این است که شخصیت های احتمالی جدی در دولت دونالد ترامپ که سابقه نومحافظه کاری آنها پیش از این نیز نشان دهنده مواضع سخت آنها در قبال ایران بوده است، در پی مقدمه چینی هایی برای از بین بردن میراث دولت اوباما برای توافق و تنش زدایی با ایران هستند.

البته این تلاش ها نکته جدیدی ندارد و برای مثال فلین در همین کتاب ادعا کرده بود: واقعیت این است که سال‌هاست شاهد حمایت‌های گسترده تهران از القاعده هستیم. ایران محور جابه‌جایی فرامین بن لادن و کنترل آنچه القاعده در عراق انجام می‌داد، بود. ما فهمیده بودیم که سرکرده القاعده در ایران مخفی شده است. آنها این روابط (حسنه) را با هم دارند که به ایدئولوژی افراطی آنها بازمی‌گردد؛ همان افراط‌گرایی که ما با آن مواجه هستیم.

پوچی این ادعاها بعدها توسط واقعیت های تجربی و سیاسی اثبات شد؛ اما آنچه اکنون دوباره منجر به مطرح شدن آنهاست، اینکه همان مقاماتی که سابقه دشمنی آنها با ایران و سیاست های دولت اوباما در قبال ایران مشخص شده بود، احتمالا عهده دار مسئولیت های بزرگ و مهمی در دولت دونالد ترامپ خواهند بود.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۰
گزارش آژانس مگر محرمانه نیست؟؟؟
سر خیابان ما آژانس تاکسی داخل شهری است که نام و حتی تلفن مشترکین را محرمانه تلقی میکند.
آژانس هسته ای اینطور نیست؟؟؟
یکی بگه زن و بچه های بن لادن ایران چه میکردن؟
وای به روزی که خدا بخواهد خود شما را افشا کند...
کی از همه خوشحالتره؟ شریعتمداری:من من من من
گویا دولت ترامپ قصد همان کاری را دارد که دولت بوش قبل از حمله به عراق انجام داد
اتهام به داشتن و تولید سلاح های کشتار جمعی در عراق و همراه کردن تمام دنیا برای حمله به عراق
سگ صحاب
به نام خدا
و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین.
با توکل به خدا و استفاده از آدم های کاردان در پست های حساس حتما از این گردنه هم خواهیم گذشت.
شاید اینها فکر کردند که مردم دروغهای بوش را یادشان رفته.شاید دوباره می بایست یادآوری شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
جمهوری خواهان سرکار آمده اند. مفهوم آن برای ایران بسیار روشن است. هشت سال قحطی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
بهتره مقام های نظامی کشورمون برنامه ای برای عملیات نظامی در خاک آمریکا داشته باشن تا در صورت رویارویی نظامی ایران و آمریکا جنگ در خاک این کشور هم صورت بگیره و طعم واقعی جنگ و فشار فزاینده روانی نظامی سیاسی رو احساس کنه و حاشیه ی امن برای خودشون تصور نکنند
اینها عددی نیستند بزرگتر ازاینها را ما گوشمالی میدیم می فرستیم
تا اسراييل در تيررس موشك هاي ايران قرار دارد هيچ غلطي نميتوانند بكنند هر گونه عطف بما سبق از سوي آنها به معني نقض برجام است. ايران ميتواند و اين حق را دارد كه سلاح هاي هسته اي اسراييل را به عنوان عامل ايجاد رقابت هسته اي عنوان و دفاع از امنيت خود را مشروع جلوه دهد.
پاسخ ها
فرامرز
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
اولاً که دوره تهدید یک کشور با موشک دیگه گذشته. ثانیاً مگه ندیدی حماس به اسرائیل راکت پرتاب میکرد، گنبد آهنین راکتها رو روی هوا منفجر میکرد، مردم اسرائیل هم تماشا میکردن و دست میزدن؟
کار همیشگی شیطان بزرگ یعنی صحنه سازی!ولی کور خوانند ایران کشور بزرگ و قدرمندی است بجز راه صلح هیچ راه دیگری نخواهد داشت!ارتش ۲۰ میلیونی امام(ره ) را دیدید دیروز....
ترامپ ادعا کرد حضور نظامی آمریکا خارج از خاکش را کم میکند ولی چون این فقط یک ادعاست باید سناریوی طراحی کرد و دشمن را مهم جلوه داد تا توانست به روش گذشته ادامه داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
مطمئنن با دیدگاههای بدی که این افراد نسبت به ایران دارند قطعا به دنبال طرح ریزی حمله نظامی به ایران نیز خواهند رفت مطمئنن مسئولین باید آماده و هوشیار باشند
جوک سال : ایران و القاعده با هم دوستن و به نظر میاد ایران از تسلط القاعده بر عراق حمایت کرده !!
اگه با همین وضع بره جلو فردا میگه : به نظر میاد داعش با ایران همکاری داره چون ایران به جای حمله به الرقه به حلب حمله کرده هم چنین به نظر میاد عربستان سعودی دست نشانده ایران است چون هر دو ایدئولوژی افراطی دارند!!!
خب ایران با یادآوری دروغ های تیم بوش این اکاذیب را رسوا کند.
بابا یه اتمی بزنیم زمین این آل ترامپ حالشو ببرن
جهت مزید استحضار و توجیهات لازم هیئت مذاکره کننده .
همکاری با القاعده دیگه خدا وکیلی به ما نمیاد
سیاستمدارای ایران باید چاره اندیشی بکنند .درسته ایران وارد جنگ مسقیم (نه داخلی و نه منطقه ای ) نشده ولی چیزی که مشخصه وضع معیشتی اقتصادی مردم ایران کم مونده بدتر از کشورهای جنگ زده منطقه بشه .این وسط وظیفه سیاستمداران سردمداران یک کشور است که مردمشو از فلاکت بدبختی نجات بده
گفته بودم امریکا دندانش گیر کند
گوشت و استخوان را با هم میکند
میمکد و میکند
مگه امریکا تو این 37 سال تونست کاری بکنه و نکرده؟از جنگ و تحریم های سخت و توطئه های داخلی و خارجی هر چی ازش بر اومده انجام داده این حرفا هم لات و الات بیشتر نیستن و تنها یک مشت بزدل و ترسو داخلی دلشون خوش میشه کدخدا هنوز داره کارایی میکنه تنها نیستید
ما که رسوای جهانیم...
سیاست یعنی حیله روباه
دشمنی ما با آمریکا بخواهید یا نخواهید، تا زمانی که اسراییل وجود دارد ادامه دارد، اقدامات خصمانه دولت ترامپ را محکم باید پاسخ داد.البته معادلات منطقه طوری نیست که دشمن جرات ماجراجویی درباره ایران داشته باشند.دلخوشان و دلواپسان متحد باشید.
من میدانستم که کاسه ای زیر نیم کاسه است که چرا به ایران حمله نمی کنند این القاعده ایها.
این ادعاها پوچ و دروغ است درست است که ما هم چشم دیدن این رژیم را نداریم ولی با دروغ و ادعاهای کذب کسی به جایی نمیرسد.
واقعا اگر ما هر نوع حمايتي از القاعده يا طالبان كرده باشيم جاي تاسف و برخورد شديد دارد
ما که از جنگ استقبال نمی کنیم ولی خدایی دیگه دارن حرف زور می زنن. حالا اگه جنگی بهمون تحمیل بشه دیگه واقعا مجبوریم قبرستون براشون آماده کنیم. با وجود اینکه حتی دلم نمیاد یکی از سربازای آمریکایی هم جونشون از دست بدن ولی وقتی بهمون جنگ تحمیل بشه دیگه بحث عزت شیعه و ناموس هموطنانم پیش میاد که این جان ناقابل که ارزشی نداره!
چقدر ذلیل هستن کسانی که 2500 سال غرور سرزمینم رو به کشوری با 500 سال تمدن نداشته می فروشند.
pحامیان ترامپ فکر می کنند ایران حلقه ضعیف است و می کوشند روسیه را آرام کنند ، چین را به سکوت بکشانند و هند را با پاکستان سرگرم کنند و اروپا را به اجبار هم شده به دنبال خود بکشند و با زدن ایران ، دیگران را در برابر عمل انجام شده قرار دهند . ظاهراً اینان ایجاد شغل را با افزایش سفارش به کارخانه های ساخت سلاح دنبال می کنند . بر ماست هشیارانه عمل کنیم و مکرشان را به خودشان برگردانیم اما این نمی شود مگر با ممانعت از دخالت نظامیان در امور فرهنگی و سیاسی کشور زیرا به خلاقیت و تعهد ملی مردم و همراهی نیروهای کیفی نیاز داریم .
مردم آمریکا اصلا نمی دونن ایران کجاست. مس جنگ ظاهرا نزدیک هستش
امیدوارم کشور به دست تندروها و افراطیون نیفتد تا :
۱ - دین اسلام بیشتر از اینها آسیب نبیند
۲ - دشمنان ایران که دنبال بهانه برای هرانجام هر غلطی هستند ناامید و خفه شوند.
اگر ایران فعالیت مشکوک داشته باشد آنها دقیقامیدانند و هر وقت لازم باشد رو میکنند خیلی اب زیر کاه هستند.
امیدوارم عراق ولیبی وسوریه درس خوبی به کشورهای غربی آموخته باشد تا این تجربه را تکرار نکنند. مردم ماهم باید بشدت مراقب باشند چون معمولا آمریکا برای نابود کردن کشوزها نخست اجماغ جهانی را بدست میآورد و سپس دست جمعی اقدام به لشکز کشی می کنند. ما اگر دلمان به حمایت روسیه خوش باشد برما همان خواهد رفت که بر لیبی و عراق و سوریه رفت.
امریکایی ها مثل همیشه حرف مفت زیاد می زنند
ضمن احترام به نظرات تمامی هموطنان. یه مورد را خواستم عرض کنم که در در تایید یا رد نظرات طوری نشان ندهیم که نشان دهیم که دچار ضعف و واهمه هستیم. ملت با شهامت ایران در مقابل هر تهدیدی نه تنها کم نمی آورد بلکه تهدید هم می کند. یادما باشد که از نظر اطلاعاتی اینگونه منفی دادن ها می تواند نشانه های بدی به دشمنانی که از پیچیده ترین روش ها برای کسب اطلاعات استفاده می کنند، بدهد.
کمکها و چراغ سبزهای آمریکا به وهابی های سفاک عربستان برای کشتار مردم غیر نظامی نه در حد نامه بلکه به صورت واضح و بنا بر گفته های خود مقامات آنها است.حالا آیا ما نباید اینها را به عنوان جنایتکار جنگی معرفی کنیم؟آیا این وهابی های بی عرضه بدون اجازه آمریکا صاحب بمب های خوشه ای برای کشتار عزیزان ما در یمن شده اند؟ از خداوند عزیز و بسیار مهربان عاجزانه درخواست می کنم مرگ ما را در شهادت و نبرد با نیروهای ظالم آمریکایی قرار دهد. انشاالله به فناوری موشکهای قاره پیما دسترسی پیدا کنیم.اینها فقط حرف زور را متوجه می شوند و این تنها راه برای کسانی است که در قدرت و ثروت شیطانی غرق شده اند.درود بر ملت مهربان و غیور ایران
دلواپسان نظرشان چیست . فکر کنم الان خوشحال باشند !!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار