بازدید 6297
۲

نگرانی از به راه افتادن «موج ترامپ» در کشورهای اروپای غربی

هرچند اغلب چنین گفته می شود که دونالد ترامپ، فردی و بدون هیچ گونه پشتوانه در ساختار سیاسی آمریکا توانست به قدرت برسد، در حقیقت وی نماینده جریانی است که این روزها در اقصی نقاط جهان، در حال قدرت گرفتن است: ناسیونالیسم افراطی. اکنون یک دغدغه عمده برای تحلیلگران این است که آیا «موج ترامپ» اروپا را نیز درخواهد نوردید؟
کد خبر: ۶۴۰۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 14 November 2016
هرچند اغلب چنین گفته می شود که دونالد ترامپ، فردی و بدون هیچ گونه پشتوانه در ساختار سیاسی آمریکا توانست به قدرت برسد، در حقیقت وی نماینده جریانی است که این روزها در اقصی نقاط جهان، در حال قدرت گرفتن است: ناسیونالیسم افراطی. اکنون یک دغدغه عمده برای تحلیلگران این است که آیا «موج ترامپ» اروپا را نیز درخواهد نوردید؟

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که کشورهای اروپای غربی، خود را برای برگزاری مجموعه ای از انتخابات های مختلف طی یک سال آینده آماده می کنند، احزاب راستگرا، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نشانه ای ارزیابی می کنند، حاکی از آن که اتخاذ سیاست ناسیونالیستی ضد تجارت و مهاجرت، می تواند راه آن ها را برای رسیدن به قدرت هموار سازد.

«یو اس ای تودی» که در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته، اشاره می کند که این روند، یعنی روی کار آمدن رهبران راستگرا و ناسیونالیست عملاً اتفاق افتاده و کشورهایی چون کرواسی، مجارستان، لهستان و اسلوونی هم اکنون دارای دولت های راستگرا هستند.

به سوی غرب این قاره که پیش برویم، احتمال دارد که مردم اتریش، نخستین رئیس دولت اروپایی راستگرای افراطی پس از جنگ جهانی دوم را انتخاب کنند. نوربرت هوفر از «حزب آزادی» در ماه آوریل با اختلاف اندکی از کسب ریاست جمهوری اتریش بازماند، اما به دلیل برخی نواقص گزارش شده در شمارش آرا، قرار است انتخابات تجدید شود.

فرانسه، آلمان و هلند نیز که در سال 2017 انتخابات هایی خواهند داشت، شاهد یک تغییر جهت از اقبال به احزاب جریان اصلی به احزاب ناسیونالیست ضد ساختار بوده اند. این امر، هم راستا با اعتراضاتی است که به محدود شدن فرصت های شغلی در نتیجه جهانی شدن و همچنین بحران پناهجویان و مسائل امنیتی متعاقب آن صورت می گیرد.

بسیاری از اروپایی ها، عضویت در اتحادیه اروپا را مسبب مسائل فعلی خود می دانند. آن ها احساس می کنند که این اتحادیه نسبت به نگرانی های آنان درباره آزادی تردد نیروی کار و همچنین مهاجران در میان 28 کشور عضو، بی تفاوت است.

گیرت ویلدرس، نماینده پارلمان هلند و رهبر «حزب آزادی» که از احزاب راستگرای افراطی به شمار می رود، در این زمینه می گوید: «مردم از دست سیاستمدارانی که از شنیدن نگرانی هایشان درباره مهاجرت رو به رشد، از دست رفتن نظم و قانون، خرج شدن مالیات ها در خارج از کشور در عین وجود نیاز فزاینده در داخل و انعقاد توافقات تجاری که به اشتغال در داخل لطمه می زند، خودداری می کنند، خسته و کلافه شده اند».

وی در ادامه می افزاید: «ما اکنون شاهد یک بهار میهن پرستانه در اروپا و همچنین آمریکا هستیم... مردم ما هم نگرانی هایی مشابه مردم آمریکا دارند. پیروزی ترامپ ثابت می کند که تغییر، امکان پذیر است. تردیدی نیست که این امر، مردم هلند را نیز تشویق می کند که به تغییر رأی دهند».

هلند

انتظار می روند که ویلدرس در انتخابات ماه مارس هلند، چالش هایی جدی برای مارک روته، نخست وزیر کنونی که از حزب لیبرال ـ محافظه کار «حزب مردم برای آزادی و دموکراسی» است، ایجاد کند. ووتر دول، تحلیلگر هلندی می گوید: «احزاب سنتی هنوز درجه تب جامعه را به خوبی حس نکرده اند».

دیدگاه راست گرایان هلندی نیز مشابه دیدگاه طرفداران ترامپ در آمریکاست. هواداران ترامپ او را بیش از هر چیز با وعده هایش درباره کنار گذاشتن طیف سیاسی فعلی و به دست گرفتن کنترل نهادها و سیاست های آمریکایی می دانند که معتقدند سال ها در اختیار حکومت های فاسد و ناکارآمد بوده است. ترامپ پس از پیروزی در انتخابات گفت: «مردان و زنان فراموش شده کشور ما، دیگر فراموش شده نخواهند بود».

فرانسه

یکی از شوک های سیاسی بین المللی می تواند بهار آینده در فرانسه رخ بدهد. نظرسنجی ها در فرانسه نشان می دهد مارین لوپن، رهبر حزب راست گرای افراطی «جبهه ملی» می تواند به راحتی آرای لازم برای رفتن به مرحله دوم انتخابات را به دست بیاورد؛ هرچند احتمالاً نخواهد توانست پیروز نهایی باشد. لوپن پس از پیروزی ترامپ گفت: «هیچ چیز غیر قابل تغییر نیست... امروز ایالات متحده، فردا فرانسه».

این روند در حالی در فرانسه رخ می دهد که در پی موج حملات تروریستی در این کشور طی ماه های اخیر، وضعیت و میزان اقبال عمومی به فرانسوا اولاند، رئیس جمهور کنونی این کشور دستخوش تغییر شده است.

آلمان

در آلمان نیز قرار است آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، پیش از ماه اکتبر برگزاری انتخابات را اعلام کند. با این حال، بر خلاف شماری دیگر از کشورهای این قاره، تحلیلگران بر این باورند که مردم آلمان هنوز تمایل جدی به احزاب راست گرای افراطی از خود نشان نمی دهند.

در حقیقت، نوع رویکرد احزاب ملی گرای آلمانی به انتخاب ترامپ، به شکلی دیگر است. رونالد گلاسر، نماینده عضو حزب ملی گرای  AfD می گوید، حزب متبوعش در برخی موضوعات، از جمله بحث گرمایش زمین، با ترامپ موافق است. اما از سوی دیگر، وی ابراز امیدواری می کند که ترامپ به وعده هایش درباره کاستن از نیروهای آمریکایی در سرتاسر جهان عمل کرده و سیاست انزواگرایانه در پیش بگیرد. گلاسر می گوید: «آلمانی ها نمی خواهند تحت جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا باشند و ما طرفدار جنگ های خارجی آمریکا نیستیم».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
کاش بیشتر از این دچار مشکل شوند تا ببینید آیا یاز هم القاعده و داعشی بوجود خواهد آمد؟
آزمايش موشكي ازنوع تبليغاتي و غير تبليغاتي براي 3 سال آينده ممنوع مي باشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها