بازدید 4410

آمادگی برای انتشار مذاکرات جلسات شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان از تعیین مصادیق رجل سیاسی برای کاندیداهای انتخابات طبق سیاستهای کلی انتخابات در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۶۳۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹ 10 November 2016
سخنگوی شورای نگهبان از تعیین مصادیق رجل سیاسی برای کاندیداهای انتخابات طبق سیاستهای کلی انتخابات در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها در سخنانی به مصوبات اخیر شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: استفساریه اصل 53 قانون اساسی پیرامون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات که چندی پیش از سوی مجلس شورای اسلامی اعاده شده بود، مجدداً در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و نظر اعضای شورا این بود که با وجود اصلاح به عمل آمده، ایراد شورای نگهبان کماکان به‌قوت خود باقی است و محدود کردن اظهار نظر شورای نگهبان با فرض وصول مدارک مغایر با اصل 91 قانون اساسی است، نظر شورای نگهبان به مجلس اعلام شده است.

وی همچنین اضافه کرد: در مصوبه اخیر مجلس پیرامون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و استفساریه‌ای که از اصل 53 قانون اساسی صورت گرفته بود، دو تاریخ نظارت بعد از بررسی صلاحیتها و پس از اعلام نتایج اعلام شده بود که نظر شورای نگهبان درباره این مصوبه به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است. ضرورت نظارت مستمر با توجه به وصول مدارک جدید یک امر عقلی و منطقی است که در بند 13 سیاستهای کلی انتخابات هم لحاظ شده که امیدواریم در قوانین مربوطه هم این موضوع مد نظر قرار گیرد.

کدخدایی تأکید کرد: تعداد 5 نامه نیز از سوی دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان ارسال شده بود که در جلسه فقهای این شورا مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آنها با موازین شرع و قانون اساسی به دیوان عدالت اداری اعلام شده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره اینکه آیا تاکنون جلساتی میان شورای نگهبان و دولت پیرامون لایحه مربوط به سیاستهای کلی انتخابات، ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری تشکیل شده یا خیر، گفت: در موضوع سیاستهای کلی، دولت و مجلس وظایف قانونی برای ارائه طرح و لایحه دارند که این مسیر بر اساس گزارشی که دولت ارائه کرده در حال تدوین و بررسی است؛ البته بنده نیز اطلاعات رسانه‌ای دارم و دقیق نیست.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال تسنیم پیرامون رویکرد شورای نگهبان درباره سیاستهای کلی انتخابات اظهار کرد: به‌جز بند 5 ماده 10 این سیاستها وظیفه‌ای در این زمینه به‌عهده شورای نگهبان نیست، مصادیقی برای تعیین رجل سیاسی در سیاستهای کلی به‌عهده شورای نگهبان قرار گرفته که با نظرخواهی از مردم در مرکز پژوهشهای شورای نگهبان این موضوع در حال بررسی است و در صورتی که به نتیجه برسیم، آن را اعلام می‌کنیم.

کدخدایی همچنین در پاسخ به این سؤال "آیا از نظر شما به‌عنوان یک حقوقدان، می‌شود برجام را لغو کرد یا خیر؟"، تأکید کرد: هر مسیری که طبق قانون انجام شود، شورای نگهبان از آن تبعیت می‌کند، این مصوبه امکان طرح در مجمع را ندارد و هر مسیری که طی کند ما هم تابع هستیم، ما در جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاستهای کلی و نیز طبق نظر مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که‌ آیا نامه وزارت کشور مبنی بر انتخابات الکترونیک به شورای نگهبان ارسال شده یا خیر، گفت: چندی پیش نامه‌ای از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور پیرامون برنامه‌هایشان درباره انتخابات الکترونیک ارسال کردیم که هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در بخش دیگری از سخنانش فتنه و انحراف را در بررسی صلاحیتهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و دیگر انتخاباتها مؤثر دانست و تأکید کرد: فتنه و انحراف به‌راحتی فراموش نمی‌شود و در عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها به‌عنوان معیار مد نظر قرار می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها تحت فشار قرار می‌گیرد یا خیر، اظهار کرد: شورای نگهبان تاکنون تحت تأثیر فشارها در بررسی صلاحیتها قرار نگرفته و از این به بعد هم قرار نخواهد گرفت.

وی در ادامه درباره نظر مجلس پیرامون نظارت استصوابی شورای نگهبان و تفسیرش از اصل 53 قانون اساسی گفت: شورای نگهبان همچنان این نظر را دارد که بعد از بررسی اعتبارنامه کاندیداهای مجلس می‌تواند اظهارنظر کند؛ شورای نگهبان هیچ‌گاه پس از تصویب اعتبارنامه‌ها برای بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس ورود نکرده است.

به گزارش تسنیم، کدخدایی همچنین در واکنش به اظهارات هاشمی رفسنجانی که گفته بود وزیر وقت اطلاعات (حجت‌الاسلام مصلحی) در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 گفته بود که "اگر هاشمی رفسنجانی رأی بیاورد، هرچه 10 سال رشته کرده بودیم پنبه می‌شود" و آقای مصلحی بر عدم تأیید صلاحیت هاشمی رفسنجانی نقش داشته، گفت: ما حاضرین تمام مذاکرات شورای نگهبان و نه‌فقط مذاکرات جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را در صورتی که به حرمت کسی خدشه وارد نشود، منتشر کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا شورای نگهبان از نظارت بر این نهاد استقبال می‌کند یا خیر، افزود: نهادها در مسیر قانونی قرار می‌گیرند و نظارت بر آنها همواره وجود دارد، هر چیزی که قانون مقرر کرده باشد ما هم تابع آن هستیم.

کدخدایی در پایان نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را طبق اصل 99 قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان به‌عهده این نهاد ندانست.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار