بازدید 8120

تلاش هندی‌ها برای تغییر نام شیر ایرانی

کد خبر: ۶۳۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 07 November 2016
کاوه فیض اللهی سردبیر فصلنامه پاژن گفت: ظرفیت محیط زیست در قرن 21 پایین آمده است، در ایران هم در 30 سال اخیر ما 90 درصد ظرفیت محیط زیست خود را از دست داده ایم، اگر قرار باشد حیوانات منقرض شده دوباره زندگی کنند باید ظرفیت محیط زیست را افزایش دهیم.

به گزارش خبرآنلاین؛ هشتاد و نهمین برنامه موسسه هنر و طبیعت عصر روز گذشته با موضوع "شیر ایرانی" در پارک هنرمندان برگزار شد.

در ابتدا این برنامه مستندی در رابطه با شیرهای ایرانی با صدای پرویز پرستویی پخش شد، شیرهایی که ده ها سال است در ایران منقرض شده اند و فقط در هند حضور دارند. پس از آن علی گلشن محقق محیط زیست با اشاره به نقش شیرهای ایرانی در دوره های مختلف تاریخ ایران گفت: در طول تاریح ردپای این گربه سان را در اشیائی که پیدا کردیم می بینیم و این نقش شیرها را در ایران نشان می دهد.

او بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که روی «دی ان ای» انجام شده است، این گروه از شیرها در آسیا تولد شده اند و سپس به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند.

گلشن در رابطه با وضعیت کنونی شیر ایرانی در ایران گفت: آخرین گزارش از دیده شدن شیر در ایران سال 1963 میلادی توسط یک پروفسور نیوزلندی انجام شده است.

او افزود: آخرین گروه بازمانده از شیرهای ایرانی در منطقه گیر در هند هستند که البته وضعیت خوبی ندارند. دلیل منقرض نشدن این شیرها در هند هم ممنوع شدن شکار در منطقه گیر است. یک نواب هندی برای شکار شیر حکم اعدام مقرر کرده است.

علی گلشن در رابطه با شرایط این شیرها در هند هم گفت: به دلیل جمعیت کم و بیماری ها، جمعیت شیر در هند زیاد نشده و وضعیت نگران کننده است.

این محقق محیط زیست درباره تغییر نام شیر ایرانی هم گفت: متاسفانه خبری وجود دارد که هندی ها می خواهند اسم شیر ایرانی را به شیر هندی تغییر بدهند و حتی قرار شده حیوان ملی هند از ببر به شیر تغییر کند.

در ادامه کاوه فیض اللهی سردبیر فصلنامه پاژن هم با اشاره به اینکه شیر ایرانی حدود 70 هزار سال پیش از شیر آفریقایی جدا شده گفت: هندی ها برای تغییر نام شیر ایرانی باید مقاله ای قدیمی پیدا کنند که نام شیر هندی قدیمی تر از شیر ایرانی است یا اینکه ثابت کنند شیر ایرانی با شیر هندی تفاوت دارد که این غیر ممکن است.

او ادامه داد: بگذارید اینگونه نگاه کنیم که ما یک شیر آسیایی داشتیم که در هند و ایران حضور داشته و در ایران منقرض شده است، من هر دو اسم را نمی پسندم و نام شیر آسیایی را می پسندم.

فیض اللهی در پایان حرف هایش گفت: ظرفیت محیط زیست در قرن 21 پایین آمده است، در ایران هم در 30 سال اخیر ما 90 درصد ظرفیت محیط زیست خود را از دست داده ایم، اگر قرار باشد حیوانات منقرض دوباره زندگی کنند باید ظرفیت محیط زیست را افزایش دهیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار