بازدید 9068

پیشنهاد نیچروان بارزانی به بغداد درباره موصل

کد خبر: ۶۳۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۰ 27 October 2016
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق عصرچهارشنبه، در سومین نشست مرکز مطالعات کردستان عراق(میری)، در اربیل اعلام کرد، موصل به لحاظ سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی بر اقلیم کردستان عراق تاثیرگذار است

به گزارش ایرنا، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق عصرچهارشنبه، در سومین نشست مرکز مطالعات کردستان عراق(میری)، در اربیل اعلام کرد، موصل به لحاظ سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی بر اقلیم کردستان عراق تاثیرگذار است، بنابراین باید مذاکرات مربوط به آینده آن آغاز شود. وی پیشنهاد کرد کمیته مشترک اقوام برای آغاز گفت وگوها تشکیل شود.
 
نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق، با تشبیه موصل به کل عراق و اهمیت آینده موصل مدعی شد، برای رسیدن به تحلیل درست، برادران ما در بغداد باید بدانند داعش در جامعه عراقی و در نتیجه برخی سیاست های اشتباه شکل گرفت که از سوی بغداد اجرا می شد.
این اظهارات نیچروان بارزانی درحالی است که برخی ها در بغداد، دولت اقلیم کردستان عراق را در سقوط موصل در دهم ژوئن 2014 مقصر قلمداد می کنند.
 
نخست وزیر منطقه اقلیم کردستان عراق، در ادامه سخنانش در مرکز مطالعات میری، از عدم اجرای قانون اساسی عراق در خصوص مناطق مورد منازعه درشمال عراق انتقاد کرد و گفت: همه باید بدانند که عراق از شیعیان، سنی ها و کردها تشکیل شده است و ما کردها 11 سال برای اجرای قانون اساسی صبر کرده ایم و نمی توانیم 11 سال دیگر منتظر بمانیم تا ببینیم قانون اساسی عراق اجرا می شود یا نه ؟
 
بارزانی تاکید کرد: تاکنون اهمیتی برای موضوع سیاسی و آینده سیاسی موصل و نحوه مدیریت این شهر قائل نشده اند که اگر این روند ادامه یابد، بحران ها نیز ادامه پیدا خواهد کرد و جایگزین های داعش شکل خواهند گرفت.
 
وی پیشنهاد کرد کمیته مشترکی از تمامی قومیت ها و مذاهب موصل تشکیل شود تا از هم اکنون گفت و گوها را برای نحوه مدیریت این شهر بعد از داعش آغاز کنند.
 
پیشنهادگفت وگو برای آینده موصل و تعیین سرنوشت آن، از جمله پیش شرط هایی بوده که جریان های مخالف دولت مرکزی عراق و برخی جریان های وابسته به دولت های منطقه ای، از مدت ها قبل از شروع عملیات بر آن تمرکز کرده بودند که از آن به عنوان یکی از موانع شروع عملیات موصل یاد می شد.
 
استان نینوا با اکثریت عربی، به مرکزیت موصل در شمال عراق واقع است که درآن اقلیت های بزرگی مانند ترکمن ها، مسیحیان، کردها، ایزدی ها و شبک ها ساکن هستند.
بسیاری کارشناسان، مشکلات منطقه شمال عراق را ناشی از سیاست های غلط و مداخلات آمریکایی ها می دانند که در تازه ترین شکل آن، در حمایت از حضور نظامی ترکیه در بعشیقه تبلور یافته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان