رئیس مرکز فنبازار ایران درباره اقدامات انجام شده در راستای فن بازار گفت: محصولاتی که در فضای فناوری در کشور تولید میشود به بازاریابی و مارکتینگ آن کمک میشود و حدود ۷۰۰۰ محصول دانشبنیان در کشور وجود دارد که این تعداد محصول از ۲۷۰۰ شرکت دانشبنیان تولید و به جامعه عرضه شدهاند.
اکبر قنبرپور در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بسیاری از صاحبان تکنولوژی و فناوری چه در کشور ما و چه دنیا در توسعه فناوری و در تولید محصولات فناورانه قابلیتهای بالایی دارند، ولی مشکل اصلی بسیاری از شرکتهایی که در حوزه فناوری پیشرفته کار میکنند، موضوعاتی است که به بازاریابی محصولات یا خدمات تولیدی آنها بازمیگردد.
این مسئول با اشاره به اینکه بازاریابی طیف وسیعی از فعالیتهاست، خاطرنشان کرد: بسیاری، بازاریابی و فروش را معادل یکدیگر میدانند ولی نباید بازاریابی و فروش را با یکدیگر اشتباه گرفت و دانش بازاریابی مهارت و نوع اجرای آن در شرکتهای دانشبنیان کشور کمتر مشاهده میشود و فنبازار در تلاش است تا بازار اینگونه شرکتها رونق پیدا کند.
وی در رابطه با اقدامات فنبازار، خاطرنشان کرد: فنبازار، بازار فناوری کشور را رونق و توسعه میدهد و کمک میکند که چهار اتفاق بسیار مهم و ضروری در بازار فناوری کشور اتفاق بیفتد که اینها شامل ایجاد بانکهای اطلاعاتی کاملی از عرضه و تقاضای فناوری میشود و این بانکهای اطلاعاتی سبب میشود که بدانیم چه تولیداتی داریم و در چه بخشهایی احساس نیاز و خلأ میشود و افرادی که میخواهند در این بخشها وارد شوند، میتوانند از اطلاعات این بانک استفاده کنند و این بانک اطلاعاتی، بانکی است که به تصمیمگیری و سیاستگذاریهای بخش خصوصی و دولتی کمک میکند.
رئیس مرکز فنبازار ایران در رابطه با اقدام دیگر فنبازار، یادآور شد: محصولاتی که در فضای فناوری در کشور تولید میشود به بازاریابی و مارکتینگ آن کمک میشود و حدود ۷۰۰۰ محصول دانشبنیان در کشور وجود دارد که این تعداد محصول از ۲۷۰۰ شرکت دانشبنیان تولید و به جامعه عرضه شدهاند که سهم هر شرکت به طور میانگین ۲.۵ محصول است و این محصولات باید بازار خود را بشناسند و به بازارها راه پیدا کنند و بازارهای خارجی را نیز شناسایی و به آنها نیز رسوخ کنند و این اتفاق دومی که در فنبازار رخ میدهد کمک به بازاریابی محصولات است.
قنبرپور ادامه داد: اتفاق سومی که در فنبازار میافتد مربوط به انتقال فناوری است که نیاز به ابزارهایی است که فنبازار این نیازها را برآورده میکند و علاوه بر آن احصای نیازهای فناوری و شناسایی و تامین این نیازها را در کشور و دنیا بر عهده دارد و بحث چهارم نیز این است که بسیاری از ایدهها، شرکتهای نوپا، نوآوریها برای اینکه اجرایی شود نیاز به سرمایه دارد که در فنبازار تلاش میشود سرمایه مورد نیاز این شرکتها فراهم شود و اگر نوآوری و فناوری را زنجیری متصل به هم فرض کنیم، فنبازار حلقههای آخر این اتصال است.
وی تصریح کرد: عمده کار فنبازار را واسطههای نوآوری انجام میدهند و این واسطههای نوآوری شخصیتی حقوقی خصوصی دارند و کمک میکنند تا اهداف فنبازار محقق شود و در کشور اینگونه نهادها و افراد حرفهای را کم داریم و یکی از رسالتهای فنبازار این است که اینگونه افراد را تربیت و به جامعه معرفی کند ولی با این وجود کمتر رشته دانشگاهی وجود داشته که خروجی این رشتهها بتوانند در این بخشها فعال شوند و البته باید توجه داشت که فضای دانشبنیانی کشور هم فضایی نوپا بوده و نباید انتظار داشت در این لحظه که میانگین عمر پارکها به ۱۰ سال نمیرسد، بنگاههای حرفهای زیادی وجود داشته باشند؛ ولی شرایط کنونی زمان مناسبی برای ایجاد چنین بنگاههایی است.
این مسئول اظهار کرد: فرهنگ کسب و کار در حوزه دانشبنیان فرهنگی در حال شکلگیری است، لذا در درجه اول عرضه و تقاضای فناوری باید به نقش فنبازار و یا واسطههای نوآوری واقف شوند و در این شرایط پذیرش فنبازار بیشتر خواهد بود. سامانه فنبازار سامانه خوبی در کشور است که دیتابانکهای خوبی از شرکتها و محصولاتشان دارند و شبکه خوبی از فنبازارها را در ۱۶ استان داریم و امروز هم برای بررسی ایجاد فنبازار در استان زنجان هستیم.
وی در رابطه با فنبازار زنجان عنوان کرد: با تلاش جهاددانشگاهی استان زنجان، زیرساختهایی که برای ایجاد فنبازار در استان زنجان ایجاد شده وضعیت مطلوبی دارد.
قنبرپور یاداور شد: در اسفند پارسال تفاهمنامهای بین جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری پردیس منعقد شد که یکی از محورهای این تفاهمنامه این است که استانهایی که در آنها جهاددانشگاهی امکان ایجاد فنبازارهای منطقهای و استانی دارد را بررسی کنیم و ذیل این تفاهمنامه، زنجان به عنوان اولین استان انتخاب شد.