بازدید 22649

رهايي از «ليلة القبر» براي نيل به «ليلة القدر»

آیت الله جوادی آملی
کد خبر: ۶۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۴ 08 September 2009
ليالي قدر براي ما تعيين كننده است. صرف آمرزش گناهان مرده‌ها مطرح نيست. اينها يكي از زواياي فرعي ليله قدر است. شرح صدر طلب كردن، ظهور ولي عصر را مسئلت كردن، گسترش فرهنگ اسلامي را خواستن، وفاق ملي را مطرح كردن، كينه‌ها را از دل زدودن و صدها معارف و معالي ديگر در صدر خواسته‌هاي ماست؛ آمرزش گناهان هم جزء خواسته‌هاي ماست. ولي عمده آن است كه گناه رخت بربندد، نه گناه بيايد و آمرزيده شود! عمده آن است كه از خدا بخواهيم كه اهل معصيت نباشيم.

رهايي از «ليلة‌ القبر» براي رسيدن به «ليلة‌ القدر»

از خدا بخواهيم كه آن توفيق را، آن معرفت را، آن محبت را به ما عطا كند كه ما هم ليله قدر بشويم. آنها كه ليله قدر شدند، اسوه مايند. اگر درباره فاطمه زهرا (س) آمده است كه او ليله قدر است، اين سخن از سنخ تمثيل است و نه تعيين. يعني 14 انسان كامل هر كدام ليله قدرند. و اگر آنها ليله قدرند، شاگردان آنها مي‌توانند در حوزه ايماني خود ليله قدر بشوند. تو ليلة‌ القدري، بدان؛ در صورتي كه از ليلة‌ القبري بيرون بيايي! همه بزرگان به ما گفتند: اگر از ليلة‌ القبري به درآمدي، ليلة‌ القدر مي‌شوي! اينكه در درونش گورستان فتنه هاست، گورستان غيبت هاست، گورستان آمال و آرزوهاست، شكمش هم گورستان حرام هاست؛ اين «ليلة‌ القبر» است، نه ليلة‌ القدر!

اگر از ليلة‌ القبري به درآمد، «ليلة‌ القدر» مي‌شود؛ آنگاه خير من الف شهر(1) مي‌شود، يك نفر بيش از هزار نفر مي‌شود، آنگاه كم من فئه قليله غلبت فئه كثيره باذن الله(2) خواهد شد. يك شب اگر بر هزار ماه فضيلت دارد، يك انسان هم بر هزار گروه فضيلت دارد. در صورتي كه از ليلة‌ القبري به دربيايد، ليلة‌ القدر بشود. اينها نظير اسماء الله نيست كه توقيفي باشد! اگر به ما گفتند: فاطمه زهرا(س) ليله قدر است، يعني اي زنان عالم! شما هم مي‌توانيد در حوزه ايماني خود به دنبال مولاه و سيده خود، ليلة‌ القدر بشويد. و اگر كسي قرآن در جان او جلوه كرد، او همين ليلة‌ القدر را در حوزه ايماني خود خواهد داشت.

محفوظ بودن قلب مالامال از معارف قرآن از آفات نسيان و عذاب الهي

مرحوم امين الاسلام طبرسي در ذيل اين آيه كه خداي سبحان برخي را در دوران سالمندي به نسيان مبتلا مي‌كند، منكم من يرد الي ارذل العمر لكيلا يعلم من بعد علم شيئا (3)؛ اين حديث نوراني را نقل كرد: الا قلبا قد راي القرآن. مگر قلبي كه ظرف قرآن باشد، در دوران پيري به نسيان مبتلا نمي‌شود و خدا چنين قلبي را هم عذاب نمي‌كند بنابراين آمرزش گناهان يكي از فوائد جزئي اين ادعيه است. عمده، گسترش اسلام است و ظهور ولي ماست، عمده رفع نفاق و حضور و حصول نفاق است و صدها خير و بركت و مانند آن.

شفافيت جريان «شب قدر» در اسلام

به قدري ليله قدر در اسلام روشن بود كه مانند صاحب اصلي اش يعني ذات اقدس اله ضمير بدون مرجع آمده. يك وقت شما مي‌خوانيد: قل هو؛ اين هو بدون اينكه مرجع قبلاً گفته بشود ذكر شده است. سرش آن است كه لازم نيست اول اسم خدا را ببرند، بعد بگويند (او)! همين كه گفتند (او)، معلوم است كيست. خدا معروف هر كسي است، محبوب هر كس است. در جريان ليله قدر و قرآن آنقدر قرآن مشخص شده بود كه بدون اينكه مرجع ذكر بشود، ضمير به قرآن برگشت. فرمود: انا انزلناه في ليلة‌ القدر(4). اين اولين آيه آن سوره است بعد از (بسم الله). قبلاً سخن از قرآن نبود، قبلاً سخن از وحي نبود؛ اما در اولين آيه سوره قدر مي‌خوانيم: انا انزلناه في ليلة‌ القدر. معلوم است كه ضمير به وحي و قرآن برمي گردد! اين ليله قدر آنقدر شهرت پيدا كرد كه شد ظرف قرآن كريم. و چون قرآن كريم محبوب و معروف همه بود؛ لازم نبود قبلاً نامي از آن برده شود تا ضمير به آن برگردد.

سلام دائمي ملائكه در طول شب قدر بر همه مؤمنان روزه‌دار

(قدر) هم به معناي شرف و فضيلت است و هم به معناي تدبير امور. شرف و فضيلت در اين است كه فرشتگان، مرتب به صائمين و صائمات سلام عرض مي‌كنند. از اول شب تا مطلع الفجر ملائكه مي‌آيند، سلام مي‌كنند. اين سلام ملائكه را اگر كسي بشنود، معلوم مي‌شود ليله قدر را درك كرده است. گفتند: آيا براي شب قدر علامتي هست؛ گفتند: آري، هواي لطيف و ملايمي دارد. گاهي انسان احساس مي‌كند يك نسيمي دارد مي‌وزد، نسيم بهاره. خواه تابستان باشد، خواه پاييز و زمستان؛ آن نسيم ملايم بهاري را در شب قدر احساس مي‌كند، مي‌گويند: اينها همه نفحه رحماني ليله قدر است، اينها اثر سلام ملائكه است.

اين سلام كردن تنها مخصوص وجود مبارك ولي عصر نيست. آنچه مخصوص آن حضرت است، آن است كه حقائق و مقدرات را به حضور آن حضرت تقديم مي‌كنند. اما فرشتگاني كه نازل مي‌شوند، به هر مؤمن روزه دار سلام مي‌كنند. اگر سلام مي‌كنند، براي آن است كه يا سلام خدا را مي‌رسانند، يا سلام ملائكه حامل عرش را مي‌رسانند، يا سلام خود را ابلاغ مي‌كنند. در سوره مباركه احزاب فرمود: هو الذي يصلي عليكم و ملائكته ليخرجكم من الظلمات الي النور (5) خداي سبحان همانطوري كه نسبت به رسولش تصليه و سلام دارد، نسبت به مؤمنين و مؤمنات هم تسليم دارد. فرمود: هو الذي يصلي عليكم و ملائكته. خدا بر شما صلوات مي‌فرستد، ملائكه خدا هم بر شما صلوات مي‌فرستند تا شما را از ظلمت به درآورند و نوراني كنند.

پس چه كمالي برتر از آن است كه انسان خود را به جايي برساند كه خدا به او سلام بفرستد، ملائكه خدا به او سلام بفرستد! شب قدر به ما اين قدر و شرف را خواهد داد كه مخاطبان سلام و صلوات خدا و حمله عرش و خدا و ملائكه الهي باشيم؛ تا كدام مرتبه، نصيب مخاطب بشود، چه سلامي، او را دريافت بكند ! پس قدر، هم به معناي شرف و فضيلت است، هم به معناي تقدير امور. هم ما مقدرات جوامع انساني، اسلامي و شيعي را از خداي سبحان مسئلت كنيم، هم شرف و منزلت مان را در اين شب از ذات اقدس اله درخواست كنيم كه ما را با آبرومندي در دنيا و آخرت اداره كند و به غير خود واگذار نكند.

---------------------------------
1- قدر/3
2- بقره/924
3- حج/5 4- قدر/1
5- احزاب/34

سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام عزه الشريف) در مراسم احياي شب 19 ماه مبارك رمضان ـ مسجد اعظم قم ـ
12/8/1383

منبع: كيهان
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
خداوند وجود شريف و نورانی امثال اين بزرگوار را برای ما حفظ بفرمايد که کلام و بيانشان، سکينه و ارامشی است در اين هياهوی بی اخلاقی ...
هر شب شب قدر است اگر قدر بدانیم.
سلام خدا بر انبیاء،اولیاء، ایمه اطهار و بندگان شایسه خدا
همه براي اصلاح نظام اسلامي دعاكنيم تا حداقل قدر دان اين بزرگان باشد
فقط آیت الله جوادی آملی، فقط
غافل مباش ار عاقلی دریاب اگرد صاحب دلی / باشد که نتوان یافتن دیگر چنین ایام را (سعدی)
سخنرانی ایت الله جوادی از مراسم احیای امسال در حرم حضر معصومه حذف شده است نمیدانم چرا؟شاید مسئولین امر همه شب قدر شده اند و دیگر به للیله القبر نمیاندیشند.
آرامشی در صدا و کلام این مرد خداست ...طمانینه و استدلالی که در گفتار این استاد اعظم هست ... کاش همه مان آقای جوادی آملی را بیشتر می شناختیم .همه ما جوان ها .آنوقت از اسلام و مسلمان بودنمان لذت می بردیم .. افسوس..
آرامشی در صدا و کلام این مرد خداست ...طمانینه و استدلالی که در گفتار این استاد اعظم هست ... کاش همه مان آقای جوادی آملی را بیشتر می شناختیم .همه ما جوان ها .آنوقت از اسلام و مسلمان بودنمان لذت می بردیم .. افسوس..
مداحانی که عمامه این بزرگوار را انداختند امشب قرآن به سر می گیرند. لعن ونفرین بر اونها که مارو از این نعمتها محروم کردند.
هوش وزكاوت ايشان در تفسير قران بي نظير است خداوند ايشان را حفظ كند
واقعا از صمیم قلب از همکاران تابناک تشکر می کنم که در این زمانه گزینشی عمل کردن رسانه هایی که با پول ما فعالیت می کنند، سخنان این مردان راستین خدا که به راستی دین شان را به دنیا نمی فروشند، منتشر می کند. دست مریزاد! طاعات و عبادات تان قبول درگاه حق!
با تشكر از همكاران تابناك كه اين سخنان مهم آيت ا... جوادي آملي را براي اين ملت عزيز ارسال ميكنند
احتمال اينكه اين شب 27 رمضان باشد زياد است چون: ا- تعدادي از اوليا خدا مثل بايزيد بسطامي دو بار آن را در 27 رمضان درك كرده است.2- ليله القدر 9 حرف دارد و 3 بار در قرآن تكرار شده استو 3 ضربدر 9 ميشود 27. 3- سوره ي قدر 30 كلمه است و بيست و هفتمين كلمه(هي) يعني اين كه منظور شب قدر است. التماس دعا.
اگر شبها همه قدر بودی، شب قدر بی قدر بودی.
اسلام با بزرگ ماندن علماي شريف بزرگ وبا شكوه مانده. يادمان باشد حضراتي همچون ايت اله املي خدشه اي به ساحت پاك ايشان ايشان وارد نشود .
اسلام با بزرگ ماندن علماي شريف بزرگ و با شكوه مانده. يادمان باشد حضراتي همچون ايت اله املي خدشه اي به ساحت پاك ايشان وارد نشود .
آقا شما ر ا به شرافت اين شبها قسم مي دهم كه با علماي ديگر،‌ سياسيون كشور را از اين همه بد اخلاقي بر حذر داريد. تهمت زني ،‌قدرت طلبي ،‌تكبر دروغ گويي سياستمداران ان هم به نام دولتمرد اسلامي باعث شده كه اين كارها در نزد مردم هم عادي شود . فضاي بسيار الوده سياسي كشور به داخل خانه ها رخنه كرده و بين اعضاي خانواده ها اختلاف ايجاد كرده است . ‌
خداوندجامعه نیازمند ما را از وجود چنین استادی محروم نفرما و افرادی را که برای مطامع سیاسی چند روزه خود سعی در محروم کردن جامعه از وجود چنین انساهای فرهیخته ای تلاش مینمایند را به راه راست هدایت فرماید
جای تاسف که برخی حتی این بزرگوار را هم بر نمی تابند ولی مدام و به گزاف وعده تعامل و عدالت می دهند!
به دوستان توصیه میکنم حتما جلسات تفسیر ایشون رو از سایت اسرا دانلود کنن و گوش کنن، واقعا جالب و تاثیر گذاره. البته پخش هم میشه ولی ماه رمضون روزی یه بار و غیر ماه رمضون هفته ای یه بار! همون بهتر که دانلود کنید و لذت معنوی ببرید.
احترام خاصی برای استاد قائل هستم / تنها نکته ای به ذهنم رسید در خصوص غیبت آقا امام زمان / به نظر من آقا غایب نیستند بلکه ما هستیم که غایبیم / آقا امام زمان مثل استادی هستند که در سر کلاس معرفت و معنی حاضرند و در حال تدریس ولی متاسفانه ما هستیم که سعادت حضور در کلاس را نداریم و همیشه غایبیم !!!!!!!!!!
خدایتان اجر دهد احسنت صفا کردم
عزیزی که بدون خواندن متن یکسره آمده ای سراغ نظرات. برو متن بالا را به دقت بخوان. تحفه ای است برای این شبهای تکرار نشدنی!
قسم به اين روزهاي مبارك دست ازاين همه تعمتهاي ناروا به اين علماي شريف برداريد ودينتان را بخاطر چند روز حكومت بيشتر نفروشيد. باتشكر فراوان از شما عزيزان تابناكي بخاطر روشن كردن برخي مسائل
عزیزی که بدون خواندن متن یکسره آمده ای سراغ نظرات. برو متن بالا را به دقت بخوان. تحفه ای است برای این شبهای تکرار نشدنی!
اقای جوادی همان بزرگواری است که نامه الهی امام عزیز را به گورباچف ابلاغ کرد خداوندجامعه نیازمند ما را از وجود چنین استادی محروم نفرما و افرادی را که برای مطامع سیاسی چند روزه خود سعی در محروم کردن جامعه از وجود چنین انساهای فرهیخته ای تلاش مینمایند را به راه راست هدایت فرماید
خداوند به عالم رباني ايت الله جوادي آملي طول عمر با عزت بدهد و سايه ايشون رو بر سر ما مستدام نگه دارد.
مرغ حق یاد خدا در دل و بر لب نامش
مرد حق شهد حقیقت بود اندر کامش
صاف و دُرد می معنا که صفا دارد و دَرد
سر کشیده است ولی باز بود پر جامش
بر عروس سخنش زیور ایجاز نگر
چشم اصحاب هنر دوخته بر اندامش

برای سلامتی و دوام فیوضاتش دعا می کنم و از قول استاد غزل عرض می کنم : خرم آن کز نازنینان، بختِ برخوردار داشت.
سلام خدا بر بندگان مخلص خدا ، سلام خدا بر بندگان مقرب الهی
خیلی خوب کاری کردید مطلب حضرت ایت الله جوادی را دوباره در صدر مطالب آورده اید. این گونه مطالب واقعا راهگشاست .
سلام ودرودخدابرشماکه ناشراحکام الهی هستیدوسلام ودرودبراین فیلسوف الهی ودریای معارف آسمانی.-
خداوند توفیق شناخت کلام و سخن چنین بزرگوارانی را به همه ما عنایت فرماید که تنها چاره رفع فتنه است. به ایشان هم توفیق بیشتر در راه شناخت و شناساندن هرچه بیشتر حقایق اسلام را به ایشان عنایت فرماید و دشمنان اسلام را خوار و ذلیل گرداند.
خداوند هر که به خواهد عزیز می کند و هر که را ذلت می بخشد این حوادث اخیر و عملکرد عده ای با علما باعث شده که مراجع گرانقدر ما بویژه آیت الله جوادی آملی در نزد مردم عزیزتر گردند و سخنشان بیشتر به گوش دوستاران آنها برسد
سخنان حضرت استاد ما را امیدوار می کند به علمای دین
منتصب کردن حضرت آیت الله به یک گروه یا جریان سیاسی ظلم است به مقام علمی این مرد خدا.نمیدونم چرا اکثر دوستان این مرد خدا را همراه وهمگام با کارها وافکار حزبیشون میدونن ایشون جز وحدت وبرادری و حرکت در مسیر ولایت توصیه ای ندارند.
خداوند ایت لله جوادی را حفظ کند.
سخن که از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند.
خداوند این فیلسوف گرانقدر را در سایه لطف خود قرار دهد
به نام خدا
مراجع و علمای بزرگوار بعد از کتاب خدا پیامبران و ائمه اطهار مشعل هدایت بشر در ظلمت وتاریکی دنیا هستند آیت اله جوادی آملی از نعمتهای بزرگ خدا بر ملت ایران است آن را قدر بذانیم
افرادي كه در قم عليه اين مرجع بزرگ تظاهرات كردنندكه چرا ايشان حاله نور احمدي نژاد را تكذيب نكردند وباعث حجرت ايشان از قم شدند خجالت بكشند.
به حق شایسته ترین عالم ربانی بجهت ادای نماز ایت الله العظمی بهجت(قدس سره)ولی خدا ایت الله العظمی جوادی املی بودند خدای رحمان ایشان را برای اسلام عزیزش حفظ بفرماید
خداوند سبحان ، حافظ و نگهدار ایشان باشد که بحق خادم قران است و بس.خداوند به دوستاران خود و کلام خود، به حرمت این شبهای عزیز توفیق بهره از خود و کلام خود را عنایت فرماید ، چرا که اگر نیک بنگری هر شب رمضان را قدر خاهی دانست...
حرفای این عالم خیلی به دل میشینه خدا ایشان را برای ما حفظ کند و توفیق زیارتشان را بر عاشقانش عطا نماید
بسیار عالی
من شخصا شیفته سخنان حضرت استاد جوادی آملی هستم
بهترين جمله به نظر من:
ولي عمده آن است كه گناه رخت بربندد، نه گناه بيايد و آمرزيده شود! عمده آن است كه از خدا بخواهيم كه اهل معصيت نباشيم.
و اين كار سخت است
خداوند به این عالم ربانی طول عمر با عزت عنایت بفرماید.جهان تشیع به وجود عالمان گرانقدری چون ایشان به خود می بالد.
اي كاش قبل از ليلي قدر چاپ مي شد .
اگر اشتباه نکنم در پاراگراف دوم منظور 14 انسان کامل بوده که به اشتباه 41 انسان کامل درج شده. تابناک لطفا اصلاح بفرمایید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل