بازدید 9375
۲
پیمانه اقتصادی

از «پرفروش‌ترین خودروی جهان» تا «نرخ بیکاری در سال۱۴۰۰»

این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: رشد شاخص بورس همراه با تحلیل، نرخ سکه بر مدار افزایش همراه با گرانی دلار، قیمت نفت، برندگان جایزه نوبل اقتصادی 2016، پیش بینی از اوضاع اقتصاد ایران، توزیع گوشت مرغ برای بازار ماه محرم، پر فروش ترین خودروی جهان، تورم روستایی، صادرات سیب درختی و پیش بینی از نرخ بیکاری در سالد 1400 را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۴ 11 October 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار طلا، ارز، خودرو و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، پیمانه اقتصادی نوزدهمین روز از پاییز، موضوعاتی همچون: رشد شاخص بورس همراه با تحلیل، نرخ سکه بر مدار افزایش همراه با گرانی دلار، قیمت نفت، برندگان جایزه نوبل اقتصادی 2016، پیش بینی از اوضاع اقتصاد ایران، توزیع گوشت مرغ برای بازار ماه محرم، پر فروش ترین خودروی جهان، تورم روستایی، صادرات سیب درختی و پیش بینی از نرخ بیکاری در سالد 1400 را در بر دارد.


رشد 219 واحدی شاخص بورس

به گزارش تابناک اقتصادی، با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.07.19 شاخص بازار اول با 199.42 واحد افزایش به رقم 54418 واحد و شاخص بازار دوم همانند شاخص بازار اول، با افزایش 207.72واحد به رقم 169359.80 واحد رسیدند. شاخص قیمت بورس(وزنی- ارزشی) نيز در روز جاري با 77.91 واحد افزایش  به رقم 27567.80 واحد رسيد. شاخص کل بورس در سومین روز کاری بورس در هفته جاری با افزایش 219.30واحدی به رقم 77655.10 واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 5.20 واحد به رقم 823.40 واحد رسید. گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3373 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1307میلیارد ریال رسید.


تحلیل بازار سرمایه

در بازار امروز بیشترین تاثیر مثبت به ترتیب گروه های خودرو وساخت قطعات،فازات اساسی و محصولات شیمیایی و در مقابل بیشترین تاثیر منفی را به ترتیب گروه های محصوات غذایی،انبوه سازی،املاک و مستغلات و سایر واسطه گریهای مالی بر شاخص بورس داشتند. جو خرید متعلق به گروه های خودرو وساخت قطعات،ماشین آلات و دستگاه های برقی،استخراج کانه های فلزی و کاشی و سرامیک و در مقابل جو فروش در گروه های تسهیلات مسکن،انبوه سازی،املاک و مستغلات،سرمایه گذاریها و ساخت محصولات فلزی کاملا آشکار بود. امروز مجموع ارزش معاملات بورس وفرابورس نسبت به روز کاری قبل با افزایش بیش از 16درصدی مواجه شد به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 4012 میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 4680میلیارد ریال رسید. 

نرخ سکه بر مدار افزایش/دلار هم گران شد

اگرچه انتظار می‌رفت که بازار سکه و ارز در روز جاری به دلیل تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، ثبات را تجربه کند، اما امروز قیمت انواع سکه با افزایش مواجه بود، به نحوی که نرخ سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم با ۴ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۸۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با افزایش ۲۶۰۰ تومانی به یک میلیون و ۸۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. به گزارش مهر، هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۵ دلار و ۷۰ سنت افزایش به ۱۲۶۴ دلار و ۳۰ سنت رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۳۲۳ تومان افزایش به نرخ ۱۱۰ هزار و ۴۷۳ تومان معامله شد.

جدول قیمت سکه و ارز در بازار آزاد (دوشنبه)
از «» تا «»

قیمت نفت برنت

به نوشته رویترز قیمت نفت به بالاترین رقم در یک سال گذشته رسیده است چراکه دلال‌ها فکر می‌کنند قیمت نفت بر اثر این توافق بالا خواهد رفت. نفت برنت با 1.25 افزایش بشکه‌ای 53.18دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 75 سنت 50.56 دلار معامله شد. وزیر انرژی عربستان گفت که وی نسبت به یک توافق جهانی در مورد تولید برای محدود کردن عرضه خوش‌بین است که این توافق می‌تواند در نشست بعدی اوپک حاصل شود.

برندگان جایزه نوبل اقتصادی ۲۰۱۶ معرفی شدند

نوبل اقتصادی سال  ۲۰۱۶ به طور مشترک به اولیور هارت (oliver hart) و بنگت هولمستروم (Bengt Holmstrom)  به خاطر تلاشهایشان برای تئوری قراردادها اعطا شد. نظریه قرارداد در زمینه‌هایی نظیر اقتصاد کار،  تئوری سازمان،  مدیریت مالی بنگاه‌ها و سازمان‌های صنعتی گسترش یافته و دارای کاربرد است.

پیش‌بینی بانک جهانی از اوضاع اقتصاد ایران

بانک جهانی در جدیدترین گزارشی که منتشر کرده، شرایط اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا را منتشر کرده است که بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران، در فاصله دو سال آینده، میانگین سالانه ۴.۶ درصد رشد را تجربه خواهد کرد. در گزارش بانک جهانی آمده است که بخش عمده ای از رشد اقتصادی که طی سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ محقق خواهد شد، از طریق سرمایه گذاری به دست خواهد آمد، به خصوص اینکه رفت و آمد هیات های تجاری و قراردادهایی که ایران در شرایط جدید اقتصاد خود به امضا رسانده است، ظرف دو سال آینده میلادی، به ثمر خواهد نشست.

توزیع 20 هزارتن گوشت مرغ 5100 تومانی برای تنظیم بازار ماه محرم

علیرضا ولی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار ماه محرم در سراسر کشور مرغ توزیع می‌کند، اظهارداشت: ما برای این ایام بیش از 20 هزارتن مرغ در تمام استان‌های کشور توزیع می‌کنیم و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. وی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام مرغ منجمد را کیلویی 5100 تومان عرضه می‌کند، گفت: مغازه داران باید 100 تا 200 تومان به این مبلغ اضافه کرده و حداکثر مرغ منجمد را کیلویی 5300 تومان به مصرف کنندگان عرضه کنند.  مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه مرغ گرم نیز به اندازه کافی در بازار عرضه می‌شود، افزود: با توزیعی هم که شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌دهد هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد. 

پرفروش‌ترین خودروی جهان

کمپانی تویوتای ژاپن تنها در هشت ماهه اول امسال بیش از ۸۳۶ هزار دستگاه خودرو کارولا در سراسر جهان به فروش رسانده که جایگاه اول را از آن خود کرده است. در جایگاه دوم کمپانی فورد آمریکا قرار دارد که مدل F-Series توانسته ۶۴۲ هزار دستگاه خودرو رو به بازار عرضه کند و رشدی ۹.۲ درصدی را برای این شرکت به ارمغان بیاورد. به گزارش ایسنا، شرکت فولگس واگن هم با مدل VW Golf توانسته با عرضه ۶۳۴ هزار دستگاه خودرو در مکان سوم پرفروش‌ترین خودروهای جهان قرار گیرد.

تورم روستایی اعلام شد

مرکز آمار ایران تورم روستایی را ۷.۷ درصد اعلام کرد، بر این اساس شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

صادرات سیب درختی سه برابر شد

در نیمه نخست امسال، ۱۶۷ هزارتن سیب درختی به ارزش ۵۷ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار از کشور صادر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۰۲ درصد(سه برابر) و از نظر ارزشی ۲۲۰ درصد رشد داشته است. براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اعمال سیاست واردات موز در ازای صادرات سیب در راستای حمایت از تولید داخلی موجب افزایش ۳ برابری صادرات سیب کشور در شش ماهه نخست امسال شده است.

نرخ بیکاری در سال۱۴۰۰

پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که هدف برنامه ششم در رسیدن نرخ 7درصدی بیکاری رویاپردازانه‌است.براین مبنا با حفظ وضع موجود در سال 1400نرخ بیکاری 15 درصد خواهد بود که با هدف لایحه (7 درصد تا سال 1399 ) تفاوت فاحشی دارد و در صورت حفط نرخ بیکاری کنونی، باید سالیانه به طور متوسط 685 هزار شغل ایجاد شود که این خود یکی از بالاترین رکودهای اقتصادی ایران از منظر اشتغال زایی به حساب می‌آید. به گزارش تسنیم، این در حالی است که مستندات برنامه ششم 955 هزار خالص اشتغال سالیانه پیش‌بینی شده است که با توجه به شرایط بازار کار و واقعیات موجود، بسیار دور از واقع به نظر می‌رسد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خودرو های تولید داخل فرانسه ای کره ای چینی فاغد کیفیت ساخت و ایمنی پایین و شاسی ضعیف و خرابی های مکرر می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
!!!!!فاغد؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل