بازدید 23515

نگرانی‌های نیویورک تایمز درباره دانشگاه آزاد و بازگشایی دانشگاه‌ها

هیأتی در ریاست جمهوری برای بررسی برنامه‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها تشکیل شده است. بر پایه این گزارش، هرچند این هیأت سال گذشته راه‌اندازی شده است؛ اما کار اصلی آن امسال و پس از بروز نگرانی‌هایی مبنی بر آموزش علوم سکولار که مشوق ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران بوده است، آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰ 06 September 2009

سرویس بین‌الملل «تابناک» ـ نیویورک تایمز درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد ابراز نگرانی کرد.

گزارش «نیویورک تایمز» دارای چند نکته است که تلاش کرده با پیش فرض درستی و مربوط بودن آنها به یکدیگر، تحلیل و نظر خود را بیان نماید:

1) نام دانشجویان فعال در تظاهرات ماه‌های گذشته تهران در اختیار مقامات دانشگاه‌های بزرگ ایران قرار داده شده است.

2) مشاور روحانی دولت، خواهان پاکسازی دانشگاه آزاد شده است.

3) هیأتی در ریاست جمهوری برای بررسی برنامه‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها تشکیل شده است. بر پایه این گزارش، هرچند این هیأت سال گذشته راه‌اندازی شده، اما کار اصلی آن امسال و پس از بروز نگرانی‌هایی مبنی بر آموزش علوم سکولار که مشوق ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران بوده است، آغاز خواهد شد.

4) نیویورک تایمز فاز بعدی مقابله با رشد سکولاریسم در دانشگاه‌ها را مقابله با دانشگاه آزاد اسلامی دانسته و گزارش داده است که در جلسه‌ای که آیت‌الله مصباح یزدی با کابینه جدید دولت داشته، خواستار پاک سازی و تصفیه این دانشگاه از عوامل و مدیران سکولار شده است. در این نشست، آیت‌الله مصباح خواسته است که در سطوح مدیریت و همه سطوح دیگر این دانشگاه، پاکسازی شود، زیرا کسانی که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، به اسلام و خدا و دین اعتقادی ندارند؛ نیویورک تایمز این گزارش را به نقل از رویداد بیان کرده است.

 5) بر پایه این گزارش، روحانی دیگری به نام محمدرضا بابایی نیز از کرمان، خواستار بازنگری در ساختار دانشگاه آزاد اسلامی شده است. نیویورک تایمز البته بر این باور است که ناآرامی‌های اخیر تهران، فرصت برای پاکسازی دانشگاه آزاد را در اختیار این دانشگاه گذارده و احتمالا وقف تمامی اموال دانشگاه آزاد اسلامی توسط هیأت امنای آن، در واکنش به این نگرانی‌ها بوده که البته این واکنش مسئولان دانشگاه آزاد از بعد سخت‌افراری نتیجه‌بخش و در بعد نرم‌افزاری، ماجرا هنوز پایان نیافته است.

«نیویورک تایمز» با توضیح و بیان این موارد، در پایان گزارش خود، این گونه نتیجه می‌گیرد که همه این برخوردها سیاسی بوده و به سخنان رهبری درباره علوم انسانی برمی‌گردد!

گفتنی است، رسانه‌های غربی در صددند که این مسائل را با سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره ماهیت علوم انسانی در دانشگاه‌ها مرتبط سازند، اما این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان هفته گذشته خود، با تأکید بر اینکه علوم انسانی، جهت‌دهنده اصلی حرکت یک جامعه است، بر بومی‌سازی این علوم با توجه به شرایط و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی توصیه کردند، نه اینکه با علم، چون غربی است، مخالفت شود.

ایشان با تکیه بر اینکه منابع معرفتی برخی از دانش‌ها اصولا در غرب شکل گرفته، اظهار داشتند نمی‌توان بدون پردازش، آن را مستقیم به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ایران تزریق کرد، بلکه باید دانش را در ظرف فرهنگی خاص هر کشور بومی کرد.

 به هر روی، توصیه رهبر انقلاب، بحثی فلسفی و معرفتی است که بسیار لازم می‌نماید، اما قربانی کردن این مسأله در بازی‌های سیاسی و انتقام‌گیری‌های جناحی، ضربه بزرگتری به رشد علوم و همچنین بومی‌سازی آن در قالب فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در ایران خواهد زد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
اخرش چی؟
من كه چيز خلاف واقعي در تحليل نيويورك تايمز نديدم.
کاش گزارش کامل رو میزدید مردم ببینند نیویورک تایمز که مثله شما یک رسانه اماتور نیست که این جوری گزارش بنویسه خیلی چیزهارو نویسنده محترم تابناک حذف کرده
من فکر نمی کنم کسی بتونه دانشگاه آزاد رو درست کنه
خدا رهبرمونو حفظ کنه
در هر چیزی محدودیت ایجاد شود توجه ها را به خود جلب خواهد کرد
اول بفرمائید ستاد انقلاب فرهنگی و بعد از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مدت بیش از 25 سال با آنهمه بودجه به چه کاری مشعول بوده اند. این مسئله از اهداف آنان در اساسنامه هاشان ذکر شده است. اقلا یک گزارش بی طرفی تهیه شود که ببینید نقص در کجا ست نه اینکه دوباره شروع به هزینه کنید. بابا این جیب بلاخره خالی می شود.
شما بايد براي حل مشكلتون مغز انسان رو از كار بي اندازيد علوم انساني كه مهم نيست
آیت‌الله مصباح ومحمدرضا بابایی از بزرگانی هستند که دشمن برای تخریب شخصیت ها بیکار ننشسته است.
خوب نیو یورک تایمز که خوب ایران رو نمیخواد باید یه همچین حرف هایی بزنه
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
کاملاً مشخص که چه کسانی از شروع دانشگاه ها نگران هستند! همونايی که ...بهتره نگم شايد ثبت شه:)
يه سؤال دارم، چرا شما هيچ وقت از نگرانی های: کيهان، وطن، ايران، جوان و..... و تابناک چيزی نمينويسيد؟؟؟؟ البته اصلاً انتظار ثبت شدن ندارم..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس