بازدید 11019
گزارش «تابناک» از پرداخت‌های چند صد میلیون تومانی در «بیمه تعاون» - بخش دوم

حقوق نجومی این مدیران از جیب چه کسانی پرداخت می‌شود؟

این حقوق های هنگفت از جیب چه فرد یا افرادی پرداخت می‌شود و تصمیم گیری و نظارت در این باره بر عهده کیست؟ این پرسشی است که می خواهیم در بخش دوم گزارش، بدان پاسخ گوییم و درباره آن شفاف سازی کنیم. اینکه آیا پرداخت حقوق 118 میلیون تومانی در ماه به عضو هیأت مدیره این بیمه، پرداخت در بخش خصوصی است و ارتباطی با عموم جامعه ندارد یا خیر!
کد خبر: ۶۲۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 18 September 2016
مستندات حکایت از آن دارد که مدیران این مجموعه، تقریبا همه ساعات شبانه روز مشغول به کارند و به ازایش حقوق های هنگفت دریافت می‌کنند؛ اما این اعداد و ارقام بزرگ از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟ بخش خصوصی یا مردم؟!

به گزارش «تابناک»، همان گونه که پیشتر درباره «بیمه تعاون» مستنداتی منتشر نمودیم، در حالی که صورت های مالی این بیمه نشان می‌دهد، مدیران این شرکت سهامی عام ماهانه بیش از 100 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. اتفاقی عجیب که انتظار می‌رفت، افشای اسناد مربوط به آن به ارائه پاسخی از جانب ایشان یا واکنشی از جانب مسئولان منجر شود که ظاهرا این گونه نبوده است.

اما این حقوق های هنگفت از جیب چه فرد یا افرادی پرداخت می‌شود و تصمیم گیری و نظارت در این باره بر عهده کیست؟ این پرسشی است که می خواهیم در بخش دوم گزارش، بدان پاسخ گوییم و درباره آن شفاف سازی کنیم. اینکه آیا پرداخت حقوق 118 میلیون تومانی در ماه به عضو هیأت مدیره این بیمه، پرداخت در بخش خصوصی است و ارتباطی با عموم جامعه ندارد یا خیر!

برای یافتن پاسخ این پاسخ باید نخست درباره شکل گیری این بیمه توضیح دهیم. بیست و هشتمین شرکت بیمه ثبت شده در کشورمان که در انتهای عمر دولت دهم با سرمایه اولیه 28 میلیارد تومان شکل گرفت و نخستین شرکت بیمه از نوع تعاونی به حساب می‌‌آید و یکی از اهداف شکل دادن آن، ارائه پوشش بیمه ای به بخش تعاون در کشور ذکر شده است.

بدین ترتیب که مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصمیم گرفتند خود رفع کننده نیازهای بیمه‌ای بخش تعاون در کشور باشند و دستمایه این اقدام را نیز، ضرورت توسعه بخش تعاون در کشور به منظور حصول سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد کشور بر اساس منویات رهبر انقلاب و نیازمندی های بیمه ای ویژه این بخش معرفی کردند. با این ملاحظه که پیشتر با راه اندازی بانک توسعه تعاون، نشانه های تلاش سکانداران بخش تعاون برای استقلال در عرصه مالی و بیمه ای و شکل دادن قطبی جدید در این عرصه آشکار شده بود.

رویکردی که نیم نگاهی به سهامداران حقوقی بیمه تعاون در زمان آغاز به کار، به خوبی اثباتش می‌کرد؛ مجموعه 39 شرکت و اتحادیه تعاونی و شرکت های سرمایه گذاری که بیش از 10 میلیون تن از اشخاص حقیقی در آنها عضویت دارند؛ یعنی پتانسیلی بسیار بزرگ برای تضمین موفقیت تأسیس یک شرکت بیمه در این مجموعه؛ هرچند  در عمل شاهد بروز ناکامیِ دور از انتظاری در این عرصه هستیم.

از جمله سهامداران حقوقی این مجموعه، می‌توان به بانک توسعه تعاون اشاره کرد که زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. اتحادیه تعاونی های مسکن فرهنگیان، یکی دیگر از سهام داران بیمه تعاون است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان که از زیرمجموعه های سهام عدالت است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که حقوق بسیار هنگفت مدیران مجموعه بیمه تعاون غیر مستقیم از جیب مردم پرداخت می‌شود؛ مردمی که یا سهام دار بیمه عدالت هستند، یا در زیرمجموعه های امثال تعاونی های مسکن فرهنگیان مشغول به کارند، یا سرمایه شان را به امید توسعه بخش تعاون در بانک توسعه تعاون انباشت کرده‌اند یا چشم انتظار توسعه رفاه و ایجاد اشتغال به دست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند و خبر ندارند که بخشی از بودجه اختصاص داده شده به این امر، به بیمه تعاون تزریق و از آنجا به جیب مدیرانش سرازیر می‌شود.

همه اینها در حالی است که هدایت قراردادهای فراوان بیمه ای در زیرمجموعه بخش تعاون به این شرکت بیمه‌ای و همچنین بهره‌مندی بیمه تعاون از امتیازاتی مانند عقد قرارداد با مجموعه های همکار با سهامدارن خود (به عنوان نمونه، عقد چندین قرارداد با مجموعه های فعال در استان سیستان و بلوچستان) یا حتی دیگر بخش های دولتی (مانند ایران خودرو)، موقعیت ممتازی برای این شرکت بیمه فراهم آورده بود تا به سرعت پله های ترقی را پشت سر گذارد، ولی اکنون می‌بینیم که چیزی جز مجموعه ای زیان ده که چند برابر سرمایه اولیه خود، بستانکاری دارد، در عرض دو سه سال سه مدیرعامل به خود دیده و به رغم این آمار ناخوشایند، از مدیرانی با حقوق های نجومی بهره می‌برد، ماحصل آن نبوده است.

مدیرانی که نمی‌توانند افزایش حقوق سالانه قانون کار را به پرسنل خود بپردازند؛ اما خود 360 ساعت اضافه کار ماهانه به ارزش چند ده میلیون تومان دریافت می‌کنند و در بالا دست خود سهامدارانی دارند که ظاهرا هیچ کس نگران حال و روزشان نیست. مردم کم بضاعتی که قرار بود سهام عدالت مرهمی باشد، برای بخشی از زخم هایشان اما به تشخیص مسئولان، صرف دایر کردن شرکت بیمه ای شده که مدیران نجومی دارد ولی زیان ده است!

در پایان گفتنی است، «تابناک» در روزهای آتی، بخش های دیگری از وضعیت موجود در این بیمه را گزارش خواهد کرد و علاوه بر آن، آمادگی دارد، پاسخ مسئولان این شرکت را جهت روشن شدن ابعاد دیگر ماجرا منتشر نماید.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۰
انتشار یافته: ۱۷
باید با این افراد طوری برخورد شود که حوس این کارها را نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
هوس درسته عزيز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
هوس نه حوس
دمت گرم
ما که زورمون نمیرسه خدا از سرشون نگزره
یک سوال چرا در دولت قبل کسی در مورد این حقوقها صحبتی نمیکرد نگویید نبوده من خودم شاهد حقوقهای نجومی در دولت قبل بودم. به شما قول میدهم اگر شهردار هم تغییر کند بحث زمینها وسط خواهد آمد و کسی مثل حالا لاپوشانی نخواهد کرد
تابناك هر وقت در مورد تمام ارگانها و نهادهاي كشور افشاگري كردي تاييد مردم مبني بر صداقتت را دريافت كن. برخورد دوگانه با فساد و رانت و سوء استفاده چيزي به غير از بازي و جنگ قدرت نيست و اين وسط مردم هستند كه قرباني ميشوند.
الان كامنت من را هم سانسور كن تا صداقتت بيش از پيش روشن گردد.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
توکه جرات نوشتن یک اسم برای خودت را نداری پس منم منم نکن
من در شگفتم از این همه اختلاس. واقعاء شرم آور است
تا وقتی آزادی مطبوعات نه باشه فساد ادامه خواهد داشت.
خب معلومه از جیب ارثیه پدرشان یعنی بیت المال
از جیب ملت
سوالی چو دانی و پرسی خطاست.
یادمه تو بریتانیا وزیر خزانه داری اختلاس کرده بود، خانم مصاحبه شونده معترض بود و با اشاره به جیبش میگفت اون از جیب من دزدی کرده؛ من کارکردم مالیات دادم و اون وزیر باید مث یه دزد محاکمه شود.
چرا به پاداشهای نجومی هیات مدیره ایران خورو کسی اعتراض نمیکنه؟
چیزی که ظاهرا الان برای مسوولان بلند پایه کشور مهمه موضوع نفوذ هست اونهم فقط در مباحث سیاسی ونه چیز دیگری...درحالیکه اینهم نوعی نفوذ بسیار پرخطراست. نوذ موریانه های فساد در بنیان های اقتصادی که علاوه بر ویران کردن بنیان اقتصاد کشور٬ اعتماد عمومی مردم به حاکمیت٬ برسر بلند پایگان ویران و تلنبار خواهد کرد.
لطفا از وضعیت دریافتی‌های نجومی در نجومی مدیران بانک اقتصاد نوین گزارشی تهیه فرمائید
اقای تابناک اگر حرفتان درست هست و دلتان برای سهامداران عدالت می سوزد پس چرا در مورد شخصی که همزمان در 13 شرکت بزرگ سهام عدالت و زیرمجموعه های عضو هیات مدیره است و در سال 94 بیش از 1.4 میلیارد تومان حقوق ف حق حضور و پاداش گرفته و مستنداتش غیر قابل خدشه آنرا را برایتان مکتوب فرستادم ، ساکتید؟؟؟؟
نکنه فقط حقوق های نجومی بعضی!!! را تیر میزنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار