بازدید 20522
برای متأثر ساختن نمایندگان و مردم؛

وزرای پیشنهادی اینقدر رهبری را برای معرفی خود هزینه نکنند

هر چند مستند ساختن برنامه‌ها و سیاست‌ها به دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبری در جایگاه خود، امری رایج در نظام بوده و هست، نحوه و تکرار بسیار این موضوع در سخنان وزرای پیشنهادی این فضا را ایجاد کرده است که استفاده از این رویه، سبب ایجاد شبهه‌ای، مبنی بر استفاده ابزاری و هزینه از رهبری برای جلب آرای نمایندگان بوده است.
کد خبر: ۶۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹ 01 September 2009

در دو روز گذشته و در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای معرفی شده به مجلس شورای اسلامی برای تصدی بیست و یک پست وزارتی دولت دهم، ادبیات خاصی در میان برخی وزرای پیشنهادی به طور پررنگ به چشم می‌خورد که گویا به رویه‌ای برای گرفتن رای لازم از نمایندگان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، از روز گذشته که مجلس کار بررسی و شنیدن سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزرای پیشنهادی را آغاز کرده است، استفاده از نام رهبری انقلاب در قالب نقل و قول، استناد به فرمایش‌ها و یا منتسب کردن برنامه‌ها به خواسته‌ها و دغدغه‌های رهبری از سوی وزرای پیشنهادی به شکل غیر معمول و چشمگیری نسبت به دولت نهم افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش، هر چند مستند ساختن برنامه‌ها و سیاست‌ها به دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبری در جایگاه خود، امری رایج در نظام بوده و هست، نحوه و تکرار بسیار این موضوع در سخنان وزرای پیشنهادی، این فضا را ایجاد کرده است که استفاده از این رویه، سبب ایجاد شبهه‌ای مبنی بر استفاده ابزاری و هزینه از رهبری برای جلب آرای نمایندگان بوده است.

این گزارش می‌افزاید: این موضوع در میان نمایندگانی که مخالفان جدی‌تری دارند، بیشتر به چشم می‌خورد.

بر همین پایه، دیروز و امروز در میان سخنان هفت وزیر پیشنهادی که مخالفانی در مجلس داشتند، بیش از 44 بار از رهبری در سخنانشان نام برده شد که بالغ بر 70 درصد آن هیچ ارتباطی در استناد موضوعی یا راهبردی به سخنان ایشان نداشت.

البته جالبتر اینجاست که هرچقدر میزان مخالفت شدیدتر بوده، میزان استفاده وزرای مربوطه نیز از نام و یا کلام رهبری نظام بیشتر شده است.

برای نمونه، حجت‌الاسلام مصلحی، وزیر پیشنهادی اطلاعات، ده بار؛ عباسی، وزیر پیشنهادی تعاون، یازده بار و خانم سوسن کشاورز که برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است، هشت بار در سخنان خود این موضوع را تکرار کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، هرچند اهتمام و توجه وزرای پیشنهادی در پیروی از رهبری، امری مبارک است، به نظر نمی‌رسد تکرار بیش از اندازه آن بدون آنکه در عمل و برنامه‌ها خودش را نمایان سازد، موضوع مثبتی باشد و در واقع، این استفاده بجا و مناسب از کلام و یا رهنمود‌های رهبری است که هم تأثیرگذار بوده و هم سبب نمی‌شود، مخاطب احساس کند که تکرار بسیار آن با هدف خاصی صورت می‌گیرد.

که البته در این زمینه، توجه به سخنان وزرای پیشنهادی، این موضوع را بیشتر اثبات می‌کند؛ برای نمونه، خانم وحید دستجردی، تنها در دو مورد و آن هم برای استناد به اهمیت موضوعی یا سیاست‌های ابلاغی از رهبری یاد می‌کنند، در صورتی که سابقه ایشان در بحث اصولگرایی و پیروی از ولایت، سابقه‌ای بسیار روشنتر از برخی از عزیزان است که دیرتر وارد حوزه‌های کلان مدیریتی یا سیاسی شده‌اند.

بنابراین، بهتر است وزرای پیشنهادی، به جای استفاده پیاپی از این موضوع، در پی تدوین برنامه‌ها با استناد به دغدغه‌ها و ابلاغیه‌های رهبری در آن حوزه باشند تا از شبهه پناه گرفتن پشت نام ولایت برای گرفتن رأی اجتناب شود و معانی دیگری به اذهان عمومی متبادر نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
این داستان رای اعتماد شبیه یک جنگ زرگری است بیشتر
متاسفم که وزرای دولت به ظاهر اصولگرا برخلاف اصول ،رهبر محبوب راخرج پست ومقام میکنند خدا میداند که اصلاح طلبان هم چنین کاری نمیکنند
1) بسیاری از وزرای پیشنهادی، سخنان مقام معظم رهبری را به عنوان مسیر راه بر زبان آوردند (نه به عنوان تعریف از خودشان یا. . .)
2) این حرکت از سوی مخالفین هم انجام شد.
تا زمانی که هر دوی این گروه ها، صحبت های مقام عظمای ولایت را در تبیین مسیر راه به کار ببرند، هیچ سواستفاده ای متوجه آن ها نیست.
3) هنوز زمان انتخابات را یادمان نرفته است که موسوی در جواب انتقادها از عملکردش می گفت که شما دارید از امام (ره) انتقاد می کنید
(در حالی که خود احمدی نژاد در تمام دوران تبلیغات، تنها یک بار نام رهبری عزیز، استفاده کردند) آقای موسوی بارها و بارها، خودشان را به ایشان نسبت می دادند و از نائب امام زمان، خرج می کردند.
تذکر تابناک، اگر از سر دلسوزی باشد به جا است؛ اما این سؤال پیش می آید که چرا این تذکر را در زمان انتخابات هم به کار نبردند؟ و از نامزدی که "ظاهرا" رقیب سایت آن ها بود، چنین انتقاد به جایی را نکردند؟!
پاراگراف آخر شما را یک پیشنهاد مبارک می دانم که رعایت آن، کمک به اقتدار نظام و ملت ایران است.
علاوه بر وزرا ، نمایندگان هم نبایستی اینقدر در نطق ها از رهبری هزینه کنند.
من امروز میهمان ناظر مجلس بودم و این حرف را تایید می کنم. ویزر تعغاون نیم ساعت صحبت کرد اما یک کلمه حرف حساب نزد تا جایی که یکی از نمایندگان تذکر داد ایشان به جای حرف های روی هوا بهتر است چالش ها و راهکار ها را توضیح دهد.
آفرینبر شهامت تابناک دقیقاحرف دل مارا زدی بخصوص وزیر ضعیف راه به این شیوه متمسک شده
پروژه آقاي هاشمي و اصلاح طلبان كه تمام بشه تازه نوبت از بين بردن جايگاه رهبري از طرف آقاي احمدي نژاد و اطرافيانش شروع ميشه تازه قدرت كامل رو بدست بگيره.
هاي....تيترتان را اصلاح كنيد جلب نظر نمايندگان و نه مردم
عالی بود.واقعا همینطور بود.
تابناك، جان كلام را گفته است ... فقط نخواسته است در يك كلام بگويد اين كار تملق است ...چاپلوسى است...
تا چشم دشمنان دولت دهم کور
وزرای پیشنهادی با این کارشان میخواهند این حس را در نمایندگان ایجاد کنند که مخالفت با آنها به نوعی مخالفت با رهبری است. این همان چیزی است که دولت نهم هم همیشه در پی آن بوده است.
نظرتان کاملاً صحیح است ضمن اینکه رهبری در مورد هیچ یک از وزرا صراحتاً حمایت نکرده اند.
(در حالی که خود احمدی نژاد در تمام دوران تبلیغات، تنها یک بار نام رهبری عزیز، استفاده کردند)،عجیب ترین حرفی است که در تمام عمرم شنیدم، یک چیزی تو مایه های آمارهایی است که دکتر هر وقتی اعلام میکنند.
تابناک این 200 امین نظزی است که میدم یکیشم چاپ نشده)
چرا آقای مشایی ردیف اول صندلی ها میشینه اگر راست می گن ؟
وقتی ریس دولت سر هر موضوع بی ربط و با ربط به رهبر و شهدا و امام زمان متوسل میشه ، از وزرا چه انتظاری میره؟
تابناک جان مگر در تارخ کربلا با نام رسول الله نیامدند نوه اش را تکه تکه کردندتا اسلام او را حفظ کنند حالا هم با نام رهبری یاران او را تکه تکه می کنند
در ابتدا از دوستان تابناکی خواهش میکنم حداقل این یکی از نظرهای بنده رو حذف نکنن .
بنده خودم بطور مستمر دارم اظهارات رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی رو از طریق اینترنت تلویزیون و وزنامه پیگیری میکنم .
این واقعاً جای تعجب داره که خود آقای احمدی نژاد هم از نام رهبری استفاده میکنه . بنظر من به وزراء گفته شده که اگر
در بیان مطالبتون کم آوردید اسم رهبری رو بیارین وسط و از آن مایه بزاید .
این واقعاً شرم آوره که یه وزیری که حتی از اصطلاحات تخصصی وزارت پیشنهادیش هیچ اطلاعی نداره بیاد و از اسم رهبری برای گذر از این مرحله استفاده کنه .
برای من جای سواله که مگر رهبری اینها را پیشنهاد یا انتخاب کرده که تا کم میارن فوری از اسم رهبری استفاده میکنن .
مثلاً وزیر صنایع با اون پرونده سرقت ایده ای که در دادگاه داشت و در نهایت هم محکوم شد چطور هنوز از خودش دفاع میکنه ؟
با اسم رهبری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!
وزیر راه و ترابری با 3 حادثه سقوط هواپیما و کشته شدن 300 یا 400 نفر در عرض کمتر از 3 ماه چطور از خودش میتونه دفاع بکنه ؟؟
با اسم رهبری ؟؟
ما اگر به سایر کشورهای دنیا نگاه بکنیم و اگر یک اتفاق مثل سقوط هواپیما رخ بده اصلاً خود وزیر مربوطه استعفاء‌میکنه و میره ؟ اما در کشور ما تنها چیزی که ارزش نداره جان و مال مردم ه .
آخه تا کی باید ما اینقدر بی مسئولیتی و بی تفاوتی رو تحمل بکنیم .
به امید روزی که حق نمایان شود .
با تشکر
ایمان . م
چرا از کاندیدای ریاست جمهوری که اینقدر از امام راحل خرج کرده بودند و هر کار ضد نظام و قانون را با ربط دادن به امام توجیح میکردند گله نکردید؟!
تایناک درست می گه! این کار نمایندگان و مهمانی ها و..... اصلا درست نیست! اخه تو کدام کشور اسلامی و غیر اسلامی اینجوری رای می اورند؟!
به نظر من درسته رهبري حمايت و توجه بيشتري نسبت به دولتهاي قبلي به دولت نهم و دهم داشته اما اين اصلا دليل نميشه كه چه اقاي رئيس جمهور و چه وزرا و معاونين بخواند از اين حمايت كه يك نعمت محسوب ميشه سو ايتفاده كنند و با استفاده از نام رهبري حرفهاي خودشون رو چه درست و چه نادرست به كرسي بنشونند ، يادمون نره اقاي احمدي نژاد فقط يك رئيس جمهوره و تا 4سال ديگه بيشتر مهمون نيست اما كسي كه ميمونه رهبري و جايگاه ولايت فقيه هست كه به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي نبايد كوچكترين خدشه اي بهش وارد بشه چرا كه اگر اين مسئله باب بشه فاتحه همه چيز خونده هست و هر كس و نا كسي به خودش اجازه ميده كه اين روش رو در پيش بگيره و اين يك معضل خواهد بود پس بهتره هرچه زود تر جلوي اين اتفاقات رو بگيريم
ایندفه خوشم اومد حرف حقو زدین.خدا خیرتون بده
اسم این کار ترویج ولایت پذیری هست عزیز من نه هزینه کردن از رهبری،شما مطمئن باش با استناد اقدامی به فرمایشات رهبری چیزی از ایشون کم نمیشه اما حداقل فایده اش اینه که امثال شما بعد از مدتی که سرگرم کار خودتون بودید یه خورده هم میرید ببینید که خواسته رهبری در فلان زمینه چی بوده!تازه بعدش هم برای اینکه خیلی سختی نکشیده باشید! میتونید اختلافش را با فلان اقدام اون وزیر دربیارید تا بلکه انتقادتون از دولت هم جور شده باشه.
باز هم میگویم ای تابناکی هها انقدر از خدا غافل نباشید
لحظه ای به مرگ و جواب گویی فکر کنید
بوی گند نفاق تابناک دنیا رو برداشته. کجا ارودن دغدغه مکتوب رهبری یا چشم انداز یا برنامه پنج که همگی مورد تایید رهبریست می شود تملق؟
شعور ندارید یا نفاق دارید؟ جواب: هر دو
با سلام و تشکر . بخدا من دیروز خیلی خجالت کشیدم از نحوه صحبت برخی از وزرا و افرین بر شهامت تابناک خدا خیرتان بدهد
بعضي از وزيران پيشنهادي به اين وسيله مي خواستند بگويند كه نمايندگان ،اگر به ما راي ندهيد يعني آنكه مخالف رهبر و نظام هستيد.
این مسئله که شما مطرح میکنید که تازگی ندارد و در تمام ادوار و تبلیغات وجود داشته است حالا چرا تابناک در این برهه این مطلب را منفی میداند و آن را برنمی تابد جای سئوال دارد که بنده
امیدوارم تابناک توضیح لازم را ارائه دهد
ضمن اینکه این شیوه هرچه باشد از خیلی از شیوه های مرسوم و غلط که آغشته به دروغ و افترا و تهمت به دیگران است که بهتر است .
با سلام
مگر يادمان رفته براي كانديداتوري احمدي نژاد افراد به اصطلاح ذوب در ولايت عملا از رهبري هزينه ميكردند و مي گفتند نظر آقا احمدي نژاد است؟؟!!
براتون متاسفم تو بد سراشیبی افتادین
خیلی بی ربط استدلال می کنید منو یاد کروبی و صانعی می اندازید که چنان مسائل بی ربط رو باهم مقایسه و نتیجه گیری می کردند و می کنند که از مسخرگی نمی وانی جواب بدهی
شما نه منطق را رعایت می کنید و نه متاسفانه انصاف رو
مگه برای انتخاب خود رئیس جمهور از رهبری مایه نذاشتن؟...همه می گفت رهبر گفته احمدی نژاد...دیگه از وزیران چه انتظاری میشه داشت؟...اگه پاش بیوفته از دین هم مایه خواهند گذاشت!!!...
راستي خوب بود اسرائيل همه وزرا را مشكل دار معرفي ميكرد تا يكدفعه با صداي تكبير همه راي بياورند ؟؟؟؟بابا نماينده ها بايد عاقل باشند
من با آخرين نظر قبل از خودم موافقم، بعد از هاشمي و اصلاح طلبها آقاي خامنه‌اي است.
گل گفتی!به خصوص آخر سخنرانی اقای بهبهانی.!!!
بیخودی پای مردم رو پیشی نکش
سلام. چرا شبهه ایجاد می کنید؟ مگر قراره بر خلاف گفته هاشون عمل کنند یا رییس جمهور تا حالا شده که خلاف دستور رهبر و فرمایشات ایشون عمل کنه که اینجوری میگید؟
بیان اعتقادات و برنامه ها میشه هزینه کردن رهبری؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یه خورده بصیرت داشته باشید.
درسته که اکثر نظر ها رو چاپ می کنید اما بعضی نظر ها مثل شماره 6
درسته که اکثر نظر ها رو چاپ می کنید اما بعضی نظر ها مثل شماره 6 ارزش انعکاس نداره
آفرین بر شما که آب بر آسیاب مغرضان میریزید و آنها را در نظرات باطلشان راسخ میکنید .
متاسفانه سوئ استفاده از رهبری جوری باب شده که هرکسی حتا بیگانگان هم به آن استناد میکنند پس عمل به اعتقادات بهتر از دامن زدن به این اختلافات است.
تابناک اینو دیگه حذف نکن.
فقط اینا نیست. حرفای جالبی هم میشنویم. مثلاً نماینده موافق وزیر راه گفته :(( در مورد استعفا ، ایشون میگن اگه یکی از این اتفاقات مقصرش من بودم استعفا میدم.)) خیلی باحالن این وزرا.
نوه امام رو قبول ندارن ولی همش از امام و خطش و امتداد راهش میگن.
رهبری هم شده ابزار دست اینا واسه رای آوردن.
اگه گوش کنین جواباشون همش سند چشم انداز ابلاغی رهبریه.
جواب قطعی برای مخالفان ندارن.
ایران شده فقط چاپلوسی. فقط
من تمام دفاعیات رو گوش دادم هر چی تلاش کردم به خودم بقبولونم که وزرای پیشنهادی و حتی نمایندگان مدافع وزراء عمدی در تکرار نام رهبری ندارند نتونستم. آخه واقعا یه جاهایی ربطی نداشت. در مورد وزیر تعاون ایشون یک مجموعه حرفهای کلی رو مدام با نام رهبری می آمیخت و تکرار می کرد. طوری که مجبور شدم چند دقیقه رادیو رو خاموش کنم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل