بازدید 7275
سوریه در 24 ساعت گذشته؛

از «اسد رفتنی است» تا «آمادگی ترکیه برای حمله به رقه»

سوریه هم اکنون تنها کشوری است در جهان که روزانه خبرهای زیادی برای مخابره دارد. خبرهایی که بیش از آنکه امیدوار کننده باشد ناامید کننده و گاه غافلگیرکننده است. در 24 ساعت گذشته نیز تحولات میدانی و سیاسی متعددی در سوریه و حول محور بحران این کشور اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۶۲۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ 08 September 2016
سوریه هم اکنون تنها کشوری است در جهان که روزانه خبرهای زیادی برای مخابره دارد. خبرهایی که بیش از آنکه امیدوار کننده باشد ناامید کننده و گاه غافلگیرکننده است. در 24 ساعت گذشته نیز تحولات میدانی و سیاسی متعددی در سوریه و حول محور بحران این کشور اتفاق افتاده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، مهم ترین خبرهای میدانی و سیاسی سوریه در 24 ساعت گذشته را باید شامل تحولات زیر دانست:
 
روابط سوریه و ترکیه رو به بهبودی است

 مشاور رئیس جمهوری سوریه در مسائل سیاسی و رسانه ای از روابط رو به بهبود دمشق و آنکارا خبر داده است.
 
بثینه شعبان چهارشنبه شب در گفتگو با تلویزیون سوریه با اشاره به برخی گمانه زنی ها دربارۀ دیدار احتمالی بشار اسد و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری سوریه و ترکیه، این دیدار را غیرمحتمل دانست.
 
شعبان تأکید کرد همه چیز حساب و کتابی دارد به این معنا که آنچه ترکیه علیه سوریه انجام داد، همچون نقض حاکمیت این کشور و حمایت از گروه های تررویستی، هرگز بخشیده نمی شود. هیچ صحبی با دولت سوریه درباره هیچ دیداری نشده است.
 
وی با این وجود اعلام کرد وضعیت روابط بین دو کشور رو به «گشایش» است.
 
مشاور رئیس جمهوری سوریه برخی گزارش ها را دربارۀ توافق سری میان آنکارا و دمشق به منظور آزادسازی کامل حلب در ازای تقویت حضور نظامی ترکیه در مناطق شمالی و مرزی سوریه تکذیب کرد.
 
بثینه شعبان گفت: «سوریه، ایران و روسیه اولین کشورهایی هستند که برای آزادی، استقلال و حاکمیت سوریه تلاش می کنند و هیچ توافق محرمانه وجود ندارد. هماهنگی بین سوریه و روسیه هر روزه است و ما به هم پیمانانمان اطمینان داریم».
 
وی همچنین استقبال امریکا از برگزاری مذاکره با روسیه برای حل و فصل بحران سوریه را واکنشی در قبال پیشروی های ارتش سوریه در میدان جنگ و پایداری مردم این کشور در مقابل تروریست ها عنوان کرد.
 
شعبان در بخش دیگری از این گفتگو طرح تجزیۀ سوریه را شکست خورده عنوان کرد و گفت اکثر کردها با طرح تجزیۀ سوریه مخالف هستند.

گفتنی است، در خلال مناقشۀ 5 ساله سوریه بسیاری از زیرساخت ها و همچنین مناطق شهری و روستایی این کشور عربی تخریب شده است.

حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه

به گزارش معا، جنگنده های صهیونیستی بامداد امروز (پنجشنبه) مناطقی از بلندی های جولان را در سوریه بمباران کردند.
ارتش صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد این حمله در نخستین ساعات امروز (پنجشنبه) اندکی پس از آن روی داد که یک «گلولۀ خمپاره» به منطقه‌ای در بلندی‌های جولان، تحت اشغال این رژیم، اصابت کرد.
همچنین در این بیانیه ادعا شده است تنها سکوهای موشکی ارتش سوریه هدف قرار گرفته شده است.
رژیم صهیونیستی تاکنون بارها مواضع ارتش سوریه را در بلندی‌های جولان به بهانه شلیک موشک و خمپاره هدف قرار داده است که در حقیقت این بمباران ها در راستای کمک به تروریست های مسلح  تکفیری بوده است.
سوریه  بارها اعلام کرده است که اسرائیل به گروه‌های تکفیری که علیه دولت سوریه می‌جنگند، کمک می‌کند و این کشور تاکنون بارها مقادیر زیادی از محموله‌های تسلیحاتی و تجهیزات نظامی پیشرفته ساخت اسرائیل را از گروه‌های تروریستی در سوریه کشف کرده‌است.

الجبیر: «بشار اسد» رفتنی است
 
وزیر خارجه عربستان در پاسخ به این سئوال که بر خلاف نظر چند ماه گذشته شما «اسد» هنوز در قدرت باقی مانده است؛ گفت: کار اسد تمام شده است. مردم سوریه با اسلحه نظرشان را در اینباره اعلام کردند.
 
وزیر خارجه عربستان سعودی امروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی اِن اِن با تکرار مواضع پیشین کشورش درخصوص مداخله در امور داخلی کشور مستقل سوریه بار دیگر از لزوم کناره گیری رئیس جمهور قانونی و منشعب از انتخابات مردمی در سوریه سخن گفت.

در این مصاحبه «کریستین امانپور» خبرنگار شبکه تلویزیونی سی اِن اِن از «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی پرسید: در گفتگوی پیشین ما در ماه فوریه سال جاری گفتید که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه رفتنی است؛ اما اکنون پس از گذشت چند ماه وی هنوز در رأ س قدرت باقی مانده است.
 
وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به این سئوال «کریستین امانپور» خبرنگار شبکه تلویزیونی سی اِن اِن گفت: بشار اسد ضعیف شده است. به عقیده من کار اسد تمام شده است. اسدی دیگر نخواهد بود. این امر اجتناب ناپذیر است. این موضوع نیازمند گذر زمان است.
 
«عادل الجبیر» در ادامه این مصاحبه افزود: موضع روسیه این است که مردم سوریه باید درباره اسد تصمیم بگیرند. لذا انتخاباتی در حدود یک تا یک و نیم سال آتی برگزار خواهد شد که برای سوری ها مقبول باشد.
 
وی در ادامه مدعی شد: البته مردم سوریه با سلاح های خود نظرشان را در این باره اعلام کرده اند.

جانسون:اسد نباید مانند صدام حسین برکنار شود
 
«بوریس جانسون» در این یادداشت که در روزنامه تایمز منتشر شده آورده است: «بشار اسد» باید از قدرت کناره گیری کند این اقدام از بروز چالش‌های بیشتر در سوریه همانند مشکلاتی که بعد از سقوط صدام حسین، رئیس‌جمهور عراق، در سال ۲۰۰۳ به‌وجود آمد، جلوگیری می‌کند.
 
وزیر خارجۀ انگلیس، در آستانه دیدار با گروه‌های مخالف دولت دمشق گفته جهت دستیابی به راه‌حل مناسب برای بحران سوریه باید از اشتباهات جنگ عراق دوری کرد.
 
این اظهارات جانسون پیش از نشست لندن با مخالفین سوری در تایمز منتشر شده‌است.
انتظار می‌رود در این نشست چارچوب گذار سیاسی در سوریه مشخص شود.
 
وزیر خارجۀ انگلیس در ادامه یادداشت خود می نویسد: پیشنهادات مربوط به گذار سیاسی در سوریه نباید باعث برهم خوردن ساختارهای دولتی شود. این اشتباهی است که در عراق اتفاق افتاد و نباید دوباره تکرار شود.
 
وی افزود برنامه‌های گذار سیاسی شامل مذاکرات شش‌ماهه میان دولت دمشق و مخالفین است. در ۱۸ ماه بعدی سوریه توسط یک دولت انتقالی اداره می‌شود که از اعضای گروه‌های مخالف،‌ نمایندگان دولت کنونی و اعضای جامعۀ مدنی تشکیل خواهد شد.

آمادگی ترکیه برای حمله به رقه

رئیس جمهور ترکیه گفت: این کشور آماده پیوستن به عملیات نظامی امریکا علیه مواضع گروه تروریستی داعش در شهر الرقه سوریه است.

 رجب طیب اردوغان؛ رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست «جی ۲۰» در چین اعلام کرد که ترکیه آماده پیوستن به عملیات نظامی امریکا علیه مواضع گروه تروریستی داعش در شهر الرقه سوریه است.
 
لازم به ذکر است که رئیس جمهور امریکا نخستین بار پیشنهاد این همکاری را مطرح نمود و رئیس جمهور ترکیه نیز با این پیشنهاد موافقت کرد؛ زیرا آنکارا فرصت همکاری با امریکا را برای حمله همزمان به گروه تروریستی داعش و مبارزان کُرد مناسب می بیند.
 
گفتنی است: ارتش ترکیه طی روزهای اخیر به بهانه ایجاد یک منطقه حائل میان مناطق تحت سلطه کردها در شرق و غرب پایگاه داعش در الرقه حدود ۴۰ کیلومتر به داخل خاک سوریه نفوذ کرده است.
 
رئیس جمهور ترکیه با تأکید بر لزوم نمایش حضور خود در منطقه اظهار داشت: هر یک گام به عقب گروههای تروریستی همچون داعش، پ ک ک، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگانهای مدافع خلق را در منطقه مستقر خواهد کرد.

گفتنی است: اردوغان نیروهای کُرد درگیر با داعش در سوریه را در رده گروههای تروریستی قرار می دهد،
 
اما واشنگتن نظری متفاوت با انقره دارد و از اینرو،‌ با اجرای عملیاتهای مشترک با مبارزان کُرد وابسته به یگانهای مدافع خلق مناطق بسیاری از سوریه از جمله شهر منبج را از تصرف تروریستهای داعش آزاد کرد.
 
اردوغان در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری امریکا با کُردها را یک مشکل و مانع قلمداد می کند، با اشاره به آخرین عملیات ترکیه موسوم به «سپر فرات» اظهار داشت که این امر را مشکل و مانع نمی داند.


عملیات قریب الوقوع ارتش سوریه به سمت شهرک های جنوب درعا + تصاویر

یک افسر میدانی از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی ارتش سوریه علیه گروه های تروریستی در شهرک های جنوب درعا خبر داد.

در همین زمینه، یک افسر میدانی گفت که ارتش سوریه به زودی عملیاتی نظامی به سمت شهرکهای "إبطع وداعل وعتمان" در جنوب حومه جنوبی درعا به سمت این شهر آغاز می‌کند.

وی افزود که نیروهای ارتش سوریه خواهند توانست به سمت جاده ارتباطی بین دو شهرک بصری الحریر و نوی نقطه اتکای تروریستها در استان درعا پیشروی کنند.

این افسر میدانی در ادامه اظهار داشت که شهرک بصری الحریر با توجه به اینکه به شهرک استراتژیک الشیخ مسکین نزدیک است و دروازه شرقی استان السویدا می‌رود، حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد که نیروهای سوری با آزادسازی گردان پدافند هوایی المهجوره در حومه درعا، 10 کیلومتر مربع در اطراف شهرک ابطع در جنوب این شهر را به کنترل خود در آوردند.

این فرمانده میدانی گفت که آزادسازی گردان پدافند هوایی و دامنه‌های اطراف آن در اطراف شهرک ابطع در حومه درعا، دستاوردی جدید برای ارتش سوریه در جنوب این کشور به شمار می رود بویژه که این پیشروی از طریق عملیات نظامی سریع و منظم بدست آمده و گروههای تروریستی را در حومه درعا غافلگیر کرده است.

آزادسازی گردان پدافند هوایی دارای ابعاد استراتژیکی مهمی است، زیرا از سویی جاده امدادرسانی به گروههای تروریستی در ابطع و داعل را در تیررس ارتش سوریه قرار می‌دهد و از سوی دیگر مشرف بر جاده بین‌المللی دمشق درعا است و امنیت این جاده را بیشتر می کند.
 
در حالی که تروریستها تلاش کرده اند همه امکانات را برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه به کار برند اما تاکنون موفق نشدند و دهها تن از عناصر خود را از دست داده و دهها خودروهای آنها منهدم شده و اختلافات بین گروههای مسلح در جنوب افزایش یافته است.
 

 
ارتش سوریه به ورودی های شهرک خان طومان رسید
 
نیروهای نظامی سوریه در ادامه پیشروی خود در حومه حلب به ورودی های شهرک خان طومان در حومه جنوبی این شهر رسیدند.
 
ارتش سوریه با کمک نیروهای همپیمان مناطق دیگری در داخل منطقه استراتژیک الراموسه در محور جنوب حلب را به کنترل خود در آورد.

این در حالی است که برخی از اخبار از ورود تجهیزات گسترده نیروهای ارتش و مقاومت به حلب برای مشارکت در عملیات سرنوشت ساز حکایت دارد.
 
نیروهای نظامی سوریه همچنین در ادامه پیشروی خود در حومه حلب به ورودی های شهرک خان طومان در حومه جنوبی حلب رسیدند و این در حالی است که تلاش تروریستهای جیش الفتح برای مشغول کردن ارتش از طریق بازگشایی جبهه محله العامریه با شکست مواجه شد.
 
در این بین ارتش سوریه چندین منطقه تحت اشغال تروریستها در محور الکاستیلو - الملاح در حومه شمالی حلب را بازپس گرفت.
 
یک منبع میدانی گفت که عملیات نظامی در شمال حلب عملیاتی پیشدستانه قبل از حمله ای است که تروریستها قصد داشتند در جاده الکاستیلو انجام دهند.
 
وی تاکید کرد که نیروهای ارتش و همپیمانان به برقراری کامل امنیت این جاده برای جلوگیری از نفوذ تروریستها به مناطق آن ادامه می دهند.
 
این در حالی است که منابع محلی از اختلافات بین سرکرده های گروههای مسلح در حومه حلب به دنبال فرار برخی از آنها به مرزهای ترکیه برای شرکت در عملیات موسوم به درع الفرات که از حمایت دولت ترکیه برخوردار است خبر دادند.
 
از سوی دیگر ارتش سوریه در ادامه عملیات علیه گروههای تروریستی در حومه حماه، شهرک اسکندریه، روستای خربه الحجامه در جنوب غرب طیبه الامام، تپه العباده در حومه شمالی حماه را بعد از درگیری با تروریست های جندالاقصی به کنترل خود در آورد.
 
بر اساس اطلاعات رسیده، بیش از 150 تروریست در درگیری با ارتش سوریه در جنوب شرق معردس در حومه شمالی حماه به هلاکت رسیده و تعدادی از خودروهای زرهی و حامل رگبار آنها منهدم شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل