بازدید 18735

استفتاء از رهبر انقلاب راهگشای اکران «رستاخیز» خواهد بود؟

مهم‌ترین استفتاء که می‌بایست ملاک عمل مسئولان باشد، استفتای تقی علیقلی زاده تهیه کننده «رستاخیز» از دفتر رهبر انقلاب است. در متن این استفتاء پرسیده شده است: «صورت گیری یا صحنه سازی از زندگانی محمد (ص) یا دیگر پیامبران گذشته یا معصومین (ع) یا هر راز و رمز مقدس تاریخی و نشان دادن آن بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون یا تئاتر و غیره جایز است؟»
کد خبر: ۶۱۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸ 02 September 2016
استفتاء از رهبر انقلاب راهگشای اکران «رستاخیز» خواهد بود؟
سرنوشت فیلم سینمایی «رستاخیز» در شرایطی به محاکم قضایی و نشست‌هایی میان مسئولان سازمان سینمایی و مالکان رستاخیز منجر شده که ظاهراً همچنان مناقشه بر سر نمایش چهره حضرت عباس در این فیلم وجود دارد؛ چالشی که با توجه به استفتای صورت پذیرفته از رهبر انقلاب می‌تواند رفع شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، از تصویربرداری شگفتی‌انگیزی برخوردار است که با ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری، دقت نظر کارگردان را نیز روایت می‌کند؛ علاوه بر این، از جلوه‌های ویژه بسیار باکیفیتی بهره برده و در تراز جهانی، یک اثر شاخص است.
 
درویش این اثر ارزشمند و تاریخی را نخست با زمانی ‌حدود ۱۸۰ دقیقه در جشنواره سی و دوم رونمایی کرد، ولی حال برای اکران، فیلم کوتاه‌تر شده و به زمان ۱۶۰ دقیقه رسیده؛ هرچند این احتمال می‌رود زمان رستاخیز در زمان اکران داخلی تا ۱۳۰ تا ۱۴۰ دقیقه کاهش یابد تا مخاطب داخلی که مشتاق ریتم تندتری است، بیش از پیش با این اثر مهم ارتباط برقرار کند، ولی ‌در حقیقت تنها بخش کوچکی از سهم فروش این فیلم برای اکران داخلی در نظر گرفته شده است.
 
پروانه نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا‌ درویش شهریور سال 1393 صادر شد تا این فیلم به رغم حذف بخش‌هایی از تصاویر اصحاب امام حسین (ع)، همچنان با سکانس‌هایی که چهره حضرت عباس (ع) در آن‌ها کاملاً مشخص است و حذفشان ناممکن بوده، اکران شود؛ رخدادی که بعید به نظر می‌رسید تحقق یابد، ولی فتوای برخی ‌مراجع ‌عظام و علمای ارشد کشورمان ـ که درویش در اختیار دارد ‌اما به دلایلی منتشر نکرده ـ این مسیر را هموار ساخت.
 
با این حال این فتاوا و استفائات هیچ‌گاه به صورت شفاف مورد اشاره قرار نگرفت و در نهایت شاید به دلیل عدم اعلام عقبه شرعی ساخت این اثر سینمایی، نمایش فیلم «رستاخیز» به زمان محو کردن چهره حضرت عباس در این فیلم سینمایی موکول شد. درویش نیز با توجه به عقبه شرعی تولید این اثر سینمایی، از چنین اصلاحاتی تاکنون اجتناب کرده است. 
 
استفتاء از رهبر انقلاب راهگشای اکران «رستاخیز» خواهد بود؟
 
مهم‌ترین استفتاء که می‌بایست ملاک عمل مسئولان باشد، استفتای تقی علیقلی زاده تهیه کننده «رستاخیز» از دفتر رهبر انقلاب است. در متن این استفتاء پرسیده شده است: «صورت گیری یا صحنه سازی از زندگانی محمد (ص) یا دیگر پیامبران گذشته یا معصومین (ع) یا هر راز و رمز مقدس تاریخی و نشان دادن آن بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون یا تئاتر و غیره جایز است؟»
 
به این استفتاء اینچنین پاسخ داده شده است: «اگر مستلزم توهین یا نسبت باطلی با آن حضرت (علیهم الاسلام) نباشد، فی نفسه اشکال ندارد.» و سازندگان «رستاخیز» نیز با تکیه بر همین استفتاء و استفتای برخی از مراجع، اقدام به ساخت فیلم و نمایش چهره حضرت عباس نموده‌اند. بنابراین نباید اشکال خاصی قابل تصور باشد، چرا که در فیلم «رستاخیز» وهنی نسبت به حضرت ابوالفضل عباس رخ نداده است.
 
رییس حوزه هنری چندی پیش در گفت‌وگویی که در پایگاه خبری این حوزه منتشر شده است، اعلام کرده است: ما در حوزه هنری امیدوار هستیم که مشکلات موجود بر سر راه اکران فیلم «رستاخیز» رفع شود؛ زیرا از نظر ما هیچ مانعی برای اکران این فیلم وجود ندارد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری درمورد موضع حوزه هنری پیرامون فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش گفت: در جریان آخرین وضعیت و جزئیات مربوط به فیلم «رستاخیز» نیستم ولی آنقدر اطلاع دارم که مراحل رفع مشکلات آن در حال سپری شدن است تا شاهد اکران این فیلم باشیم.

وی افزود: بر این اساس، امیدوار هستیم که این مراحل هرچه زودتر انجام شود تا شاهد اکران «رستاخیز» در آینده‌ای نزدیک در سینماهای سراسر کشور باشیم. ما در حوزه هنری امیدوار هستیم که مشکلات موجود بر سر راه اکران فیلم «رستاخیز» رفع شود. در حقیقت امیدواریم که مشکلات آن‌ها با وزارت ارشاد حل و فصل شود؛ زیرا از نظر ما هیچ مانعی برای اکران این فیلم وجود ندارد.

مومنی شریف خاطرنشان کرد: در حقیقت اگر مشکلات فیلم با ارشاد حل شود ما هم در حوزه هنری بسیار خوشحال می‌شویم؛ زیرا وقتی فیلمی درمورد امام حسین (ع) و واقعه عظیم عاشورا باشد، چرا حوزه هنری از آن حمایت انجام ندهد؟ قطعا از آن حمایت می‌کنیم.
 
اکنون باید دید فیلم «رستاخیز» با چه کیفیتی در آینده اکران خواهد شد و آیا پیش از فرارسیدن ماه محرم، اثر درویش ساخته خواهد شد یا این اتفاق در سال 1395 نیز رخ نخواهد داد. سازندگان «رستاخیز» همزمان با پیگیری قضایی روند این فیلم، مذاکراتی را با مسئولان سینمایی دنبال می‌کنند که ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل